Gå til innhold

Augustfest 2012 - Andreasfe - Fastoptikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk så meget igjen :)

 

I dag ble det en test av mitt nye Panasonic Lumix GF3 med 20mm f/1.7 pancake. Jeg er forelsket i kombinasjonen :)

 

 

Bilde 9: Opptur

 

7748907548_ed9252297e.jpg

 

Panasonic Lumix GF3 + G 20mm f/1.7 ASPH

f/1.7 - 1/200s - ISO 160

Flotte bilder du tar Andreasfe :)

 

Men synes det var veldig mye støy i bilde av trappen til at det har blitt tatt i dagslys. Er dette noe du har påført i ettertid?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, Bjerknez.

 

Støyen kommer nok som en kombinasjon av det i utgangspunktet var undereksponert og at jeg derfor måtte dra det opp en del. Og for å unngå for mye utbrenning kjørte jeg også litt recovery, som sikkert også går litt ut over støynivået.

 

Testet Scarab Darkroom som råkonverter. En runde i NoiseNinja kunne sikkert fikset litt på støyen, men samtidig syns jeg det ga det litt gammeldagse uttrykket jeg ønsket, i stil med motivet.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig med deg :)

 

Hva synes du forresten om ISO egenskapene til GF3?

Kan man bruke ISO 1600 uten at man blir servert støy på sølvfat?

 

Synes GF3 virker som et flott kamera og har vurdert det selv, men er usikker på hvordan GF3 vil hevde seg i selskap med Sony RX100, som jo er litt dyrere... ?

Lenke til kommentar

Velkommen i µ-4/3 klubben.

 

Ser du har skaffet deg 20mm-en også. Absolutt et trivelig objektiv for oss som liker brennvidden.

 

@BjerkneZ - tror nok at du er såpass allergisk mot støy at du vil bli skuffet over GF3; jeg har hatt GF1 og har GF2; og de to liker jeg ikke å bruke på ISO 1600. GF3 skal ikke være spesielt mye bedre. Får låne AndreasFE sin neste gang vi treffes og gjøre en sammenligning. Sony-en er nok bedre.

 

 

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg tatt i Sony RX100, men sensoren i den skal jo være ganske rå. GF3 har jo det man trygt kan kalle en litt aldrende sensor. Er jo samme sensoren som i GF1 og GF2 (men muligens med små modifikasjoner?).

 

Jeg vil nok være forsiktig med å kjøre 1600 ISO. Auto-ISO vil nok for det meste stå til 100-800. Det var ikke ISO-egenskapene som fikk meg til å gå for GF3. Det var heller den store sensorstørrelsen (i forhold til kamerastørrelse), små lyssterke objektiver (da særlig 20mm f/1.7) og mulighetene for selektiv fokus dette gir. Sammenlignet med kompaktkameraer, altså.

 

Tom:

 

Ja. Jeg måtte bare ha den. Passer meg bedre enn 14mm, selvom jeg kommer til å beholde den også. Den var jo gratis, og kjekk å ha når det skulle bli litt trangt :)

 

20mm var jo litt mer beefy (om man kan kalle et pancake-objektiv det). Litt mer solid og en del større i diameter, men heldigvis bare en snau millimeter eller to lengre.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Takker for svar begge to :)

 

Ved neste møte håper jeg at jeg også får mulighet til å henge meg på :)

Jeg jobber en god del for tiden (Pengene må jo komme INN også, hehe) men det som frister mest er såkalte byvandringer for øyeblikket.

 

Jeg får slike "kick" inni mellom hvor jeg plutselig vil prøve nye fotografiske muligheter, og jeg har vel vert innom de fleste "grener". Men utlært blir man jo aldri, så slike fototurer liker jeg godt. Jeg er også ukentlig på fototurer samens med et medlem på foto.no og det har gitt meg utrolig mye inspirasjon :)

Lenke til kommentar

Flotte bilder Andreasfe. Likte nr 2 og 3 best hittil. Nr 8 var bra det og. Fikk lyst på nøtter.

Til Bjerknez : GF3 er ok på ISO 800. ISO 1600 var helt for j***g lite pent for å si det sånn. På ISO160-400 er den meget bra og verdt hver lille krone :) . Satt autioiso på max 800.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...