Gå til innhold

Skille mellom helse og kriminalitet -> mer individuell straff


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor rusmisbruk straffes med bøter og hvorfor det i det hele tatt blir straffet. Jeg forstår at kjøp og salg av narkotika er kriminelt på den måten at når man handler narkotika så støtter man kriminelle som tjener penger og beriker seg selv på denne måten. Men jeg forstår ikke hvorfor rusmisbruk blir sett på som kriminelt da det er et medisinsk helseproblem.

 

Siden det er et helseproblem at folk ruser seg så betyr det at de trenger medisinsk behandling og motivasjon som gir styrke til å bli "frisk" (rusfri). Motivasjon til å bli rusfri eller "frisk" igjen får man ikke av å betale bøter men av å delta mer i rusfrie aktiviteter og rusfrie sosiale treff og det krever at man har tilgjengelige resurser.

 

Det handler om mennesker med medisinske problemer og de trenger hjelp og støtte og det siste de trenger er økonomisk straff eller fengsel. Rusmisbrukere er også mer sårbare og når de blir tvunget til å betale en bot på mange tusen kroner så faller de enda mer ut av samfunnet.

 

Dette gjelder jo også flere andre typer kriminelle for det er alltid en grunn og alltid noe på den "andre siden" som gjør at alle kriminelle bør behandles mer individuelt men i første rekke så mener jeg at rusmisbrukere ikke bør straffes med bøter og fengsel for at de skal få en kortere vei ut av et vanskelig liv med vanskelige situasjoner og veldig mange rusmisbrukere har ingen inntekt og trenger alt de kan få. Jeg håper å få se en lovendring på dette området blir prioritert.

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Of topic:

 

Det kan være en fordel om du deler opp teksten din i avsnitt.

 

Den blir straks mer lesbar og den teoretiske muligheten for konstruktive tilbakemeldinger øker.

 

Ha en fortsatt fortreffelig aften!

Sånn, da har jeg tilpasset meg mer etter min omverden! XD

 

Når jeg selv leser noe på nett og dersom det ikke er avsnitt så er det aldri noe problem for meg da jeg bruker markering på teksten for å ikke falle ut. Derfor er det ikke alltid jeg tenker på å dele opp teksten i avsnitt.

 

Takk for oppdragelsen! XP

Lenke til kommentar

finnes tråder allerede om avkriminalisering av narkotika.

Det vet jeg godt men det er ikke det som er hovedtema i denne tråden. Her snakker vi om skille mellom helse og kriminalitet og jeg har brukt rusmisbrukere som eksempel og de er bare en av flere "kriminelle" grupper.

 

Edit: Les innlegget før du poster!

Endret av Hexafix
Lenke til kommentar

Off topic:

 

Det kan være en fordel om du deler opp teksten din i avsnitt.

 

Teksten har et av de bedre avsnittsindelingene jeg har sett, så det handler ikke om avsnitt. Derimot er det egentlige problemet at det ikke er noe komma der, noe som sikkert er uvant å lese for folk flest, men teksten er fullstendig lesbar.

 

 

Ellers lurer jeg på hvordan er tilbudet for koffeinhavhengige, og hvordan dette kan sammenlignes med dagens og fremtidens avrusningstilbud.

Lenke til kommentar

Off topic:

 

Det kan være en fordel om du deler opp teksten din i avsnitt.

 

Teksten har et av de bedre avsnittsindelingene jeg har sett, så det handler ikke om avsnitt. Derimot er det egentlige problemet at det ikke er noe komma der, noe som sikkert er uvant å lese for folk flest, men teksten er fullstendig lesbar.

 

 

Ellers lurer jeg på hvordan er tilbudet for koffeinhavhengige, og hvordan dette kan sammenlignes med dagens og fremtidens avrusningstilbud.

Med eller uten komma er akkurat det samma. Jeg liker det så enkelt som mulig og jeg gidder ikke å bruke komma når jeg skriver innlegg sånn kjapt og på den måten som jeg skriver så er det best å ha flere korte setninger og ikke bruke komme men så lenge dere forstår hva jeg skriver så er det samma faen. Det sitter vel ingen norsk lærere hos dere og klager på deres rettskrivning?. Jeg delte opp avsnittene etter oppfordring.

 

Meeen, ikke glem at hovedtema i denne tråden ikke er rus og rusmisbruk men det er en del av temaet så det er greit å still spørsmål om du har forstått innlegget. Det var en som trodde at dette var en tråd til å legalisere narkotika men da har man totalt misforstått. Jeg snakker om at alle typer kriminelle også at vi må skille mellom krim og helse slik at vi kan hjelpe folk mer individuelt. Målet med tråden er å gjøre folk mer bevisst på prinsippene.

 

Jeg vil helst hva du mener og ikke bare hva du lurer på. Noe annet jeg spør meg er om hvorfor du fjerner deler av teksten til han som sa at jeg burde ha avsnitt for så å si at avsnittene mine var bra nok. Prøver du å skape konflikter eller skjønte du seriøst ikke at det var noe jeg hadde gjort etter han sa det?

 

Før du poster noe mer i trådene mine så kan du lese og forstå før du trekker frem deler av innlegget eller at du blendes av din egen naivitet. Det er sånn jeg kaller for "neger-mentalitet" så om du er svart skal ikke forundre meg.

Lenke til kommentar

Off-topic: jo bedre du skriver, jo flere ønsker å lese hva du skriver samt at flere vil forstå hva du mener. Om et innlegg er veldig rotete/utydelig hopper jeg bare over det og leser neste innlegg.

 

On-topic: hvilke rusmisbrukere tenker du på? Ser ikke for meg at f.eks. de stakkarene som ligger langflat på Plata får noen bøter, de blir vel bare jaget vekk?

Lenke til kommentar

Off-topic: jo bedre du skriver, jo flere ønsker å lese hva du skriver samt at flere vil forstå hva du mener. Om et innlegg er veldig rotete/utydelig hopper jeg bare over det og leser neste innlegg.

 

On-topic: hvilke rusmisbrukere tenker du på? Ser ikke for meg at f.eks. de stakkarene som ligger langflat på Plata får noen bøter, de blir vel bare jaget vekk?

Personlig så mener jeg selv at det jeg har skrevet i denne tråden har vært bra. Du må gjerne skrive litt mer konkret om det er noe jeg mener kan bli bedre på, for da kan jeg få mulighet til å eventuelt bedre meg selv.

 

Jeg snakker om alle kriminelle og alle med helseproblem som blir sett på som kriminelt. Jeg snakker ikke om enkelte grupper. Men vi kan se på gruppen som du nevner nå. Dette er personer som har det svært tungt. De har større risiko for å dø enn å kunne bli friske. De er personer som aldri vil få betalt uansett og det synes jeg er bra at man ikke gir bøter til denne gruppen. En gruppe som stiller svakere enn de svakeste vi har i fra før. Det er personer som trenger hjelp og ikke noe annet. Jeg synes at dette er personer som har så mye å slite med fra før at man bør ordne med ren og gratis heroin til disse. Det er folk som ebber ut av livet og man trenger ikke å gjøre livet deres noe mer vanskelig for det er ingen som har det som mål å ligge på Plata i Oslo. Men dette var en gruppe. Jeg vil ikke ha noen diskusjon om hvorfor de har komme tdit men det som er helt sikkert er at det ikke var av eget ønske. Jeg snakker generelt om alle grupper fordi jeg lurer på hvorfor man ikke har skaffet indivduellt tilpasset straffer i 2012.

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med individuellt tilpasset straff? Det er jo det vi har domstoler til.

Nei, vi har domstoler til å finne ut hva som er rettferdig og hva som ikke er rettferdig.

 

Med individuelt tilpasset straff så mener jeg at det kunne vært mye mer enn bare fengsel, bot eller samfunnstraff. Det begynner å bli veldig gammeldags nå i 2012. Psykologien bør ha fått innflytelse og makt til å endre på dette. Folk er forskjellig og med forskjellige straffbare handlinger så skal man ha forskjellig straff og behandling for alle typer.

 

For eksempel rusmidbrukere kan ikke straffes uansett hvilken gruppe rusmisbrukere.

 

Folk som driver med svart handel og pyramidespill skal få behandling og settes i fengsel resten av livet.

 

Voldtektsmenn og potensielle voldtektsmenn skal steriliseres og betale erstatning til offeret. De trenger ikke fengsel eller bot men medisinsk behandling.

 

Ransmenn skal erstatte alt de stjeler og få gps chip i nakken slik at man alltid vet hvor de befinner seg

 

Svindel og heleri skal straffes med behandling og fengsel og erstatning til offer.

 

Mordere skal få behandling og settes i fengsel på livstid. De bør også amputere minst en hånd og trekke ut alle tennene.

 

Et alternativ for fengsel da folk bør settes inn på livstid vil være å ha for eksempel en dal eller en liten landsby. Et område som har gjerde rundt hele slik at de kan leve der inne. Gjerne ha en fabrikk slik at de kan produsere ting for samfunnet og få belønning inne i deres område. De farligste som ikke kan leve der inne må så klart sitte i but og celler. Man har på en måte et lite samfunn. Med både insatte og ansatte i anstalten.

 

Dette er eksempler på mer individuell tilpasset straffer

Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med individuellt tilpasset straff? Det er jo det vi har domstoler til.

Nei, vi har domstoler til å finne ut hva som er rettferdig og hva som ikke er rettferdig.

 

Med individuelt tilpasset straff så mener jeg at det kunne vært mye mer enn bare fengsel, bot eller samfunnstraff. Det begynner å bli veldig gammeldags nå i 2012. Psykologien bør ha fått innflytelse og makt til å endre på dette. Folk er forskjellig og med forskjellige straffbare handlinger så skal man ha forskjellig straff og behandling for alle typer.

 

For eksempel rusmidbrukere kan ikke straffes uansett hvilken gruppe rusmisbrukere.

 

Folk som driver med svart handel og pyramidespill skal få behandling og settes i fengsel resten av livet.

 

Voldtektsmenn og potensielle voldtektsmenn skal steriliseres og betale erstatning til offeret. De trenger ikke fengsel eller bot men medisinsk behandling.

 

Ransmenn skal erstatte alt de stjeler og få gps chip i nakken slik at man alltid vet hvor de befinner seg

 

Svindel og heleri skal straffes med behandling og fengsel og erstatning til offer.

 

Mordere skal få behandling og settes i fengsel på livstid. De bør også amputere minst en hånd og trekke ut alle tennene.

 

Et alternativ for fengsel da folk bør settes inn på livstid vil være å ha for eksempel en dal eller en liten landsby. Et område som har gjerde rundt hele slik at de kan leve der inne. Gjerne ha en fabrikk slik at de kan produsere ting for samfunnet og få belønning inne i deres område. De farligste som ikke kan leve der inne må så klart sitte i but og celler. Man har på en måte et lite samfunn. Med både insatte og ansatte i anstalten.

 

Dette er eksempler på mer individuell tilpasset straffer

 

Skal bare legge til noe her, enten er du et forum troll eller rett ut dum..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig med individuellt tilpasset straff? Det er jo det vi har domstoler til.

Nei, vi har domstoler til å finne ut hva som er rettferdig og hva som ikke er rettferdig.

 

Med individuelt tilpasset straff så mener jeg at det kunne vært mye mer enn bare fengsel, bot eller samfunnstraff. Det begynner å bli veldig gammeldags nå i 2012. Psykologien bør ha fått innflytelse og makt til å endre på dette. Folk er forskjellig og med forskjellige straffbare handlinger så skal man ha forskjellig straff og behandling for alle typer.

 

For eksempel rusmidbrukere kan ikke straffes uansett hvilken gruppe rusmisbrukere.

 

Folk som driver med svart handel og pyramidespill skal få behandling og settes i fengsel resten av livet.

 

Voldtektsmenn og potensielle voldtektsmenn skal steriliseres og betale erstatning til offeret. De trenger ikke fengsel eller bot men medisinsk behandling.

 

Ransmenn skal erstatte alt de stjeler og få gps chip i nakken slik at man alltid vet hvor de befinner seg

 

Svindel og heleri skal straffes med behandling og fengsel og erstatning til offer.

 

Mordere skal få behandling og settes i fengsel på livstid. De bør også amputere minst en hånd og trekke ut alle tennene.

 

Et alternativ for fengsel da folk bør settes inn på livstid vil være å ha for eksempel en dal eller en liten landsby. Et område som har gjerde rundt hele slik at de kan leve der inne. Gjerne ha en fabrikk slik at de kan produsere ting for samfunnet og få belønning inne i deres område. De farligste som ikke kan leve der inne må så klart sitte i but og celler. Man har på en måte et lite samfunn. Med både insatte og ansatte i anstalten.

 

Dette er eksempler på mer individuell tilpasset straffer

 

Skal bare legge til noe her, enten er du et forum troll eller rett ut dum..

Du trenger ikke å si at andre er dumme når det er noe du sliter med å forstå selv. Det var et eksempel.

 

Dette er Norge 2012

 

Et land preget av alle typer folk. Alle skal få komme til. Uansett hvor svak og enfoldig man er. Den norske enfoldigheten og naiviteten gjør meg syk.

 

Kom igjen å si noe meningsfylt om du har evner til det. Eller er du en av de stygge tenåringsidiotene som kommer kun for å ødelegge for andre?

 

Hva er din definisjon av dumskap?

Lenke til kommentar

Nå går som regel narkotikabruk og kriminalitet som hånd i hanske.

 

Man bryter lover for å finansiere sitt forbruk, man bryter også loven ved å bruke narkotiske midler solgt ulovlig.

 

Ingen blir vel dømt for kun Dèt å være en misbruker hverken når det gjelder narkotika eller alkohol.

Det de dømmes for er lovbrudd i tilknytning til dette.

 

F.eks. bruke narkotika, innbrudd, ordensforstyrrelse, kjøring i alkoholpåvirket tilstand, rundjule kjerringa og unger i alkoholpåvirket tilstans, osv, osv.

Lenke til kommentar

Nå går som regel narkotikabruk og kriminalitet som hånd i hanske.

 

Man bryter lover for å finansiere sitt forbruk, man bryter også loven ved å bruke narkotiske midler solgt ulovlig.

 

Ingen blir vel dømt for kun Dèt å være en misbruker hverken når det gjelder narkotika eller alkohol.

Det de dømmes for er lovbrudd i tilknytning til dette.

 

F.eks. bruke narkotika, innbrudd, ordensforstyrrelse, kjøring i alkoholpåvirket tilstand, rundjule kjerringa og unger i alkoholpåvirket tilstans, osv, osv.

Selv om noen bryter loven på flere måter fordi dem har gjort noe annet er ikke relevant i denne saken. Dersom folk fortsatt ikke klarer å styre seg etter straff så må de bli satt i forvaring.
Lenke til kommentar

Jeg kan forklare veldig enkelt hvorfor rusbruk er kriminalisert.

 

Familiemødre og fedre liker ikke rusmisbrukere. De provoseres av dem, og de ser på dem som en trussel. Forbud har i alle tider blitt sett på som en løsning. Hvis du ikke forbyr, kan du i hvert fall ikke ta dem/bli kvitt dem.

 

Det er ingen som bryr seg en dritt om rusmisbrukere. Jeg bryr meg heller ikke om rusmisbrukere. De fleste har psykiske problemer som gjør dem svært plagsomme for omgivelsene sine, og noen er rett og slett plain drittsekker og psykopater.

 

Jeg bryr meg dog litt om å redusere kriminalitet. Jeg tror familiene er bra dumme, dels takket være gjennomsnittsIQ i befolkningen, og at de ikke tenker på hvor mye mindre kriminalitet det hadde vært med legal omsetning.

Lenke til kommentar

Nå går som regel narkotikabruk og kriminalitet som hånd i hanske.

 

Man bryter lover for å finansiere sitt forbruk, man bryter også loven ved å bruke narkotiske midler solgt ulovlig.

 

Ingen blir vel dømt for kun Dèt å være en misbruker hverken når det gjelder narkotika eller alkohol.

Det de dømmes for er lovbrudd i tilknytning til dette.

 

F.eks. bruke narkotika, innbrudd, ordensforstyrrelse, kjøring i alkoholpåvirket tilstand, rundjule kjerringa og unger i alkoholpåvirket tilstans, osv, osv.

Selv om noen bryter loven på flere måter fordi dem har gjort noe annet er ikke relevant i denne saken. Dersom folk fortsatt ikke klarer å styre seg etter straff så må de bli satt i forvaring.

 

Ingen relevans?

 

 

Hvis en misbruker - alkoholist kjører i beruset tilstand så har det ikke relevans til sykdom/helse?

 

Alkoholist hva er dèt i dine øyne?

 

Sykdom eller hobby?

 

 

Narkotikamisbruker som stjeler for å finansiere sitt stoffmisbruk, i værste fall begår drap ikke relevans for straff?

 

Hvor stor andel av de tunge stoffmisbrukere finansierer sitt forbruk gjennom ærlig arbeide?

 

Og hvis de greier fast jobb, er da deres misbruk så stort at det kan kalles for sykdom og dermed helserelatert?

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Nå går som regel narkotikabruk og kriminalitet som hånd i hanske.

 

Man bryter lover for å finansiere sitt forbruk, man bryter også loven ved å bruke narkotiske midler solgt ulovlig.

 

Ingen blir vel dømt for kun Dèt å være en misbruker hverken når det gjelder narkotika eller alkohol.

Det de dømmes for er lovbrudd i tilknytning til dette.

 

F.eks. bruke narkotika, innbrudd, ordensforstyrrelse, kjøring i alkoholpåvirket tilstand, rundjule kjerringa og unger i alkoholpåvirket tilstans, osv, osv.

Selv om noen bryter loven på flere måter fordi dem har gjort noe annet er ikke relevant i denne saken. Dersom folk fortsatt ikke klarer å styre seg etter straff så må de bli satt i forvaring.

 

Ingen relevans?

 

 

Hvis en misbruker - alkoholist kjører i beruset tilstand så har det ikke relevans til sykdom/helse?

 

Alkoholist hva er dèt i dine øyne?

 

Sykdom eller hobby?

 

 

Narkotikamisbruker som stjeler for å finansiere sitt stoffmisbruk, i værste fall begår drap ikke relevans for straff?

 

Hvor stor andel av de tunge stoffmisbrukere finansierer sitt forbruk gjennom ærlig arbeide?

 

Og hvis de greier fast jobb, er da deres misbruk så stort at det kan kalles for sykdom og dermed helserelatert?

Nei, fordi at alle som driver med rus driver ikke med andre typer krim for å finansiere eget forbruk. Men du snakker som at alle gjør det.

 

Alkoholister er i mine øyne folk som har store helseproblemer både psykisk og fysisk på lik linje med rusmisbrukere. Derfor bør alkoholisten få samme behandling. Dersom rusmisbruekrne har drevet med tyveri, svindel osv så skal de straffes for det på en rimelig måte men de skal også få behandling slik som alkoholisten. Hvert individ er forskjellig og derfor trenger alle forskjellig behandling og straff. Dette er folk som trenger hjelp men det skjønner ikke du. Kanskje du forstår det nå?

 

Det er stor forskjell på tunge rusmisbrukere og folk som nyter en joint. Min definisjon av tunge rusmisbruekre er de man finner på gata i Oslo. De har etter mitt syn svært liten evne til å fungere. Også svært liten evne til å få gjort store alvorlige kriminelle handlinger så det bør ikke være noen utfordring.

 

Det er stor forskjell på kyniske langere og rusmisbrukere fordi det er de som gjør den mest alvorlige kriminaliteten som storsvindel og ran for å finansiere stoff. Motorsykkelbander og norkotika ligaer som har sitt leverød fordi en ettertraktet vare er forbudt. Det er et market som alltid er der så lenge det er misbrukere og markede blir nøye kontrolert og planlagt for å trekke til seg nye misbrukere og til å få disse til å bruke enda mer stoff igjen. Det er her hovedtyngden av problemene ligger.

 

Og rusmisbruk er en sykdom. Derfor sier jeg også at skal ha behandling. En sykdom må behandles ordinært og ikke straffes. Er det så vanskelig å fatte?

 

Dersom de tyngste misbrukerne hadde fått utdelt ren heroin, mat, klær, drikke og hygienesaker så er dette folk som vil fungere på en helt annen måte. Slik som de har det i dagens samfunn så må de bruke meste av sin tid og styrke til å skaffe seg penger til stoff og overleve. Er det vanskelig å forstå hvorfor dette er folk som ikke fungerer godt i arbeid?

 

Forøvrig så er det 2 typer rusmisbrukere. Den ene gruppen er folk som ruser seg på alt fordi dem vil vekk fra virkeligheten. Den andre gruppen er nytere som ikke er ute etter mest mulig rus. Men for å få noe spessiellt som er givende. Det er den gruppen som blir misforstått. Fordi det er tunge rusmisbrukerens forkrøplende ansikt som synes utover.

Lenke til kommentar

Men mener du at helsehjelp skal være en straff?

 

Eller mener du at helsehjelp slik den fungerer / ikke fungerer i dag for rusmisbrukere er en straff?

 

Jeg er for tvungen avrusning - uansett om dette sees på som straff eller ikke.

 

Jeg er for straff for den som kjører bil eller bryter lover i påvirket tilstand - uavhengig om dette er tunge misbrukere eller ikke.

 

For å si det slik, jeg mener en 18 åring som kjører i fylla, selv om det var hans/hennes første fyllekule må straffes hvis de meier ned en fotgjenger eller annen.

 

Formålet med rusen - mener jeg har ingenting med en straffeutmålelse å gjøre.

 

Vil tro de fleste rusmisbrukere begynte noenlunde likt med sitt rusmisbruk.

 

Om de ble jult opp av foreldre i barndom, mobbet av jevnaldrede, seksuelt misbrukt - det ene nødvendiggjør ikke rusmisbruk mere enn det andre.

 

De tunge rusmisbrukere i nåtid - var de som var ute etter noe spesiellt som var givende for x antall år siden.

 

Er vel de færreste som blir omgående tunge rusmisbrukere ved sitt første stikk eller joint?

 

Ego startet de ett sted - det stedet er dèt som glorifiseres av enkelte også her på forumet.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Men mener du at helsehjelp skal være en straff?

 

Eller mener du at helsehjelp slik den fungerer / ikke fungerer i dag for rusmisbrukere er en straff?

 

Jeg er for tvungen avrusning - uansett om dette sees på som straff eller ikke.

 

Jeg er for straff for den som kjører bil eller bryter lover i påvirket tilstand - uavhengig om dette er tunge misbrukere eller ikke.

 

For å si det slik, jeg mener en 18 åring som kjører i fylla, selv om det var hans/hennes første fyllekule må straffes hvis de meier ned en fotgjenger eller annen.

 

Formålet med rusen - mener jeg har ingenting med en straffeutmålelse å gjøre.

 

Vil tro de fleste rusmisbrukere begynte noenlunde likt med sitt rusmisbruk.

 

Om de ble jult opp av foreldre i barndom, mobbet av jevnaldrede, seksuelt misbrukt - det ene nødvendiggjør ikke rusmisbruk mere enn det andre.

 

De tunge rusmisbrukere i nåtid - var de som var ute etter noe spesiellt som var givende for x antall år siden.

 

Er vel de færreste som blir omgående tunge rusmisbrukere ved sitt første stikk eller joint?

 

Ego startet de ett sted - det stedet er dèt som glorifiseres av enkelte også her på forumet.

Mer enfoldigehet er det ikke ofte jeg ser men;

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg som 45 år liker å røyke en rev noen ganger i uka og har gjort det i snart 30 år. Hvorfor er ikke jeg heroinist eller psykopat? Hvorfor er ikke jeg lat? Hvorfor er ikke jeg død? Hvorfor har ikke jeg stjålet for å finansiere forbruket mitt? hvorfor har ikke jeg drept noen?

 

Hvordan vil du forklare meg og mine stereotypiske venner da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...