Gå til innhold

[Løst] Skal bruke ca 15-20K på oppgradering, trenger råd ang. CPU/HK valg


Anbefalte innlegg

Hei, har planer om å oppgradere PC-en til et skikkelig ytelsesbeist.

Planlagt bruk er å kjøre tunge spill, samt modding av spill, og programmer som UDK.

 

På handlelisten står gtx 690, dette minnesettet, og Corsair H100 vannkjøler.

I tillegg har jeg allerede denne 850W strømforsyningen, og fire Seagate 2T hardisker.

 

Når det kommer til prosessorvalg står det mellom enten i7-3770K og i7-3930K.

Kjøper jeg i7-3930K så blir det sannsynligvis ASUS P9X79 Deluxe til hovekort.

Blir det i7-3770K står derimot valget mellom enten ASUS P8Z77-V DELUXE eller ASUS P8Z77-V PREMIUM.

 

Det jeg da gjerne skulle hatt råd om er:

1. Om strømforsyningen jeg har vil takle konfigurasjonen med i7-3930K, da denne drar mer strøm enn i7-3770K.

 

2. Hvorvidt det vil være verdt det å legge ut de ekstra kronene for ASUS P8Z77-V PREMIUM for thunderbolt-kontakten osv. eller om det er bedre å isteden gå for ASUS P8Z77-V DELUXE om jeg velger å kjøpe i7-3770K.

 

Takker på forhånd for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se heller på modulære strømforsyninger som NZXT Hale 90, Corsair AX og Seasonic X

 

Er helt utrolig dumt å betale dobbelt pris for dominator minne når Vengeance (low profile) er like godt.

 

En kjøler som Noctua NH-14 vil kjøle nesten like godt, men ha langt lavere støynivå.

Lenke til kommentar

Til ditt bruk ville jeg gått for i7-3770k:p... egentlig ville jeg gått for i5-3570k da du ikke har noe å tjene på en i7 til ditt bruk, men du har plass i budsjettet. ang. hk.

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

thunderbolt til en overkommelig pris. pro-v kortene til asus har svært høy kvalitet.

 

Ingen grunn til å gå for 2011 til en gamer pr. i dag da ivy bridge er raskere:P

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt :)

 

Men for å ta det første først: Det jeg egentlig lurer på ang. valg av CPU er i hovedsak det med at i7-3770K er en 22nm 4-kjerners med hyperthreading, mens i7-3930K er en 32nm 6-kjerners med hyperthreading. i7-3930K har da flere kjerner og har sånn sett potensielt bedre ytelse enn en LGA-1155 CPU, som maks kan ha fire kjerner, men er produsert med en "mindre effektiv" teknologi, om jeg får lov til å si det?

Så egentlig lurer jeg vel på hvordan dette veier opp i mot hverandre i forhold til de to prosessorene, ytelsesmessig osv. (gjerne i sammenheng med pris)?

 

Grunnen til at jeg stusser litt på dette med prosessorvalg er at jeg som sagt ikke bare skal drive med gaming, men har også planer om å leke meg litt med spillmotorer som f.eks. Unreal Engine 3 som jeg har lenket til over. Dette er et nokså tungt program å drive, det går nokså tregt, selv i enkle oppsett, på det systemet jeg allerede har, men så er det et GT-435M som sitter i maskinen og da...

Jeg vil gjerne forsikre meg ved å kjøpe noe som er litt mer enn akkurat nok, men som de fleste andre vettuge mennesker vil jeg jo gjerne ikke legge ut mer enn nødvendig.

Vil en i7-3770K være akkurat nok eller vil den være tilfredstillende mer enn akkurat nok, slik at jeg kan droppe å lure på om jeg burde gå for i7-3930K isteden?

Endret av Areyan
Lenke til kommentar

Han skriver at han allerede har en SP 850W . Den er av veldig god kvalitet, og ingen grunn til å bytte.

 

Overså det... uansett var det ikke noe imot kvaliteten, seasonic gjør en god jobb. Men en 850W PSU som ikke er modulær er ett mareritt å rydde i...

 

Det er jeg klar over, men den var på nesten 50% tilbud inne på komplett når jeg kjøpte den. Fikk litt shoppingmani akkurat når jeg så det der og da, så nå er det det jeg har... Ville nok heller valgt som du anbefaler om jeg skulle kjøpt nå. :)

Endret av Areyan
Lenke til kommentar

Også var det dette med thunderbolt:

 

Jeg har ganske lyst på thunderbolt-en da det er en enormt potent I/O-teknologi, som det også sannsynligvis/forhåpentligvis kommer til å bli mer og mer av framover. Så ikke bare er det snakk om at det er som en honningkrukke for en data-interessert, men det er også dette perspektivet med å være litt framtidsrettet. Er ikke så veldig lysten på å kjøpe "feil" nå og være nødt til å oppgradere om kort tid igjen, som student er det begrenset hvor ofte jeg har råd til å bruke såpass mye penger på en oppgradering, uansett hvor mye jeg jobber ved siden av og kutter ned på andre utgifter.

 

På den annen side er jeg også den som har behov for å plugge til mange ting samtidig, i skrivende stund har jeg vel 5 USB-enheter koblet til, og det er gjerne minumumsantallet. Og i forhold til det synes jeg egentlig begge thunderbolt-kortene kommer litt til kort ved å ha henholdsvis 6 og 4 USB porter på bakpanelet.

Vet det er flere muligheter til å koble til internt, men det kan fort bli kronglete.

 

Noen som har noen synspunkter i forhold til akkurat dette?

Endret av Areyan
Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt :)

 

Men for å ta det første først: Det jeg egentlig lurer på ang. valg av CPU er i hovedsak det med at i7-3770K er en 22nm 4-kjerners med hyperthreading, mens i7-3930K er en 32nm 6-kjerners med hyperthreading. i7-3930K har da flere kjerner og har sånn sett potensielt bedre ytelse enn en LGA-1155 CPU, som maks kan ha fire kjerner, men er produsert med en "mindre effektiv" teknologi, om jeg får lov til å si det?

Så egentlig lurer jeg vel på hvordan dette veier opp i mot hverandre i forhold til de to prosessorene, ytelsesmessig osv. (gjerne i sammenheng med pris)?

 

Grunnen til at jeg stusser litt på dette med prosessorvalg er at jeg som sagt ikke bare skal drive med gaming, men har også planer om å leke meg litt med spillmotorer som f.eks. Unreal Engine 3 som jeg har lenket til over. Dette er et nokså tungt program å drive, det går nokså tregt, selv i enkle oppsett, på det systemet jeg allerede har, men så er det et GT-435M som sitter i maskinen og da...

Jeg vil gjerne forsikre meg ved å kjøpe noe som er litt mer enn akkurat nok, men som de fleste andre vettuge mennesker vil jeg jo gjerne ikke legge ut mer enn nødvendig.

Vil en i7-3770K være akkurat nok eller vil den være tilfredstillende mer enn akkurat nok, slik at jeg kan droppe å lure på om jeg burde gå for i7-3930K isteden?

I programmer som støtter 6 kjerner vil det være en ytelsesøkning på 30%. Forskjellen på 32nm og 22nm er ikke noe å bry seg om når mye av den ekstra plassen på ivy bridge har gått til graffikkdelen som du ikke bruker. Med noctua high-end kjøler kan i7-3930k bli antageligvis bli overklokka til 4,7 ghz.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...