Gå til innhold

Raspberry pi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Legger ut bilde av min kollega sin Pi som er noe moddet og klokket til 950Mhz og 500MB ram.

Før dette kjørte han *.mkv h.264 1080P DTS passthru uten noen problemer.

 

Venter selv på min, Gleder meg :)

 

 

Edit: før klokking var XBMC interfaceen var noe laggy, men oppgraderte SDkortet til Class10 og problem solved!

post-132835-0-03313100-1343041547_thumb.jpg

Endret av Evenmosbek
Lenke til kommentar

Er litt forskjell på x264 og h.264. Du kan evt få testet med en fil som er h.264. Hvis ikke har du sett rundt på forumet til stmlabs?

Hva slags forskjell?

 

x264 er jo bare en implementasjon av H.264-standarden. Dvs, enkoderen lager, eller skal ihvertfall lage, filer/datastrømmer som er standard H.264.

Lenke til kommentar

Er litt forskjell på x264 og h.264. Du kan evt få testet med en fil som er h.264. Hvis ikke har du sett rundt på forumet til stmlabs?

Hva slags forskjell?

 

x264 er jo bare en implementasjon av H.264-standarden. Dvs, enkoderen lager, eller skal ihvertfall lage, filer/datastrømmer som er standard H.264.

 

x264 er encoder og H.264 er codec så ja den skal klare å lage H.264. Tenkte det var greit å teste med en standard H.264 å se om det ble svart bilde da også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

men hvordan overklokket dere da?

Eg har hatt rc3 og no har eg rc4, eg har lenge sett etter config filen , men fant den ikkje på kortet når deg puttet det i pcen..

 

Etter rc4 så fant eg config filen, men der stod bare arm freq, eg satt denne til 900 og den startet.

Er denne klokket no?

 

Hvordan får eg stillt på de andre da ??

Lenke til kommentar

for og overklokke en rpi så er det så enkelt som å åpne config.txt (som ligger på rota til SDkortet), evt. bare lage den om den ikke eksisterer.

 

Inni configfilen legger man inn de endringene man ønsker:

arm_freq=
gpu_freq=
sdram_freq=
core_freq=
++

Enten via windows, SSH eller linux.

Endret av emosbek
Lenke til kommentar

Eg fant jo den config filen etter at eg la inn rc4, men der står det bare en linje og det er arm freq og noe med noe overscan..

 

Kan eg feks bare kopiere det duhar lagt ut her og erstatte det som står der ?

 

Måten eg gjør det på er at eg har en USB som eg stikker sd kortet inni. Funker det da?

 

Lenke til kommentar

I førstningen fungerte ikke min config.txt heller. Det hele startet med at jeg ikke hadde noen configfil så måtte lage den selv. Da jeg benytter Windows resulterte det i at rpi/openelec oppfattet filen som "Config.txt.txt". Slettet denne og gjorde alt via PuTTY/SSH, da ble alt notert på en linje, men dette endret jeg i ettertid da jeg nå endrer configfilen i Windows- mer oversiktlig.

 

//Ny "personlig beste", som virker stabil
arm_freq=950
core_freq=500
sdram_freq=450

arm_freq=950core_freq=500sdram_freq=450

 

Min rpi er modifisert med kjøleelement som du sikkert ser. Kjørte film på den i hele dag (kjører fremdeles) på 1080p, og den blir for varm til å ta på.

Så start forsiktig, f.eks 800arm og jobb deg oppover.

 

Jeg benytter en strømforsyning som lever 5 volt på 1.8 amper. Mener det står i manualen at for rpi modell B (med ethernet) er det anbefalt fra 0.7 til 1,2 amper. F.eks iPad lader leverer 5 volt på 2.1 amper. De fleste mobiltelefon ladere gir kun 0.5 amper. iPod lader gir 1 amper.

 

Du kan lese mye om rpi overklokking her: http://elinux.org/RP...locking_options

Forum hvor folk poster sine stabile og ikke så fult stabile resultater: http://www.raspberry...php?f=29&t=6201

 

OBS!! Benytter du over_voltage bryter du garantien. Det vil da automatisk innprentes en kode på kortet som du ikke kan ta bort, dette vil da fungere som bevis på at du har endret voltstyrken om du skulle levere den inn til service/reklamasjon.

Endret av emosbek
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, nå lang tid etter at denne raspberry pi saken kom ut har jeg endelig fått meg to stk selv :)

 

Har ikke fått lekt meg for mye med den enda, men har hvertfall fått testet den litt ut med xbmc som ser ut til

å fungere meget bra.

Spiller alt jeg har slengt på den til nå av 1080p filmer, men jeg måtte bruke Class 10 SD kort i den for å få noe liv i den..

 

Er det andre her som bruker denne selv og har noe å dele?

Tenker mest på hva dere kjører av xbmc og hva som er best, jeg bruker nå en openelec for å kjøre xbmc.

Lenke til kommentar

Regner med man kan kjøre Ubuntu på en Pi, men eller kan jeg veldig lite om den. Jeg har egentlig bare 3 bruksområder jeg ønsker:

 

- Nettleser, Chrome eller FireFox.

- VLC eller lignende som spiller av alle filmformater, ihvertfall de mest vanlige.

- Støtte for Silverlight (TV 2 Sumo bl.a.) og Flash.

 

Tror dette kunne vært en fin måte å sette opp en budsjett HTPC i kjellerstua. er det 100mbit eller 1Gbit lan på denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...