Gå til innhold

Oppetidsrekord


Anbefalte innlegg

Har en gammel linux-server hjemme som har ruslet og gått i årevis uten boot. Tatt i betraktning at den ikke har UPS og stort sett har 100% CPU belastning, så der det ganske bra:

 

$ w
08:07:11 up 1723 days, 10:35,  1 user,  load average: 1.04, 1.01, 1.00

$ uname -a
Linux servername.xxx.net 2.6.11-1.1369_FC4 #1 Thu Jun 2 22:55:56 EDT 2005 i686 athlon i386 GNU/Linux

 

1723 dager er 4 år og 262 dager.

 

Noen bedre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 år, det er ganske lenge for viftene og stå på... mine vifter startet og lage problemer etter ca 2 år.. og var nesten ikke effekt igjen etter 3 års jobbing.. 24/7 (men var desverre 110 volt i noen timer som knertet min maskin.)

 

 

Min rekord var den gammle spillmaskinen min.,. jeg hadde ca 1-2 restart grundet strømbrud, fordelt på nesten 3 år..

og den sto i win xp (moddet)., og ble brukt til mye (krevende)spill.

men etter 110 volts hendelsen. røyk strømforsyner og hardisker . og blåskjermen begynte og komme hyppig. med ram og cpu feil.

 

 

Men en laptop som står på i 600 dager vil jeg se på som en større bragd en en linux maskin, ettersom linux er temmelig solid.. mens bærbare er ofte underdimensjonert kjøling på.. og ellers dritt maskiner..(selvom 1700 timer + er sykt lenge for elektronikk..)

Lenke til kommentar

Laptop og linux er vel ingen motsetning? Jeg har kjørt linux på laptopen(e) min(e) siden 2006.

En av dem gjør forøvrig tjeneste som router nå, etter 8 år i trofast tjeneste til "laptopbruk". Nærmer seg 200 dager opptid uten problemer hittil, og maskinen nærmer seg 9 år.

Jeg regner med den laptopen som var snakk om over, står med en mediasenter eller vanlig windows

Men ja, jeg vet linux kan brukes på det meste,..

 

men det er ikke veldig mange som installerer det på bærbare maskiner..

Lenke til kommentar

men det er ikke veldig mange som installerer det på bærbare maskiner..

 

Tja, jeg har alltid linux på laptopene mine. Syns det fungerer en hel del bedre også (passer selvsagt på å kjøpe hardware som er godt støttet..). Siden jeg ikke bruker laptopen til spill, faller liksom vitsen med å ha Windows bort.

 

@bitfikleren:

Jo, den står nok et sted med både redundant stømforsyning og tilgang til generatorstrøm om det skjærer seg..

Lenke til kommentar

@bitfikleren:

Jo, den står nok et sted med både redundant stømforsyning og tilgang til generatorstrøm om det skjærer seg..

 

Det sier kanskje litt om hvor stabil strømmen er i området der jeg bor. For et par år siden var halve trondheim mørklagt pga at en kabel nær NTNU ble kuttet (+ de ekstrafeil dette medførte). Satt med et inntrykk at alle områdene rundt meg var uten strøm, men ikke hos meg. Men så har jeg en kraftstasjon bare et steinkast unna :)

Lenke til kommentar

@bitfikleren:

 

Det sier kanskje litt om hvor stabil strømmen er i området der jeg bor. For et par år siden var halve trondheim mørklagt pga at en kabel nær NTNU ble kuttet (+ de ekstrafeil dette medførte). Satt med et inntrykk at alle områdene rundt meg var uten strøm, men ikke hos meg. Men så har jeg en kraftstasjon bare et steinkast unna :)

Noen minus og noen pluss med kort reist strøm ^^

 

Hos meg har det vært UPS siden forje maskin tokk kvelden... strømmen er temmelig ustabil innover dalen der jeg bor... (usiolerte ledninger som henger mellom noen forvokste trer, som ikke elverket vil ta ned)

 

men UPS løser mange problemer.. kjønner ikke hvorfor jeg ikke invisterte i det mens jeg gikk på skolen.

Lenke til kommentar

På en tidligere arbeidsplass kom jeg over en Cisco 3500XL som hadde passert 7 år oppetid. Ikke lenge etter at jeg sluttet fikk jeg vite av en da tidligere kollega at han også hadde sett denne boksen under en jobb der masse utstyr skulle fjernes, deriblant denne. Han lot den stå (EoS annonsert i 2000, ingen bryr seg hvor den switchen havnet). Den står på samme server rom den dag i dag og surrer og går, dog uten en eneste nettverkskabel tilkoblet. Den har nå passert 9 år, og kjenner jeg bedriften og de som jobber der riktig så får den nok stå i fred til den stryker med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kan nok ikke konkurrere med 1700+ dager eller 9 år på en switch, men har en maskin som fortsatt er i sporadisk bruk med over 800 dager oppetid:

12:10:00 up 806 days, 21:01,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00
Linux hostname 2.6.31-21-generic-pae #59-Ubuntu SMP Wed Mar 24 08:47:55 UTC 2010 i686 GNU/Linux

 

Dette er en gammel Compaq Deskpro med en 350Mhz Pentium II, men er svært stabil, og ble sist restartet i forbindelse med skifte av strømmåler til ny digital måler.

 

Jeg hadde også en HP Procurve switch som passerte 1100 dager men der wrappet oppetiden to ganger(ved 495 dager) så det var ikke noe morro å ha den kjørende i oppetidsformål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...