Gå til innhold

Hjelp til kjøp av trommesett

Glennski

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal gå til innkjøp av et nytt trommesett, eller brukt for den saks skyld.

Jeg vil helst ha et Mapex sett, da jeg har brukt dette før og synes det er et bra sett

Vil også ha ett med dobbel bass

I tillegg trenger jeg vel cymbaler, hi-hat osv, eller får man kjøpt komplette sett?

Rop ut hvis noen vet om noe bra eller om de har noe stående som skal selges.

Kikket forresten på dette

http://trommeslager.no/products/mapex-hx-horizon-dobbelbasskit

Skal spille forskjellige genre av metal og rock

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Doble basstrommer er unødvendig. Kjøp 1 basstromme og en feit dobbelpedal. Pearl eller axis.

Hvis du bor i bergen så kan du stikke innom ProPerc som ligger rett ved cafeen der med Grieghallen.

Av cymbaler trenger du først og fremst Cymbaler til hihat, en crash og en ride.

Og jeg anbefaler deg å kjøpe tammer som står frittstående, tammer som er montert på basstrommen låter ofte dritt.

Gå til en butikk der de selger musikkinstrumenter. I Bergen så er det: Properc, 4sound og musik-magasinet. Du kan fint kjøpe brukt og, da sparer du penger.

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=704945&artno=299829 her er et trommesett med frittstående tammer og uten cymbaler.

Endret av AfrikanskGentleman
Skrevet

Frittstående tammer er ikke noe must. Mapex-settet mitt har to tammer på kick'en, og både de og basstromma låter finfint.

Når det gjelder cymbaler kan du kikke på cymbalpakker. Zildjians ZBT-serie er et fint utgangspunkt. Brukte cymbaler kan være en liten felle, da hvordan de ser ut ikke alltid gjenspeiler hvor mye juling de faktisk har fått. Du risikerer å kjøpe en cymbal som sprekker innen kort tid dersom du ikke er nøye.

Ellers er to kick'er vs. dobbelpedal et personlig og estetisk valg. Enkelte synes de får mer definisjon ut av to basstrommer enn med single basstromme og dobbelpedal, men det må du nesten prøve ut og avgjøre selv.

Skrevet

Takk for tilbakemelding.

Tror jeg vil gå for dobbel basstromme denne gangen.

Kommer tilbake med spørsmål om det dukker opp noen.

Igjen, takk for svar!

Skrevet (endret)

Takk for tilbakemelding.

Tror jeg vil gå for dobbel basstromme denne gangen.

Kommer tilbake med spørsmål om det dukker opp noen.

Igjen, takk for svar!

Dobbel basstromme er vanskligere å ha med å gjøre fordi det tar MYE mer plass, og i tillegg må du tune begge trommene likt noe som kan ta drit lang tid om du ikke er veldig kjapp på tuning. På den andre siden ser dobbel basstromme mye kulere ut, så hvis du skal spille live i fremtiden er dobbel basstromme verdt strevet :D

Endret av macoo
  • Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke tune de likt. Noen tuner de litt forskjellig nettopp så man skal høre at det er to basstrommer som brukes, jamfør det jeg sa om bedre definisjon.

Men det er litt mer pes å drasse på ja.

Skrevet

vet ikke hvor du bor, men foreslår at du finner ut hvor mye penger du har og stikker til en ok butikk og prøver ut det du har råd til. I oslo er det gjerne 4sound/imerslund og trommeslager.no som er greia. Norsk musikk har et greit utvalg av Tama. I tillegg finnes det en god del brukt. Sjekk ut Finn.no og trommer.no.

Hvis du vil ha to basstrommer, så kjøper du det. Vær dog obs på at de fleste sett man ser i butikk kun vil ha en basstromme, all den tid de fleste som kjøper trommer går for en. Kanskje må du bestille en ekstra basstromme. Jeg hadde også lukket øynene for hva som står på trommene og brukt ørene i steden. De alle fleste store merker har sett som låter bra, man får gjerne det man betaler for.

• 2 uker senere...
Gjest Slettet-QqzORNGH
Skrevet

Når det gjelder cymbaler kan du kikke på cymbalpakker. Zildjians ZBT-serie er et fint utgangspunkt. Brukte cymbaler kan være en liten felle, da hvordan de ser ut ikke alltid gjenspeiler hvor mye juling de faktisk har fått. Du risikerer å kjøpe en cymbal som sprekker innen kort tid dersom du ikke er nøye.

Neineineineineineinei!!!! (Litt barnslig, kanskje :)

ZBT er ikke å anbefale, og dette sier jeg med smertefull personlig erfaring! Jeg kjøpte et sett med HH, ride og tre crasher (14, 16, 18), og alle crashene hadde fått sprekker etter under 4 måneder. HH og ride har holdt veldig bra, så de kan man trygt gå for, men IKKE crashene!

Til Glennski anbefaler jeg:

http://trommeslager.no/products/pearl-vision-vb-dobbelbass-trommesett

http://trommeslager.no/products/meinl-classic-custom-extreme-metal-cymbalpakke

Meinls classic custom (evt Paiste Alpha/Rude) er perfekt til tyngre musikk, men pass deg for for små crasher ;)

Skrevet

Jeg kjøpte 2 Zildjian K Custom (en 17" og en 18") som begge sprakk etter kun noen måneders bruk også. Man kan ha uflaks. Jeg har fortsatt en A Custom crash som jeg kjøpte i 1995, mens jeg har sett andre sprekke A Customene sine som om de var Mariekjeks.

Gjest Slettet-QqzORNGH
Skrevet

Jeg kjøpte 2 Zildjian K Custom (en 17" og en 18") som begge sprakk etter kun noen måneders bruk også. Man kan ha uflaks. Jeg har fortsatt en A Custom crash som jeg kjøpte i 1995, mens jeg har sett andre sprekke A Customene sine som om de var Mariekjeks.

Mariekjeks... :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...