Gå til innhold

Flekk på alle bilder! Drit på sensor? Trenger svar asap!


Anbefalte innlegg

Takker for svar alle sammen! :D

 

Dro Innom en fotobutikk og spurte om det kittet de hadde stående der kunne brukes på sensor men nop. Men så snakket han fyren i butikken der om et service senter jeg kunne levere det til! :D

Så etter en stund kjøring fant vi det men dessverre stengt, så går der i morra tidlig, forhåpenligvis er det gjort ganske kjapt å rense sensoren! :D

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting er å rense sensoren. Det er gjort på noen sekunder hvis man har teken, men det blir fort støv på sensoren igjen hvis det er støv ellers i huset også, så jeg håper du ber dem rense skikkelig når dem først skal rense.

 

Haddenesten det samme problemet på mitt kamera, men hos meg var det mattskiven som stadig ble støvete, selv uten bytte av objektiv, og selv etter den første rensen. Problemet var at når jeg slo på Live view så transporterte speilet støvpartikler opp på mattskiven og det på grunn av at det var KUN mattskiven som var renset og ikke selve opphavet til problemet, nemmelig støv ellers i huset.

Lenke til kommentar

Eller nei. Hørte med han i service butikken og sa det ville ta 4-5 dager!!!!

Pga han hadde mye å gjøre, men tar ikke så lang tid så litt dumt :/ Blir vel nødt til å ha det slik resten av ferien.

 

Men han sa jeg kunne få kitt på de store supermarkedene. Fant et kitt i går med qtips, noe veske og en sånn tiltrekkbar kost som spinnes. Vet ikke om dette kan brukes eller hva. Ellers har jeg ikke funnet noe annet en slike lensekitt med enklere saker :(

 

Irriterende at jeg er nødt til å ta bilder med den flekken. Utrolig kjedelig.

Lenke til kommentar

Renseputer "støvfritt" får du kjøpt billig på ebay, og renseveske søk"sensor swap" totalt kr ca200,- som du kan bruke mange år fremover, godkjent for bruk fra alle kjente merker nikon, canon, pentax osv....men husk å lese bruksanvisningen.

enn å bruke 1000 lappen på et rens en gang hos servicebutikken.

Anbefaler ikke Qtip, blåsebelg eller børste da alle etterlater seg støv.

Lenke til kommentar

Hvis man har litt støv på sensor som sitter løst så er en blåsebelg gull verdt. Det koster deg ikke mer enn noen sekunder og fjerne støvet og det er det som er så genialt med blåsebelg. Nå er det jo ikke 100% sikkert at de få støvkornene forsvinner UT av huset, men de forsvinner vertfall fra sensoren og da kanman vertfall i det minste fortsette og ta bilder uten å måtte bekymre seg over mer jobb i etterbehandlingen vedrørende fjerning av flekker.

 

Det vil alltid befinne seg mer eller mindre støv i huset og i mitt hode er det minst mulig berøring av sensor som er greia.

 

Men slik TS beskriver saken, så er jo en blåsebelg uansett utelukket når man har støv/skitt som sitter såpass hardt som det gjør.

Lenke til kommentar

Nå er da TS på ferie og eBay er ikke et valg, blåsebelg er benyttet og fjernet endel av støvet.

 

Fant et kitt i går med qtips, noe veske og en sånn tiltrekkbar kost som spinnes.

 

Ville ikke brukt dippedupper hvor kost er en del av navnet til rensing av sensor, høres ut som du har fått tak på en lenspen og den vil jeg garantert ikke brukt til rengjøring av sensoren.

 

Få tak på q-tips av god kvalitet og renset sprit, forsøk forsiktig som en nødløsning hvis du ikke får tak på et dedikert sensorrensesett.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Renseputer "støvfritt" får du kjøpt billig på ebay, og renseveske søk"sensor swap" totalt kr ca200,- som du kan bruke mange år fremover, godkjent for bruk fra alle kjente merker nikon, canon, pentax osv....men husk å lese bruksanvisningen.

enn å bruke 1000 lappen på et rens en gang hos servicebutikken.

Anbefaler ikke Qtip, blåsebelg eller børste da alle etterlater seg støv.

Du virker litt paranoid syns jeg. Hvordan kan du forresten vite at det du kjøper til småpenger fra en eller annen fyr i Asia er ekte greier og ikke bare noe sprit fyllt på små flasker? Skal du være sikker så kjøp rensevesken i Norge hos en fotoforhandler. De der renseputene kan du kjøpe hvor du vil. Om de loer så ser du det med en gang.
Lenke til kommentar

Fjerne med qtips og renseveske, hvilken renskeveske? Neglelakkfjerner sånn med 96% alkohol eller? :p

Er redd for qtips, spess å finne god kvalitet. Hvor får jeg dette, hva skal jeg se etter da? Blir det ikke riper i sensoren hvis det er kommet noe skit på og blir dratt utover og riper elns?

 

Men som Nautica sier altså, jeg har ikke tilgang til eBay nå og blåsebelg er brukt!

 

 

Men får vel bare nå la det være til jeg kommer hjem. Har vært innom flere butikker uten noe hell for sensorkit. Lurer på hva spanjolene gjør for å fikse slikt, er ingen som har noe.

 

Dere sier også det ikke er noe vanskelig å fjerne i etterbehandling, men hvordan jeg skal få det bra til i Photoshop må gudene vite, så har du tips eller kan gjøre noen bilder for meg send PM. Kommer hjem tirsdag :)

 

Lenke til kommentar

Altså, det er ikke selve sensoren du berører, men "glassplata" som sitter forran. Jeg vet ikke hvilket type glass dette er, men jeg anntar at vi ikke snakker om "vanlig" glass.

 

Jeg tror ikke du skal være så veldig bekymret for å få riper i glasset hvis du er forsiktig. Striper derimot kan du lett få hvis du begynner å kline med noe som ikke er beregnet for å bruke der.

 

Jeg vil IKKE annbefale deg som nybegynner og utforske med ting som neglelakkfjerner etc. Hva dette inneholder vet jeg ikke, men bruker man masse penger på fotoutstyr, så mener jeg også man bør kunne tåle å bruke noen hundrelapper på "riktig" rensemiddel beregnet for oppgaven.

Lenke til kommentar

Vi kan vel si det så enkelt som at:

 

Neglelakkfjerner = Brukes på negler

Zalo = Brukes til oppvask

Ketchup = brukes på mat

Rensemiddel beregnet for sensor = Brukes på sensor

Q-tips = Brukes til ørevask

Lofri Q-tips = Brukes til lofri ørevask

 

Skjønner ikke hvorfor man skal bruke andre ting, bare for å spare noen kroner. Vet man hva man driver med og hva ting inneholder så er det vel greit, men er man noobie, så bruk det som er beregnet for oppgaven.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man skal bruke andre ting, bare for å spare noen kroner. Vet man hva man driver med og hva ting inneholder så er det vel greit, men er man noobie, så bruk det som er beregnet for oppgaven.

Noen ganger så tar man det man har for hånden; det e langt til nærmeste fotobutikk, eller den er stengt for kvelden ;)

 

Jeg vil nå si at noobs bør levere inn kamera til rens, jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man skal bruke andre ting, bare for å spare noen kroner. Vet man hva man driver med og hva ting inneholder så er det vel greit, men er man noobie, så bruk det som er beregnet for oppgaven.

 

Er forsåvidt enig med deg der, men da hadde jeg heller levd med den flekken til jeg kom hjem. Vondt kan lett bli mye værre hvis man ikke vet hvordan man skal gjøre ting og hvis man i tillegg bruker ting som ikke er beregnet for formålet :)

 

I denne tråden er vel heller problemet at TS ikke får tak på riktig produkt så vil gjerne se om det er andre alternativ som kan brukes til en tilsvarende oppgave, og det er relativt smart å spørre her før man doktorerer noe uten de riktige kunnskapene og verktøy.

 

Er enig med at man kan la flekken være, enten fotografere med større blender "lite tall" eller klone vekk i postproduksjon.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nautica svarte på det meste :)

 

BjerkneZ, det hadde vært ingen problem for meg å tatt kameraet til rens, eller kjøpt verktøy for oppgaven til det hvis jeg hadde vært i Norge da, men når jeg er i utlandet, og i Malaga, Spania, så er det og var, utrolig vanskelig å finne et service center. Fant jo et til slutt som sagt men det tok for lang tid. Dro også innom alle mulige butikker som kunne selge renseutstyr, men nada.

Så å latterligegjøre at jeg spør om jeg kan bruke aceton:

Neglelakkfjerner = Brukes på negler

Zalo = Brukes til oppvask

(no shit liksom)

osv, er bare teit.

Tenkte jo å høre her først før jeg prøvde, og med hjelpen av dere alle, så fant jeg ut at det ikke gikk :)

 

Men nå er jeg tilbake i Norge, og kommer til å dra å få renset kameraet fortest mulig. Noen tips forresten til rensere? Kan f.eks Japan Foto rense det?

 

 

Og hvordan kan jeg fjerne flekke etterpå, i Photoshop? Har aldri fått dette til skikkelig uten at det synes godt. :(

 

Ellers, tusen takk for alle svar! :)

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japan Photo renser ikke kameraer lenger nei. Dem gjorde det før, men da altså ikke nå lenger. Vertfall det han sa til meg han på Japan Photo i Fredrikstad.

 

Bor du i Oslo, så annbefaler jeg deg en tur til Fotocare AS som ligger i Sandvika. Har vert der flere ganger med mitt kamera, og hvis du dukker opp selv, så renser dem det på 5min. mens du venter. Bytt gjerne mattskive også hvis denne er støvete. En mattskive koster nesten ingenting og er fort gjort å bytte. Da blir alt tipp topp :)

 

Serviceproffen har jeg ikke noen erfaring med, så det vet jeg ikke noe om.

 

Men husk å sende dem en mail eller avtal en tid du kan komme først. Selv måtte jeg kjøre 10 mil, så det hadde vert kjipt hvis dette ble en bomtur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...