Gå til innhold

i7 3770k turbo funksjon


Anbefalte innlegg

Min nye i7 hopper opp og ned på mHZ, regner med at dette er turbofunksjonen. Men jeg lurer på om jeg kan på noen måte låse prosessoren til å bruke max effekt hele tiden? Den står nå og hopper fra 1600mhz til 4200mhz alt etter hva jeg gjør, men det er litt irriternede når den justerer på ting når jeg driver med småting, det ender med litt lagg. Den forrige amd 1050t jeg hadde var låst til 3.6mhz hele tiden etter å ha brukt auto turbo v. Ser at det er en lignende funksjon på dette asus hovedkortet, men det burde kanskje være en måte å skru av turbofunksjonen så den kjører den samme mhz hele tiden?

 

Jeg bruker dette hovedkortet:

ASUS P8Z77-V Z77 S-1155 ATX IVY

 

og har asus al suite 2 installert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er SpeedStep(?) funksjonen som gjør at den klokker ned prosessoren når behovet ikke er der. Dette kan du slå av i UEFIn "Advanced Mode". Ikke helt sikker på plasseringen, men det skal være under enten strømsparing eller avansert CPU konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd at turbofunksjonen har noen negativ innvirkning. Det er nok bare placebo. Og om du skrur den av, så mister du jo i grunnen ytelse. Da vil vel CPU alltid gå på basefrekvensen, og når du kjører f.eks entrådede applikasjoner, så vil det gå tregere enn om du hadde latt den være på.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Ja, men om en har satt opp mhz til at den skal stå på 4200mhz+ hele tiden så mister man ikke noe ytelse. Prøvde å kjøre TurboV evo for å se om den skrudde av turboen etter at den var ferdig, med det var den ikke. Det overklokka prosessoren til 4800mhz (litt høyt tror jeg? siden jeg har hørt at tempraturene blir fort høye over 4500mhz?), og den ville gå lengre. Fremdeles stuck på hopping opp og ned. jeje.

Lenke til kommentar

Også sett litt på hvordan prosessoren min oppfører seg når jeg spiller, og den står faktisk som underklokket på 1600mhz når jeg spiller. Kanskje derfor jeg ikke har fått en så stor oppgradering ang fps i spill etter at jeg byttet til i7 gtx670 masseram hovedkort osv? rart.

 

Så vanskelig er det.

 

Det er gjorde jeg første gang jeg startet pcen ;) så så enkelt er det ikke =)

Lenke til kommentar

Også sett litt på hvordan prosessoren min oppfører seg når jeg spiller, og den står faktisk som underklokket på 1600mhz når jeg spiller. Kanskje derfor jeg ikke har fått en så stor oppgradering ang fps i spill etter at jeg byttet til i7 gtx670 masseram hovedkort osv? rart.

 

Så vanskelig er det.

 

Det er gjorde jeg første gang jeg startet pcen ;) så så enkelt er det ikke =)

Last ned Cinebench R11.5 og kjør CPU-testen. Du bør få rundt 8 poeng med 4.2GHz tipper jeg.

 

Hvilket spill tester du med, og har du vsync eller en annen form for framerate-limit aktiv?

 

High Performance funker for meg ihvertfall.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Får 9.26 på cpu testen, da med 4.6ghz, og jeg tester med diablo3. Der hopper mhz opp og ned fra 1600 til 4600, det spiller ikke noe rolle om jeg kjører med vsync eller ikke. Burde ikke prosessoren kjøre på full ghz for å opprettholde en jevn flyt i spillet, noe spillet kun har i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Det siste svaret her stemmer, du mister ingen ytelse ved å bruke strømsparingen.

Beste sammenligningen er som å ha en palle last i en semi trailer, hjelper ikke å starte flere semi trailere for å få den ene pallen frem raskere, alt de gjør er å bruke drivstoff på tomgang.

Lenke til kommentar

Får 9.26 på cpu testen, da med 4.6ghz, og jeg tester med diablo3. Der hopper mhz opp og ned fra 1600 til 4600, det spiller ikke noe rolle om jeg kjører med vsync eller ikke. Burde ikke prosessoren kjøre på full ghz for å opprettholde en jevn flyt i spillet, noe spillet kun har i enkelte tilfeller.

Skyld på at Diablo 3 er såpass lettkjørt at en i7-3770k ikke trenger å arbeide.

Lenke til kommentar

Å skru av C1E, C3, C6 osv gir deg litt mer ytelse mot SSD for eksempel, da CPU ikke trenger å våkne når det skal gjøres små oppgaver som SSD fikser svært raskt.(Random Read og Random Write med lav QD) Vet ikke hvor godt merkbart det er i praksis, men det synes godt i benchmarks i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...