Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er Norge ei sinke på internett?


Anbefalte innlegg

Vel vi har oss selv å takke når vi stemmer rød/grønt.

 

Snakk om å tolke ting 100% feil. Tror du virkelig at FRP eller Høyre skal bygge ut bredbånd for milliarder? De er jo for at private skal bygge ut (slik det er nå) og sannsynligvis fjerne den lille offentlige støtten man har til bredbåndsutbygging i dag.

 

Når disse partiene snakker om infrastruktur (spesielt FRP), så er det utbygging av vei i sentrale strøk.

 

Høyre eller FRP har vett nok til å høre på eksperters meninger og hvis CERN hadde kommet med tilbud om å bygge datasenter i Norge under borgerlig regjering så hadde de fått de 50 til 70 millioner kronene til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her sitter jeg med 1,5 mbps ned, og 600 kbps opp på gamle kobberledninger 5 kilometer unna sentralen med et internett som forsvinner hvert 30. minutt til tider. Om ikke Norge er en sinke på internett, så er i hvert fall kommunen min det.

 

Fy faen jeg misunner deg, du aner ikke!!!

659kbs ned og 140 kbs opp.

Telenor prøvde å få meg til å skifte mening når jeg spurte dem om å få internett her.

 

Er fiber rett over den lille dumpen rett bortenfor her, de har dog ingen planer om å utvide den.

 

Så mitt synspunkt er at ja, Norge er en sinke...

Endret av 3Maldini
Lenke til kommentar

Virker som flere steder bare ikke får godt nett :/

 

Bor ca. 15 min fra grensa til Oslo, 2 Km i i luftlinje mot Vest har de 100/100Mbit Linje (selve sentralen), 3 Km i luftlinje mot Øst har de 100/100Mbit Linje (selve Sentralen), 6 Km mot Sør har de 100/100Mbit Linje (selv sentralen), 5 Km mot Nord har de 50/50Mbit Linje (selve Sentralen). Her hvor jeg bor har vi 1/0,4Mbit Linje på kobber, ingen mulighet for å få det bedre. Jeg liker hvordan de prioriterer alle sammen :whistle:

Endret av Olestokk
Lenke til kommentar

Trøndelagen her, og NTE fiber har jo blitt virkelig glad i å bygge ut, så her er vi vel heeelt fremme i hva kundene kan få.

 

har 25/25mbit(minste linja) og den er nå etter litt krangling med service torget deres blit dønn stabil.

 

Har jo blitt motvillig til å flytte på meg pga denne her haha :)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke infrastrukturen her i landet virker så dårlig jeg. Det er mange som har tilgang til fiber eller kabel, og mange sentraler er også bygget ut for VDSL. Hvis man tar seg selv litt i nakken, så må man klare å innrømme at disse linjene er mer enn rask nok til dagens bruk, og at dette egentlig er luksus.

 

Ellers er ADSL tilgjengelig for de fleste som ikke har tilgang til slike "luksuslinjer", og det holder til de fleste.

 

For de som eventuelt ikke kan få ADSL, har man også wimax tilgjengelig noen steder, og mobilt bredbånd som siste utvei.

 

Med andre ord, internett med brukbar hastighet er tilgjengelig stort sett over alt der man måtte ønske det, om man ikke forlanger for mye.

 

Ellers ligger det såpass mye fiber rundt omkring at de fleste bedrifter som måtte ønske fiber, vil kunne klare å skaffe seg dette til en overkommelig sum etter avtale med Telenor eller kraftlaget i kommunen.

 

 

 

Hvordan det er med backbones o.l. kan jeg ikke svare på, men jeg vil tippe på at de legger ned rikelig med fiber når de først er ute og graver. Når de sier at de bygger nett med 100Gbit kapasitet, så er nok dette veldig avhengig av utstyret i sentralene underveis. Den dagen dette blir for lite, er det nok flere ubrukte fibre i kablene som gjør at de kan sette inn ekstra utstyr i sentralene til å ta dette i bruk, eller bytte ut utstyret med nytt endeutstyr som utnytter fiberen bedre.

 

Vi er nok ikke noen sinker, vi er nok bare litt for kravstore.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv har jeg vokst opp med 64k, for så å gå over til ISDN linje (dette var på tiden ADSL begynte å bli ganske utbredt). Etter noen år med ISDN fikk vi endelig tilbud om ADSL linje, men siden vi bodde mer enn 5km unna sentralen hadde vi linjekapasitet til 1000/1000 kbps maksimum. Denne linjen har vi sittet med helt til idag (familie på 4stk). Det ble for ikke så lenge siden utbygget fiber i området, men ikke helt inn til vårt hus. Men det muligjorde en mer stabil linje som kunne takle 4000/1000. Nå sitter vi her i ekstase og nyter en nedlastningshastighet på 400-500 kB/s som faktisk muligjør at 2-3 av oss kan sitte _samtidig_ å browse internet og til og med streame nyheter eller youtube. En fantastisk dag for oss her idag! =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg vokst opp med 64k, for så å gå over til ISDN linje (dette var på tiden ADSL begynte å bli ganske utbredt). Etter noen år med ISDN fikk vi endelig tilbud om ADSL linje, men siden vi bodde mer enn 5km unna sentralen hadde vi linjekapasitet til 1000/1000 kbps maksimum. Denne linjen har vi sittet med helt til idag (familie på 4stk). Det ble for ikke så lenge siden utbygget fiber i området, men ikke helt inn til vårt hus. Men det muligjorde en mer stabil linje som kunne takle 4000/1000. Nå sitter vi her i ekstase og nyter en nedlastningshastighet på 400-500 kB/s som faktisk muligjør at 2-3 av oss kan sitte _samtidig_ å browse internet og til og med streame nyheter eller youtube. En fantastisk dag for oss her idag! =)

 

Heldig du... jeg sakket med Telenor en gang i fjor og spurte om de skulle bygge ut noe som helst her, de sa ja, de skulle bygge ut i 2013, jeg ble jo så klart kjempe glad :fun:

 

Noen timer senere fikk jeg en mail fra dem hvor det stod at de hadde sett feil, de hadde absolutt ingen planer for det stedet her i det hele tatt... Snakk om nedtur... skyter deg opp i været bare får å bli slått hardt ned i bakken igjen.

 

En annen ting er at der de faktisk bygger ut ting er der de allerede har 4-5 ganger raskere nett enn det vi har her :/

Lenke til kommentar

tja kan ta et eksempel fra en hybelleilighet jeg bodde i for en 4 år siden, ville ha skikkelig nett men fikk beskjeden om at det var umulig der jeg bodde mens naboen over gata hadde internett uten problemer, så vart et år med mobilt bredbånd som for en som streamer/gamer mye er helt for jævelig.

Lenke til kommentar

Heldig du... jeg sakket med Telenor en gang i fjor og spurte om de skulle bygge ut noe som helst her, de sa ja, de skulle bygge ut i 2013, jeg ble jo så klart kjempe glad :fun:

 

Noen timer senere fikk jeg en mail fra dem hvor det stod at de hadde sett feil, de hadde absolutt ingen planer for det stedet her i det hele tatt... Snakk om nedtur... skyter deg opp i været bare får å bli slått hardt ned i bakken igjen.

 

En annen ting er at der de faktisk bygger ut ting er der de allerede har 4-5 ganger raskere nett enn det vi har her :/

Det er jo forståelig at Telenor og andre utbyggere tenker økonomisk. Selv om de har et samfunnsansvar, så kan de ikke legge fiberoptiske kabler overalt uansett pris. Norge har mange små plasser ute i distriktene, og det er ofte slik at kostnadene vil bli ekstremt mye større enn forventet inntekt i overskuelig fremtid. Med det sagt, så forstår jeg frustrasjonen veldig godt. Jeg kommer opprinnelig fra et slikt sted selv, og mine foreldre bor der enda. Det er en enorm forskjell å komme fra leiligheten min sentralt i Trondheim med 100/100 til en ADSL-linje med under 3 Mbps ned som skal deles på en hel familie.

Lenke til kommentar

Heldig du... jeg sakket med Telenor en gang i fjor og spurte om de skulle bygge ut noe som helst her, de sa ja, de skulle bygge ut i 2013, jeg ble jo så klart kjempe glad :fun:

 

Noen timer senere fikk jeg en mail fra dem hvor det stod at de hadde sett feil, de hadde absolutt ingen planer for det stedet her i det hele tatt... Snakk om nedtur... skyter deg opp i været bare får å bli slått hardt ned i bakken igjen.

 

En annen ting er at der de faktisk bygger ut ting er der de allerede har 4-5 ganger raskere nett enn det vi har her :/

Det er jo forståelig at Telenor og andre utbyggere tenker økonomisk. Selv om de har et samfunnsansvar, så kan de ikke legge fiberoptiske kabler overalt uansett pris. Norge har mange små plasser ute i distriktene, og det er ofte slik at kostnadene vil bli ekstremt mye større enn forventet inntekt i overskuelig fremtid. Med det sagt, så forstår jeg frustrasjonen veldig godt. Jeg kommer opprinnelig fra et slikt sted selv, og mine foreldre bor der enda. Det er en enorm forskjell å komme fra leiligheten min sentralt i Trondheim med 100/100 til en ADSL-linje med under 3 Mbps ned som skal deles på en hel familie.

 

Jaja, men det stedet som hadde 4-5 ganger raskere nett fra før av er like langt ute på bygda som der jeg bor, faktisk lengre utpå bygda :/

Lenke til kommentar

En annen ting jeg glemte å ta med i posten min tidligere er at vi i Norge har fri bruk av båndbredde på faste internettforbindelser. Det er ikke alle som har det. Vi skal ikke lengre enn til f.eks England før vi ser at til og med DSL-ISPer setter kvotebegrensninger på abonnementene sine, struper hastigheten i tidsrom med stor pågang, og ofte nedprioriterer P2P-trafikk.

 

Man merker også at hastigheten kan være ustabil når andre på samme sentral bruker nettet mye, og kvaliteten på de faste linjene kan minne om kvaliteten på mobilt bredbånd når man ser på variasjonen av hastighet og ping. Dette er fordi sentralene er sprengt, og at de overselger båndbredden, altså stuer inn flere kunder enn det egentlig er båndbredde i sentralen til.

Det er et problem jeg ikke hører mye eller noe av i Norge.

 

Se f.eks på bredbåndsabonnementene til salgs hos BT i England: (BT er Englands "Telenor")

http://www.productsandservices.bt.com/consumerProducts/displayTopic.do?topicId=25633

 

Her har de kvotebegrensninger i massevis, og hvis man leser avtalen står det sikkert mye om struping av båndbredde hvis man leser det som står med liten skrift. England er ikke alene om denne praksisen.

 

Jeg tror vi er heldige som har det så bra som vi har det, jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det største problemet til Norge er at det er så langstrakt og folk bor tilnærmet over hel fjøla. Dette gjør at utbyggningskostnadene skyter i været når alle ønsker DSL eller annen form for internettaksess. Jeg syns såklart det er kjipt å høre om de som har ganske lave hastigheter, og tror kanskje det vil bedre seg etter 2017 en gang når reservedeler til kobbernettet ikke lenger blir produsert. Noe av utstyret som brukes idag, er fra 1930 en gang, og det er derfor ikke rart at systemer feiler eller svikter.

 

Hvis man ser det hele fra en annen side, så er vi ganske heldige som faktisk tilbyr internettaksess på så mange steder. Mobildekningen dekker 93% av landet så langt, og det øker fortsatt. i nord-Sverige kan du bare vinke farvel til dekning. Er du heldig har man det langs de store hovedveiene og that's it. Jeg vet at Telenor skal fortsettte med å bygge ut og forbedre 3G-dekningen i Norge, og på sikt var det snakk om at man skulle ha dekning i 80-90% av landet hvis jeg ikke husker helt feil.

 

I det lange løp håper jeg ISPene og staten har vett nok til å bygge fiber. Det er ingen tvil om at det faktik er fremtiden når man ser på hastighet, svarrespons, og oppetid.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Norge ligger på 21. plass i verden når det gjelder nedstrøm og 20. plass når det gjelder oppstrøm iflg. netindex som baserer det på speedtest.net.

 

http://www.netindex.com/download/2,57/Norway/

 

Når det gjelder cost per Mbps så bør det høye lønnsnivået medregnes for å vise den realøkonomiske kosten og da er vi på 4. plass iflg. samme kilde.

 

Videre så skal ikke staten drive å banke inn penger i dette, da det bare vil være en kunstig krykke som gjør mer skade enn nytte. Eneste grunn vil være for å drive med distriktspolitikk om man støtter/tror på det. Det eneste politikerene skal gjøre er å fjerne ev. hindringer for konkuranse (PT), motarbeide monopol o.l. (konkuransehemmende) og legge til rette for markedskreftene og til en viss grad regulere operatørene for å verne samfunnskritisk infrastruktur. Digitial Dividende (800MHz båndet) er jo et eksempel på at dette til tider skjærer seg. Nå tror jeg ikke at det som skjer ved stemme-urnene ville påvirket den prosessen, men det blir jo spekulasjoner uansett.

Lenke til kommentar

Det som også har vært med på å ødelegge utbygging er at mange kommuner/fylker har en forhåndsbestemt gravedybde hvis man skal legge kabler i bakken og i noen tilfeller er gravedybden så dyp at man i praksis må legge nytt veidekke etterpå. Det gjør at mange entreprenører kvier seg for å bygge ut noe mer pga økte kostnader. Dette er ekstremt synd, og er direkte med på å hindre bedre infrastruktur på landsbasis.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Det kan ikke helt sammenlignes heller. Tilbake på -60 og -70tallet sentraliserte svenskene veldig mye slik at det er ikke i nærheten av like spredt som i Norge. I tillegg er Norge en del mer kupert slik at trådløse signaler sliter i større grad enn Sverige. På tross av det, så er Norge ett av de landene i verden med best dekning til mobil, men vi er desverre sinker på fastnett. Dette er en situasjon jeg håper endrer seg iløpet av noen år da Telenor snakker om massiv utbyggning av fiber, samt at reservedeler til kobbernettet ikke lenger blir produsert fra 2017. Innen den tid har nok både Telenor og Netcom bygget ut LTE-nettet i betraktelig større grad enn hva som eksisterer idag. Vi har derfor en lys tid i vente, men veien dit har vært ganske horribel for mange.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...