Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kniv i bil


rema100

Anbefalte innlegg

Hei , hvor mye kan boten være vis politiet finner en kniv i bilen? Vis. Den er lett tilgjenglig. Og jeg lurer på en ting til jeg samler på kniver jeg transporterer rundt 40 kniver fra a-b noen ganger hva skal jeg gjøre for at politiet ikke skal ta knivene? Ha dei bagsje rommet? Jeg har knivene oppbevart i samle sekk hvor man kan putte knivene i. Kan jeg risikere at de tar dem? Jeg passer på å ikke kjøre på kvelden mitt i sentrum ettersom det er mer risk

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men dersom du kan påvise at du samler på kniver, og søker om tillatelse for å frakte disse, bør ikke dette ha noe å si?

 

Eventuelt ha dem i et låst skrin, som m0ffe anbefaler.

 

Det hjelper i alle fall ikke å ha 20 kniver liggende løst i setet ved siden av deg, uten noen form for tillatelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men dersom du kan påvise at du samler på kniver, og søker om tillatelse for å frakte disse, bør ikke dette ha noe å si?

 

Eventuelt ha dem i et låst skrin, som m0ffe anbefaler.

 

Det hjelper i alle fall ikke å ha 20 kniver liggende løst i setet ved siden av deg, uten noen form for tillatelse.

Vis jeg har knivene i oppbevarings rull og legger det bak i bagasje rommet og legger rullende oppi en sekk . Det er bare å frakte knivene fra a til b ettersom jeg bor 2 steder

Lenke til kommentar

§ 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Tilføyd ved lov 11 juni 1993 nr. 79, endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

 

Du kan risikere både bøter og fengsel for å bære kniv på offentlig sted. Å ha kniven tilgjengelig i i bilen vil også telle som å bære kniven.

(Det einaste unntaket eg har høyrt om er ei sak der ein samisk uteligger fikk beholde samekniv som vedkommande hadde arva i sekken fordi det ikkje fantes andre plasser å oppbevare den).

 

Det som er spørsmålet er her om du har eit aktverdig forhold. Å transportere ei knivsamling vil nok kunne være eit aktverdig formål dersom knivane er oppbevart på ein fornuftig måte og tidspunktet for transporten er fornuftig.

 

 

Ein elektriker som er på jobb har eit aktverdig formål for å bære kniv når vedkommande er i arbeid, men dersom elektrikeren har jobba overtid på fredagen og går midt gjennom gågata rundt midnatt med kniv så vil nok elektrikeren få bot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjelder dette multiverktøy også?

Gjelder alt som kan brukes som våpen med mindre du ikke har en kniv blad i den

 

Er boten større for å true enn å bære? Kjenner en som fikk 8000 i bot for å true. Jeg har bare hatt den i bilen. Da regnes det som jeg går med kniv

Lenke til kommentar

Du har to muligeter:

1) ikke ha med deg kniv.

2) ikke se ut som du er en fyr som bør stoppes og ha kniven(e) pakket pent ned og sats på at det går bra.

 

Norsk lovgivning om "kniv på offentlig sted" er såpass slitsomt formulert at det meste er opp til den enkelte politimanns skjønn om det straffbart eller ikke. "Noen" synes dette er helt knall, da det gjør det lettere å straffe tilfeldige narkiser og gjengmedlemmer politet skulle slumpe borti å finne en kniv på....

 

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

 

Edit: Staten taper "rett som det er" rettsaker omkring dette, så om man orker/har tid/har råd går det an å prøve en eventuell "bot" for retten. (særlig hvis du har mye å tape på å få ett besudlet rulleblad). Uteliggren med samekniv er allerede nevnt, taxisjåføren som skulle skrelle ett eple er også verd å nevne.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager fant politiet en kniv i bilen din? Det er relativt sjelden at politiet går til ransakelse av kjøretøyer uten skjellig grunn til mistanke (om en straffbar handling som kan føre til....).

 

Bagasjerommet er et godt sted å oppbevare gjenstander som rammes av våpenlovgiving om man må transportere de mellom forskjellige steder.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager fant politiet en kniv i bilen din? Det er relativt sjelden at politiet går til ransakelse av kjøretøyer uten skjellig grunn til mistanke (om en straffbar handling som kan føre til....).

 

Bagasjerommet er et godt sted å oppbevare gjenstander som rammes av våpenlovgiving om man må transportere de mellom forskjellige steder.

 

Kjørte på natta mitt i byn så fikk jeg plutselig blålys bak meg, har sikkert noe med at bilen skiller seg ut tenker jeg. De hadde fått ordre om å kjekke folk og kjøretøy for våpen fordi det har vært brukt mye kniver i vold osv i byn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...