Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mulig fukt i leilighet, hva slags fagmann bør tilkalles?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde for en stund siden fuktskade i min leilighet (gammel teglsteins bygård). Der hadde en slange dryppet kontinuerlig en god stund (månder) uten at vi oppdaget noe som helst. Det viser seg at mur/tegl er utrolig "porøs", og vannet samlet seg under laminaten, og trakk oppover veggene (mur / 30 år gammel glasstrie). Da vi oppdaget det hadde vannet trukket gjennom muren til de to omliggende rommene, og jeg måtte strippe ut alt av laminat/strie (svertesopp og tapetbobler bak hyller o.l.). Etter stripp kjøpte jeg avfukter fra clasern, og den trakk litervis pr dag, i flere uker, før det var tørt nok.

 

Slike gamle murhus er skumle. Kan gjemme seg fukt overalt. Forrige fredag syntes jeg det luktet litt "kjeller" i et tilstøtende 1m2 kott, så jeg tok opp den gamle laminaten, og selv et halvt år etter at lekasjen var fixet var fortsatt gulvet under laminaten her litt fuktig. Det fine er jo at når evt lekasje er tettet kan man jo bare strippe ned til bar mur og tørke. Trehus må jo nesten bygges på nytt. Man får billige nål-målere for et par hundrelapper for å lokalisere fukt, men under laminat blir det jo vanskelig uten å ta opp.

 

Viktig å ikke ha noe (sofarygger, bilder, bokhyller) helt inntil veggen før det er tørt og tett (< 60% e.l.), ellers må man stå med stålbørste å pusse svertesopp av betongen i dagesvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...