Gå til innhold

Har HMKG mye felt?


Anbefalte innlegg

Skal inn i HMKG januar 2013. Mitt førstevalg lenge før jeg ble innkalt var stormsoldat, men det er visst fult. Faktisk var det eneste i hæren som var ledig HMKG ifølge sesjonsoffiseren (dog jeg tror de ljuger litt med tanke på den enorme lista av ledige avdelinger jeg fikk i posten 2 uker før jeg ble innkalt til sesjon del 2). Jeg er keen på masse felt og skytetrening, altså "krigsgreier" og er litt redd for at garden på en måte bare er til pynt. Dette vet jeg hvertfall at drilltroppen er men dit skal jeg ikke heldigvis.

 

Så kjære diskusjon.no: Har HMKG mye felt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Garden har du ca. halvparten av hver. Rekruttskolen er som rekruttskoler ellers i Hæren der du skal lære deg grunnleggende soldatferdigheter slik at du kan fungere i felt. Når du kommer til Huseby blir det utdanning innen vakt og parade og spesialisering innenfor forskjellige fagfelt (SIBO, MG, Skarpskytter osv.). Da rulleres det med omtrent halvparten vakt og halvparten grønn tjeneste.

 

Og ikke hør på de som påstår Garden bare er skopuss osv. De aner ikke hva de prater om. Om noe, har 22. Juli vist at Garden er en operativ avdeling som, kanskje med den høyeste beredskapen i landet.

Lenke til kommentar

Har blanda følelser for garden. Ja, du har "tinnsoldat" stempelet som henger over dem, og den alarmøvelsen hvor gardister gjemte seg under senga bedret nok ikke ryktet. Ei eller Afghanistan bidraget de skulle stille, hvor de strøk på øvelse Faryab (eneste norske kontigent som har strøket er garden...), noe som medførte at TMBN måtte ta over kontigenten på svært kort varsel.

 

Samtidig så gjorde garden en krevende jobb under 22. juli på en god måte, må ha vært mange spesielle tanker som gikk gjennom hodene til soldatene der de stod. Ei venninne var i garden i fjor, og de hadde nesten like mange feltdøgn som jeg hadde som stormer, men med tanke på alle bildene hvor de lå og solte seg og koste seg med godteri, var det nok ikke like harde øvelser.

 

Hvordan dagens gardister er som stridende infanterister i forhold til norges andre infanteriavdeling, 2.BN, skal jeg ikke uttale meg bombastisk om, men en avdeling som har et hovedfokus - fotstrid - vil ha et natulig bedre utgangspunkt for dette enn en avdeling som garden, med sitt vaktansvar i tillegg.

 

Er det primært stridende tjeneste og trening opp imot dette du er ute etter i førstegangstjenesten, ville ikke garden vært mitt førstevalg, men tjenesten er nok litt mer variert hos HMKG mtp deres operative oppgaver.

 

Kan forøvrig avslutte med en liten "diss" av garden i form av en kommentar fra min gamle lagfører. Hver gang han mente kamuflasjen \ taktikken heller annet stridsrelatert ikke var bra nok ble det skreket "Skjerp dere, dere ligner på noen jævla gardister".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...