Gå til innhold

Skole trenger PC'er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uhm. JEg har ikke noe slikt, men er interessert i å vite om de har sånne gamle IBM tasturer der. Kunne nemlig tenkt meg et sliikt et. Ja jeg vet dette kanskje ikke er rette tråden å spørre i, men sant... Forresten. Hva slags datautstyr er det dere trenger? Har noen skrantne fjortentommere og en celeron 433 som jeg ikke vet om funker...

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg har ikke noe bruk for den prosessoren min, men jeg kan heller ikke garantere at den funker, men om dere har lyst på den så kan dere få hele hovedkortet. Om det viser seg at dere har noen av disse flotte gamle IBM-bråkestastaturene med norsk layout, så hade jeg satt pris på om jeg kunne få overtatt et av de, enten for en liten sum eller aller helst gratis...

Lenke til kommentar

Skolene trenger ikke nødvendigvis flere PCer, de trenger:

 

- Lærere med reel datakompetanse

- Teknisk personell til å drifte ting

- Godt utbygd nettverk

- Tynnklienter i bøtter og spann, og skikkelige servere

 

Dette er nok en MYE bedre løsning enn å øse millioner av kroner

ut på utstyr som egentlig er helt overkill. Men det er jo ikke gratis

dette heller akkurat...

Lenke til kommentar
Skolene trenger ikke nødvendigvis flere PCer, de trenger:

 

- Lærere med reel datakompetanse

- Teknisk personell til å drifte ting

- Godt utbygd nettverk

- Tynnklienter i bøtter og spann, og skikkelige servere

 

Dette er nok en MYE bedre løsning enn å øse millioner av kroner

ut på utstyr som egentlig er helt overkill. Men det er jo ikke gratis

dette heller akkurat...

 

1100023081% enig :) Bra sagt - men synes også elever bør ha tilgang til data, er greit å lære elever hvordan å bruke data - i valgfag/fag selvfølgelig, står de bare der blir de abuse'a med sexdialer.exe osv (så det ofte på skolen (VGS) min)

Lenke til kommentar
Skolene trenger ikke nødvendigvis flere PCer, de trenger:

 

- Lærere med reel datakompetanse

- Teknisk personell til å drifte ting

- Godt utbygd nettverk

- Tynnklienter i bøtter og spann, og skikkelige servere

 

Dette er nok en MYE bedre løsning enn å øse millioner av kroner

ut på utstyr som egentlig er helt overkill. Men det er jo ikke gratis

dette heller akkurat...

 

Enig! Er sløsing med penger å lempe inn nye pc'er inn i skolen når de bare blir brukt til word og kanskje excell og litt internet. Maskinene blir fort utrangert og blir ikke vedlikeholdt og til slutt blir de stående ubrukt fordi de er "ødelagt". Og man kan ikke forvente resultater av disse maskinene når maskinene blir brukt av folk uten peiling.

Lenke til kommentar

Hvis du er it-dude på en skole håper jeg du limer igjen den knappen på powersupply som man bruker for å forandre volt med. Det er 220volt i norge, og vil nok ikke bli 110 med det første. It dusten på min skole (vgs) limer ikke denne knappen, og nesten hver dag er det en ny pc med feil i powersupply......

Lenke til kommentar

Helt enig med resten av folka! Har nettopp begynnt å jobbe som it teknikker i en bedrift som fikser en del PCer for kommunen. Der er det mye sløseri skal jeg love dere! Har hatt inne flere enn en P4 2.4GHz maskin som kun brukes til word, excel etc... 120GB disker med 80% ledig diskplass osv... Dette etter kun 1 uke i jobb.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjenner til overkill....

 

Men det er IKKE morsomt å reinstallere w98 på en P200 maskin!

Skoler trenger ikke diskplass på elevmaskiner...

 

Det hadde vært morsomt å få en spill / it -gruppe på "fritiden", men skjermkort er heller ikke det en skole trenger til internett og word.

 

De trenger egentlig et stødigere operativsystem enn w98, samt en god fjernadministereringsløsning. (WinXP / Linux)..

 

Jeg er vel det man kan kalle kompetent IT-personale, men ... hehe tross et hovedfag har jeg enda ikke brukt word til mer enn brev om 2-3 siders ting (excel?). Hadde heller ingen erfaring med drift av nettverk (kun kompisnett). Dette tok jo noen minutter å finne utav heldigvis :-)

 

Egentlig burde det jo finnes IT-yrkesskoler... som utdanner folk til sånne enkle greier. Finnes de?

 

Troxx

Lenke til kommentar
Helt enig med resten av folka! Har nettopp begynnt å jobbe som it teknikker i en bedrift som fikser en del PCer for kommunen. Der er det mye sløseri skal jeg love dere! Har hatt inne flere enn en P4 2.4GHz maskin som kun brukes til word, excel etc... 120GB disker med 80% ledig diskplass osv... Dette etter kun 1 uke i jobb.

 

Hvor stor prisforskjell er det på 20gb og 120gb? ekke mye. Og det med nye pc'er til word kan jo tenkes at personen hadde seriøst crappy pc før og i stedet for å bruke 10 timer på å reinstallere og omplassere en haug med pc'er så er det faktisk mer økonomisk å la en 2,4ghz brukes til word. Finnes mange skjulte utgifter som ikke mange tenker på vettu.

Lenke til kommentar
Skolene trenger ikke nødvendigvis flere PCer, de trenger:

 

- Lærere med reel datakompetanse

- Teknisk personell til å drifte ting

- Godt utbygd nettverk

- Tynnklienter i bøtter og spann, og skikkelige servere

 

Dette er nok en MYE bedre løsning enn å øse millioner av kroner

ut på utstyr som egentlig er helt overkill. Men det er jo ikke gratis

dette heller akkurat...

 

Veldig enig med deg. Har installert div utstyr på et par vgs skoler i det siste, og begge hadde begynt å bruke tynne klienter. Helt genialt til deres bruk hvertfall. Greit nok at noen fag krever en grei stasjonær, men mengden, de som bla trykker "ok" på ALT, og flytter psu-knappen på 110, samt installerer alt de kommer over av spam/reklame/virus osv, DE trenger ikke mere enn en tynn klient som de har mindre sjans for å ødelegge.

 

Det finnes jo tynne klienter som kan bassere seg på div linux servere, og openoffice. Fatter ikke hvorfor ikke flere skoler begynner å bruke dette. Akkurat som "its learning" ikke fungerer på linux? Openoffice er vel så bra som office xp. Så kan skolen bruke penger på å opprettholde en brukbar maskinpark etter elevenes brukskrav, samtidig som de har råd til å drifte systemet.

 

Og som du sier: lærere med reel datakompetanse. Med trykk på reel

 

DrErling

Lenke til kommentar

helt enig. ser sånn som på skolen min så gjør ikke folk annet enn å spille nett spill å høre på musikk og bugge til pc`ene. som jeg har sagt før, ikke rart at IT asvarlige holder på med PC`en hele tia. det har blitt fjerna både Winamp og MSN flere ganger fra pc`en på min skole.

 

det å ha MSN og Winamp på skole pc`er er bare tull, det er ikke det elvene lærer av.

Lenke til kommentar

 

Egentlig burde det jo finnes IT-yrkesskoler... som utdanner folk til sånne enkle greier. Finnes de?

 

Troxx

 

Hehe finnes det da du har jo service tekniker linja,og den andre som jeg ikke husker hvor du kan går hva du vil første året og ta det andre året åååå hjernteppe er dritt å ha :evil:

 

IKT-Driftsfag :) Been there done that! Nå lærling.

Enig i at skolemaskinene ikke trenger 120gigs men som sagt tidligere så er det ikke store forskjellen å små hd's er vel stort sett på vei ut så...

Greit nok med tynne klienter men vi kjører noen win baserte serverprogrammer som blir litt verre å sette opp i linux, å er unødvendig å ha mange serverer når 2stk gjør det som trengs.

 

Med tanke på bugging av pc'er så er da det ikke så vanskelig å sperre med et nt-os.

Lenke til kommentar

Det finnes mange skoler der IT-ansvarlig er "den matte-flinke læreren som lærte noe om data på et kurs i '91" og slikt... Ikke det beste, akkurat.

 

Om du skal kjøpe 40 harddisker til en skole, og det er 200 kroner forskjell på de "små" og de "store" harddiskene... Hvor mye kan SPARES på og kjøpe små? 200 x 40 = 8000,-. På endel skoler er dette faktisk veldig mange penger.

Lenke til kommentar
Jeg jobber for øyeblikket som IT ansvarlig på en Oslo skole. Maskinene på skolen er gamle og om noen har en haug med utstyr er vi interessert i å overta dette.

 

Andre tips..?

 

Mvh Troxx

http://www.inout.no:8080/no

http://www.skolelinux.no

Bruk de gamle maskinene som tynnklienter! Skolelinux blir stadig bedre og nærmer seg versjon 1.0. Mange skoler bruker Skolelinux i dag, og det meste fungerer som det skal. Ved hjelp av noen få tastetrykk kan du få opp en tynnklienttjener helt gratis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...