Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lage kjellerleilighet


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et hus, med en kjeller som jeg ikke bruker til noe. Den er på ca 100 kvm, hvor dyrt ville det vært og lage en leilighet der nede ca?

 

Det er leca vegger, ingen vinduer, det er inngangsdør. Jeg vil ha et litt fint kjøkken og bad, helst et lite boblebad på badet.

 

Noen som har en ide på ca pris? gjør elektrikker arbeid selv. og er innstilt på og gjøre en del av det andre selv og. men har ikke peiling på slikt så er vel en del som må settes vekk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er leca vegger, ingen vinduer, det er inngangsdør

 

Du har en stor utfordring allerede her - hvis det altså skal være en egen leilighet det bor folk i. Det er jo blant annet krav til rømningsveier (vinduer) i alle leiligheter, og de må være av en viss størrelse.

Lenke til kommentar

Det er leca vegger, ingen vinduer, det er inngangsdør

 

Du har en stor utfordring allerede her - hvis det altså skal være en egen leilighet det bor folk i. Det er jo blant annet krav til rømningsveier (vinduer) i alle leiligheter, og de må være av en viss størrelse.

 

Vet det. glemte og nevne at det er bare en av langsidene det ikke kan være vindu på. Så bør vel ikke være et problem og hugge ut leca til vinduer?

Lenke til kommentar

Okei, tenkte rundt 5-600 000 jeg, men da går det fint sikkert.

 

Må vel fore ut veggene og ha påpanel eller plater av noe slag, ikke helt bestemt enda. I taket er det bare rett opp til isolasjonen. rommene er inndelt fra før av.

Gulvet vet jeg ikke helt enda heller men blir vel parkett eller laminat, bortsett fra skifer i gang, og fliser på bad..

 

Men må alt på badet gjøres av fagfolk?

Lenke til kommentar

Vil først si, at jeg ikke er oppdattert på de siste endringene i PBL, samt revideringene i SAK/TEK. Men jeg er ganske sikker på, at når du skal lage en ny boenet (leilighet) i huset, så blir dette søknadspliktig! Huset må da både brann- og lydsikres. Her må det inn firmaer, som står for alt fra prosjektering og til utførelse, for alle funksjoner (faggrupper). Om du får lov til å gjøre noe selv, er opp til de firmaene, som påtar seg ansvaret.

 

Slik du beskriver det, ser jeg ikke noe problem å få til lyskravet. Men dette må tegnes og prosjekteres av et godkjent firma. Vil ikke si noe om pris, med hvis du ønsker et fint kjøkken og bad, kan 200 tusen gå med bare til innredning og montering, i disse rommene. Trolig må du være litt nøktern, hvis du skal holde deg under 5 - 6 hundre tusen. Du får få dette tegnet og prosjektert, så kan du innhente tilbud, da vet du prisen. Vil nevne at hvis du ønsker å kvalitetssikre dette og unngå, en del tillegg, bør det i tilleg til tegninger utarbeides en beskrivelse. Det er vel anvente penger, selv om det koster en del kroner. Da kan du få bygd dette slik du ønsker (innen for regelverket), med matrialer og utstyr som er ønskelig og ikke minst, til den pris som er avtalt på forhånd. Tegning og beskrivelse, vil koste så mye at dette er noe du bør legge inn i et byggelån.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...