Gå til innhold

er det falig å åpne en skjerm???


www.tracid.tk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-02-10 16:35,
skrev:

Hei!!


Er det farlig å åpne en skjerm?


Jeg har en Samsung 17 tommer.


Mvh Tracid


 

Farlig kan det vere men jeg tviler på at du dør.

 

Jeg reiner med at det er samme prinsippet som på TV-er. Før du opner skjermen må du slå av skjermen med leddningen i. Det hjeler ikke og slå av skjermen når ledningen er ute. Grunnen til du må gjøre dette er at svert høye spenninger blir lagra i skjermen inni i skjermen. Når du slår av skjermen blir disse spenningen korlsutta til jord slik at spenningen i skjermen blir borte. Jeg er ignen tvreperatør men jeg syns jeg husker at læreren fåre snakkes om dette når vi holt på om tver.

Kan siker vere lurt og ikke ta på ledenne flater.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Leste på Usenet at spenningen ikke ble utladdet før etter flere timer og i enkelte tilfeller opptil flere dager. Vet ikke om det stemmer, men det ble ikke motsagt. Man ble i alle fall rådet til å la teknikere åpne skjermen ettersom de har "spesialutstyr" som kunne ladde ut spenningen.

Lenke til kommentar

Hey

jeg ville ventet i minst 24t før jeg hadde åpnet skjermen,grunnen er som tidligere nevnt det er F*** så mye spenning som blir inni skjermen,for all del,bruk Gummihansker ellerno lignende...det har jeg blitt flink til etterhvert =D

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: AMD xp på 2002-02-10 19:06 ]

Lenke til kommentar

Min gamle elektronikklærer hadde et godt råd når det gjaldt reparasjon av tv. Hold den ene hånda i lomma når du holder på slik at det blir umulig å berøre spenningsførende deler med begge hender samtidig, da går ikke strømmen igjennom hjertet, og følgelig dauer du ikke hvis uhellet er ute....

 

Selv synes jeg at det er vel knotete å bruke bare ei hånd, men som det er skrevet tidligere her lagres høyspenning i visse komponenter i en tv/skjerm i svært lang tid etter at støpselet er dratt ut. Tror ikke jeg ville testet med egne fingre 24 timer etter, men vet ikke eksakt hvor lang tid det tar før det er trygt. Det beste er å ikke åpne skjermen hvis man ikke vet hvilke deler som kan være spenningsførende. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-10 19:06, AMD xp skrev:

Hey

jeg ville ventet i minst 24t før jeg hadde åpnet skjermen,grunnen er som tidligere nevnt det er F*** så mye spenning som blir inni skjermen,for all del,bruk Gummihansker ellerno lignende...det har jeg blitt flink til etterhvert =D




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: AMD xp på 2002-02-10 19:06 ]</font>


 

Tviler på om det hjelper. Er det høy nok spenning så slår vel det igjennom. Gummihanser blir dårlige etterhvert og får mange små hull i seg.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-11 16:32, Muffinman skrev:

Min gamle elektronikklærer hadde et godt råd når det gjaldt reparasjon av tv. Hold den ene hånda i lomma når du holder på slik at det blir umulig å berøre spenningsførende deler med begge hender samtidig, da går ikke strømmen igjennom hjertet, og følgelig dauer du ikke hvis uhellet er ute....


 

Sånn at strømmen går fra armen, via hjertet, og til gulvet?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-10 17:10, Bøgge Bakken skrev:


Jeg reiner med at det er samme prinsippet som på TV-er. Før du opner skjermen må du slå av skjermen med leddningen i. Det hjeler ikke og slå av skjermen når ledningen er ute. Grunnen til du må gjøre dette er at svert høye spenninger blir lagra i skjermen inni i skjermen. Når du slår av skjermen blir disse spenningen korlsutta til jord slik at spenningen i skjermen blir borte. Jeg er ignen tvreperatør men jeg syns jeg husker at læreren fåre snakkes om dette når vi holt på om tver.

Kan siker vere lurt og ikke ta på ledenne flater.


Lykke til!



 

Har du noen gang sett en tv med jordingskontakt?? Det har ikke jeg enda, så den teorien din svikter nok der.

Lenke til kommentar

Som gk Elektro og Vk1 IKT, og dristig pc mod`er har jeg noen tips..

 

Skru av skjermen (knapp) dra ut ledningen, vent noen timer, åpne skjermen... pass deg for kondensatorer (runde "batterier") disse kan holde på spenninger i ganske mange timer.

 

Jeg antar at du skal åpne skjermen for å lakke den.

Da bør du ha med en til som kan hjelpe deg.

 

Selve skjermen sitter litt løst, den er festet med noen ledninger, men du bør ha en som kan holde den for deg sånn at den ikke blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Da jeg er utdannet Radio- og tvrepratør, (Service elektronikker lyd- og bildesystemer, som det heter så fint), fraråder jeg deg å åpne skjermen. Bak på bilderøret, dvs helt bakerst på skjermen, ligger det en liten "hette" over enden. Under denne er det ca 25000-28000 volt!!! Det kan ta mange dager før denne spenningen lader seg ut. Bare ved og komme i nærheten av denne "hetten" kan gi overslag og du ryker rett i bakken. Vi hadde en meget dristig lærer som tok et skrujern å pirket litt hende ved denne "hetten" får å vise hvor lett det slo over. Skrujernet ble slått ut av neven hans, tenke om han hadde kommet borti med handa i steden.... -ikke så kult! Du skal også være meget forsiktig med power delen, da det er her spenningen kommer fra. Men det er biledrøret som er den plassen som er mest utsatt til siden den stikker så ut.

 

Tror det er best å holde seg unna.....

Lenke til kommentar

Quote:


Jeg reiner med at det er samme prinsippet som på TV-er. Før du opner skjermen må du slå av skjermen med leddningen i. Det hjeler ikke og slå av skjermen når ledningen er ute. Grunnen til du må gjøre dette er at svert høye spenninger blir lagra i skjermen inni i skjermen. Når du slår av skjermen blir disse spenningen korlsutta til jord slik at spenningen i skjermen blir borte. Jeg er ignen tvreperatør men jeg syns jeg husker at læreren fåre snakkes om dette når vi holt på om tver.

Kan siker vere lurt og ikke ta på ledenne flater.


 

Jeg er tv-reparatør, og dette er bare bull.... :wink:

Lenke til kommentar

Ja det står Serviceelektronikker lyd-og bildesytemer. Og hvis du har fagbrev som tvrepratør bør du vite at en som ikke vet noe om tv/dataskjerm ikke har noe inni der å gjøre. Hvis du har fagbrev av eldre type står det vel Audio og video, eller radio og tv repratør. Jeg avla fagprøve i 1999.

 

Nå skal de sies at dataskjermer har en noe lavere spenning enn de fleste tver, ca 17-18000 volt.... Hvis det var det du reagerte på.....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...