Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Fagmann lydisolering leilighet


Anbefalte innlegg

Bor i 1. etg. i en gammel totalrenovert 4-mannsbolig og det det er en veldig trinnlyd fra 2. etg.

Er satt i lydbøyler i taket, er usikker på hva som videre kan gjøres føre jeg får hjelp av en ekspert som kan undersøke "hvordan alt ligger an"

Naboen vil ikke legge trinnlydsplater, og da er det bare evt. utbedring i 1.etg som er aktuelt

Hvem er det jeg kontakter for utbedring og råd fra en fagmann?

PS: Bor i Moss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er diskutert tidligere her, se:

Lydisolering 1 etg i gammelt totalrenovert 4mannsbolig

 

Det er samtidig uklart hva du har gjordt, utover å ha "satt inn lydbøyler". Hva er det du egentligf har gjordt? Vær litt mer pressis!

 

Ok, det jeg spør om nå er hvem er det jeg ringer ( rette fagmannen ) for å kunne komme og vurdere leiligheten :) ....er det snekker, er det...hvem?

undersøke

Lenke til kommentar

...Jeg kan jo kanskje legge til at naboen hevder han ikke hører noenting fra 1.etg, mens jeg kan høre omtrent alt tom. knirkende seng.....

Hadde jeg visst at min nabo hørte alt jeg gjorde ville jeg ikke avfeid tanken om å finne en løsning.

 

Vet ikke mere enn taket, at det ble senket og at det ble satt inn lydbøyler...thats it

Lenke til kommentar

Hvem er det jeg kontakter for utbedring og råd fra en fagmann?

 

Utbedring:

Kontakt en seriøs tømerer/tømrerfirma, som har Sentral godkjenning.

 

Råd fra fagmann:

Ta kontakt med rådgivende ingeniør innen akustikk. Jeg er ikke kjent i Moss, så jeg vet ikke om det er lokale bedrifter som driver med akustikk, men store tverrfaglige bedrifter (med egne akustikkavdelinger) som Multiconsult, Norconsult og Sweco bør ha avdelingskontorer i nærheten. Søk etter "rådgivende ingeniør akustikk moss", "akustikk østfold", osv., så finner du sikkert nærmeste bedrift du kan snakke med. De kan for eksempel måle trinnlydnivået for å sjekke om det er over grenseverdien eller ei.

Lenke til kommentar

Hvem er det jeg kontakter for utbedring og råd fra en fagmann?

 

Utbedring:

Kontakt en seriøs tømerer/tømrerfirma, som har Sentral godkjenning.

 

Råd fra fagmann:

Ta kontakt med rådgivende ingeniør innen akustikk. Jeg er ikke kjent i Moss, så jeg vet ikke om det er lokale bedrifter som driver med akustikk, men store tverrfaglige bedrifter (med egne akustikkavdelinger) som Multiconsult, Norconsult og Sweco bør ha avdelingskontorer i nærheten. Søk etter "rådgivende ingeniør akustikk moss", "akustikk østfold", osv., så finner du sikkert nærmeste bedrift du kan snakke med. De kan for eksempel måle trinnlydnivået for å sjekke om det er over grenseverdien eller ei.

En seriøs tørmer, kontakter selv en ingeniør (eller en rådgivende ingeniør), hvis har trenger hjelp.

 

Akustikk, er vel noe på sidelinjen da!

Lenke til kommentar

Akustikk, er vel noe på sidelinjen da!

 

Nei, hvordan kan akustikk være på sidelinjen når det er snakk om problemer med lyd- og vibrasjonsoverføring i konstruksjonen?

 

arcaders er jo ute etter en vurdering av leiligheten, siden det allerede er gjort utbedringer. Kan for eksempel se på nettsidene til Norconsult om lydmålinger: http://www.norconsult.no/?did=9100730

 

Bygningsakustiske målinger

  • Måling av trinnlydnivå

[...]

Norconsult er RIF-godkjent akustikkrådgiver. Vi er også sentralt godkjent i henhold til Plan- og bygningsloven i tiltaksklasse 3 og kan stå som ansvarlig prosjekterende og kontrollerende innen fagområdet.

Lenke til kommentar

Akustikk, er vel noe på sidelinjen da!

 

Nei, hvordan kan akustikk være på sidelinjen når det er snakk om problemer med lyd- og vibrasjonsoverføring i konstruksjonen?

 

arcaders er jo ute etter en vurdering av leiligheten, siden det allerede er gjort utbedringer. Kan for eksempel se på nettsidene til Norconsult om lydmålinger: http://www.norconsult.no/?did=9100730

 

Bygningsakustiske målinger

  • Måling av trinnlydnivå

[...]

Norconsult er RIF-godkjent akustikkrådgiver. Vi er også sentralt godkjent i henhold til Plan- og bygningsloven i tiltaksklasse 3 og kan stå som ansvarlig prosjekterende og kontrollerende innen fagområdet.

Ser at med nye samlebegreper som "Bygningsakustiske målinger", har du rett! De har nå lagt inn akustikk, trinnlyd, luftlyd, inn under akustikk, som et fellesbegrep. Så kompetanseområdet for målinger, er nå "Lyd og bygningsakustikk". Da jeg fikk min bygningstekniske utdanning, var akustikk behandlet KUN som romklang og refleksjon av lyd, i et enkelt rom! Da setter en opp en støykilde i rommet og måleren i samme rom og måler refleksjon av lyd i rommet. Dette var og er vel mest aktuelt, i forsamlingslokaler, o.l. Og annen støy som trinnlyd, luftlyd fra naborom og utendørsstøy, ble behandlet spessielt. Og det var mest aktuelt i boliger. Har vært med på div. målinger, som ansatt tømrer. Og som ansv. PRO/KPR og UTF/KUT har jeg selv bestilt lydmålinger for kontroll. Da har anerkjente RIB firmaer vært kontrahert, via en generell kontaktperson og de har da sendt kompetente folk og utstyr. Jeg kjenner grenseverdiene og det er vel det og utførelse (eller ombygging) jeg har hatt fokus på.

 

I slike saker som dette, anbefaler jeg generelt et tømrerfirma, av forskjellige grunner. Enkelte ganger kan en tømrer, vurdere kun ut fra befaring og samtale, om dette er vanlig lydstøy. Eller om dette er noe som bør gjøres noe med (mange privat personer, har ikke begrep om hva som er normal lydforurensning). Diskutere forventet nivå ved div. utbedringer og kostnader. Og ved behov, diskutere et eventuelt behov for lydmålinger. En lydmåling utført i forkant og etterkant av en utbedring, ligger gjerne i prisområdet 20 - 40 tusen kroner, hvis den utføres av et RIB firma. Det finnes også billigere løsninger for lydmålinger. Bl.a. så er det enkelte kommuner, som har utstyr som kan lånes og det er utleiefirmaer. Disse målingene blir kanskje ikke så pressise, men de gir en god indikasjon.

 

Hvis en utbedring er aktuelt, etter en lydmåling, er det også en fordel at tømreren kan admnisterer dette og da kan han diskutere løsninger, direkte med "lydteknikkerene". Dette for å spare tid og kostnader. Og skal utbedringer gjøres, må tømreren inn uansett. Så dette er grunn til, at på generelt grunnlag, ikke henviser til RIB. Forutsatt at det ikke gjelder en tvistesak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...