Gå til innhold

dataelektroniker fagbrev relevant som programmerer?


nehh

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestemt meg for å bli ingeniør innenfor programmering. jeg skal ta vg2 dataelektronikk neste år og lurer på å ta et fagbrev som dataelektroniker og senere bli ingeniør.

 

jeg lurte på vil jeg få bruk for et fagbrev som dataelektroniker når jeg er programmeringsingeniør eller er det verdiløst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe at det er ganske ubrukelig med fagbrevet, hvis du skal bli ingeniør. Programmering er mye koding og matte ( hvis jeg har forstått det rett). Mens dataelektroniker er mer drift, service, monteringog vedlikehold av datasystemer og elektroniske systemer. Har selv fagbrev som serviceelektroniker, og kan ingen programmering overhodet.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om programmeringsingenør, den var ny ^^ Men programmvareutvikler, eller f.eks en avdelings ingenør som jobber med programmering.

 

Jeg går tar meg en utdannelse innen informasjonssikkerhet, så det er ikke en "ren" programvareutviklings line (som f.eks programmvareutviklings bachelor på høgskolen i gjøvik). Men selv har jeg 3 stk 10 studiepoeng emner som går på programmering i C++ (grunnleggende, objektorrientert og algoritmiske metoder). Uten om dette har vi også enmer som: systemutvikling, operativsystemer, programmvaresikkerhet, som går inn under ferdigheter som kommer godt med når man jobber med å programmere.

 

Enkelt oppsumert da, med kun et fagbrev, såfremt du ikke har et spesielt tallent, vil det være et lite attraktivt vitnemål å stille med. Ikke fordi det er en dårlig utdannelse, men fordi det finnes en hel haug med folk som utdanner seg til: programmvareutviklere, dataingenører, og alt mulig innfor teknologi / informatikk som har mye utdannelse innen programmering.

 

For din egen del, vil det kanskje gi deg noe kunnskap. Men når du sitter der som jobbsøker, er det den høyere utdannelsen din de ser på (da når du er utdannet ingenør, har en bachelor eller hvilken vei man går).

 

http://hig.no/studie...it/bachelor/bpu

Endret av Valkyrex
Lenke til kommentar

Det at folk sier at et fagbrev ikke teller er tull. Et fagbrev viser at du har praktisk kompetanse innen IT og det vil i grove trekk si at du er kjent med IT på hardware/software basis.

 

På Dataelektroniker får du et innledningskurs innen scripting (Varierer litt, men Bash,PHP,HTML. Noens steder også VB.net), og dette er noe som kommer godt med før du skal inn på Universitet eller Høyskole for en Ingeniørutdanning.

 

Du kan ta VG3 Dataelektroniker. Neste året tar du påbygg, samtidig som du tar fagbrevet dette året (Uten lærling). Du vil da sitte igjen med Generell studiekompetanse og et Dataelektronikerfagbrev.

 

Du kan da søke deg inn på en skole med TRESS Tilbud som gir deg et R1 Mattekurs på sommeren og R2 + Fysikk mens du studerer det første året.

 

Etter ferdig utdannelse vil du sitte med Generell Studiekompetanse, Dataelektronikerfagbrev og være Dataingeniør.

 

For å være helt ærlig så kan jeg ikke se noe negativt med denne veien. heller at dette ville vært en mer fornuftig vei om du er interissert i data!

 

Lykke til!

 

Edit:

 

Jeg legger nå til grunne at du går Y veien. Altså du går videre på universitet etter fullført Videregående skole (så dette ble litt uklart)

 

Dryper

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Dryper: Jeg tror du roter litt.

 

Først av alt, så er ikke tresemester og Y-vei det samme. Y-vei bygger på fagbrev, mens tresemester er for de som har generell studiekompetanse men ikke de nødvendige realfagene. Om man tar fagbrev, trenger man ikke generell studiekompetanse - og omvendt. Forkurs er for øvrig et tredje alternativ.

 

For det andre kjenner jeg ikke til noen universiteter som tilbyr verken tresemester eller Y-vei. Dette er typisk noe høgskoler driver med, siden de sliter med å fylle plassene. Det er i hvert fall ikke noe slikt ved NTNU.

 

Angående fagbrev, så er det kanskje ikke helt unyttig, men jeg ser ingen veldig stor gevinst om man ønsker å drive med systemutvikling. Man starter med det grunnleggende på høgskole/universitet, så den lille introduksjonen man får i forbindelse med videregående utdannelse har neppe særlig mye å si. De som programmerer mye på fritiden kan derimot ha en betydelig fordel, om de har lært seg å gjøre det skikkelig. Det kan være tyngre å kvitte seg med dårlige vaner enn å lære nye ting.

 

Det var en over her som nevnte matematikk. Det kan være veldig relevant, dersom man skal drive med kunstig intelligens, spillutvikling eller det vi ved NTNU kaller komplekse datasystemer (som omfatter mye rart). Det er mindre relevant om man ønsker å drive mer med MMI og databaser, men en viss bakgrunn innen matematikk er veldig greit å ha uansett. I det minste diskret matematikk.

Lenke til kommentar

Tressemester (eller TRESS) er et tilbud som gjelder både de med generell studiekompetanse og de som har et fagbrev (For de med fagbrev kalles dette for Y-veien).

 

Skoler som har dette tilbudet for Dataingeniør er HiG(Høyskolen i gjøvik) og UIA-G (Universitetet i Agder,Grimstad).

 

Skal forsåvidt begynne på UiA nå til uka selv, jeg har både Generell studiekompetanse og Fagbrev og kunne velge hva jeg skulle bruke.

 

Det er ikke noe forskjell i undervisning eller fag men det er altså bare to forskjellige søkekoder på opptakene.

 

Edit:

 

Det er rett som du sier at du ikke trenger Påbygg etter du går ut fra Dataelektroniker VG3, men du må uansett vente 1 år på fagbrevet og om du skulle være så uheldig og stryke fagprøven har du da Generell studiekompetanse og falle tilbake på neste året. Og om du går lære "mister"/"bruker" du et år lengre på å fullføre videregående skole.

 

Ettårig Forkurs ville forøvrig ikke vært et bra valg ettersom du må ha fagbrevet og/eller generell studiekompetanse ( fullført utdannelse) for å komme inn på kurset, som igjen resulterer til et "dilleår".

 

Jeg sier ikke at dette er fasitten, men for min del er det viktigere og fullføre utdanningen raskest mulig for å komme ut i jobb, og slik jeg ser det er dette det raskeste alternativet.

 

Tar forbehold om Leif's.

 

dryper

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...