Gå til innhold

kjøp av brukte hvitevarer. spørsmål om pris.


Anbefalte innlegg

Hei.

Har kommet opp i en liten situasjon her der jeg er ute etter synspunkter.

Har fått meg leilighet og skl ta over denne i morgen. På visningen for noen uker siden sa jeg meg interresert i å kjøpe vaskemskin og kjøleskap av forrige leietager. Spurte da hverken på pris eller hva det var. I går fikk jeg mld av gamle leietager. SMS ene frem og tilbake var som følgende:

 

Gammel leietager

Hei! *fjernet irrelevant svada*. 8000kr for kjøleskap og vaskemaskin hadde også vært greit å få før du flyttet inn!

 

Meg

Kunne du sendt meg modellnummer på kjøleskap og vaskemaskin?

 

Gammel leietager

Er ikke i leiligheta nå, men har sjekka prisene på begge tidligere, og 8000 er vel under :)

 

Meg

Jeg vil gjerne kjøpe utstyret av deg, men jeg kan desverre ikke kjøpe utstyret for 8000 uten å vite hva det er eller når det var nytt.

 

Gammel leietager

Skal sjekke senere i dag.

 

Gammel leietager

Kjøleskapet er Lg GC-B99BQA og vaskemaskinen er Whirlpool AWO D6880. De er halvannet år gamle :)

 

Sånn står altså situasjonen nå. Selv er jeg ikke veldig erfaren med brukte hvitevarer og er veldig usikker på hvor mye dette er verdt. Jeg vet heller ikke hva nypris på utstyret var.

Jeg mener at her burde jeg få det ekstra billig siden gammel leietager slipper bry med annonsering, flytting og evemtuelle andre ting. Garantien på dette utstyret er jo også snart ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Helt enig. Jeg burde vel gi henne et bud, men er usikker på hva jeg burde by.

Fattern mente jeg burde by 2000kr, 2500 hvis det så bra ut, men dette blir kanskje lite hvis nyprisen for halvannet år siden var veldig høy.

 

Burde ikke ha noe å si. Man kan ikke forvente å selge en Plasma-TV man for 5 år siden kjøpte for 20'000, når man i dag får en bedre TV for 3000.

 

8000 hørtes mye ut.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Gammel tråd og litt avsporing, men litt viktig info etter min mening.

 

En stor advarsel ved kjøp av brukte hvitevarer fra private:

I hele landet lever personer av å plukke med seg defekte hvitevarer fra elektrobutikker. Hvordan disse blir reparert varierer sterkt. Med tanke på brannsikkerhet, vil jeg være varsom med å kjøpe av personer som utgir seg for å selge privat, uten ordentlig navn og særlig uten at man har kvittering.

I det hele, ved oppmøte bør man se an om man har støtt på en som lever av å selge egenreparerte varer hentet i bakgårder o.l.

Ofte er selgerne fra Øst Europa, men det betyr ikke at alle derfra er uredelige, men noen bryr seg fint lite om sikkerheten til andre. En reparasjon med bruk av feil deler, eller å droppe noen deler, gjør varen mer brann og støtfarlig. Det er mange snarveier å ta for å få noe til å virke.

Forsikringsbransjen har vist til at det er økende feil på hvitevarer kjøpt brukt. Da er spørsmålet om dette er fra de som "fikser med noen snarveier".

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...