Gå til innhold

Ikke alle får Apples nye operativsystem


Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden leste jeg en artikkel (om det var personlig mening eller ei husker jeg ikke) som omhandlet at Apple PCer aldri ble tregere med årene, altså at de holder seg like bra som første gang du bruker den hele tiden. Det undrer meg derfor hvorfor Apple slutter å oppdatere eldre maskiner - skal ikke disse være superraske og holde lenge?

 

Nå er altså macmenneskene dømt til å kjøpe ny Mac til 20,000 hvert femte år for å være med på leken... jaja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.) Man MÅ da ikke bestandig ha det nyeste OSet?

2.) Er det vanlig å beholde en maskin så lenge som fem år?

 

Personlig er jeg på min tredje bærbare siden 2007. Én fikk jeg erstatta på ulykkesforsikringa, mens den siste kjøpte jeg fordi den forrige ikke var rask nok til en del videoredigering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke så lenge siden leste jeg en artikkel (om det var personlig mening eller ei husker jeg ikke) som omhandlet at Apple PCer aldri ble tregere med årene, altså at de holder seg like bra som første gang du bruker den hele tiden. Det undrer meg derfor hvorfor Apple slutter å oppdatere eldre maskiner - skal ikke disse være superraske og holde lenge?Nå er altså macmenneskene dømt til å kjøpe ny Mac til 20,000 hvert femte år for å være med på leken... jaja.

 

Problemet er 32 bits drivere på eldre maskiner. Maskiner i dag har alle 64 bit drivere. Så det som skjer i dag vil nødvendigvis ikke skje i fremtiden. Og dessuten er Snow Leopard et av de beste OS'ene som er tilgjengelig tett etterfulgt av Mountain Lion.

Lenke til kommentar

Har 15 år gammel pc med W7, fordi jeg kan...

Er vel bare enda en grunn for ikke å kjøpe råtne epler..

Bare fordi du kan betyr ikke at du må.

Det kan godt hende at Apple fant ut at oppgraderingene til siste OS X krevde visse hardware-spesifikke funksjoner og derfor måtte kutte støtten til eldre laptoper.

Dessuten er de ikke tjent med å støtte eldre maskinvare som Microsoft er, Apple selger jo både maskinvare og OS og tjener derfor mer på at folk kjøper seg ny maskinvare + OS enn kun OS fra dem. Microsoft har derimot alt å tjene på å støtte eldre maskinvare siden det gir dem et større marked.

All programvare får høyere krav med tida, så det bør jo ikke være et sjokk at Apple utestenger eldre maskinvare. Hvorfor skal man forvente at en 4 år gammel PC skal kunne kjøre siste OS-utgave når Android-mobilene ikke støtter stort mer enn et år med oppgraderinger av OS?

Maskinene er jo heller ikke ubrukelige om de ikke får siste OS X-oppgradering akkurat.

Maskinene ble ubrukelige i det _første_ versjon av osx ble installert B-)

Lenke til kommentar

Nei, men du har krav på fungerende produkt. Det er viktigst for hardware, selvsagt.

Vis f.eks alt av programvare til Apple sine maskiner kun fungerer på nyeste versjon, så vil å bli nektet oppgradering per definisjon være bricking. Men igjen så er det bare 1 rammet produkt, og folk flest bruker ikke PCene lenge nok til å oppleve det. Kom du inn i retten med riktige premisser vinner du mest sannsynlig, men igjen vet jeg ikke nok om OS X sitt økosystem i forhold til programvare og oppdatering til å kunne si noe.

Lenke til kommentar

Nei, men du har krav på fungerende produkt. Det er viktigst for hardware, selvsagt. Vis f.eks alt av programvare til Apple sine maskiner kun fungerer på nyeste versjon, så vil å bli nektet oppgradering per definisjon være bricking. Men igjen så er det bare 1 rammet produkt, og folk flest bruker ikke PCene lenge nok til å oppleve det. Kom du inn i retten med riktige premisser vinner du mest sannsynlig, men igjen vet jeg ikke nok om OS X sitt økosystem i forhold til programvare og oppdatering til å kunne si noe.

 

vel.. Oppdateringer vil ikke installere seg med mindre du har nyeste OS, så i praksis er du stuck med en maskin "låst i en tidsperiode". Den fungerer nøyaktig like bra som før nyste OS kom ut, men vil da naturligvis mangle "ekstra" funksjoner (som vi mer erfarne pc/mac-brukere forventer å få tilgang til med oppdateringer)

Lenke til kommentar

vel.. Oppdateringer vil ikke installere seg med mindre du har nyeste OS, så i praksis er du stuck med en maskin "låst i en tidsperiode". Den fungerer nøyaktig like bra som før nyste OS kom ut, men vil da naturligvis mangle "ekstra" funksjoner (som vi mer erfarne pc/mac-brukere forventer å få tilgang til med oppdateringer)

Ikke helt riktig, siden Apple fortsatt supporterer forrige versjon av OS X, (10.6.x Snow Leopard). Det betyr at oppdateringer laget spesifikt til Snow Leopard, samt oppdateringer som fungerer med både SL og Lion, fortsatt utgis med jevne mellomrom. Men oppdateringer laget spesifikt for nyeste versjon av OS X fungerer naturligvis ikke med forrige versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...