Gå til innhold

Nokia 808 Pureview mot Galaxy S III og iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor laster dere ikke opp bildene i orginal oppløsningen, på 40 MPX?
Jeg har lastet de opp i full oppløsning! (34MPX er full oppløsning i 16:9 format)..

 

Bare to av bildene på side 2 er i oppløsningen 7728px × 4354. Resten er 5 MPX.

 

Nei, alle som ligger i "34MPX" mappen er 34MPX. Hvilke mener du ikke er det da ??

Lenke til kommentar
Hvorfor laster dere ikke opp bildene i orginal oppløsningen, på 40 MPX?
Jeg har lastet de opp i full oppløsning! (34MPX er full oppløsning i 16:9 format)..
Bare to av bildene på side 2 er i oppløsningen 7728px × 4354. Resten er 5 MPX.
Nei, alle som ligger i "34MPX" mappen er 34MPX. Hvilke mener du ikke er det da ??

 

Alle untatt bildet av Tyrifjorden og Steinsletta (7728X4354) er ved oppløsningen 3072X1728.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden ta bilder ute en vakker solskinnsdag. Selv min gamle motorola Fizz tok gode bilder da...

 

Ta noen scenebilder, event innebilder med litt dimmet belysning. Da skiller en klinten fra hveten. Gjerne noen videosnutter og under samme forhold. Gjerne fra en konsert eller lignende.

 

Her er en slik video, filmet mot sterke spotlights etc. Merk att hele videoen er tatt opp i 4x zoom for å rekke frem til scenen.

 

http://youtu.be/CASdpVi-cRo?hd=1

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Hvorfor laster dere ikke opp bildene i orginal oppløsningen, på 40 MPX?
Jeg har lastet de opp i full oppløsning! (34MPX er full oppløsning i 16:9 format)..
Bare to av bildene på side 2 er i oppløsningen 7728px × 4354. Resten er 5 MPX.
Nei, alle som ligger i "34MPX" mappen er 34MPX. Hvilke mener du ikke er det da ??

 

Alle untatt bildet av Tyrifjorden og Steinsletta (7728X4354) er ved oppløsningen 3072X1728.

 

Vi snakker om forskjellige bilder. Du snakker om de bildene Amobil har publisert i artikkelen, jeg snakker om de bildene jeg la ut i tråden her :) hehe...

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden ta bilder ute en vakker solskinnsdag. Selv min gamle motorola Fizz tok gode bilder da...

 

Ta noen scenebilder, event innebilder med litt dimmet belysning. Da skiller en klinten fra hveten. Gjerne noen videosnutter og under samme forhold. Gjerne fra en konsert eller lignende.

 

Her er en slik video, filmet mot sterke spotlights etc. Merk att hele videoen er tatt opp i 4x zoom for å rekke frem til scenen.

 

http://youtu.be/CASdpVi-cRo?hd=1

Det som imponerte mest med denne videoen, var lyden. Bildekvaliteten på konsertopptak med mobiltelefoner blir bra med mange telefoner i dag (spesielt når det var så lyst som i dette tilflellet). Men vanligvis blir lyden bare skurrete pga lydnivået. Så hvis det ikke er noen eksterne lydkilder som er mikset inn her, var dette overraskende bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden ta bilder ute en vakker solskinnsdag. Selv min gamle motorola Fizz tok gode bilder da...

 

Ta noen scenebilder, event innebilder med litt dimmet belysning. Da skiller en klinten fra hveten. Gjerne noen videosnutter og under samme forhold. Gjerne fra en konsert eller lignende.

 

Her er en slik video, filmet mot sterke spotlights etc. Merk att hele videoen er tatt opp i 4x zoom for å rekke frem til scenen.

 

http://youtu.be/CASdpVi-cRo?hd=1

Det som imponerte mest med denne videoen, var lyden. Bildekvaliteten på konsertopptak med mobiltelefoner blir bra med mange telefoner i dag (spesielt når det var så lyst som i dette tilflellet). Men vanligvis blir lyden bare skurrete pga lydnivået. Så hvis det ikke er noen eksterne lydkilder som er mikset inn her, var dette overraskende bra.

 

Tja... Under åpen scene er det enkelt ja, men om man zoomer fra lang avstand inn mot en overdekket scene (tak) som er mørkere er det ikke så enkelt... Spesiellt om man har sterke spotlights imot også. Uansett man hadde aldri greidd å komme så nærme scenen med en vanlig mobil pga man ikke kan zoome i full oppløsning :)

 

Og ja, lyden er syk på 808. Det er "Rich Recording Tech"" som er første mobilen Nokia lanserer dette på, det er helt sykt imponerende og kansje det som imponerer mest ja, enig idet.

Man skal kunne ta opp lyd opptil 145dB(A) på den uten å oppleve forvrenging og den prosesserer lyden på en helt spesiell måte (jeg har testet det selv på 808) :)

Hadde håpet att Amobil skulle gjøre en test av dette på 808, men vi får se....

 

http://youtu.be/EJHeSJRYmcs?hd=1

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal kjøpe meg Nokia 808 som konserttelefon... :hmm:

 

Ja sant, er jo nettopp det som er så greitt med 808, man har altid konsertkamera med seg i lommen :dribble:

 

Her er en annen musikkvideo også:

http://vimeo.com/44095775

 

Legg merke til kommentaren fra han som filmet opptaket:

Last weekend a few of my best friends got together in Volkspark Friedrichein Berlin. The result of the wonderful get-together might be the first music video shot using Nokia 808 PureView phone.

We shot this video of Ingrid Wadman and Siri Hemming performing the song Karen ( written by Ingrid Wadman ) with a prototype phone sticked to a gitalele. The second camera used was a handheld GH2 ( Konica 40mm, original firmware ), with a videomic pro from Rode.

 

I intended to use the audio from the Rode to a GH2, but the mic's connector went off during the shoot so we lost almost half of the audio.

 

When it already looked I could not edit a material that could be usable, or at least not the whole song, I continued the track with the phones internal recording. To my amazement I found out the difference between the RodeGh2 + videomic pro and Nokia's internal sound recording was minimal ( I could not hear it really ), so I just decided to use the onboard recording, which is what you hear in the video now...

The material was transcoded using 5d2rgb. What stroke me the most was that after the trancoding , the image looks really really good and exported to Full HD prores looks absolutely useful.

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Er det meg eller ser SGS III ut til å knuse iPhone 4s, og jammen meg bedre enn nokian og?

 

Nei. SGS fremstår helt klart som det kameraet som leverer beste all-round resultatet her. Hvis man ser på motlysbildet, så er jo Nokia den eneste telefonen der linsen ikke fanger en del av solen. Samsung fanger en liten del av solen, og iphone ca halve solen. Sundvollen-bildet blir jo helt feil på Nokian. Der har den virkelig problemer med fargene.

Tror han som "testet" disse telefonene virkelig ønsket at nokia skulle danke ut de andre, men det gjør den ikke. For meg var SGS3 den klare vinneren her.

Og forøvrig. Jeg kom frem til den konklusjonen før jeg leste bildeteksten som avslørte hvilken telefon som hadde tatt hvilket bilde.

Lenke til kommentar

Er det meg eller ser SGS III ut til å knuse iPhone 4s, og jammen meg bedre enn nokian og?

 

Nei. SGS fremstår helt klart som det kameraet som leverer beste all-round resultatet her. Hvis man ser på motlysbildet, så er jo Nokia den eneste telefonen der linsen ikke fanger en del av solen. Samsung fanger en liten del av solen, og iphone ca halve solen. Sundvollen-bildet blir jo helt feil på Nokian. Der har den virkelig problemer med fargene.

Tror han som "testet" disse telefonene virkelig ønsket at nokia skulle danke ut de andre, men det gjør den ikke. For meg var SGS3 den klare vinneren her.

Og forøvrig. Jeg kom frem til den konklusjonen før jeg leste bildeteksten som avslørte hvilken telefon som hadde tatt hvilket bilde.

 

Enig i att han som har tatt disse bildene ikke har gjort jobben her, utrolig dårlig att han ikke greier å fange samme motiv i bildet med sola, det var jo nettopp det som skulle testes (motlys)... (!).

Ser helt klart ut til att 808 ikke fanger sola ja.

Men uansett om motivene hadde vært lik så hadde nok uansett 808 trukket det lengste strået, grunnet til det er att 808 har ND-filter (mekanisk), og det er derfor ett klart fortrinn i motlys....

 

Når det er sagt så virker det som Amobil har gjort en dårlig jobb i testen her.. Jeg har lest haugevis med tester av 808 de siste ukene, og denne testen er omtrent den eneste jeg har sett att det har vært en viss uenighet i forumet ang. hvilken som tar best bilder, det sier endel om denne testen !!

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...