Gå til innhold

Sette opp samba, print server og eksternt skrivebord


Anbefalte innlegg

hei, jeg har nå hatt ganske mange lange kvelder på å prøve å finne ut hvordan jeg skal få satt opp fildeling, printer deling og få styrt serveren min eksternt.

jeg har kommet så langt at jeg har instaltert linuks server 10.10, med samba, print server, med ubuntu desktop, men der stopper det også... har prøvd å redigere filene i samba ved hjelp av

 

nano /etc/samba/smb.conf

 

men det funket ganske dårlig. jeg prøvde også å sette opp mediathomb for å få streama til ps3,en min men den får ikke tilgang til hardiskene hvor alt er lagret pga rettigheter, men jeg får heller ikke koblet meg til de samme hardiskene fra win 7 pc'en min..

 

er det noen som vet om en guide på dette? eller har noen råd?

 

jeg er nybegynner som fårstår litt, har gjort dette en gang før, men det er vel snart 6 år siden, så har glemt det meste xD

 

på forhånd takk!

Mvh Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en spesiell grunn til at du har valgt 10.10? Antar at det er Ubuntu vi snakker om. Personlig ville jeg valgt Ubuntu 12.04, en mer oppdatert distro med langtidsstøtte. Og hvis du likevel skal ha desktop kan du heller installere desktop-varianten.

 

Når det gjelder redigering av konfigurasjonsfiler, så kreves det opphøyede rettigheter utenfor "home"-mappen din. Dette gjøres ved å tilføre "sudo" foran kommandoen, som betyr "super user do". Det vil si

sudo nano /etc/samba/smb.conf

Bruk sudo med fornuft.

 

Edit: Når det gjelder Mediatomb, så har jeg bare fiklet litt med det og syntes Mediatomb virket omstendelig. Det er vel "vanlig" DLNA som kreves for deling til PS3? Søk og les litt om PS3 og DLNA i google og Ubuntu Software Center. Mulig at det finnes bedre valg enn Mediatomb.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Hvis du først sitter i ett grafisk grensnitt så kan du like gjerne bruke gedit til å redigere samba.conf

gksudo gedit /etc/samba.conf

gksudo er (ca) det samme som sudo, men gir ett vindu som spør om passord i stedet for i terminalen.

 

Du kan også installere system-config-samba pakken som gir/installere ett enkelt gui verktøy, finn det i synaptic eller ubuntu software center eller installer det fra terminalen:

sudo apt-get install system-config-samba

Har skrevet litt om denne i ett eldre innlegg ** klikk ** (tror det fremdeles er relevant)

 

Rundt linje 242+ i samba.conf så vil du finne noe som er ca slik ut, jeg har nok lagt til noen linjer i forhold til standard:

 

#======================= Share Definitions =======================

 

# Un-comment the following (and tweak the other settings below to suit)

# to enable the default home directory shares. This will share each

# user's home director as \\server\username

[homes]

browseable = yes

comment = Home Directories

writeable = yes

 

# By default, the home directories are exported read-only. Change the

# next parameter to 'no' if you want to be able to write to them.

;read only = no

 

# File creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to

# create files with group=rw permissions, set next parameter to 0775.

create mask = 0755

 

# Directory creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to

# create dirs. with group=rw permissions, set next parameter to 0775.

directory mask = 0755

 

# By default, \\server\username shares can be connected to by anyone

# with access to the samba server. Un-comment the following parameter

# to make sure that only "username" can connect to \\server\username

# The following parameter makes sure that only "username" can connect

#

# This might need tweaking when using external authentication schemes

valid users = %S

 

 

Hva som trengs å kommenteres ut eller endres er litt avhengig av hva du ønsker å gjøre med de delte mappene og filene.

Hvis du vil ha skrive rettigheter så (kommentar tegn ; og #)

  • kommenter ut read only = yes eller endre til read only = no (ca linje 257)
  • Fjern kommentar tegn fra create mask = 0755 og directory mask = 0755 (kan være at tallene er satt anderledes. Finnes på ca linje 258 og 262)
  • kan være at du bør legge til en linje med writeable = yes

 

Hvis du ønsker å begrense tilgangen til kun en eller bare gyldig brukere så fjern kommenteringen på valid users = %S.

valid users = %S gir tilgang til alle linux brukere på maskinen.

valid users = Crowly gir kun tilgang til Crowly brukeren.

Er også mulig å gi tilgang til kun grupper, men det er jeg litt usikker på hvordan gjøres.

 

For å dele skrivere så finnes det lengre ned i samba.conf, fjern kommentar tegnene ( ; ). Har aldri prøvd å dele skrivere så dette kan jeg ingenting om, mulig det er mer som må gjøres.

 

;[printers]

; comment = All Printers

; browseable = no

; path = /var/spool/samba

; printable = yes

; guest ok = no

; read only = yes

; create mask = 0700

 

# Windows clients look for this share name as a source of downloadable

# printer drivers

;[print$]

; comment = Printer Drivers

; path = /var/lib/samba/printers

; browseable = yes

; read only = yes

; guest ok = no

# Uncomment to allow remote administration of Windows print drivers.

# You may need to replace 'lpadmin' with the name of the group your

# admin users are members of.

# Please note that you also need to set appropriate Unix permissions

# to the drivers directory for these users to have write rights in it

; write list = root, @lpadmin

 

 

Når du har lagret endringene så må samba services startes på nytt

sudo service samba restart

 

For fjernstyring så kan du f.eks. installere webmin: http://www.webmin.com/

Last ned Debian Package, skal bare være å dobbelt klikke på fila i nautilus (filutforskeren) for å installere. Alternativt

sudo dpkg --install webmin_1.590_all.deb

Når den er installert går du til https://ip.adr.til.server:10000 og logger på med brukeren din (eller en som har sudo rettigheter)

 

SSH er nok standard installert, last ned putty hvis du skal koble til fra en windows maskin. Putty kan installeres fra bl.a. http://ninite.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører/har kjørt på hovedkort fra msi, asus og muligens gigabyte. På skjermkort siden har jeg holdt meg til nvidia, men skal du kun ha 2d så fungerer vel det meste. Både Amd og Intel er problemfritt på cpu siden. Bruker de integrerte nettverks- og lyd kort på hovedkortene. Kjører kun kablet nettverk.

 

Inntrykket mitt er at det aller meste fungerer. Ett hovedkort til rundt 500 kr, skjermkort til rundt 300 kr, cpu, ram og harddisker etter behov så bør du få noe som går greit. Uten å ha sjekket priser så tror jeg du bør få det meste av innmaten til rundt 2000 kr.

Men kommer an på behovet ditt og hva den skal brukes til.

Lenke til kommentar

jeg har kikke litt på denne pakken fra komplett

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=746508 med

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627486

 

det burde vel funke greit?

 

jeg tror det er dårlig da delene fikk jeg av fattern da det har stått på jobben hans i 5-6 år og vært i drift hjemme hos meg i 2-3 år, det fungerte fint når jeg kjørte ubuntu 8.10, men da jeg oppgraderte til 10.10 så begynte den å henge seg og fryse, også prøvde jeg å reinstalere, men det hjalp ikke. så prøvde jeg å instalerer freenas, men det var jeg ikke særlig fornøyd med, pga mange ting... men jeg har brukt en gamel ide disk som system disk og 4stk 1tb disker som lagrings disker som kjøres på sata.

Lenke til kommentar

ja, vet det så bestilte en 2tb disk i tillegg ;)

 

driver å prøver å instalere ubuntu server 12.04 nå, men den vil ikke boote opp etter at jeg har instalert det, har brent det inn på en cd, så jeg prøvde 10.10, men det funker heller ikke så skal prøve den siste cd'en jeg har nå... og det er 8.10, jeg kjørte minne test men det var ikke noe feil... ?

Lenke til kommentar

jeg hadde instalert ferdig cd'en, men da jeg skulle starte opp etter at instaleringen var ferdig så fikk jeg bare svart skjerm, men jeg fant ut at mange andre har hatt samme problem, jeg trykket på "e" etter at jeg hadde startet marskingen og la inn "quiet splash nomodeset" på slutten av linjen med linux i på starten ;)

Lenke til kommentar

Nei, ingen feil du har gjort. Hvorfor det blir slik er en litt lang historie. Den korte historien er fordi Bill Gates ville forsikre seg om at Bios ikke virket knirkefritt på linux.

 

Enkel forklaring følger:

Har du gedit installert? Hvis ikke kan du hive den inn, eventuelt bruk en annen editor du liker bedre (linux har plenty av dem):

sudo apt-get install gedit

så åpner du filen Crowly tipset deg om:

sudo gedit /etc/default/grub

Så finner du linjen som ser slik ut:

GRUB_CMDLINE_LINUX=""

(det er linje nummer tolv) Så endrer du linjen slik at den ser slik ut:

GRUB_CMDLINE_LINUX="nomodeset"

(quiet og splash er allerede dekket i linjen over) Så kan lagre filen, og lukke editoren. Kjør nå kommandoen

sudo update-grub

for at endringene skal tre i kraft. Det er alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...