Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til mer "avansert" Cisco routing.

 

Jeg har et "admin" lan, og en welfare lan ombord i en båt. Admin lan skal alltid default routes mot gig0/0 og welfare lan skal alltid default routes mot gig0/2.

 

Først, hvordan får jeg til det? Må jeg bruke vrf? Slik som det er nå så routes alt med default route ut fra gig0/0.

 

Men så kommer tricky nr 2. Hvis en av gig0/0 eller gig0/2 mister kontakt, så skal alt trafikk gå den andre veien. Dette er jeg helt ny på, og aner ikke hvordan jeg skal løse. Hvordan i heletatt skal routeren vite at den ikke får kontakt med internett/lan på hvert av de interfacene? Hvordan skal jeg får trigget omrouting?

 

Alt må gjøres internt i router, da jeg ikke ønsker 3.parts løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden skal du dele opp trafikken på 2 forskjellige porter?

Hvorfor ikke trunke begge VLAN`ene(antar du bruker VLAN) inn på begge portene?

Spanning tree, så lenge det er aktivert, vil sørge for redundans.

Spanning tree er aktiv by default så vidt jeg husker, så det er bare å sette opp portene til trunking.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet mange måter å gjøre dette på, men det blir fort litt tricky når det er snakk om trådløse forbindelser på et bein, og i ditt tilfelle begge bein. Jeg ville nok fintunet en ip sla config for begge nettene og begge beinene for å gjøre dette så lite smertefullt som mulig. Det krever en del jobb og litt kompetanse fra din side, alternativt mye googling, men erfaringsmessig vil jeg si at å bygge redundans over trådløse linker fungerer best når routeren bestemmer utfall utifra flere ting som du kan sette opp med en ip sla config.

Lenke til kommentar

Ja, jeg fikk et annet tips om ip sla. Jeg skal lese meg litt opp over det.

Routeren min vet jo ikke at det er trådløse linker, i og med at IP adressene denne router til er online ombord og på hele tiden.

 

Men jeg må bare få routeren til å forstå at hvis den ikke når "land" via ene linken, så skal den gå over til den andre.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men jeg må bare få routeren til å forstå at hvis den ikke når "land" via ene linken, så skal den gå over til den andre.

 

Dette er relativt triviellt å få til vha. IP SLA og RouteMap. Men teorien her ligger på CCNP nivå, så det er nok fordel med litt kompetanse på forhånd :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trenger litt hjelp til mer "avansert" Cisco routing.

 

Jeg har et "admin" lan, og en welfare lan ombord i en båt. Admin lan skal alltid default routes mot gig0/0 og welfare lan skal alltid default routes mot gig0/2.

 

Først, hvordan får jeg til det? Må jeg bruke vrf? Slik som det er nå så routes alt med default route ut fra gig0/0.

 

Men så kommer tricky nr 2. Hvis en av gig0/0 eller gig0/2 mister kontakt, så skal alt trafikk gå den andre veien. Dette er jeg helt ny på, og aner ikke hvordan jeg skal løse. Hvordan i heletatt skal routeren vite at den ikke får kontakt med internett/lan på hvert av de interfacene? Hvordan skal jeg får trigget omrouting?

 

Alt må gjøres internt i router, da jeg ikke ønsker 3.parts løsninger.

Hei.

For å få til dette må du bruke route-map, sla og track. Du sier ikke hvilken router du har, så du må finne ut om din støtter akkurat dette.

Akkurat dette har vært diskutert i dette forumet før.. Jeg kan se om jeg finner noen notater til deg på dette.

Lenke til kommentar

Her er et oppsett som virker. Du må selvfølgelig endre ip-adresser.

!
track 1 ip sla 1 reachability
delay down 5 up 5
!
track 2 ip sla 2 reachability
delay down 5 up 5
!
!
!
interface FastEthernet0/0
description * ISP1 *
ip address 158.38.16.131 255.255.255.128
!
interface FastEthernet0/1
description * ISP2 *
 ip address 213.184.19.2 255.255.255.0
ip policy route-map ISP1-trafikk
!
interface FastEthernet0/0/0
switchport access vlan 50
interface FastEthernet0/0/1
switchport access vlan 51

interface Vlan50
 ip address 192.168.100.1 255.255.255.0
!
 interface Vlan51
 ip address 192.168.101.1 255.255.255.0
!
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 FastEthernet0/0 158.38.3.129 101 track 1 (IP-ADRESSEN HER ER GATEWAY TIL ISP'EN)
ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 FastEthernet0/1 213.184.19.1 100 track 2 (IP-ADRESSEN HER ER GATEWAY TIL ISP'EN)
ip route 158.38.0.168 255.255.255.255 FastEthernet0/0 158.38.3.129 (EGEN ROUTE TIL IP-ADRESSE SOM SKAL POLLES FOR Å SJEKKE AT LINJEN ER OPPE)
ip route 213.184.200.1 255.255.255.255 FastEthernet0/1 213.184.19.1 (EGEN ROUTE TIL IP-ADRESSE SOM SKAL POLLES FOR Å SJEKKE AT LINJEN ER OPPE)
!
ip sla 1
icmp-echo 158.38.0.168 source-interface FastEthernet0/0 (IP-ADRESSE SOM SKAL POLLES FOR Å SJEKKE AT LINJEN ER OPPE)
frequency 5
ip sla schedule 1 life forever start-time now
ip sla 2
icmp-echo 213.184.200.1 source-interface FastEthernet0/1 (IP-ADRESSE SOM SKAL POLLES FOR Å SJEKKE AT LINJEN ER OPPE)
frequency 5
ip sla schedule 2 life forever start-time now
access-list 10 permit <ADMIN-SUBNETTET DITT>
!
route-map ISP1-trafikk permit 10
match ip address 10
set ip next-hop verify-availability 158.38.3.129 10 track 1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...