Gå til innhold

"Fellesgjeld med avdragsfrihet frem til..." Kan noen forklare?


Anbefalte innlegg

Jeg leser til stadig på nyere borettslagsleiligheter at det er avdragsfrihet på lånet frem til da og da. Ofte svært langt fram i tid. Men vil ikke dette si at borettslaget bare betaler flerfoldige millioner i mange år uten at lånet blir mindre? Jeg kan ikke forstå hvordan dette skal lønne seg på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei lønne seg vil det ikkje, men ei slik løysning vil åpne for at fleire er i stand til å kjøpe.

 

Ei slik løysning vil kunne være bra for f.eks studenter som akkurat no har lav inntekt men som veit at dei seinare får god inntekt.

Ved å då kjøpe i eit borettslag der det er avdragsfriheit i f.eks 5 år så vil ein kunne kjøpe bolig alt som student sidan dei måntlige utgiftene då blir lave. Dersom ein måtte betale avdrag frå første dag så ville mange studenter ikkje ha råd til å kjøpe.

 

Men totaltsett så blir det eit dyrare lån.

 

 

 

Den store tabba som mange studenter gjer er at dei kjøper seg inn i slike borettslag for å bu billig medan dei studerer og med planer om å selge boligen etterpå. Dette går skjeldan bra fordi den som då kjøper i praksis må betale ekstra fordi at studenten har budd i boligen nesten gratis i fleire år. Når studenten då i tillegg ikkje har økonomi til å behalde boligen etter at avdraga skal betalast så går dette svært dårlig.

 

Du må derfor være veldig sikker på at du vil kunne håndtere heile lånet dersom du kjøper bolig med denne ordninga på fellesgjelda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, det lønner seg på den måten at du har lavere felleskostnader de årene, og da kan du jo selge og ta med deg verdiøkningen.

 

Det er ganske vanlig at man ikke har råd til å sitte med leiligheten når man må begynne på avdragene har jeg inntrykk av, da de fleste kjøper det man maks har råd til. - Så lenge rentene er så lave så er det jo en billig betalingsutsettelse også.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at borettslaget betaler bare renter, ingen avdrag. Det er helt vanlig at det er 10års avdragsfrihet på borettslagsslån når de blir opprettet, deretter gjerne 40-50års nedbetaling. Dvs at kroneverdien til lånet består. Kroner blir mindre verdt, så realverdien av lånet går ned.

 

Bakgrunnen for dette var at da kunne flere ha råd til å komme seg inn i egen leilighet, og forhåpentligvis hadde man råd til å betale avdragene når de kom om noen år.

 

Jeg ville ikke bekymret meg for dette med mindre borettslaget ikke har IN-ordning og du ikke trenger eget lån til kjøp av leiligheten.

 

Hvis BRL har IN-ordning bestemmer du selv hvordan du betaler ned på din del av fellesgjelden.

 

Hvis du har eget lån på leiligheten i tillegg til fellesgjelden kan du betale mer ned på den, slik at total avdragene på eget lån tilsvarer avdrag på fellesgjeld pluss eget lån hvis du hadde dem i ett. Eneste ulempen vil da være hvis det er høyere rente på fellesgjelden enn på eget lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at lånet ikke blir mindre dersom det er avdragsfritt lån. The Avatar har vel egentlig et godt svar på hvorfor det er sånn.

 

Når det gjelder lønnsomhet kan jeg legge til at beboerne kan bruke de pengene de egentlig skulle brukt på nedbetaling av lånet til å gjøre en mer lønnsom investering. Det kan f.eks være å nedbetale dyrere gjeld (forbrukslån, billån etc.), eller en annen investering som har høyere avkastning enn rentekostnaden. Sparingen ved å nedbetale boliglån er jo at rentekostnaden reduseres kontinuerlig når du nedbetaler lånet (rentekostnad = en prosentandel av gjenstående lån).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...