Gå til innhold

Dykke ferie


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil faktisk anbefale å ta dykkesertifikatet i Norge. Jeg ble overrasket da jeg oppdaget at det hadde vært billigere for meg enn å ta det i Thailand. I Norge lærer du også å bruke tørrdrakt og du slipper å bruke tiden på opplæring når du er i paradis.

 

Rødehavet er nært og enkelt og selv snorkling er bra der. Kan anbefale Hilton Sharks Bay utenfor Sharm.

 

Eller er det beste jeg har dykket på Sipadan. Bodde på http://sipadan-kapalai.com/. Det var litt av en opplevelse.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en del kurs hos dem, har ingenting å utsette på de, gode instruktører og hyggelig stemning.

De har også kurs hver onsdag-søndag...

 

Vil absolutt anbefale prodykk.

 

Edit: forresten en fantastisk egenskap du har, å høre på andre :)

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Regner med at du skjønner det er vel sent å begynne planlegging av ferie og dykking uken før ferien begynner, men gjort er gjort. Det er fortsatt gjennomførbart, men resultatet blir litt stress og antagelig høyere pris for ferieturen.

 

Pass på at kurset inkluderer at du får sertifikatet "Padi Open Water", det er basis-sertifiseringen du kan bruke verden rundt for å være med på dykkerturer. Du kan da velge å være "dive buddy" med en du reiser sammen med eller noen andre som er på turen, eller om du føler deg litt usikker kan du betale litt mere for at noen er dykkeguide for deg på de første turene. Du har mange fantastisk opplevelser i vente. :-)

Lenke til kommentar

Turen til Sipadan som jeg viste er blandt de absolutt beste dykkestedene i verden og det er kronglete å komme seg dit og nok litt dyrt også. Du må også gjerne booke flere måneder i forveien for å komme til resorten jeg var på. Dette er av typen steder dykkere drømmer om så du kan kanskje vente litt med en slik godbit til du er blitt litt dreven. Du kan også bli litt for bortskjemt og synes andre steder blir kjedelige om du starter på et slikt sted. ;)

 

Phuket er litt enklere, tilgjengelig og mye billigere. Det er flere fine steder å området å dra ut på dykketur, for eksempel Sipadan øyene.

 

Mere lokalt skal Malta ha noe av den beste dykkingen i Midelhavet, men du får ikke den fargerike opplevelsen du får i tropene.

Lenke til kommentar

Hvalhai og hammerhai så jeg ikke på Sipadan, men fikk med meg resten av det de viser på videoen her og masse annet. Utrolig sted!

http://www.youtube.com/watch?v=PydPVBjHLpo

 

Apo Island i Filipinene var også en fantastisk opplevelse, med mere varierte koraller enn hva jeg har sett noe sted. Stedet har også en spesiell historie og mange hyggelige folk. Det er mye billigere enn Sipadan, men ganske kronglete å komme seg dit.

http://www.youtube.com/watch?v=wwVYSpujw4Q

Lenke til kommentar

For Apo Island:

Du flyr med noen av de mange som flyr til Cebu (anbefalt) eller Manilla og tar så lokalt billigfly ala Cebu Pacific til Dumaguete. Det er også mulig å bestille gjennomgående til Dumaguete, men det er antagelig dyrere. Om du bor på Apo Island Beach Resort så arangerer de pickup på flyplassen og transport til båt og transport til hotellet. Om du seriøst tenker å dra dit så ikke book lower eller upper Triton som er mørke og upraktiske plankehytter. De har kun strømgenerator med strøm noen timer om kvelden, ja dette er skikkelig eksotisk.

 

Her skriver jeg om hvordan jeg kom meg dit. Air China bør unngås:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1312410

 

Mens du er i landet bør du også få med deg en tur til for eksempel Boracay.

 

Den er en litt krevende, men ganske safe tur om du ønsker noe spesielt og eksotisk med utrolig dykking og snorkling. Tur til Phuket er mye enklere, men der treffer du "naboen".

 

Vil anbefale for alle dykkereiser å ha med egen dykkemaske, snorkel og svømmeføtter som du er vant med. Du kan også bruke dette til snorkling når du ikke dykker.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...