Gå til innhold

Hybel & jobb


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som har ambisjoner om å flytte hjemme fra. Jeg har skjekket litt rundt på finn etter relevante hybler som er greie nok. Jeg regnet sammen hvor mye det ville bli i året til sammen med utgiftene. Planen er å flytte ut med kjærsten min.

 

Summen av utgiftene ble på rundt 100 000,- kr. Hvordan er det mulig å utbetale dette i en alder av 16 år? Hva slags jobber kan vi ta og har jeg tillatelse til å ta opp et lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kunne få jobb på alle steder der 16-åringer kan jobbe. Cafèer, butikker, kiosker, fabrikker, osv. Det kommer litt an på hvor du bor. Du kan ikke få lån før du er myndig.

ah, jeg ser den...

Men vil disse jobbene være nok til å dekke de utgiftene jeg har?

Lenke til kommentar

Du vil kunne få jobb på alle steder der 16-åringer kan jobbe. Cafèer, butikker, kiosker, fabrikker, osv. Det kommer litt an på hvor du bor. Du kan ikke få lån før du er myndig.

ah, jeg ser den...

Men vil disse jobbene være nok til å dekke de utgiftene jeg har?

 

Skal du gå skole i tillegg? Eller skal du bare jobbe?

Lenke til kommentar

Du vil kunne få jobb på alle steder der 16-åringer kan jobbe. Cafèer, butikker, kiosker, fabrikker, osv. Det kommer litt an på hvor du bor. Du kan ikke få lån før du er myndig.

ah, jeg ser den...

Men vil disse jobbene være nok til å dekke de utgiftene jeg har?

 

Skal du gå skole i tillegg? Eller skal du bare jobbe?

Jeg ser såklart fram til et liv ;D Både meg og dama går på vgs, så det blir ikke store jobbene vi kan ta. Vi er villige til å jobbe frem til natta vis det er mulig. 100 000,- i utgifter er en del.. sjokkerte meg litt

Lenke til kommentar

Min umiddelbare tanke er bare: Hvorfor? Hvorfor slite deg gjennom videregående med å jobbe hardt på siden slik at du skal få nok penger til å betale husleie, TV og mobilabonnementer, mat, drikke, møbler, fritid, klær, pleieprodukter, vaskemidler og alt mulig annet som koster penger når man bor for seg selv, hvis du faktisk kan bo hjemme i 1-2-3 år til?

 

Det er klart at du kan få det til å gå rundt dersom du har en deltidsjobb ved siden av studiene på videregående. Men du må nok regne med at det vil slite deg ut. Kanskje opplever du å få dårligere resultater på videregående, fordi du har ikke tid til å lese til prøver, gjøre innleveringer, og alt mulig annet som skolen krever. Du måtte ofre din fritid, tid med venner, for å jobbe. Det er ikke bare-bare å flytte for seg selv i ung alder, det kan jeg personlig skrive under på. Hvis man kan unngå det, er det selvfølgelig anbefalt å unngå det.

Lenke til kommentar

Husk at dere får stipend/lån fra lånekassen også. Det bør gå bra om dere skaffer dere en grei deltidsjobb hver, samt er flinke til å lage rimelig mat fra bunnen av osv.

 

Ikke alle får stipend fra Lånekassen. Dette avhenger av flere faktorer. Det er ikke sånn at alle får borteboerstipend når de bor borte fra foreldrene. Det fins flere regler for dette, og alt står forklart på Lånekassen sine nettsider.

Lenke til kommentar

Husk at dere får stipend/lån fra lånekassen også. Det bør gå bra om dere skaffer dere en grei deltidsjobb hver, samt er flinke til å lage rimelig mat fra bunnen av osv.

 

Han blir ikke å få stipend som borteboer bare fordi han er lei av å bo hjemme. Da må det være lang vei fra skolen og foreldrehjemmet, eller andre åpenbare grunner til hvorfor han ikke kan bo hjemme. Dette må søkes om, og blir neppe innvilget uten nødvendig dokumentasjon.

 

Dessuten, å ta opp lån som 16-åring (noe man ikke får), samt flytte inn i en trang hybel med kjæresten i så ung alder og jobbe deltid høres svært lite gjennomtenkt ut.

Lenke til kommentar

Du vil kunne få jobb på alle steder der 16-åringer kan jobbe. Cafèer, butikker, kiosker, fabrikker, osv. Det kommer litt an på hvor du bor. Du kan ikke få lån før du er myndig.

ah, jeg ser den...

Men vil disse jobbene være nok til å dekke de utgiftene jeg har?

 

Skal du gå skole i tillegg? Eller skal du bare jobbe?

Jeg ser såklart fram til et liv ;D Både meg og dama går på vgs, så det blir ikke store jobbene vi kan ta. Vi er villige til å jobbe frem til natta vis det er mulig. 100 000,- i utgifter er en del.. sjokkerte meg litt

 

I verste fall vil dette ødelegge forholdet deres. Når skal dere få tid til hverandre?

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi flytter hjemmefra er forholdene hjemme og i området vi bor. Vis jeg kan klare å nedbetale dette, men mest sannsynelig synke litt så er det verdt det. Jo tidligere vi får flytta ut jo bedre blir det :) Takk for seriøse og relevante svar.

 

Vi kommer til å få tid sammen, men forholdene er ikke så gode hjemme.

Lenke til kommentar

Min umiddelbare tanke er bare: Hvorfor? Hvorfor slite deg gjennom videregående med å jobbe hardt på siden slik at du skal få nok penger til å betale husleie, TV og mobilabonnementer, mat, drikke, møbler, fritid, klær, pleieprodukter, vaskemidler og alt mulig annet som koster penger når man bor for seg selv, hvis du faktisk kan bo hjemme i 1-2-3 år til?

 

Det er klart at du kan få det til å gå rundt dersom du har en deltidsjobb ved siden av studiene på videregående. Men du må nok regne med at det vil slite deg ut. Kanskje opplever du å få dårligere resultater på videregående, fordi du har ikke tid til å lese til prøver, gjøre innleveringer, og alt mulig annet som skolen krever. Du måtte ofre din fritid, tid med venner, for å jobbe. Det er ikke bare-bare å flytte for seg selv i ung alder, det kan jeg personlig skrive under på. Hvis man kan unngå det, er det selvfølgelig anbefalt å unngå det.

 

Dette er sant. Dere vil begge finne ut før eller senere at det å bo oppå hverandre i en trang hybel med dårlig råd, skole og lite tid til hverandre fort blir kjipt. Om du har helt åpenbare grunner til å forlate foreldrene dine på grunn av ting som skjer hjemme hadde barnevernet kunne funnet en boløsning for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er hva jeg skulle ha gjort når jeg var 16 år...

 

Holde ut hos foreldrene mine, imens jobbe som f*en både på jobb og (fag)skole. Spare penger til BSU, ta lappen og unngå lån fra banken.

 

Da ville livet mitt vært sånn:

 

Eier eget leilighet, kjører bil og har jobb.

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg skulle ha gjort når jeg var 16 år...

 

Holde ut hos foreldrene mine, imens jobbe som f*en både på jobb og (fag)skole. Spare penger til BSU, ta lappen og unngå lån fra banken.

 

Da ville livet mitt vært sånn:

 

Eier eget leilighet, kjører bil og har jobb.

 

Lykke til med å finne en jobb med såpass høy inntekt at du kan spare opp til både hus og bil uten lån fra banken, spesielt i relativt ung alder..

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg skulle ha gjort når jeg var 16 år...

 

Holde ut hos foreldrene mine, imens jobbe som f*en både på jobb og (fag)skole. Spare penger til BSU, ta lappen og unngå lån fra banken.

 

Da ville livet mitt vært sånn:

 

Eier eget leilighet, kjører bil og har jobb.

 

Lykke til med å finne en jobb med såpass høy inntekt at du kan spare opp til både hus og bil uten lån fra banken, spesielt i relativt ung alder..

 

Jo, takk! Jobber med saken selvom jeg er over tenårene mine. Og målet er vanskelig og tøff, men ikke umulig. Heldigere for de som har gode foreldre som kan finansielt bidra i en sånn type investering.

Endret av weeknd
Lenke til kommentar

De fleste tennåringer er mer eller mindre, i opposisjon til sine foreldre og det er en del av naturen. Så det er ok. Men respekter deres foreldre, selv om dere ikke er enige i alt de sier, eller gjør. Og lær dere å være litt mer omgjengelige og fleksible! Klarer dere ikke å leve i sammen med egne foreldre, så kommer mange til å få problemer, både i arbeidsliv og i samboerskap, med andre personer. Alt er ikke rosenrødt og det er lover/regler i storsamfundet, som skal overholdes. Så klarer dere ikke å overholder hjemmlige regler og det å være omgjengelig, så får dere problemer senere. Det vil alltid være noe, eller noen som betemmer over dere likevel. Og foreldre kan være behjelpelig med mye, opp i gjennom livet, hvis dere har et ok. forhold.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å tjene 100.000 i året er noe du kan klare ved siden av vgs, for eksempel i kassa på rema :) Jobber du 100% i 5 av 8 uker sommerferie har du nok 20.000 (før skatt) bare i løpet av sommeren, så kan du jobbe inn ca 8000 kr i måneden de andre ti månedene.

 

Det er nok slitsomt, men det er absolutt mulig. Personlig vil jeg likevel ikke anbefale å flytte ut som sekstenåring når du KAN bo hjemme gratis og heller spart alle pengene du tjente. Hadde du da likevel jobbet knallhardt og tjent 300.000 i løpet av tre år på vgs så har du plutselig en god egenkapital til å kjøpe leilighet etter vgs! Tenk på det, du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...