Gå til innhold

Forstyrrende skygge fra lyse trøyer/drakter


Anbefalte innlegg

Prøvde og fotografere en fotballtrening i går, da jeg kom hjem ble jeg overrasket over at alle bilder med lyse trøyer har "skygge" på (se vedlegg)

 

Jeg brukte S-funksjonen (har Nikon), og siden det var litt overskyet hadde jeg ISO mellom 400-600 og 1/200-250-320 for det meste.

 

Kan det være feil instilling, eller at linsen er støvete/møkete, har ikke brukt kamera på flere mnd, men den har lokk på linsa og kamera ligger i kamerabag.

 

 

Så si alle bilde hvor folk hadde på seg selvlysene vester fikk sånne "skygge", why?

1219250.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...ja jeg har filter på, det er klar glass (ikke akkurat de mest ekslusive man får kjøpt)

 

Der er nok svaret. UV-filter er stort sett bare tull å bruke og kan skape reflekser og flare, iallefall de dårlige.

Vil ikke være overrasket om et billig UV filter er synderene. Men det kan være en ide å sjekke at du ikke har et fingeravtrykk på bakre linseelement, sånn for sikkerhets skyld.

 

Er usikker på hva Nikons S kurve gjør. Men det er mulig den forverrer problemet.

 

Så jeg burde droppe filteret helt? Jeg har heller ikke "råd" til å investere på god filter da jeg ikke fotograferer så mye heller, men jdet er nok bedre å investere penger på filter enn å risikere knust linse?

 

Jeg har også fått av en venninne slags filter hvor man kan vri på den så får man gul-blå-mørk bilde, er det noe å stas å bruke?

Lenke til kommentar

filteret hindrer desverre ikke knust linse; de slagene som er kraftige nok til å knuse et frontelement pulveriserer filteret. Så ta det av.

 

Men det fulgte vel med en solblender til objektivet ditt? Det skal du alltid bruke, fordi det beskytter mot strølys og tar av for støt.

 

Det er vel et polariseringsfilter du har fått av venninnen din; det er stas å bruke i strålende sol. Pass på at du får solen inn fra siden (ikke bakfra), og skru på filteret, så ser du at himmelen blir mørkere og det blir mer futt i bildet. Polariseringfilter kan også brukes til å fjerne refleksjoner i glass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dropp det helt. Er vel delte meninger om hvor mye et tynt uv-filter beskytter et objektiv, overlever det med uv-filter overlever det antagelig uten også.

Bruk heller en solblender for beskyttelse, hvis du ikke har det til objetivet finner man slikt billig på f.eks ebay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo det fulgte med solblender. Men da tar jeg og kvitter meg filteret med en gang. Takk for raske tilbakemeldinger guys :)

 

Siden jeg først er her, har dere noe gode tips til action bilder?

Husker første gangen tok fotballbilder, tok omlag 250 bilder, men måtte vel slette 200 :)

 

Å få personen og ballen klart er hovedpunktet, bør jeg bruke auto fokus eller sånn single spot?

Lenke til kommentar

Hvis du satt igjen med 50 av 250 fotballbilder så er det egentlig bra som første forsøk. Du kan jo prøve med continous AF (AF-C), men det er mulig at AF-S (single shot) er like greit. Bare pass på at lukkertiden er rask nok; så du må nok fort opp med ISO-en.

 

Jeg bruker en ren mikrofiberklut beregnet på optikk/briller. Fås kjøpt på fotobutikken.

Lenke til kommentar

anbelfales det å kjøpe sånn cleaning kit? ser at det er litt skitt og støv på linsa. Eller kan man bruke "kjerringråd" ? tenker først og fremst på pc skjerm spray

Du bør unngå å bruke rengjøringsmidler så mye som mulig, selv de som er beregnet på optikk. Bruk, som Tomsi sier, en mikrofiberklut. Hvis den ikke tar alt, lag litt damp med munnen, og tørk over igjen. Først hvis objektivet fortsatt er skittent, bør du bruke optikkspray.

Lenke til kommentar

Men fant dere ut hva problmet egentlg var? For meg ser det ut som det var dugg på en linse. Hvis dette er eneste gang det har skjedd så ville jeg ikke gjort noenting utover å prøve en gang til.

 

Trodde først det var kraftig CA, men havnet til slutt på det samme som deg, dugg :)

 

Så dårlige filter finnes vel ikke at de avgir en så mye feilbrytninger ?

Lenke til kommentar

Frontelementen tåler mer enn du tror. UV/beskyttelsesfilter er bare tull. Kast i søpla. Eneste situasjonene slike filter er nyttige er om du befinner deg i en sandstorm eller liknende.

 

Når det gjelder å tørke av frontelementet fungerer det stort sett greit med en solbrilleklut eller en mikrofiberklut. Når jeg ikke har dette bruker jeg ånden min + tskjorta som jeg har på meg.

 

TIPS til trådstarter: søk etter "Tomsi og Anew knuser glass" i forumet. Her går de grundig gjennom om UV-filter i det hele tatt beskytter eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...