Gå til innhold

Bøker fra Amazon.co.uk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hvilke varer er helt avgiftsfrie (fri for både toll og avgifter)?

 

Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) under 200 kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.

 

Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker, se merverdiforskriften om avgiftsfritaket for bøker."

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=219284#avgiftsfri

Lenke til kommentar

Så man trenger ikke engang betale moms og fortollingsgebyr på bøker?

Det er riktig. Men har lest at hvis man kjøper andre ting som f. eks en film sammen med bøkene og verdien blir over 200 kr, må det betales moms på hele beløpet.

 

"Ett momsunntak finnes dog: du slipper moms på bøker. Men pass opp: har du kjøpt bøker og andre varer som blir sendt deg i samme pakke, og verdien på varene er oppgitt i same sum, må du betale moms på hele beløpet, og dermed betaler du moms på bøkene og."

 

Men fornuft tilsier jo at man kan få dette fikset hvis man tar kontakt og forklarer situasjonen. Hvis noen har havnet i den situasjonen hadde det vært interessant å vite hvordan det gikk.

 

Snodig nok er det moms på e-bøker.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Så man trenger ikke engang betale moms og fortollingsgebyr på bøker?

Det er riktig. Men har lest at hvis man kjøper andre ting som f. eks en film sammen med bøkene og verdien blir over 200 kr, må det betales moms på hele beløpet.

 

Nei, det stemmer ikke.

 

Loven sier at et pakke er momspliktig dersom vareverdien er 200,- eller mer. I så fall må du betale mom s på varene og frakten.

 

Tidligere ble dette praktisert slik at dersom du kjøpte en bok til 150,- og en CD til 100,- i samme pakke, så måtte du betale moms av 100,- pluss evt. frakt siden totalverdien av pakken er over 200,-. Men, dette er endret nå, og nå skal du kun betale moms dersom vareverdien på de momspliktige varene er over 200,-

 

http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=219284&epslanguage=no

Lenke til kommentar
Har det aldri vært slik som artikkelen jeg leste skisserte?

 

Hmm. Det vet jeg ikke. Jeg husker at jeg påstod det samme som deg for noen år siden. Da ble jeg korrigert, og ble henvist til toll.no, som skrev at du bare skulle betale moms for den delen av pakken som var avgiftspliktig. Sjekket tilfeldigvis sidene igjen for noen måneder siden, og da var det endret til slik det er nå.

 

Så, om det faktisk har vært sånn før, eller om det bare har vært en relativt vanlig misforståelse, det aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...