Gå til innhold

27-tommer fra Dell rett rundt hjørnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han lurer på hvorfor folk sparer inn på skjermen, som tross alt, hvis du kjøper en god en, er det som varer lengst i en PC.Selv la jeg mye i 3 ting da jeg kjøpte, Skjerm, PSU og kabinett. Fordi jeg vet jeg kan ta de delene med meg gjennom flere oppgraderinger av "innmaten".Selvsagt er det ikke verd å game i 30 fps, men jeg er med på tanken om å kjøpe godt skjerm når man først kjøper. så slipper man stegvise oppgraderinger som fort blir dyrere sammenlagt enn den "dyre" skjermen man kjøper først som sist.Såklart, om man ikke har nok penger til at det akkurat strekker til ett stramt budsjett...

Min første LCD var en 19" som kosta meg ca 7000 på hjemmepc-ordning, og det var pris for ansatte i datasjappa jeg jobbet i. Tenkte lenge og vel før jeg tok 19" istedet for 17".

Siden da har prisene rast, og nå får man 27" til under 1900,-. Til mitt bruk ser jeg definitivt ikke verdi i å legge så mye penger i skjerm lengre. Heller oppdatere oftere med billigere skjermer. Jeg har beholdt denne, men kjøpt 24" til kjærringa, selv om guttungen har overtatt den nå. Ellers har jeg noen flere 19"ere (stående forskjellige steder i huset) som er bedre enn den gamle (og var langt billigere), og kjører heller 2-skjermsløsning til 27" blir kjøpt inn.

Nå må det sies at jeg gamer sjeldent, så dette blir kontorjobbing, en film av og til, og noe youtube. Mest film ser jeg på TV eller projektor, enten det er BD, filmleie via Get eller fra PC i SD eller HD (alt etter hva jeg har tid å vente på).

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan er den nåværende LCD-modellen sammenlignet med den nye med LED-belysning? Vil man legge merke til forskjellene?

Jeg vurderer nemlig å kjøpe den nåværende modellen, men vil så klart vente hvis den nye blir bedre. Ingen som vet når den vil komme til Norge?

Hvis noen er villige til å svare, så er jeg også nysgjerrig på forskjellen mellom Dell-modellen og denne Samsungen. Er den verdt et kjøp?

EDIT: Hvis noen ønsker å svare meg på dette, har jeg opprettet en tråd her.

Endret av Coffey
Skrevet (endret)

Eksisterende skjerm har bedre fargegjengivelse enn kommende..

CFFL gir bedre gjengivelse og er ikke like plaget av aldring i forhold til LED hvor diodene eldes ujevnt og potensielt skaper problemer. Jeg har sett en eneste proff-skjerm med LED. Det er CCFL over hele linja.

U2711 er nokså rimelig så jeg ser ikke vitsen med å vente på U2713. Dersom man først skal ha IPS-panel forsvinner noe av poenget om man går for en skjerm med et rimeligere IPS-panel (fwks E-IPS) ogLED-naklys.

Det er noen scenarioer der det kan være ok med 2-3 skjermer som har LED baklys, feks til bruk sammen med en dedikert arbeidsstasjon for musikkproduksjon. I den sammenhengen er ikke fargegjengivelsen like viktig og både innkjøpskostnaden og driftskostnader blir lavere.

Det viktige når man kjøper skjerm er å ikke kjøpe den "beste" skjermen men en som passer til bruken samtidig som den er god nok til at man blir nok tilfreds til at man kan ha den i minst 3-5 år.

Endret av BadCat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...