Gå til innhold

Test: Nokia PureView 808


Anbefalte innlegg

Å hate Symbian er like pop som å like Android/Iphone. Mange wannabee knowitalls på gata nå.

 

Jeg har flere venner som disser meg for min N9 og sier de at de aldri skal "ha det symbian dritet igjen, det er jo steinalder, hihi."

 

...

 

 

Symbian har akkurat det samme problemet foran seg som Windows Mobile hadde i sin tid. Det er et operativsystem utviklet på en tid da bruksmønsteret for mobiltelefoner var noe helt annet. Nokia sa jo selv at berøringskjermer aldri ville slå ann, men så kom iOS og endret måten vi bruker telefoner på. Android fulgte på etter med sitt operativsystem som også har blitt utviklet fra grunnen med de prinsippene som er styrende for hva man forventer av en telefon i dag. Nokia og Microsoft derimot prøvde heller å tilpasse sine eksisterende produkter til det nye markedet uten hell. Microsoft ga til slutt opp og kastet vekk det gamle og lagde noe nytt, mens Nokia derimot har tviholdt på Symbian samtidig som de har eksperimentert litt med Windows Phone. Men det er ikke bare dette som spikrer Symbian til bakken...

 

Mangel på applikasjoner er et annet problem. Eller for å være mer spesifikk, mangel på gode applikasjoner. Etter iOS og Android's innmarsj har det vært en strøm av utviklere som har flyktet fra andre plattformer ettersom Apple og Google har et særdeles mye mer utviklervennlig miljø rundt produktene sine enn det Nokia har. De av dere her som har prøvd å utvikle noe til Symbian vet hvordan kombinasjonen av forvirrende, fragmentert og mangelfull dokumentasjon på alt fra qt til GUI-utvikling kan forstå hvorfor de fleste skyr det som pesten selv. Det finnes en flust av programmer til Symbian men de er, i mine øyne, ikke i nærheten av samme nivå som sine alternativer. Luggete, trege, langt fra attraktive og gammeldagse. I gamle dager da Symbian-ekspertene kodet i C++ mens nybegynnere slik som meg selv slet med OPL så man på Symbian som et kraftig men komplekst operativsystem å programre til, ikke minst fordi mange av konseptene som ble introdusert var helt nye. Og slik fortsatte det vel egentlig helt frem til 2008. OPL falt ut til slutt riktignok. Så kom Apple, Google og til slutt Microsoft på banen med SDK'er som gjorde utvikling for plattformene vanvittig mye lettere enn det harde livet det innebar å være applikasjonsutvikler for Symbian. Det som var blitt faktum var at man ikke lenger trengte å være en svært erfaren, brilliant utvikler for å utvikle applikasjoner til mobil. Bare det å ha en god idè og grunnleggende programmeringsferdigheter var nok. Nokia sin respons var å kjøpe Qt. Men jeg tror det kom alt for sent. Nokia slet med å overbevise verden om at Qt var så fantastisk som de skulle ha det til, og utifra utviklerdokumentasjonen ser det ikke alltid ut som om Nokia synes det er så fantastisk selv heller.

 

Symbian har ikke lenger noen wow-faktor. Det er ingenting du kun får fra Symbian som ikke iOS og Android tilbyr, så spørsmålet til slutt blir, hva er argumentasjonen for å velge Symbian fremfor noe annet? Når man ikke har et godt svar på det spørsmålet gir konklusjonen seg selv.

 

 

Jeg vil påstå at Symbian sitt fall startet da touch-bølgen begynte. Nokia hadde to valg, ta sine eksisterende løsninger og bygge på, eller utvikle noe nytt slik Microsoft endte opp med å gjøre. Nokia hadde trossalt på dette tidspunktet (2008) allerede eksperimentert med touch-telefoner som feks 7710, så de kunne ha kommet med et nytt grensesnitt men med Symbian-kjernen i bunn. Det var nok ikke like åpenbart den gangen som i dag at dette nok hadde vært det klart beste valget, men i etterpåklokskapens ånd er det klart at her skar det seg fullstendig.

 

SIST, men ikke minst, føler jeg at Nokia har på finurlig vis klart å kaste bort alle de store mulighetene de har hatt foran seg. De har alltid vært gode på å implementere kameraoptikk, men med PureView 808 koblet de det sammen med et håpløst OS som nok vil resultere i nok en flopp. For de som husker N97, flaggskipet over alle flagskip av Nokia-telefoner. Telefonen som skulle ta over verden for Nokia igjen! Hva skjedde? Nokia ville spare mest mulig penger på produksjonskostnadene og ga oss en telefon med fantastisk dårlig maskinvare. RAM og internminne var akkurat det samme som på den gamle forgjengeren, og en hel generasjon telefoner gikk plutselig tapt. Det gjaldt ikke bare N97 men de fleste 5-generasjons S60-telefoner.

 

Nei, nå har jeg bablet nok. Poenget mitt er at det er veldig mange gode grunner til å styre unna Symbian. Man trenger ikke vite alle de tekniske detaljene for hvorfor heller, det holder stort sett med å bruke telefonen og innse hvordan den er treg i responsen og rett og slett minner mer om en N9 enn en telefon fra 2012.

 

Nå var ikke målgruppen for min kritikk deg, som tydeligvis vet mer enn nok om stoga til Symbian idag og igår, men heller alle der ute som "må ha" Galaxy SIII med 4 kjerner. Til og med stesønnen min på 8 år har fått med seg at det er Iphone 4S som gjelder, ikke "vanlig" 4...

Mange folk idag kjøper langt dyrere og mer avansert telefon enn de noengang vil ha bruk for eller kunne bruke - da blir det litt rart å utbasunere hvor mye Symbian stinker, når man kun bruker telefonen til SMS, tale og Angry Birds. De som jeg har en "beef" med, er det som "bare må hadet", rett og slett uten å vite hva de snakker om.

 

Men for all del, jeg kjøpte en 808 nå mest for nysgjerrighetens skyld og og det er absolutt ett trinn ned UI-messig fra f.eks. N9/Maemo. At Symbian ikke er fornyet nok, til rett tid må alle være enig i...

 

Helt enig i at mange kjøper telefoner laaangt over hva de noen gang vil få behov for. Men nå er situasjonen derimot slik at a) PureView 808 koster 4500,- og at b) Billige Android-telefoner til under 2000,- gir deg fortsatt mer telefon enn hva Symbian kan drømme om å tilby. (Satt på spissen selvsagt).

 

Men ja, beklager hvis jeg mistolket innlegget ditt.

 

Hvis du kan vise meg en Anroid mobil til under 2000,- som har alle de funksjoner/teknologier 808 har så må du gjerne vise til en modell ?

Er helt enig i att 808 er dyr ja, men så får man også hva man betaler for, sånn er det bare :)

Nokia Belle er jo nettopp det OSèt som har flest muligheter/teknologier å tilby, derfor finner man i praksis "alt" også på 808.

 

Hvis du ser bort ifra kameraet kan jeg gi deg en drøss med Android-telefoner til en billig penge som gir deg mer enn hva 808 gir deg.

 

Å si at Nokia belle er det OS'et som har "flest muligheter/teknologier å tilby" er den groveste overdrivelsen på lenge. I praksis har du ikke en fungerende nettleser på Belle en gang!

 

Synes The Verge oppsummerer greit..

 

THE SYMBIAN EFFECT: WHEN GREAT HARDWARE IS RENDERED USELESS BY TERRIBLE SOFTWARE
The lack of easily accessible media controls is just the tip of a very large and very terrible iceberg of trouble that lies beneath the 808’s Gorilla Glass screen. It used to be called Symbian, but nowadays even Nokia has grown embarrassed of the name and redubbed its latest version "Nokia Belle." Symbian’s sad demise from the world’s dominant mobile operating system to a tired punchline was mostly down to Nokia’s failure to properly transition the software from its keyboard-centric roots to a new touchscreen era. The N97 was the poster child of these misguided efforts, with the N8, E7 and every other subsequent device being hamstrung by the same persistent issues. The 808 PureView is, disappointingly, no different.
Actions like scrolling or pinch-to-zoom feel like requests you’re filing with a clerk somewhere in a bureaucratic dystopia — to be carried out at some indeterminate time in the future. Completing this slow-motion train wreck is the only thing worse than unresponsive operation: a complete crash of the entire phone. To achieve this ignoble feat, you just need to go to a content-rich site like The Verge, flip to landscape mode, and try to scroll around. Works every time. Or, if you’re looking at it from the perspective of someone who actually wants to use the browser, it fails to work every time. I’ve had plenty of opportunities to ponder perspectives and other deep and meaningful topics while swapping this handset’s battery in and out. In short, the experience of using the web on the 808 PureView is so horrible as to force me to advise against it completely.
..

 

Nearly everything you do with the 808 PureView takes time to load. Try to open up the Nokia Store, loading... enter a picture gallery for the first time, loading... turn on a preloaded app like Microsoft’s OneNote, even more loading. There are pesky little delays, stutters, and pauses in animation everywhere you look.

A great example of this is what happens when you unplug the phone from mass storage mode. It can take up to half a minute for your downloaded apps to refresh themselves and stop appearing as "Miscellaneous" links on the homescreen. The same goes for your image gallery, which, like those apps, needs to wait for the handset’s storage to reset itself. The pervasive feeling of sluggishness in using this phone is so oppressive that it discourages you from trying new apps or exploring the various interface and widget options.

The first two requirements of any mobile operating system are that it be responsive and stable. Nokia Belle fails on both counts, courtesy of the unqualified disaster that is its web browser and the constant stop-start nature of its interactions.

..

 

Etter selv å ha testet telefonen kan jeg ikke si annet enn at jeg er fullstendig enig i det som blir nevnt i testen av The Verge..

 

At du kan påstå at Belle har "flest" muligheter.. ja.. vet ikke hva jeg skal si en gang annet enn, good luck, have fun.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser bort ifra kameraet kan jeg gi deg en drøss med Android-telefoner til en billig penge som gir deg mer enn hva 808 gir deg.

 

 

Høres helt supert ut :) Er jeg frekk om jeg spør deg om en link til en av de mobilene isåfall ??

 

Ett lite tips: studer specen på 808 godt før du svarer.

Venter i spenning jeg :)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Hvis du ser bort ifra kameraet kan jeg gi deg en drøss med Android-telefoner til en billig penge som gir deg mer enn hva 808 gir deg.

 

 

Høres helt supert ut :) Er jeg frekk om jeg spør deg om en link til en av de mobilene isåfall ??

 

Ett lite tips: studer specen på 808 godt før du svarer.

Venter i spenning jeg :)

 

Nå vil jeg påstå at eksempelvis OS er også en del av spesifikasjonene til en gitt telefon.. Med det i mente kan du feks få en Huawei Ascend G300 til 1200,-. En telefon jeg lett ville brukt fremfor 808.

 

Hvis vi sert borti ifra at 808 benytter et OS som knapt gir deg en nettleser og som forøvrig er smertefull å bruke (noe som burde være god grunn nok), så la oss se på de øvrige detaljene.

 

G300 kan slå til med følgende:

  • Høyere oppløsning på skjermen (Litt latterlig at 808 tar bilder med helt fantastisk oppløsning men at du kun har en udugelig skjermoppløsning å se på dem med)
  • Lettere og mindre fysisk størrelse, til tross for samme skjermstørrelse
  • Samme mengde RAM som 808 (512MB)
  • Mangler NFC
  • Qualcomm MSM7227A Snapdragon
  • Og, sorry, det må sies.. du får Android.. Som igjen er ene og alene grunn nok til å velge vekk 808.

 

Men, for å være rettferdighet skal det sies: Nokia PureView 808 er et fint kompaktkamera som også kan ringe og sende tekstmeldinger. Så hvis det er det man er ute etter, så er den sikkert et fint valg.

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

...til og med jeg som må innrømme at jeg er hardcore Nokia etter 12år på samme merket har ikke sååå veldig lyst til å forsvare Symbian, annet enn kritikken som kommer fra folk som ikke engang vet hva Symbian er.

 

Jeg har to telefoner på pulten foran meg: N9 og 808, og selv om 808 har heftigere prosessor og mindre piksler å flytte på, så flyter N9 MYE bedre i menyer og i "app'ene". (Urgh, hater det ordet.)

Symbian er blitt et lappeteppe. Ett veldig stort og anvendelig et, men fremdeles ett lappeteppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eventuelt, hvis du er villig til å gå opp til 2100,- så får du SONY ERICSSON XPERIA ARC S.

 

Sammenlikning.

 

Du får..

  • Bedre skjermoppløsning
  • Vesentlig raskere prosessor og GPU (ikke minst!)
  • +++

 

...til og med jeg som må innrømme at jeg er hardcore Nokia etter 12år på samme merket har ikke sååå veldig lyst til å forsvare Symbian, annet enn kritikken som kommer fra folk som ikke engang vet hva Symbian er.

 

Jeg har to telefoner på pulten foran meg: N9 og 808, og selv om 808 har heftigere prosessor og mindre piksler å flytte på, så flyter N9 MYE bedre i menyer og i "app'ene". (Urgh, hater det ordet.)

Symbian er blitt et lappeteppe. Ett veldig stort og anvendelig et, men fremdeles ett lappeteppe.

 

Jeg synes MeeGo var en fryd å bruke og jeg trodde det var en spøk da nyheten om at Nokia hoppet vekk fra skipet kom. Bra at du fortsatt har din N9, da den er en fantastisk artig telefon :)

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...