Gå til innhold

BK Første forsøk på "rolling shots" av bil


Anbefalte innlegg

Prøvde meg på å ta såkalte rolling shots av bmw'en min og hiluxen til en kamerat i helga. Ønsker gjerne tips til om/hvordan jeg kan få slike bilder til å bli enda bedre enn de jeg fikk til i helga.

 

Begge er tatt på en lang strekning hvor vi kjørte i ca 100km/t. Videre info om bildene er som følger:

 

BMW:

Nikon D3100

Nikon 18-55@35mm

f/7,1

1/30sek

post-156406-0-34139500-1343688628_thumb.jpg

 

Hilux:

Nikon D3100

Nikon 18-55@22mm

f/5,0

1/25 sek

post-156406-0-45990200-1343688647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Stort behov for etterbehandling her.

 

Kan med en gang si at det var to flotte komposisjoner du fikk til her.

 

Bildet nr 1 er for uskarpt til å gjøre det gjennomført pent med etterbehandling.

Mens bilde nr 2 ville jeg hentet mange detaljer i skyggeområdene på. Altfor mye kontraster her.

 

Ellers godt arbeid :)

 

Det dere også kan gjøre er å ta et bilde med 1 sekund lang lukkertid av kun veien mens dere kjører i 100. Deretter tar dere et bilde av bilen fra samme vinkel og brennvidde men mens den er stillestående. Gjerne ha en hvit bakgrunn under bilen. Deretter bare sakser du ut selve bilen og smetter den på på bildet dere tok med lang lukkertid. Da vil du få knivskarpt motiv og skikkelig blurret ut bakgrunn, slik bilprodusentene gjør når de selv gjør dette :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stort behov for etterbehandling her.

 

Kan med en gang si at det var to flotte komposisjoner du fikk til her.

 

Bildet nr 1 er for uskarpt til å gjøre det gjennomført pent med etterbehandling.

Mens bilde nr 2 ville jeg hentet mange detaljer i skyggeområdene på. Altfor mye kontraster her.

 

Ellers godt arbeid :)

 

Det dere også kan gjøre er å ta et bilde med 1 sekund lang lukkertid av kun veien mens dere kjører i 100. Deretter tar dere et bilde av bilen fra samme vinkel og brennvidde men mens den er stillestående. Gjerne ha en hvit bakgrunn under bilen. Deretter bare sakser du ut selve bilen og smetter den på på bildet dere tok med lang lukkertid. Da vil du få knivskarpt motiv og skikkelig blurret ut bakgrunn, slik bilprodusentene gjør når de selv gjør dette :)

Ser at du er veldig opptatt av å etterbehandle bilder.. Det blir juks! Du skal ikke redigere et bilde så mye at du ikke kjenner igjen bildet du tok. Det skal være ekte, hva er vitsen med og vise fram et bilde som ikke er ekte (fks den oppskriften du nettop skrev) og basert på juks? Bare min mening..

 

 

Flotte bilder forresten! :) Ble noe uskarpt, men er vansklig og få det 100% på sånne bilder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det var brukbare bilder. Slike fartsbilder med relativt lang lukkertid er vanskelig å få skikkelig skarpe, men personlig synes jeg normalt ikke det gjør så alt for mye når komposisjon og motiv ellers er bra. Bilde nummer 2 burde kanskje hatt en ørlite lysere eksponering, men noe av dette kan fikses i post.

Lenke til kommentar

På denne typen bilder synes jeg du godt kan dra litt hardere i spakene :)

aR_ tenker kanskje mer på disse bildene som dokumentariske, men denne typen bilder brukes i stor grad i andre sammenhenger. Mye av jobben ligger i etterbehandlingen, men et godt utgangspunkt rent teknisk gjør selvfølgelig jobben mye letter og resultatet bedre.

 

På denne typen bilder synes jeg det handler om å skape et filmatisk uttrykk, og rette fokus mot bilen og farten i bildet. Legger ved en veldig kjapp edit av bildet ditt for å illustrere hva jeg tenker :) håper dette er greit.

post-108128-0-80477700-1347052742_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Stort behov for etterbehandling her.

 

Kan med en gang si at det var to flotte komposisjoner du fikk til her.

 

Bildet nr 1 er for uskarpt til å gjøre det gjennomført pent med etterbehandling.

Mens bilde nr 2 ville jeg hentet mange detaljer i skyggeområdene på. Altfor mye kontraster her.

 

Ellers godt arbeid :)

 

Det dere også kan gjøre er å ta et bilde med 1 sekund lang lukkertid av kun veien mens dere kjører i 100. Deretter tar dere et bilde av bilen fra samme vinkel og brennvidde men mens den er stillestående. Gjerne ha en hvit bakgrunn under bilen. Deretter bare sakser du ut selve bilen og smetter den på på bildet dere tok med lang lukkertid. Da vil du få knivskarpt motiv og skikkelig blurret ut bakgrunn, slik bilprodusentene gjør når de selv gjør dette :)

Ser at du er veldig opptatt av å etterbehandle bilder.. Det blir juks! Du skal ikke redigere et bilde så mye at du ikke kjenner igjen bildet du tok. Det skal være ekte, hva er vitsen med og vise fram et bilde som ikke er ekte (fks den oppskriften du nettop skrev) og basert på juks? Bare min mening..

 

 

Flotte bilder forresten! :) Ble noe uskarpt, men er vansklig og få det 100% på sånne bilder..

 

 

Hvem lærte deg at å manipulere bilder er juks? Juks, hva er juks?

Et bilde er et bilde samme hva man har gjort med det. Om DU syntes det er juks å manipulere bilder så respekterer jeg det :)

 

Men for å nevne noe om bildemanipulering så har mange av verdens mest kjente fotografer så hardt manipulerte bilder av og til at man blir helt paff (enten positivt eller negativt, smaken er som baken). Det betyr selvsagt ikke at man må manipulere bilder for å bli kjent, bare så ingen misforstår.

 

Men å manipulere bilder er definitivt ikke juks, eller juks. Ingen som kan si om det er det eller ikke, for det er ikke noe fasitsvar på hvordan man skaper gode fotografier.

 

Btw, hvis du tror at bilprodusenter tar sine bilder av sine modeller uten å manipulere de så må du nok tenke om igjen. Og gjerne nettopp pga manipuleringen blir de fantastisk fine og får solgt loads med nybiler :)

Lenke til kommentar

Hvem lærte deg at å manipulere bilder er juks?

Mye enig med IceBlitz her. Tar man et nyhetsbilde eller dokumentasjon skal de selvsagt ikke manipuleres, men er man på jakt etter stilige bilder er det resultatet som teller. Veldig mange "fartsfyllte " bilder der bilen er helt perfekt skarp er manipulert i Photoshop el.l fra bilder hvor bilen stod helt eller nesten i ro. Det er masse veiledninger på nettet som viser hvordan det gjøres.

 

Jeg har forøvrig stor respekt for de som gjør det som TS, men det er ikek eneste veien til målet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...