Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken tung MC til nybegynner ?


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Med nybegynner, så mener jeg at jeg er helt fersk. Holder på med lappen nå, og har oppkjøring om ikke så veldig lenge. Så jeg har begynt å se meg litt rundt etter hvilken sykkel jeg skal kjøpe.

 

Og jeg må jo inrømme at jeg ikke har peiling i det hele tatt, men det jeg hovedsaklig ser etter er en grei tur/allround sykkel. Er ikke på jakt etter noen slags racing sykkel. Reine tur-sykler er altfor store og klumpete, noe litt lettere og stilig takk.

 

Har sett såvidt på dette f.eks:

 

BMW F800R eller noe sånt Suzuki bandit S.

 

Jeg vil med vilje ikke ha noen "kraftig" sykkel, rett og slett sånn at jeg ikke driter meg loddrett ut. Jeg har såpass selvinnsikt at jeg må begynne i det små tror jeg. Ser for meg 600-800ccm ellerns må være passe ?

 

Må også legge til at jeg er ganske høy (193) så det må jo passe litt til kroppsfasongen så det ikke ser ut som jeg kjører en pocket-bike :) Har også noen særdeles lite hyggelige hørselsskader, så kunne tenke meg noe som ikke bråker som ett jetfly. Der har jeg hørt BMW skal være ganske bra ?

 

Noen gode tips til hvilke sykler som kan passe meg bra ? (Har satt et tak på 150k å bruke, men hadde ikke skadet å bruke mindre heller)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ducati Monster er tøff, men den er ikke stille, og ganske liten. Uansett er vindstøy det verste på normale sykler, og det må du bruke hørselvern mot, med mindre du kjøper et digert drog av en turbuss med kjempe-vindskjerm. Men det skal du jo ikke.

Selv har jeg så langt bare eid en tung motorsykkel, og den skal jeg ikke anbefale deg, siden jeg lurer på om den er litt i laveste laget for meg som er 10 cm lavere.

http://cycle-ergo.com/ kan du "prøvesitte" motorsykler online. Den kan jo gi en viss pekepinn, og du ser fort at setehøyde ikke er alt som avgjør hvordan sittestillingen vil bli.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ducati Monster er tøff, men den er ikke stille, og ganske liten. Uansett er vindstøy det verste på normale sykler, og det må du bruke hørselvern mot, med mindre du kjøper et digert drog av en turbuss med kjempe-vindskjerm. Men det skal du jo ikke.

Selv har jeg så langt bare eid en tung motorsykkel, og den skal jeg ikke anbefale deg, siden jeg lurer på om den er litt i laveste laget for meg som er 10 cm lavere.

http://cycle-ergo.com/ kan du "prøvesitte" motorsykler online. Den kan jo gi en viss pekepinn, og du ser fort at setehøyde ikke er alt som avgjør hvordan sittestillingen vil bli.

 

Det med vindstøy var det jeg var mest overrasket over når jeg begynte å kjøre. Hadde ikke tenkt på at det var et problem, men det merker jeg jo godt når jeg kommer opp i litt fart. Jeg har bestilt ett sett Motorsafe forstøpte ørepropper fra ACS, så jeg satser på at det, kombinert med en god hjelm, gjør underverker ;) Turbuss er så uaktuelt du kan få det ;)

 

@mobile999: Den ducatien tror jeg faktisk en av naboene nede i gata her har stående utenfor. Skal ta en nærmere titt på den :) Ellers er jeg ikke noen tilhenger av kåpe jeg heller..

 

Ingen som har noen erfaringer med BMW ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Kjørte faktisk en Monster 796 for to uker siden.

Liten oppsummering:

1. Den bråker, men lyden er jo fantastisk. Når du drar på ut av en rundkjøring. Fy! :love:

2. Den har veldig kraftige bremser. Nesten litt for kraftige.

3. Slipper du gassen synker sykkelen veldig sammen. Vil si den er litt vanskelig å kjøre. Slipper du gassen i en sving, så føles det som sykkelen faller sammen. Kan bli litt vrient.

4. Den elsker fart, og går ikke så veldig fint under 3500-4000 RPM. Litt hakkete og ikke så "smooth".

5. Den er veldig dyr.

 

Litt annet:

God å sitte på. Fin for langturer. Kraftig motor!

Tror den kan bli slitsom i byen.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Kjørte faktisk en Monster 796 for to uker siden.

Liten oppsummering:

1. Den bråker, men lyden er jo fantastisk. Når du drar på ut av en rundkjøring. Fy! :love:

2. Den har veldig kraftige bremser. Nesten litt for kraftige.

3. Slipper du gassen synker sykkelen veldig sammen. Vil si den er litt vanskelig å kjøre. Slipper du gassen i en sving, så føles det som sykkelen faller sammen. Kan bli litt vrient.

4. Den elsker fart, og går ikke så veldig fint under 3500-4000 RPM. Litt hakkete og ikke så "smooth".

5. Den er veldig dyr.

 

Litt annet:

God å sitte på. Fin for langturer. Kraftig motor!

Tror den kan bli slitsom i byen.

 

Isåtilfelle tror jeg ikke den er noe for meg. Jeg er helt fersk, så for en nybegynner er det nok greiere med noe mer lettkjørt noe :)

Lenke til kommentar

hmmm... jeg har både kjørt Suzuki Bandit 650 og Ducati Monster 620S og må si at jeg ikke kjenner meg igjen i at Monster'n var vanskelig å kjøre. Faktisk tvert imot. Jeg var svært overrasket over hvor lettkjørt den var. Den skal ikke for langt ned på turtallet, men det er en tilvenningssak, noe man lærer. Men som Isbilen var inne på så er den kanskje for liten for deg.

 

Yamaha BT 1100 Bulldog er en motorsykkel som jeg tror vil passe deg godt mht sittestilling siden du er så høy. Den har riktignok 1063 kubikk, men bare 65 hestekrefter. Med liten vindskjerm over instrumenter/kjørelys så tas også litt av vindtrykket.

 

640px-Yamaha_BT_1100_Bulldog.JPG

 

 

Yamaha_BT1100_Bulldog_2005_05_1024x768.jpg

 

 

http://www.bikewalls...1/1024x768.html

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hva med gsr 750?

 

Det så kanskje ut som akkurat det jeg er på jakt etter, den skal sees nærmere på :) Yamahaen så veldig fin ut den og.

 

På skolen kjører jeg nå en Bandit S. Litt usikker på størrelsen, rimelig dvask egentlig, men akkurat passe for min del. Liker å bare cruise avgårde :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg hadde en GSR 600 som skolesykkel, og det er en kjekk sak. Men man skal være klar over at selv om den er snill og grei på lave turtall, får du hele effekten i fanget på en gang når du runder 9000 o/min, og det kan bli i meste laget for den som ikke er forberedt. Motorkarakteren på 750 er i samme gate, men den går ikke fullt så høyt. V-twin er kanskje en bedre type nybegynnermotor enn sportslig rekkefirer, siden den som regel har en mer lineær effektkurve.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...