Gå til innhold

Trenger hjelp til sammensetting av en billig gamer.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en casual gamer på utkikk etter noe som er bedre en denne gamle steinhaugen jeg har stående.

 

Det jeg er på utkikk etter er en pc i deler, men uten kabinett, harddisk, opperativsystem, skjerm og strømforsyning.

 

Jeg har et lavt budsjett, men leter etter noe som hovedsakelig kan holde meg oppegående på world of warcraft og league of legends med en noget lunde fin FPS og uten lagg.

 

Så det jeg da er ute etter er jo: Hovedkort, skjermkort, cpu og ram. Kan gjerne være demovarer fra komplett, som sagt. Helst så billig som overhode mulig.

Endret av awezum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ram brikkene burde være grei å velge:

 

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

 

Men så kommer det litt vanskeligere, man kan jo ikke anbefale maskinvare som nesten lite fremtidrettet heller. Om du kan vente så vil nok AMD FM2 med A10 5800k muligens være godt alternativ for APU. Ellers så er nok:

 

Intel Core i5-3570K Processor

 

Gigabyte GA-Z77M-D3H, Socket-1155

m-ATX, Z77, DDR3, 1xG3+1xG2-PCIe-x16, CFX, VGA, DVI, HDMI, UEFI

 

ASUS Radeon HD 7850 2GB GDDR5

PCI-Express 3.0, "DirectCU II", 1xDVI-I, 2xDisplayPort, native-HDMI

 

Omtrent det som er for gaming nå, godt mulig du kan velge Intel Core i5-3450 om du ikke vil overklokke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

m-ATX, hvafornoe?

Ville heller anbefalt noe àla dette.

 

 

Grafikk-kortet kan du vente litt med så kan du sikkert få stukket av med en GTX 660 evt. 650 som burde holde ei stund fremover. Jeg vet ingenting om ATi sine nåværende kort men de skal være ganske så gode de også.

 

Edit:

Til din bruk vil dette + ett grafikk-kort holde i lange baner.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

Så det jeg da er ute etter er jo: Hovedkort, skjermkort, cpu og ram. Kan gjerne være demovarer fra komplett, som sagt. Helst så billig som overhode mulig.

 

Er enig angående det kanskje er lurt å vente med grafikkort spessielt etter GT 650 - GTX 660 Ti kommer for stasjonære pcer, det er godt mulig prisene vil falle for ATI skjermkort i budsjett klassen. Men å spille med intel skjermkort er neppe gøy da er det bedre med HD6670 og nyere. Er budsjettet så lavt er nok AMD A8-3870K + Asus F1A55-M er vel det rimligste man kan gå.

 

Normaltsett er jeg enig ASUS P8Z77-V er det beste hovedkortet til overklokking men hvis det ikke er planen og personen vil ha billigst mulig oppgradering er jeg uenig i dette tilfelle også ram er lite vits med 1600 Mhz brikker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har 2 lister, en som er billig og vil fungere, og en som er litt dyrere og bedre.

liste 1: billig og brukbar

liste 2: helt OK

 

En sammenligning av de to skjermkortene

 

Og en sammenligning av det dårligste kortet mot et for tilsvarende pris hos Nvidia

 

Men det hadde vert greit å vite hva slags hovedkort, CPU og strøm forsyning du har.

 

Om du skal overclocke vil jeg anbefale å bytte til intel i5 3570K for den har ulåst multiplikator. 200kr+

Overclocking vil også kreve en bedre kjøler.

Endret av XfsB
Lenke til kommentar

Her var den en del gode råd, og en del skikkelig dårlige.

 

Det beste jeg ser her er at noen allerede har foreslått oppgraderingspakkene til komplett. Disse er billige og bra, og du burde se mer på dem.

 

Ellers kan du se etter billige hovedkort og CPUer som ikke har navn som slutter på K. Forskjellen på en i5-3570K og en i5-3570 er at den med K på slutten lettere kan overklokkes. Drop overklokkingmuligheten og kjøp en bedre CPU i stedenfor på ditt budsjett.

 

Grafikkort gir deg stort sett det du betaler for, og her burde du sette av ca halvparten (eller kanskje til og med litt mer) av pengene til grafikkortet. Kan ikke anbefale noen konkrete kort da jeg ikke vet prisen, men kjøp fra en kjent produsent og du får det du betaler for.

 

Tips her som du ikke trenger tenke på:

  • Noen nevner at mATX er tull, men det er bare riktig for de harcore hovedkortene for overklokking og masse ekstrautstyr. Om du vil spare penger er mATX kortene ofte like gode for lavere pris, selv om du ofrer muligheten for å montere 12 disker og kule overklokkingsmoduser og what not. Du må ikke ha slikt, og gaming blir ikke bedre av å ha for dyrt hovedkort.
  • Noen nevner at du skal vente på kort som kommer, men det kommer alltid nye kort hele tiden. Bare kjøp når du vil kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men du kan fortsatt kjøpe bedre skjermkort uten at CPU blir flaskehals. GTX 560 Ti, eller 7850.

 

Du drar neppe noe på ultra, men kan kjøre de fleste spill med litt mindre eyecandy. Du kunne vurdert en FX-4100 oppgradering, men jeg tror nok Intel CPUen gjør det bedre i så godt som alle spill, bortsett fra dem som liker flere kjerner godt (BF3?).

Lenke til kommentar

Mener Tom's Hardware har fått min mening godt inn i dette:

 

The good news is that AMD fans can still enjoy games on a capable machine without spending a ton of cash. With that established, though, getting in the door with an LGA 1155-based platform costs about the same and yields a more consistently-good experience.

 

Dette er fra en test hvor de setter FX 4100 opp mot i3 2100 til spilling: http://www.tomshardware.com/reviews/fx-4100-core-i3-2100-gaming-benchmark,3136-9.html

Lenke til kommentar

Liker svarene som kommer!

 

men si om jeg velger:

 

http://www.komplett....aspx?sku=757233

 

og eventuelt dette skjermkortet:

 

http://www.komplett....aspx?sku=648633

 

Har jeg en helt ok gaming pc da?

 

Dette er mye gamingytelse for pengene og en god kombinasjon. Løp og kjøp!

 

(Om du skal putte mer penger inn, kan CPUen her drive et noe kraftigere grafikkort ennå, men den er et svært godt valg også med det kortet du har nå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...