Gå til innhold

Utdanning ved MiT


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i det siste tittet mye rundt utdanning ved et college i USA eller evt. deler av utdanning i USA og vet jo da at MiT er det beste når det gjelder it-utdanning.

Det jeg har slitt litt med å finne er hvor vanskelig det er å komme inn. Jeg skjønner jo selvfølgelig at det er vanskelig, men hva trenger man i snitt (hvis man regner om til norske karakterer da)

 

Jeg kunne også tenke meg og tatt deler av utdanningen ved f.eks NTNU og fullført eller tatt noen år i USA (f.eks MiT) men jeg vet ikke hva tankene deres er rundt det?

 

Jeg har et forholdsvis høyt snitt, 4.9 (uten realfagspoeng) og vet jeg klarer over 5 hvis jeg gjør litt mer lekser. Derfor vil jeg nok klare å komme inn på NTNU

 

Håper jeg kan få litt mer informasjon rundt dette, og kanskje noen faktisk går i USA/MiT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sykt vanskelig å komme inn på MIT. Å få ta en hel grad der som nordmann er nesten umulig. Jeg kjenner ikke til nøyaktig hvilke krav som stilles, men typiske eliteuniversiteter krever mer enn bare gode karakterer - og med gode karakterer snakker man da gjerne om ikke en eneste karakter lavere enn fem. Fem i snitt fra videregående er jo ikke så veldig vanskelig. Det er ganske gjennomsnittlig på NTNU Gløshaugen, og svært mange har bedre karakterer derfra. De aller fleste er likevel ikke MIT-materiale.

 

Angående utveksling, så er det mange som reiser til USA. For de litt mer krevende universitetene, er det vanlig at man må ha gode karakterer, få anbefaling av en professor og gjerne kunne vise til noen verv. Og nå snakker jeg om de litt mer krevende universitetene - ikke eliteuniversitetene.

 

Om du ønsker å studere ved et amerikansk eliteuniversitet, må du være forberedt på å grave dypt i lomma. Det er veldig dyrt, med et mulig unntak av Berkely som er offentlig. NTNU har utvekslingsavtale med en del universiteter, som kan dekke kostnadene. Jeg tror dog at universiteter som Berkeley er ganske vanskelig akkurat når det gjelder IT.

Lenke til kommentar

Takk for svar

 

Jeg skjønte det jo sånn det var vanskelig og komme inn på MiT, men at det var så vanskelig trodde jeg ikke. Da er det kanskje en litt fjern drøm for meg, og siden USA ikke digger å ha billige og gode skoler er vel kanskje en utdannelse på NTNU passende!

 

Jeg sier ikke at 5 i snitt er spesielt vanskelig, men det er jo et stykke over gjennomsnittet (på vgs)

Lenke til kommentar

Ja, det er over gjennomsnittet på videregående. Men det sier ikke så mye. Veldig mange ved NTNU var blant de beste i sin klasse på videregående. Det er det nærmeste vi er et eliteuniversitet i Norge, og en del faglærere her liker å kalle NTNU for "den norske utgaven av MIT". Jeg har også hørt noen prøve seg med at MIT er det amerikanske NTNU, men da tøyer man strikken veldig langt. Forskjellen er veldig stor, og ikke i NTNU sin favør. Men miljøet her er veldig bra, og bærer preg av lange tradisjoner og stort mangfold.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på er angående utveksling, vil en utveksling på ett år være negativt når man kommer tilbake. Mener mer på karakterbiten. Det vil jo være et annet system i et annet land som gjør at man muligens stokker litt om på hvordan man lærer ting og da vil det bli vanskeligere her i Norge igjen?

Lenke til kommentar

Eg har vore av den oppfatning at man ikkje har så mykje som ein fjern sjanse dersom ein har ein einaste femmar på vitnemålet, og eigentlig ikkje da heller. Du må helst ha 6,0 i snitt frå vidaregåande og nokon "ekstrakurrikulære" aktivitetar i tillegg (vore elevrådsleiar, vunne fagkonkurransar).

 

 

Ich habe eine Auffassung hat, dass man keine Chance haben, wenn man ein einziger fünf auf dem Zeugnis haben, und eigentlich nicht dann entweder. Sie sollen am liebsten 6,0 in durchschnittlicher Note von weiterführende Schule haben, und einige ausserschulische Aktivitäten in Zusatz (Schülervertretungleiter gewesen, Fachkonkurrenz gewonnen).

 

Lenke til kommentar

Det er først og fremst Harvard Univeristy eg har sett meg inn i, og der er det slik at dei har ein kvote for internasjonale studentar og ein for amerikanske. Eg veit forresten ikkje heilt om det kan kallast ein kvote, sidan det ikkje er bestem tal dei går etter, men meir grove retningslinjer for kor stor del amerikanske studentar der skal vere, og kor stor del utanlandske studentar der skal vere. Det er omtrent 10 % utanlandske studentar der om eg ikkje tar heilt feil. Så ja, ein kan seie at det er lettare for amerikanske studentar å kome inn.

 

Ein anna ting som eg enno ikkje har nemnd, er at det ein fordel å ha familie som har gått på Harvard. Det står på Harvard University sine eigene informasjonssider at dei tar "ein ekstra kikk" på søknader frå folk med familie som har gått der.

 

Det generelle nivået på skulane i USA er ikkje nemneverdig høgare enn i Noreg, men akkurat Ivy League-skulane har eit høgare nivå, og det er tilsvarande mykje vanskeligare å kome seg inn.

 

Eg omsett ein del av innlegga mine til tysk fordi eg må øve meg i språket. Eg er ikkje spesielt god.

 

 

Es ist vor allem Harvard University, die ich um gelernt haben, und dort ist es so, dass sie ein eigene Quote für aussländische Studenten haben, und ein für amerikanische Studenten. Ich weiss übrigens nicht, inwiefern man eine Quote es nennen kann, da es nicht entschiedene Zahle ist, aber grobe Richtlinie für wie grosser Teil von amerikanische Studenten sie sollen akzeptieren, und wie grosser Teil von aussländische Studenten sie sollen akzeptieren. Es gibt etwa zehn Prozent aussländische Studenten dort jetzt, wenn ich nicht vollständig falsch bin. So ja, man kann sagen, dass es leichter für amerikanische Studenten ist, zu akzeptiert werden.

 

Einiges anderes Dinge, das ich nicht noch erwähnt habe, ist, dass es einer Vorderteil ist, zu Familie haben, die zu Harvard gehen haben. Es steht auf die Web-Seiten der Harvard University, dass sie einen extra Blick an Bewerbunge von Leute mit Harvard Univeristy-Familie nehmen wollen.

 

Die generelle Ebene an amerikanischen Schulen sind nicht nennenswert höher als an Norwegischen Schulen. Aber, die Ivy League-Schulen haben eine höher Ebene, und es ist entsprechend viel schwerer zu hereinkommen.

 

Ich übersetze einen Teil aus meinen Äusserunge ins Deutsch, weil ich muss üben mich in der Sprache. Ich bin nicht so gut.

 

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Men tysk skjønner hvertfall 100mill mens NN er det 500k på vestlandet som har som hovedmål. Fin prioritering av språkvalg ser jeg. Jeg sitter hvertfall igjen med masse språkkunnskaper fra sidemålsundervisningen jeg bruker vær dag.. Snakk om waste.

 

Men nok med spam i tråden om meningsløse språk og shit :)

Lenke til kommentar

Du vil ikke ha en sjanse i havet på å komme inn ved verken MIT eller Harvard direkte fra VGS. Jeg kjenner en som kom inn på Harvard etter VGS og vedkommende er eksepsjonelt dyktig med toppkarakterer fra IB i utlandet samt en del frivillig arbeid. Jeg kjenner også en som tok et utvekslingsår ved MIT som en del av graden ved NTNU. Dette er ikke på langt nær like vanskelig å få gjennomført gitt at du stort sett har A-er. Men igjen, dette vil ikke gi deg noen grad fra MIT... Det letteste er kanskje en post.doc-stilling, men da må du få doktorgraden din først.

 

edit: hvordan hadde du tenkt å finansiere dette?

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar

Men tysk skjønner hvertfall 100mill mens NN er det 500k på vestlandet som har som hovedmål. Fin prioritering av språkvalg ser jeg. Jeg sitter hvertfall igjen med masse språkkunnskaper fra sidemålsundervisningen jeg bruker vær dag.. Snakk om waste.

 

Men nok med spam i tråden om meningsløse språk og shit :)

 

 

 

Alle nordmenn som forstår bokmål, forstår også nynorsk. Det har seg faktisk slik at eg går på vidaregåande skule og har nynorsk som avsluttande fag til neste vår. Det same gjeld tysken.

 

 

 

Alle Norweger, die Bokmål verstehen, verstehen auch Neunorwegisch. Es passiert einfach so, dass ich zur weiterführende Schule gehen, und habe Neunorwegisch als einen ausschlaggebenden Beruf zum nächsten Frühjahr. Das gleiche gilt für den Deutsch.

 

 

Det er omtrent 10 % utanlandske studentar der om eg ikkje tar heilt feil. Så ja, ein kan seie at det er lettare for amerikanske studentar å kome inn.

 

Harvard har bare 6% acceptance rate for amerikanske studenter.

 

http://www.huffingto...-_n_842807.html

http://money.cnn.com...eague/index.htm

 

 

 

Eg er litt forvirra. Innlegget ditt er formulert som om du motseiar noko som står i innlegget mitt. Kjelden din seiar forøvrig ikkje noko om opptaksandelen blant amerikanske søkarar.

 

 

 

Ich bin ein wenig verwirrend. Ihrer Beitrag ist formuliert, als ob Sie etwas widersprechen, das ich gesagt habe. Ihre Quelle sagt übrigens nichts um dem Eintrittsanteil unter amerikanschen Bewerber.

 

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...