Gå til innhold

Elkjøps mobilforsikring – en spøk?


Anbefalte innlegg

Elkjøps mobilforsikring – en spøk? :evil:

 

I sommer var jeg ganske uheldig, jeg var på stranden, det var fint vær, og jeg tok meg en badetur. Fortvilet kom jeg opp av vannet og fant ut at jeg hadde min dyrebare Ericsson R600 i lomma. :shrug:

 

Jeg hadde forsikring på mobilen. El-kjøps mobilforsikring som skal dekke alt av uforutsette hendelser, og ren og skjær uflaks. Da jeg besøkte El-kjøp butikken der jeg kjøpte telefonen, fylte jeg ut skademeldingsskjema, og det skulle bli sendt inn. Dette skulle ta 3 virkedager før jeg fikk svar, men pågrunn av rot i systemet så tok det en mnd før de i hele tatt fikk sendt skjemaet av gårde. Tre dager etterpå når jeg var inn i butikken, fikk jeg beskjed om at jeg fikk avslag fordi ”bading” ikke dekket forsikringen. Han fyren jeg snakka med, mente og var enig med meg at dette var noe jeg burde få dekka, og han ba meg sende en klage.

 

Den uheldige episoden jeg hadde kan jo sammenlignes med for eksempel å putte ei bukse som har en mobiltelefon i lomma, i vaskemaskina. Det er jo på samme måten et uhell og det blir feil å si at dette ikke er et uhell og at jeg ikke skal få det dekka.

 

Når jeg kjøpte mobilen på El-kjøp så fikk jeg òg beskjed om at forsikringen gjaldt ”ALT untatt stjeling eller tap av mobil”. :roll:

 

Vist dere vil se reklamasjonsskjemaet for El-kjøps mobilforsikring, og hva det gjelder og ikke gjelder så klikk her. (231 kB)

 

Utdrag fra skjemaet:

 

Fukt/vannskader på mobiltelefonen eller trådløs telefon som skyldes uflaks eller uforutsett hendelse - Forsikringen dekker reparasjon eller produktet erstattes i nytt.

 

(Kommer ikke min episode under dette punkte?)

 

Merk dere hvilken eksempler som ikke gjelder også, den episoden jeg hadde er ikke i nærheten av de punktene der, eller har noe som helst med dem å gjøre.

 

 

Noen som ikke er enig i at jeg burde få dette dekka? Har ikke skrevet klage enda, men skal gjøre det. Noen tips om hva jeg skal gjøre med denne saken, eller hva jeg skal skrive i klagen? :roll:

 

Hilsen en fortvilet og oppgitt El-kjøp kunde :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja må si at

"""

Fukt/vannskader på mobiltelefonen eller trådløs telefon som skyldes uflaks eller uforutsett hendelse - Forsikringen dekker reparasjon eller produktet erstattes i nytt.

"""

 

og at du bader med mobilen din i lomma.

 

nr 1 vannskader omfatter at man bader med mobilen i lomma.

nr 2 uhell kan skje, mulig inbo forsikring kan dekke det? ( advarsel egenandel kan være stor )

nr 3, trur selger er pliktig til å si i fra om at den ikke dekker alt. hvertfall anbefale at man leser igjenom forsikring garantien ( NB kan ta feil )

 

 

(selv har jeg en idiot forsikring på min tv 52 thomson, så lenge jeg har mesteparten av tv til å gi tilbake så får jeg en ny tv)

 

MR_T

Lenke til kommentar

(Jobber ikke i Elkjøp kjeden, men en annen kjede)

 

Prøv å få sendt inn et skademeldingsskjema til, men formuler hva som skjedde på en annen måte ?

 

For all del kan "Service-delen" ha tolket det som om du visste at du hadde mobilen i lommen.

 

 

Men send inn klage bør du absolutt gjøre.

Og referer til akkurat det du har gjort her, nemlig Fuktskade tingen.

Lenke til kommentar
Eksempler som ikke dekkes av forsikringen:

 

"Dersom man burde forstå at produktet vil ta skade, eller man benytter produktet i strid med bruksanvisningen"

 

Tror det er det som Elkjiip påberoper seg her...

 

Da strider vel Elkøp mot seg selv vel når dem sier at forsikringen dekker fuktskader/vannskader , men avslår et skadeskjema fordi mobilen ikke har blitt brukt i henhold til bruksanvisningen?

[Hvis det nå er det dem har basert det på da..]

 

Men igjen, Det står garantert ikkeno om i bruksanvisningen til mobilen at man ikke skal bade med den !

Lenke til kommentar

Når jeg ser på skademeldingsskjemaet mitt så ser jeg at det _KAN_ i teorien faktisk være mulig å missforstå skademeldingen. Viss den som tok i mot skademeldingsskjemaet trodde at jeg var en komplett idiot som trodde jeg kunne bade med mobilen? :shrug:

 

Skal jeg sende inn et nytt skademeldingsskjema og begrunne årsaken enda bedre, eller skal jeg sende inn en klage? Eller sende inn et nytt skademeldingsskjema der jeg skriver at jeg mista mobilen i sjøen. (Var jo i utgangspunktet det jeg skulle gjort, men tenkte ikke så langt) Men det kan jeg vel ikke gjør da de sikkert har meg allerede lagret i databasen sin. :(

Lenke til kommentar

Trodde den forsikringa dekka alt jeg? Det er jo det de går ut og sier! At de har mye rot i systemet er ikke noe nytt - Jeg måtte vente 10 dager på min forsikrings-ting. Og synes det var fortvilende nok. Du får prøve å omformulere teksten og se da? si du trodde du hadde lagt den igjen på land i en annen bukse elns.

 

lykke til!

 

Magnus

Lenke til kommentar

Trodde den forsikringa dekka alt jeg? Det er jo det de går ut og sier! At de har mye rot i systemet er ikke noe nytt - Jeg måtte vente 10 dager på min forsikrings-ting. Og synes det var fortvilende nok. Du får prøve å omformulere teksten og se da? si du trodde du hadde lagt den igjen på land i en annen bukse elns.

 

lykke til!

 

Magnus

Lenke til kommentar

Trodde den forsikringa dekka alt jeg? Det er jo det de går ut og sier! At de har mye rot i systemet er ikke noe nytt - Jeg måtte vente 10 dager på min forsikrings-ting. Og synes det var fortvilende nok. Du får prøve å omformulere teksten og se da? si du trodde du hadde lagt den igjen på land i en annen bukse elns.

 

lykke til!

 

Magnus

Lenke til kommentar
Skrev nettopp et brev som jeg skal levere på El-kjøp i morra. Ser det grett ut eller? Bokmålen min stinker.. har nynorsk som hovedmål :shrug:

 

brev.doc

 

 

Lurer på om jeg skal kutte ut de siste linjene? Der jeg "truer" dem. Virker kanskje litt dumt?

1. Hvorfor skrive bokmål når du har nynorsk som hovedmål (var et par skrivefeil i brevet).

2. Ikke begynn å true med noe, skriv bare en forklaring på hva som skjedde. Dropp det med HW & forbrukerråd!

3. "Altså jeg hadde så å si null peiling". Dette kan igjen tolkes av den som leser det du har skrevet. "Så og si" - da gir du en liten sjanse for at du kanskje visste om det. "Jeg var ikke klar over at den var i lommen", eller at du ble skubbet på sjøen er bedre forklaringer i denne sammenheng.

 

Har selv fått dekket mobiltelefon som ble ødelagt pga fuktskade, etter et noe ufrivillig bad, så det skal ikke være noe problem! Som sagt, ikke begynn å true med noe som helst før du "må"! Lykke til!

Lenke til kommentar

Å bade med telefon i lomma er ikke et uhell, men skjødesløshet (uaktsomhet).

 

Det er ikke normalt at forsikringsselskap erstatter tap som følger av grov uaktsomhet. Elkjøp har da også tatt forbehold om slike situasjoner, se. pkt. 6 i forsikringsavtalen.

I utgangspunktet vil jeg tolke avtalen dithen at ved grov uaktsomhet vil man som regel ikke få noen erstatning. Ved mildere former for uaktsomhet kan man få delvis erstatning, tidvis også full.

 

Jeg har problemer med å karakterisere handlingen som grovt uaktsom. Jeg synes ikke det er riktig å si at baderen kan bebreides i stor grad. Vi kan alle glemme - særlig når det ikke akuratt er liv som står på spill. Nøyaktig hvor stor reduksjon i erstatningen som er riktig i dette tilfellet, vil jeg ikke mene så mye om. Men jeg tror jeg ville slått meg til ro med å få halvparten tilbake...

 

Ang. klagebrevet:

Det er ikke Elkjøp som har forsikret telefonen. Antydninger om fremtidig kundeforhold i forhold til dem er derfor løse slag i luften.

Jeg ville også ventet med å "true" med forumet og forbrukerrådet - slikt skaper ingen god stemning, særlig ikke når man viser at man ikke engang har lest avtalevilkårene.

 

Et erstatningskrav må begrunnes med påstanden om at uaktsomheten var beskjeden. Mitt råd er at du skriver et nytt brev utfra dette.

 

Muligens ble du villedet av Elkjøp mht. avtalens innhold. Jeg vet naturligvis ikke hva som ble sagt eller levert av papirer da du kjøpte telefonen. Det vil vel imidlertid høre til sjeldenhetene at man ikke får tilgang til vilkårene før man inngår en avtale.

 

--

Henning H

Jurist

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...