Gå til innhold

Oppgradere filserver, flytte software raid 5?


Caddy

Anbefalte innlegg

Tenker jeg kommer til å oppgradere filserveren min i løpet av sommeren, da nye HW komponenter kommer inn i gamerpc`en...

 

Kjører en billig løsning med windows xp og software raid 5 på et k8n diamond hovedkort og en xp3700+ cpu og 2gb minne. Ett PCI (?) kort med 4 sata kontakter sørget for at jeg fikk plass til diskene.

 

Anyways.. Kan software raid flyttes fra ett system til et annet?

 

Går å vurderer å kjøpe inn flere disker, da jeg begynner å gå tom for plass, så alternativet blir vel å få ny filserver opp og stå, finne no fornuftig hw/software, kopiere alt fra det gamle raidet og over på det nye, for å så bare formatere gamleraidet og bruke det til no annet..

 

Forslag mottas med takk.

 

 

Edit:

 

Mulig handleliste fra netshop:

 

4 stk: Western Digital 3TB Green 3,5" S-ATA3 64MB Cache, 5400-7200RPM, 6 GB/s

1 stk: HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300 RAID5, NCQ, PCI Express

 

Tenker da å muligens installere dette på nåværende gamerpc, kopiere fra RAIDet på filserveren, (ca 2tb), hive ut gammelt HW fra filserver og inn med dette fra gamerpc..?

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heidu,

 

Dette skal gå ja, men flytte software raid fra en maskin til en annen kan være noe møkk.

Hva software raid er dette snakk om egentlig?

 

Hvis du uansett skal kjøpe inn nye disker og et jalla raid kort hadde jeg nok montert dette i ny maskin og kopiert over. Lettere og tryggere enn og flytte et software raid.

Lenke til kommentar

Windows XP raid 5.. Kjørte inn en kommando ei gang som åpna for RAID fra server versjonen.

 

Jalla kort? Rocket Raid, eller selve kortet?

 

Ser også på HighPoint RocketRAID 2720 8P SAS III for å evt kunne koble på de 4 diskene jeg allerede kjører raid på, ved en senere annledning. (om slike raid kort støtter 4 disker på en størrelse i ett raid, og 4 disker på en annen størrelse i et annet raid..)

Lenke til kommentar

2 raid med 4 disker hver er ikke noe problem. Hvis du prøver å lage 1 raid av de 8 diskene dine vil du få problemer pga forskjellig størrelse på diskene. Da vil alle diskene kun bli "sett på" som like store som den minste disken.

 

Sett opp en nytt raid, kopier data dit, sett inn de gamle diskene i ny maskin, opprett nytt raid. Reneste måten å gjøre det på :)

 

Husk at disker trekker strøm og bråker, så hvis du ikke har behov for de gamle diskene ville jeg ventet med å sette de i.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå kjørt et 'jallakort' i årevis og aldri noe problem - LSI derimot (bortsett fra på SSD i min workstation) er noe av det værste griseri noengang. Støtt og stadig rebuilds, kan ikke finne disker osv osv... har konvertert helt til adaptech ..og aldri har jeg hatt noe så stabilt som dette - litt klunder med et DAS kabinett men fant da ut det og.

->Siddis - jeg som mange andre gidder ikke å bruke tid på Linux og ZFS, når det er snakk om lagring av media av forskjellig format. Har aldri kjørt ECC minne og aldri merket noe 'defects' av dette.

Om jeg noen gang skulle begynnt fra scratch så hadde selvfølgelig mye av dette du nevner blitt vurdert - MEN aldri LSI.

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Grunnen til du aldri har opplevd feil er fordi du manglar hardware/software som hjelper deg å finne feil. LSI fungerer utmerka på Windows og, at du har hatt problemar kan skyldes mange ting. Men det er stort sett LSI kontrollere eg finner på Windows servere rundt omkring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...