Gå til innhold

Canon 5Dx 35+mp på vei ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200-400'en blir nok neppe særlig billigere enn 500 II, og da er vi på greie 85 000.

 

Med Canons strategi med å gå ut med høye veiledende priser, og deres generelle prisstigning (jfr 5D mark III og nye 24-70 2.8L, f.eks) er jeg redd veil på 200-400 kan komme på godt over 100 000 kr. Da utgår den med skyhøye kneløft for mitt vedkommende - de pengene hører nok heller hjemme på boliglånet eller studielånet, er jeg redd.

Lenke til kommentar

Siste ryktet er at Canon ikke vil lansere noen ny speilrefleks på Photokina messen , men at en ny 6D i en 7D kropp skal komme og være en FF med 22 mp og lanseres i oktober.

I så fall skjønner jeg ingenting , hvorfor i allverden skal de lansere et kamera nesten likt 5DmkIII?

FF i en mer kompakt kropp enn 5D passer meg ypperlig. 22Mpx er også en fin oppløsning for FF; mer balansert en megaoppløsningen til D800; slik at ytelsen er brukbar på høy IS også, Det jeg ikke trenger fra 7D/5DMKIII er 61 fokuspunkter og hyper rask AF. En mellomting mellom 5DMkII og MkIII er helt greit.

 

At Canon så kommer med en 7DMKII med crop sensor, 22Mpx, oppgradert AF og værtetting i tillegg er helt fint.

Lenke til kommentar

Siste ryktet er at Canon ikke vil lansere noen ny speilrefleks på Photokina messen , men at en ny 6D i en 7D kropp skal komme og være en FF med 22 mp og lanseres i oktober.

I så fall skjønner jeg ingenting , hvorfor i allverden skal de lansere et kamera nesten likt 5DmkIII?

FF i en mer kompakt kropp enn 5D passer meg ypperlig. 22Mpx er også en fin oppløsning for FF; mer balansert en megaoppløsningen til D800; slik at ytelsen er brukbar på høy IS også, Det jeg ikke trenger fra 7D/5DMKIII er 61 fokuspunkter og hyper rask AF. En mellomting mellom 5DMkII og MkIII er helt greit.

 

At Canon så kommer med en 7DMKII med crop sensor, 22Mpx, oppgradert AF og værtetting i tillegg er helt fint.

 

Joda , alt det er greit. Men jeg mener kameraene vil bli for tett opp mot hverandre , en 7D og 5D MkIII er ikke så forskjellig størrelsesmessig.

Og med en lik oppløsning så vil jo prisen måtte bli ganske lik selv med et dårligere autofokussystem.

 

Jeg hadde heller trodd på en FF i et 600D eller 60D hus med en oppløsning på 12-18 mp. Autofokus som MkII.

Da ville jeg forstått det og da kunne Canon levert FF ned mot 10000,-

Det er vel det kanskje Nikon tenker på med sin mulig planlagte D600?

 

Jeg har egentlig bestemt meg for et FF kamera fra Canon og har allerede solgt 7Den og Sigma 8-16 , men har satt pengene i bank et par måneder frem til Photokina er over.

For meg er det veldig spennende hva som skjer på den fronten og om noe av dette kan føre til et lite prisfall på MkIII i løpet av to-tre måneder.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Jeg hadde heller trodd på en FF i et 600D eller 60D hus med en oppløsning på 12-18 mp. Autofokus som MkII.

Da ville jeg forstått det og da kunne Canon levert FF ned mot 10000,-

Det er vel det kanskje Nikon tenker på med sin mulig planlagte D600?

Jeg tror både Canon og Nikon kunne laget et ribbet FF ned mot og kanskje under 10K hvis de ville. Spørsmålet de sikkert stiller seg er om folk som betaler rundt 10K er interessert i å betale så mye for et ribbet hus eller heller betaler 15K (som 5D2 har ligget på en stund) for litt mer. Jeg har ikke noe svar, men tror ikke et hus på 60D/D7000-nivå vil havne ned mot 10K, heller rundt 15K og kanskje ennå høyere i starten. Og et 5Dx med 35MP eller mer som var temaet i denne tråden vil garantert ikke bli noe rimelig hus.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller trodd på en FF i et 600D eller 60D hus med en oppløsning på 12-18 mp. Autofokus som MkII.

Da ville jeg forstått det og da kunne Canon levert FF ned mot 10000,-

Det er vel det kanskje Nikon tenker på med sin mulig planlagte D600?

Jeg tror både Canon og Nikon kunne laget et ribbet FF ned mot og kanskje under 10K hvis de ville. Spørsmålet de sikkert stiller seg er om folk som betaler rundt 10K er interessert i å betale så mye for et ribbet hus eller heller betaler 15K (som 5D2 har ligget på en stund) for litt mer. Jeg har ikke noe svar, men tror ikke et hus på 60D/D7000-nivå vil havne ned mot 10K, heller rundt 15K og kanskje ennå høyere i starten. Og et 5Dx med 35MP eller mer som var temaet i denne tråden vil garantert ikke bli noe rimelig hus.

 

Et 60D er jo ikke et ribbet hus heller da , men skjønner hva du mener. På den andre siden her jeg forstått det slik at mange higer etter ett billig FF hus , selv om det er ribbet.

Jeg selv er ikke der i gården og vil nok heller betale litt mer for et kvalitetshus i standarden 7D/5D vil gjerne ha en god autofokusmodul for og slippe 2 hus.

Og hvis jeg tenker på at man i dag får 5D MkIII ned mot 25000,- og 7D rundt 10000,- så ville jeg gjettet på en pris mellom dette for en halvproff FF. 5D MkII er jo tenkt at skal forsvinne om en 6D kommer slik jeg har forstått det.

En 5D MkIII X med 35mp tror jeg må prises 30.000,- minst om de ikke vil sette ned prisen på MKIII betraktelig. Og med en pris på 30.000,- + , så priser de seg helt ut av kampen mot D800.

Jeg tror Canon har et dilemma her , kanskje vi ikke ser noe nytt speilrefleks fra Canon i år...

Lenke til kommentar

Et 60D er jo ikke et ribbet hus heller da , men skjønner hva du mener.

Det er faktisk litt småribbet sammenlignet med 50D - etter at 7D kom "senket" de nivået på x0D-serien. 60D fikk fjernet mikrojustering av AF, SD i steden for CF, hus av plastikk i steden for metall, joysticken forsvant og litt annet småtteri..

Lenke til kommentar

Et 60D er jo ikke et ribbet hus heller da , men skjønner hva du mener.

Jeg brukte 60D/D7000 som eksempel på et ikke ribbet hus som derfor neppe ville komme så lavt som 10K i pris.

 

Jeg tror Canon har et dilemma her , kanskje vi ikke ser noe nytt speilrefleks fra Canon i år...

Kan ikke se at Canon har noe mer dilemma enn normalt. De priser 5D Mk III høyt i innledningsfasen som de gjør med de fleste modeller. Prisen på et kamera bestemmes nok ikke av utviklings+produksjonskostandene, men av hva produsenten tror det produksjonsvolumet de har lagt seg på kan selges for. Produksjonskostnaden til 5D3 er sannsynligvis nøyere enn for 5D2, men forskjellene er marginale i forhold til forskjellene i pris. Canon kan garantert selge 5D3 for samme pris som 5D2 har nå og fortsatt tjene penger. Velger de å komme med et høyere specet 5Dx kan de fase ut 5D2, redusere 5D3 og selge 5Dx til litt mer enn D800. Hvis de da ikke føler at 5Dx kan selges så mye over D800 at 5D3 kan fortsette å ligge på D800-nivå.

Lenke til kommentar

Et 60D er jo ikke et ribbet hus heller da , men skjønner hva du mener.

Jeg brukte 60D/D7000 som eksempel på et ikke ribbet hus som derfor neppe ville komme så lavt som 10K i pris.

 

Jeg tror Canon har et dilemma her , kanskje vi ikke ser noe nytt speilrefleks fra Canon i år...

Kan ikke se at Canon har noe mer dilemma enn normalt. De priser 5D Mk III høyt i innledningsfasen som de gjør med de fleste modeller. Prisen på et kamera bestemmes nok ikke av utviklings+produksjonskostandene, men av hva produsenten tror det produksjonsvolumet de har lagt seg på kan selges for. Produksjonskostnaden til 5D3 er sannsynligvis nøyere enn for 5D2, men forskjellene er marginale i forhold til forskjellene i pris. Canon kan garantert selge 5D3 for samme pris som 5D2 har nå og fortsatt tjene penger. Velger de å komme med et høyere specet 5Dx kan de fase ut 5D2, redusere 5D3 og selge 5Dx til litt mer enn D800. Hvis de da ikke føler at 5Dx kan selges så mye over D800 at 5D3 kan fortsette å ligge på D800-nivå.

 

Selv om jeg er redd du tar feil så håper jeg du får rett og det raskt siden jeg skal kjøpe 5D MkIII i høst :-)

Lenke til kommentar

Selv om jeg er redd du tar feil så håper jeg du får rett og det raskt siden jeg skal kjøpe 5D MkIII i høst :-)

Feil i hva? Alt? Og jeg har ikke spådd noe om priser, jeg skriver hva jeg mener Canon kan gjøre og fortsatt og fortsatt tjene penger, hva de faktisk vil gjøre vet jeg ikke noe om. Jeg har ikke noe særlig grunnlag å spå ut fra heller for det kommer rykter om både en high end 5Dx og en rimelig 6D. Begge rykter kan være korrekte, men to nye FF i løpet av kort tid høres vel optimistisk ut. Kommer det en ny rimeligere modell er situasjonen en helt annen (enn om 5Dx lanseres) og da vil nok 5D3-prisene holde seg høye lenger.

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hva Canon lanserer utover høsten. Et FF-kamera til 10 lapper hadde ikke vært så dumt. Ville uansett ikke brukt dette til fotografering som trenger høy skuddtakt og avansert autofokus, så lav skuddtakt og mindre avansert autofokussystem hadde ikke gjort noe som helst. Har uansett ikke råd til de supertelene jeg måtte hatt dersom jeg f.eks. skulle brukt et FF-kamera til fugler og den slags.

 

Men siden jeg aldri har brukt FF lurer jeg jo på om det egentlig er verdt det. Kikket inn i søkeren til 5DmkIII, og kan ikke si jeg fikk den eurekafølelsen mange snakker om. Det gjorde jeg da jeg byttet fra kikkehullet i 550D til 7D. Dette var forskjell av vesentlig betydning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er redd du tar feil så håper jeg du får rett og det raskt siden jeg skal kjøpe 5D MkIII i høst :-)

Feil i hva? Alt? Og jeg har ikke spådd noe om priser, jeg skriver hva jeg mener Canon kan gjøre og fortsatt og fortsatt tjene penger, hva de faktisk vil gjøre vet jeg ikke noe om. Jeg har ikke noe særlig grunnlag å spå ut fra heller for det kommer rykter om både en high end 5Dx og en rimelig 6D. Begge rykter kan være korrekte, men to nye FF i løpet av kort tid høres vel optimistisk ut. Kommer det en ny rimeligere modell er situasjonen en helt annen (enn om 5Dx lanseres) og da vil nok 5D3-prisene holde seg høye lenger.

 

I innlegget ditt nevnte du ordet pris hele 5 ganger.

Og med feil mente jeg at du sier du ikke tror Canon ikke har noe dilemma.

Jeg kan heller ikke spå noe som helst og filosoferer bare over artikkelen til Canon roumors om et mulig nytt 6D og et nytt 5D X , og håper at dette kan påvirke prisen på 5D MkIII.

Lenke til kommentar

I innlegget ditt nevnte du ordet pris hele 5 ganger.

Og med feil mente jeg at du sier du ikke tror Canon ikke har noe dilemma.

Mulig jeg ikke var tydelig nok:

- Jeg skrev om pris og hva Canon kan gjøre basert på at produksjonskostnadene normalt er mye lavere enn det de selger kameraet for, spesielt (prisen) i startfasen. Men ingenting om hva de kommer til å gjøre. Poenget jeg prøvde å få frem er at de har store justeringsmuligheter når det kommer til pris, men de ønsker selvsagt ikke å dumpe prisen før det er ønskelig/nødvendig pga konkurranse.

-Jeg skrev ikke at Canon ikke har noe dilemma, jeg skrev: "Kan ikke se at Canon har noe mer dilemma enn normalt". Dvs at de har et dilemma og det har de som de fleste produsenter hver gang en ny modell skal utvikles, prises og lanseres. Det er normalsituasjonen slik jeg ser det og det kan ikke hindre dem å lansere noe nytt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...