Gå til innhold

Automasjon, 1-wire og relè som tåler 16A @ 240V


Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger et prosjekt hvor jeg trenger å skru strømtilførselen på en motor som trekker 1500W av/på. Deler jeg har tenkt å kjøpe:

http://www.hobby-boa...SB-Adaptor.html

http://www.hobby-boa...B47%7DTemp.html

 

Men relèet de selger tåler kun 0.25A @ 240V:

http://www.hobby-boa...y-Version).html

 

Jeg kan jo selvsagt lage meg en innretning som mekanisk slår en vanlig 240V lysbryter av/på, for å omgå problemet, men hadde vært bedre med et rèle som tåler lasten jeg ønsker.

 

Håper det er nok info til at noen forstår hva jeg leter etter, er litt nybegynner på automasjon... Noen som har tips?

Endret av netphreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra svar (tror jeg), men hvor får man tak i det? Har du et google søkeord på engelsk finner jeg det nok :)

 

Hm, bør vel være godkjent for bruk i Norge, og montert av eletriker, men det siste ordner seg. Veldig taknemmelig for en lenke!

Endret av netphreak
Lenke til kommentar

Du legger fast 230V til A2.

Den andre lederen (230V) går igjennom styrereleet ditt og inn på A1.

Motor kobles inn på 1,3,5.. og ut på 2,4,6..

 

Edit:På relekortet skal lederen til A1 kobles inn på C og ut på NO på aktuelt rele.

Endret av Cerwell
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du velger da en kontaktor med det antall poler du behøver.

2 for enfase motor, og 3 for trefase motor.

Alle elektrikkere kan selge deg en passende enhet og den koster typisk omkring 500,- vil jeg tro.

 

Den skal selvfølgelig kobles av fagfolk, men det skader jo ikke at du har kunnskapen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bratt læringskurve for meg, men takk for at du er så tålmodig :) "Motoren" som skal kobles ut/inn er et kjøle element, med "vanlig" 230V norsk stikk (1 fas). Jeg forstår koblinga gjennom reléet nå, men ikke helt motor inn/ut på 1,3,5 og ut på 2,4,6... Hvor kobler jeg kjøle elementet (motoren)?

 

Trodde motor "inn" var A1 og A2?

Lenke til kommentar

Du forstår tydeligvis hva et rele er, og en kontaktor er også et rele, bare at kontaktoren tåler store strømstyrker.

 

Du kobler på motoren som du har gjort ja, men den får ikke noe strøm nå, for strømmen inn til motoren må du koble på 1 og 3. Se på skjemaet som er tegnet på kontaktoren.

Lenke til kommentar

"legger de andre inn"?

 

Jeg får tenke fritt, siden jeg får litt sprikende svar her:

 

Burde ikke A1 og A2 kobles mot C og NO, 230V inn på 1 og 3, og ut til motor på 2 og 4? Hele idéen er jo å unngå at lasten går igjennom styrings reléet... Dette gir i hvertfall mening for meg dersom en contactor i virkeligheten er bygd opp som et relé.

 

Beklager igjen at jeg er veldig fersk på dette... :hm:

Endret av netphreak
Lenke til kommentar

Når kontaktoren "legger inn", blir 1-2, 3-4 etc sluttet sammen, og da kan det gå strøm gjennom der.

 

"legger de andre inn"?

 

Jeg får tenke fritt, siden jeg får litt sprikende svar her:

 

Burde ikke A1 og A2 kobles mot C og NO, 230V inn på 1 og 3, og ut til motor på 2 og 4? Hele idéen er jo å unngå at lasten går igjennom styrings reléet... Dette gir i hvertfall mening for meg dersom en contactor i virkeligheten er bygd opp som et relé.

 

Beklager igjen at jeg er veldig fersk på dette... :hm:

Det er det jeg sier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...