Gå til innhold

Nå er Windows 8-lanseringen offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"ARM-baserte enheter, som nettbrett og mobiler enheter får Windows RT."Det har vel aldri vært et tema at mobiler skal kjøre win 8? Er vel Windows Phone 8 som gjelder der ?
Korrekt. Windows Phone 8 benytter Windows RT som støtter ARM. Men vi kan ikke se bort ifra at MS ønsker å få WP8 som benytter Windows 8 på mobiler utstyrt med Intels x86 mobil-cpuer.

 

Det kommer trolig ikke mobiler med x86 CPU, i alle fall ikke i overskuelig framtid, men det kommer nettbrett som kjører x86 og som får "fullversjon" av Windows 8. Som jeg skrev over får disse glede av ting som Direct Access som slik jeg ser det er gull i bedriftsmarkedet. Disse vil for mange, med dock, tastatur mus og skjerm, kunne erstatte desktopmaskinen på kontorplassen.

 

Saken er imidlertid at X86 og RT for nettbrett/mobil kjører på samme kjerne. Dette betyr i praksis at metroapplikasjoner lagd for en enhet uten videre kan brukes på en annen, med noen forutsetninger i forhold til skjermstørrelse og UI.

Lenke til kommentar

Det kommer trolig ikke mobiler med x86 CPU

 

Hva mener du?

Det finnes allerede mobiler med Atom CPU, som jo kjører x86?

Legg merke til at jeg skriver "i overskuelig framtid", og at vi her snakker om WP8.

 

Intel har riktig nok Atom som kan kjøres i en mobiltelefon, som for eksempel i X900 som kjører en x86 variant av Android. Men WP8/RT i nåværende form har ikke støtte for x86.

 

Ser du skrev "WP8 som benytter windows 8 på mobiler utstyrt med Intels x86 mobil-cpier", jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men jeg kan ikke se for meg en versjon av Windows 8 tilpasset en mobiltelefon, selv om det kommer på nettbrett.

 

Arkitekturmessig er ingen ting som sier at x86 ikke kan brukes på mobiler, eller at ARM kan brukes i desktop datamaskiner/servere for den saks skyld, dette går på designmessige valg. Så ja, det er mulig å lage en x86 versjon av et mobilt OS og kjøre dette på en "vanlig" mobiltelefon med en x86 CPU, men jeg tror ikke dette kommer til å skje med WP med det første.

Lenke til kommentar

Det er jo engen poeng å oppgradere bare for å oppgradere hvis man har et os som fungerer.

 

Så man kan jo bare gjenta spørmålet : hva tenkte Microsoft på når det i praksis ikke har tilrettelagt for valgfritt mellom metro og klassisk utseende.

Metro er heller ikke beregnet for standard pcer med mus og tastatur , men pekeskjerm.

 

Det pussige er at man nok godt kunne bruke det klassiske utseendet til Windows også på en pekeskjerm uten store endringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...