Gå til innhold

Går Kina mot Norge for olje?


N*

Anbefalte innlegg

Norge er jo et lett land å ta, pluss at Amerika allerede er inne for å beskytte landene Kina skal til krig mot, for å få tatt kysten sør for kina, for olje. Det vil jo si at Kina vil krige med Amerika uansett. Dermed, hvorfor skal de ikke gå mot Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror på en tredje verdenskrig?

 

Hva du mener med å gå mot Norge for olje vet jeg ikke helt, men det er ingen hemmelighet at Kina presser mange bransjer, f.eks. REC og solcellebransjen, hvor kinesiske selskaper har pengestøtte fra staten for å ta markedsandeler og sitte og pushe ut billige deler helt til konkurrentene er ferdig, for så å øke prisene igjen og ha hele markedet alene (enkelt fortalt). Olje er en begrenset ressurs og det samme kan ikke skje der.

 

Om du mener Kina vil gå til krig mot Norge er jo det en lett match om de sender 2 millioner soldater til å spasere over grensen, for hæren deres er svær. Aktuelt er det dog ikke med det første.

Lenke til kommentar

Vi eksporterer mye gass og olje til Europa. Jeg tviler på at Europa hadde forholdt seg passivt hvis de mistet denne eksporten. Dessuten ville transporten av oljen fra Norge til Kina være et lett mål for våre allierte.

 

Jeg tror heller ikke det blir krig mellom Kina og USA. Selv om det skulle starte som en tradisjonell krig vil sannsynligvis den tapende parten bruke atomvåpen som siste utvei og det er gg.

Lenke til kommentar

Vi eksporterer mye gass og olje til Europa. Jeg tviler på at Europa hadde forholdt seg passivt hvis de mistet denne eksporten. Dessuten ville transporten av oljen fra Norge til Kina være et lett mål for våre allierte.

 

Jeg tror heller ikke det blir krig mellom Kina og USA. Selv om det skulle starte som en tradisjonell krig vil sannsynligvis den tapende parten bruke atomvåpen som siste utvei og det er gg.

Jeg skjønner ikke det du sier om oljetransporten fra Norge til Kina. Forklar er du grei.

 

Men det at eksporten fra Norge til Europa ville forsvunnet er jo ikke sant. Kina ville jo tatt over den. Og så er det jo sånn at Norge aldri har villet bli med i EU, og forholdt seg ganske kyniske mot EU sånn sett. Så noen hjelp derfra, tror jeg ikke vi får.

Lenke til kommentar

Du tror på en tredje verdenskrig?

 

Hva du mener med å gå mot Norge for olje vet jeg ikke helt, men det er ingen hemmelighet at Kina presser mange bransjer, f.eks. REC og solcellebransjen, hvor kinesiske selskaper har pengestøtte fra staten for å ta markedsandeler og sitte og pushe ut billige deler helt til konkurrentene er ferdig, for så å øke prisene igjen og ha hele markedet alene (enkelt fortalt). Olje er en begrenset ressurs og det samme kan ikke skje der.

 

Om du mener Kina vil gå til krig mot Norge er jo det en lett match om de sender 2 millioner soldater til å spasere over grensen, for hæren deres er svær. Aktuelt er det dog ikke med det første.

Hvordan vet du at det ikke er aktuelt?

 

Men Kina kunne vel gjort det samme, om de hadde nok olje? Det du sier om olje og pressing av penger er jo tegn på at oss nordmenn reagerer ganske naivt når jeg forteller dette. Kan det stemme? Er det rette måten å reagere på?

Endret av N*
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke det du sier om oljetransporten fra Norge til Kina. Forklar er du grei.

Slik jeg leste innlegget ditt mente du at Kina ville invadere Norge slik at de kunne bruke oljeressursene våre. Jeg antar at det mest gunstige ville vært å transportere oljen med båter til Kina etter at Norge har blitt invadert, hvilket ville bli et enkelt mål for våre allierte.

 

Men det at eksporten fra Norge til Europa ville forsvunnet er jo ikke sant. Kina ville jo tatt over den. Og så er det jo sånn at Norge aldri har villet bli med i EU, og forholdt seg ganske kyniske mot EU sånn sett. Så noen hjelp derfra, tror jeg ikke vi får.

 

Hvis eksporten fra Norge til Europa blir opprettholdt vil jo ikke Kina få noen ekstra olje. Jeg tror heller ikke Kina er villig til å starte en krig for overskuddet fra denne eksporten. De har jo allerede mange land som gjeldsslaver.

 

Det er mulig jeg overvurderer hvor viktig Norges eksport av gass og olje til Europa er, men jeg tror det for Europas del handler like mye om å hjelpe seg selv så de har tilgang til vår oljeressurser, som det handler om å hjelpe Norge.

 

Dessuten tviler jeg på at Russland eller Europa hadde satt pris på at Kina kunne operere militært fra Norge.

Endret av Akinakes
Lenke til kommentar

Norge er jo et lett land å ta, pluss at Amerika allerede er inne for å beskytte landene Kina skal til krig mot, for å få tatt kysten sør for kina, for olje. Det vil jo si at Kina vil krige med Amerika uansett. Dermed, hvorfor skal de ikke gå mot Norge?

Nei, Kina har ingen planer om a angripe Norge.

 

Arsaken til at Kina gar imot Norge var fordi Norge ga fredsprisen til en som onsket a gjore revolusjon mot staten. Kina kan ikke la andre nasjoner gjore lignende aksjoner, ergo de straffer Norge. Hadde de ikke gjort det sa ville de ha gitt andre nasjoner muligheten til a gjore lignende uten konsekvenser.

 

Noen sier at fredsprisen er uavhengig Norge, men det er den ikke. Det er et krav at nordmenn skal sitte i komiteen og utenom en person, sa har alle sammen vare norske politikere.

Lenke til kommentar

Vi eksporterer mye gass og olje til Europa. Jeg tviler på at Europa hadde forholdt seg passivt hvis de mistet denne eksporten. Dessuten ville transporten av oljen fra Norge til Kina være et lett mål for våre allierte.

 

Jeg tror heller ikke det blir krig mellom Kina og USA. Selv om det skulle starte som en tradisjonell krig vil sannsynligvis den tapende parten bruke atomvåpen som siste utvei og det er gg.

 

At de to går i krig mot hverandre ser jeg på som totalt usannsynlig i utgangspunktet. Men det er større sjanse for at USA går mot Kina enn andre veien.. Ettersom Kina eier enormt mye av bedrifter og lignende i USA...

Lenke til kommentar

Mangel på olje er mer enn interessant nok til å fremme krigsiveren. :)

 

Om man ikke er i handel med landet som selger oljen, ja. Om regjeringen i Norge plutselig bestemmer at Statoil ikke får selge olje til utlandet lenger så blir vi nok invadert rimelig fort. Men så lenge vi selger oljen til markedspriser så koster det mer enn det smaker å invadere oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...