Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig fukt i leilighet, hva slags fagmann bør tilkalles?


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt og flyttet inn i en gammel leilighet i Oslo. Bygget i 1890, og med noe eldre kjøkken og bad.

 

Etter at jeg flyttet inn har jeg oppdaget antydning til fukt på det ene soverommet.

 

Jeg er ikke sikker på hvor fuktigheten kommer fra, men gulvet i hele leieligheten er skjevt, og heller mot rommet med fuktproblemet. Rommet ligger inntil både kjøkken og bad, men disse rommene later til å være i orden. Leiligheten er i første etasje, og er på bakkeplan. Det er kjeller under huset, men jeg vet ikke om denne går under hele leiligheten.

 

Det er ingen synlige skader, men det lukter svakt kjeller og luften føles fuktigere på dette rommet enn i resten av leiligheten. På gulvet ligger en billig parkett eller liknende, og det er noe svikt i gulvet, hvilket jeg gjetter betyr heldekningsteppe under parketten.

 

Jeg ønsker å tilkalle en fagmann for å finne ut av hvor fuktigheten kommer fra, om evt. reparasjoner må til. Gjerne også få et overslag på hva det vil koste å utbedre, og en uttalelse om hvorvidt dette er reklamasjonsgrunn.

 

Jeg har tegnet eierskifteforsikring ved overtakelse, og det samme har motparten.

 

Hva slags fagmann skal jeg ringe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som jobber utelukkende med dette har vel ofte stilling som heter fuktteknikker e.l. Jeg vil dog tro at flere av disse kan være enten tømrere/murere/flisere etc som offisielt utdanning. Jeg ville nok ringt til enten en murer/tømrer (avhengig av hva materialet mesteparten av bygget er oppført i) eller til et byggskadefirma. Om det blir feil så kan de helt sikkert peke deg i riktig retning.

Lenke til kommentar

Folk som jobber utelukkende med dette har vel ofte stilling som heter fuktteknikker e.l. Jeg vil dog tro at flere av disse kan være enten tømrere/murere/flisere etc som offisielt utdanning. Jeg ville nok ringt til enten en murer/tømrer (avhengig av hva materialet mesteparten av bygget er oppført i) eller til et byggskadefirma. Om det blir feil så kan de helt sikkert peke deg i riktig retning.

Fuktteknikker! Hva er det? Jeg har 35 års erfarig fra bransjen, som både tømrer og bygningsingeniør, men har aldri høt om dem. Mulig de finnes. Men jeg anbefaler, det jeg har skrevet over! De må inn i "bildet" uannsett.

Lenke til kommentar

 

Det er mange rare tittler "ute å går", i samfundet. Og jeg har erfart at noen bruker ordet teknikker, "i hytt og pine". Teknikker er er en beskyttet tittel, på lik linje med siv. ing! Og jeg har ikke hørt om noen tekninsk fagskole, som utdanner fuktteknikkere! De er de ENESTE, som utdanner teknikkere! Selv etter å ha å ha Googlet ordet, kommer det ikke frem noen utdannelse på området, kun noen kurser som omhandler fukt. Og jeg finner en spessiell bransje, som bruker ordet noe feilaktig og lemfeldig. Og de kurser tømrere! Altså er det tømrere, som vi snakker om. Jeg har også div. kurs, bl.a. kurs om fukt og muggsopper (selv om jeg på det kurset, lærte lite nytt) Jeg og byggebransjen, ville aldri gi en yrkestittel til en, med et kort kurs. Og hvis du har mer enn 40 år i byggebransjen og likevel bruker tittler så lemfeldig, er du ikke bedre enn den noe suspekte bransjen, du viser til. I den siste linken, så vet de ikke engang forskjell på tømrer og snekker. For skal de kurse en fagmann, så er rett fagmann - en tømrer!

 

Du har rett i en ting og det er at "noen" i en spessiell bransje bruker utrykket. Og da feilaktig! Jeg forholder meg til fagfolk. Og bruker tittler etter hvilken fagutdanning, eller skole de har.

Lenke til kommentar

Teknikker er er en beskyttet tittel

Rettskilde?

Viser til Lovdata.no Men gidder ikke å finne, den aktuelle loven. Jeg vet, at teknikker er beskyttet, på like linje med Siv. ing. (Master), div. mesterere (som tømrermester, muremester, o.l.). Mens en del titler, ikke er beskyttet, som bl.a. ingeniør, advokat, revisor, m.f.

 

Viser også til Straffeloven, sitat: "straffelovens § 131, stk. 1, som forbyder personer, uden offentlig myndighed, at udgive sig for at have en sådan offentlig myndighed."

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Teknikker er er en beskyttet tittel

Rettskilde?

Viser til Lovdata.no Men gidder ikke å finne, den aktuelle loven. Jeg vet, at teknikker er beskyttet, på like linje med Siv. ing. (Master), div. mesterere (som tømrermester, muremester, o.l.). Mens en del titler, ikke er beskyttet, som bl.a. ingeniør.

Det er det ikke. Hvis du mener dette, er det nok du som har bevisbyrden.

 

Edit: Til redigeringen din: Det straffebudet er irrelevant. Vet du hva "offentlig myndighet" betyr? Dessuten var spørsmålet mitt aldri om det å utgi seg for å være en tekniker er straffbart. Det kan det være, hvis man for eksempel bruker det i villedende markedsføring.

Endret av Pixma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknikker er er en beskyttet tittel

Rettskilde?

Viser til Lovdata.no Men gidder ikke å finne, den aktuelle loven. Jeg vet, at teknikker er beskyttet, på like linje med Siv. ing. (Master), div. mesterere (som tømrermester, muremester, o.l.). Mens en del titler, ikke er beskyttet, som bl.a. ingeniør.

Det er det ikke. Hvis du mener dette, er det nok du som har bevisbyrden.

 

Edit: Til redigeringen din: Det straffebudet er irrelevant. Vet du hva "offentlig myndighet" betyr? Dessuten var spørsmålet mitt aldri om det å utgi seg for å være en tekniker er straffbart. Det kan det være, hvis man for eksempel bruker det i villedende markedsføring.

 

Teknikker er beskyttet. Og hvis du påstår noe annet, kan jo vi to ta et veddemål på dette. Skal vi vedde?

Men her, gidder jeg ikke å bevise noe som helst. Det er urelevandt for spørsmålet til trådstarter og jeg har skrevet hva han trenger av fagfolk.

 

Ellers kan jeg kommentere, at det IKKE er urelvandt, om en bruker en tittel lemfeldig/ulovlig. Det er ulovlig! Når tittler er beskyttet, medfører det straffeansvar å bruke dem ulovlig. Gjelder ikke bare, i markedsføring. Men en kan bruke dir, ing., o.l., som en vil, uten å bli straffet, da slike tittler ikke er beskyttet. Så, dette henger i sammen! Beskyttelse og straffeansvar. Hvorfor du trekker inn "offentlig myndighet", vet jeg ikke. Det blir bare malplassert!

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Vi må treffes for at du skal bevise din påstand? Ærlig talt. Henvis til en forskrift eller en lov, så er jeg fornøyd.

 

"Offentlig myndighet" er det du som trekker inn. Du skriver selv:

Viser også til Straffeloven, sitat: "straffelovens § 131, stk. 1,
som forbyder personer, uden offentlig myndighed
, at udgive sig
for at have en sådan offentlig myndighed
."
Lenke til kommentar

Vi må treffes for at du skal bevise din påstand? Ærlig talt. Henvis til en forskrift eller en lov, så er jeg fornøyd.

 

"Offentlig myndighet" er det du som trekker inn. Du skriver selv:

 

 

Viser også til Straffeloven, sitat: "straffelovens § 131, stk. 1,
som forbyder personer, uden offentlig myndighed
, at udgive sig
for at have en sådan offentlig myndighed
."

Jeg har kun "vist" til Straffeloven, ved å legge inne et sitat fra den. Jeg har ikke "vist", til offentlig myndighet! Denne diskusjonen med deg, på sidelinjen av T.S. spørsmål, avtsår jeg fra.

 

Edit: Men jeg kan overstte utrykket, du henger deg opp i. Sitat: "uden offentlig myndighed", betyr uten offentlig godkjenning"

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Jeg tar dette én siste gang, da jeg anser dette for relevant for trådstarter (en annen foreslår at vedkommende skal kontakte fukttekniker, hvilket du kritiserer), så får du tro på det du vil, og mene det du vil:

 

i) Dersom du mener at en tittel er beskyttet, er det du som må vise til hjemmelen.

 

ii) Jeg har ikke bestridt at å kalle seg selv "tekniker" kan være straffbart, jf. eksempelet mitt tilknyttet markedsføringsloven. Jeg er imidlertid uenig i at en tittel må være beskyttet for at det skal være straffbar å benytte den, jf. samme eksempel.

 

iii) Det er du som viser til en paragraf som utelukkende omhandler det å utgi seg for å ha en offentlig myndighet, når man ikke har en slik offentlig myndighet. Det er altså ikke jeg som trekker dette inn, men hele avsnittet du viser til omhandler dette. Å si at det er "malplassert" er da å skyte seg selv i foten.

 

iv) Hvorfor du kan bruke tid på å vise til en straffelov og argumentere, når du sier at du ikke gidder å bevise din påstand, forstår jeg ikke. Du sier også at du avstår fra å ha en slik diskusjon med meg, samtidig som du ikke klarer å dy deg når det gjelder å unngå å komme med siste ordet. Vis til hjemmelen for det du påstår, så er vi ferdig med saken.

 

v) Hvordan du kan sette likhetstegn mellom "myndighet" og "godkjennelse", har jeg vanskelig for å forstå.

 

vi) At du attpåtil har klart å sitere den danske straffeloven, viser at du åpenbart ikke har juridisk kompetanse. Den norske § 131 omhandler det å bidra til at en, som grunnet straffbar handling er berøvet friheten, slipper løs.

Endret av Pixma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Geco5: Den eneste hjemmelen jeg har klart å finne for at en tittel skal være beskyttet er Forskrift om grader og yrkesutdanninger, beskyttet tittel og normert studietid ved universiteter og høyskoler § 71. Listen der er uttømmende, og "tekniker" er ikke på listen.

 

Angående straffelovshenvisningen: For det første gjelder ikke den danske straffeloven norske statsborgere i Norge. For det andre så er du fullstendig på bærtur når du skriver at å utgi seg for å være "offentlig myndighet" er det samme som å utgi seg for å ha offentlig godkjennelse. Det er rett og slett skivebom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for mange fine svar!

 

Det var en veldig morsom retning denne tråden tok! For å bidra med noe til avsporingen: Jeg er selv lydmann. De fleste lydmenn i Norge kaller seg "lydtekniker", uavhengig om hvorvidt de har en utdannelse. Begrepet tekniker er like utvannet som begrepet "sunt" når det gjelder matvarer.

Uttrykket (tekniker) blir misbrukt så ofte at selv om det kanskje står i en gammel lov at det er en beskyttet tittel, så er ikke det noe som lenger praktiseres, og jeg tror det er lite sannsynlig at noen ville bli straffet for å kalle seg tekniker uten å ha tilhørende utdannelse, om det skulle komme opp i retten.

 

Back to topic:

Det later til at jeg kanskje har tatt sorgene litt på forskudd her. Det har vært noen veldig fuktige dager ute, og grunnen til at det ene rommet opplevdes fuktigere enn resten av leiligheten var nok at vinduet her var åpent mens jeg sov. Den høye luftfuktigheten utendørs har vedvart, og spredd seg til resten av leiligheten. Om det har spredd seg fra nevnt rom, eller om det har kommet inn i resten av leiliheten fra andre kanter er umulig å si.

 

Det er uvant å ha et så høyt fukt-nivå inne. Men jeg har heller aldri før bodd i første etasje i en murbygning. Luftfuktigheten har vært rundt 80%, og det er nok til at sengetøyet føles vått og må skiftes ut med ulltepper. Ikke særlig behagelig.

 

Neste spørsmål: Hvor mye fukt er normalt å oppleve i 1. etasje i en murbygning på sommertid?

Lenke til kommentar

Geco5: Den eneste hjemmelen jeg har klart å finne for at en tittel skal være beskyttet er Forskrift om grader og yrkesutdanninger, beskyttet tittel og normert studietid ved universiteter og høyskoler § 71. Listen der er uttømmende, og "tekniker" er ikke på listen.

 

Angående straffelovshenvisningen: For det første gjelder ikke den danske straffeloven norske statsborgere i Norge. For det andre så er du fullstendig på bærtur når du skriver at å utgi seg for å være "offentlig myndighet" er det samme som å utgi seg for å ha offentlig godkjennelse. Det er rett og slett skivebom.

Teknikker er en to årig teknisk utdanning, som, ligger under videregående utdanning. Linken du viser til bereører KUN universiteter og høyskoler. Der er en rekke lover og forskrifter, som beskytter titler. Jeg søkte litt etter dette selv, men hadde ikke mer tid å kaste bort på dette. Og jeg mente det var ganske urrelevant, da en fukttekniker ikke er en fagutdannelse. Det er mange som kan påvise fukt, men utbedring av fukt/råteskader, i en byggning med tre/tregulv, krever en tømrer uansett.

 

Jeg ser dere har hatt det morro, med den danske linken jeg la inn. :) Og det fortjener jeg! Jeg reagerte ikke på språket, da jeg har lest mange gamle lovtekster, som kan virke danske. Og jeg er ganske sikker på at vi har tilsvarende norske lover/forskrifter. Og for 50 - 70 år siden brukte en ofte slike termer, i lovtekst. Les resten av den danske lovteksten, så vil noen av dere forstå at betydningen har rett mening.

Lenke til kommentar

Back to topic:

Det later til at jeg kanskje har tatt sorgene litt på forskudd her. Det har vært noen veldig fuktige dager ute, og grunnen til at det ene rommet opplevdes fuktigere enn resten av leiligheten var nok at vinduet her var åpent mens jeg sov. Den høye luftfuktigheten utendørs har vedvart, og spredd seg til resten av leiligheten. Om det har spredd seg fra nevnt rom, eller om det har kommet inn i resten av leiliheten fra andre kanter er umulig å si.

 

Det er uvant å ha et så høyt fukt-nivå inne. Men jeg har heller aldri før bodd i første etasje i en murbygning. Luftfuktigheten har vært rundt 80%, og det er nok til at sengetøyet føles vått og må skiftes ut med ulltepper. Ikke særlig behagelig.

 

Neste spørsmål: Hvor mye fukt er normalt å oppleve i 1. etasje i en murbygning på sommertid?

Luftfuktigheten ute, påvirker luftfuktigheten inne. Og med vinduer oppe, kommer fukten raskere inn. Og på et soverom, avgir hvert voksent menneske 0,5 - 06 liter vann, bare fra pusten. I små soveromm og to voksne mennesker, kan dette øke fuktigheten mye i rommet. Når luften kjøles ned, kan den kondensere på varme overflater inne. Bl.a. på klær/sengetøy. Men dette er også avhengig av temperatur. Varm luft kan "holde på" (inneholde) mer vann, enn kald luft. Dette er noe komplekst å forklare kort, så søk heller på nettet og les litt om dette med relativ fuktighet (RF).

 

Vet ikke hva du har målt fuktigheten med. En god fuktmåler er et hårhygrometer og du får hva du betaler for! Gode hårhygrometere skal likevel justeres før bruk (og regelmessig), etter medfølgende bruksanvisning. Og hvis din målig på 80% RF er riktig, er det høyt. Men skyldes nok åpnent vindu og høy luftfuktighet ute. Kortvarig høy fuktighet, er normalt ikke noe problem. Men det advares mot langvarig fuktighet over 70 % RF, grunnet fare for muggsopper, som også kan medføre råte. Har en mye treverk i huset, som ikke er beskyttet med oljemaling/lakk (få har det, i dag), så bør luftfuktigheten være relativt høy (tror det var 45 - 55 % i RF, ved ca 22 grader), ellers tørker materialene ut. Ellers er det greit med en RF på 30 - 40 % RF. En murbygning (som er fuktsikret), skal ikke ha en høyere luftfuktighet, enn en trebygning.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

ok, da er det helt klart noe galt her. Jeg lånte et måleinstrument av akseptabel kvalitet. Ser ut som en decibel-måler, og er veldig følsom.

 

Siden sist jeg postet har det tørket opp ute, og jeg skiftet ut den fuktige luften med luft utenfra som målte 65%. Etter at vinduet ble lukket steg luftfuktigheten til 78%...

 

Her må det nok tilkalles hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...