Gå til innhold

er det falig å åpne en skjerm???


www.tracid.tk

Anbefalte innlegg

18-30kV i en skjerm er bare der så lenge skjermen er på, når den er slått av går denne spenningen vekk, ettersom det ikke er noen kondensator som holder på den. Bilderøret kan virke som en mindre kondensator, har ikke testet hvor 'bra' det er. God isolering rundt dette gjør det uansett rimelig ufarlig (hvis man vet hva man gjør, vel å merke).

Uansett er 'batteriene', 'tønnene' eller hva man velger å kalle dem (kondensatorene) i strømforsyningen mye mer å være redd for, de har 2-400V og inneholder nok energi til å gi skikkelig juling i time/dagevis. Hvis man vil tømme dem kan de kortsluttes (det sier seg self at kontakten må være trukket ut), det smeller bra, men etter en 4-5 kortslutninger skal man være kvitt all spenningen. Kondisene KAN ta skade av det, har aldri merka til noe av det i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

trøls: "Sånn at strømmen går fra armen, via hjertet, og til gulvet?"

 

Ja, men ikke via hjertet.

 

 

bluescreen: "Har du noen gang sett en tv med jordingskontakt?? Det har ikke jeg enda, så den teorien din svikter nok der."

 

Selv om Bøgge ikke hadde 100% rett, så betyr det ikke at TVer ikke har et 0-punkt (jord) selv om kontakten ikke har det.

PC-skjermer har forøverig jord på kontakten.

 

RansoM: "Ja det står Serviceelektronikker lyd-og bildesytemer. Og hvis du har fagbrev som tvrepratør bør du vite at en som ikke vet noe om tv/dataskjerm ikke har noe inni der å gjøre. Hvis du har fagbrev av eldre type står det vel Audio og video, eller radio og tv repratør. Jeg avla fagprøve i 1999."

 

Serviceelektronikker skrives med en k, altså serviceelektroniker. :smile: Har forøverig fagbrev som serviceelektroniker, og der står det "...bestått fagprøven i Serviceelektronikerfaget med karakteren Bestått Meget Godt (skryte skryte)..."

Ingenting om hvilken fordypning det er. Mulig at det er litt forskjellig fra hvem Fagopplæringskontor som utgir den.

 

 

Arctic: "Jeg kødda jo bare En tv reperatør som ikke vil åpne TV'en... hehe"

 

Han sa ikke at han ikke skulle åpne skjermen, han frarådet andre å gjøre det.

Det er forøverig ganske fornuftig.

 

 

Futti: "Eg opner pc skjermer rett som det er. Bare for å justera på forskjellinge ting som fokus og contrast. Eg har ingen fagbrev eller noko slikt..."

 

Nei, du trenger ingen fagbrev for å bruke en skrutrekker. Heller ikke for å lese seg til potmeterne der det står fokus og kontrast.

 

 

Serviceelektronikere bruker oscilloscop for å "se" spenninger på en TV/skjerm, og da må selvfølgelig skjermen være PÅ, noe som gjør det langt farligere å knote med 10 tommeltotter på printkortet og øya godt festa på mai-utgaven av Playboykalenderen. :smile:

 

For å være pirkete så er høyspenningen til bilderøret mellom 20-24KV. Dette er anodespenningen (EHT). Selv om skjermen kan skade deg, kan du også skade den. Noen komponenter er følsomme for statisk elektrisitet, så bruk derfor armlenke. Når det gjelder høyspenningen bortfaller den kort tid etter at kontakten er tatt ut. Bilderøret kan derimot inneholde høy statisk elektrisitet og fungere som en kondensator, spesielt ved feil på skjermen (som ikke alltid er merkbar). Vent derfor noen timer før du skrur opp skjermen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-13 21:08, Bøgge Bakken skrev:

..bruk Gummihansker ellerno lignende...


 

gummihansker isolerer noe dem jau, men ikke supert. mehn..jeg går gk elektro og veldig ålreit (les sprø) lærer, som rett så ofte drar en historie fra den tida han jobba som dekksgutt og besøkte *kremt* Reperbahn, fortalte med at han var litt uheldig og fikk kortslutta 400V (sikret med 600A!!) med en skiftenøkkel.. husker ikke hele den historien, men det blei pang pang seff, og skiftnøkkeln smelta..

 

uansett, det jeg skulle fram til: han brukte hånda for å teste om 230V kretser van innkoblet! det går kjempefint det, sier han, forutsatt at man har skikkelige træler på henda! tviler på at det så mange på forumet her som har det mehn.. hehee.. men har man jobba som f.eks. murer veit man at potensialet er der :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har også gått på servicelektronik (lyd og bilde som vi kalte det) og har forsøkt å reparere mange tv'er igjennom utdanningen.

 

Om det er farlig å åpne monitoren kan man jo egentlig bare si ja til. Det er utrolig hva folk klarer å skade seg på. (folk sklir å brekker bein i dusjen, så da er det vel farlig å dusje) Alt kommer ann på hvor forsiktig du er og hvor mye flaks/erfaring du har.

 

Den historien som sto tidligere i tråden om læreren som fikk slått skrutrekkeren ut av hånden har jeg litt problemer meg å tro på.

En av tv'ene jeg skulle reparere hadde en feil i EHT-delen (høyspenningsdelen), og jeg da måtte bytte denne et par ganger. Jeg tok da ut stikkontakten, og kjørte en jordet skrutrekker (skrutrekker med ledning til jord) inn under høyspenningshetten (husker ikke hva den heter). Det kom da et eller flere høye smell, og bilderøret var utladet. (ingen flygende skrutrekker)

 

Dette er sikkert ikke den mest korekte måten å gjøre det på, men det funket. Jeg vet ikke hvor lenge bilderøret holder på spenningen, men den var aldri noe problem for noen av oss i klassen så lenge vi viste hvor vi hadde fingrene.

 

Så jeg vil konkludere med at hvis du vet litt om spenning og strøm så vet du hvor du ikke skal sette fingrene, og hvis du alikevell setter fingrene der så kan du være sikker på at du lærer det til neste gang.

 

Er du absolutt helt på jordet når det gjelder spenning og strøm så er det 2 alternativer. Enten bruke metoden prøve/feile/lære eller holde fingrene trygt og godt i lomma.

 

Valget er ditt.

Lenke til kommentar

Det er bare å åpne i vei da! Det er jo ikke akkurat slik at skjermen angriper deg og gir deg støt. Bare pass på hvor da beveger pølsefingra! Og skulle du komme borti selve bilderører så ta det helt med ro. Bare du ikke begynner å fikle på selve printkortet, det er der strømbanene er uisolert, og det er der du kan få deg en smell. Og en ting til, ikke løft på den gummikappa som er på toppen av bilderører=)

Lenke til kommentar

Hm....

 

Jeg har et lite spørsmål, det er litt offtopic...

 

Jeg holder på lage et akvarium av en gammel 19" skjerm. Så det jeg lurte på var hvordan man deler bilderøret i 2 uten at jeg skader meg selv. Det er vell vakum inni der? vill det bli et kraftig smell? Ikke redd for spenninger skjermen har vært død i flere år :smile:

 

Noen som har noen tipps? eller framgangsmåte?

 

Takk på forhånd

 

/Cyrus

Lenke til kommentar

Skal du beholde bilderører? Isåfall må du på en eller annen måte slå hull helt bakerst et sted sted, og håpe på at det går bra. Kommer sikkert et lite poff eller no men det går nok bra...kansje...påtar meg ikke noe ansvar her=) Hvis du først får hull, så kan du dele det med vinkelsliper. Også bør du få vekk fosfor-belegget på innsiden av skjermen =)

Lenke til kommentar

Hvis du vet ka du driv på me ekke d farli å åpne en skjærm... Men før dæ såm sikkert aldri har jort d før så kan d være litt kinky... Men d du jør e å jore dæ... D e vældi VIKTI.. Fin joring på tv/monitor e di strængan såm går bak på billedrøre.. E du jorda så slæpp du å få åverslag... Åsså te alle dåkker Radio/tv reperatøra me fagbrev.. Følla dåkker me i timan?? Da burde dåkker vite at en 17" skjerm har ca 17K Volt... en 21" har ca 21K Volt... osv osv

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 11:43, egilsml skrev:

Hvis du vet ka du driv på me ekke d farli å åpne en skjærm... Men før dæ såm sikkert aldri har jort d før så kan d være litt kinky... Men d du jør e å jore dæ... D e vældi VIKTI.. Fin joring på tv/monitor e di strængan såm går bak på billedrøre.. E du jorda så slæpp du å få åverslag... Åsså te alle dåkker Radio/tv reperatøra me fagbrev.. Følla dåkker me i timan?? Da burde dåkker vite at en 17" skjerm har ca 17K Volt... en 21" har ca 21K Volt... osv osv


 

Ja jeg følger med i timen. Var best i klassen i samtlige fellesfag og fordypningsfag.

 

Det er helt vanlig at det er hele 24kV for skjermstørrelser på 14" og større. Denne spenningen blir produsert i den horisontale utgangen. EHT-spenningen (anodespenningen) dannes i en diodesplit-transformator. For å skaffe en så stor spenning blir det brukt spenningsdobblerteknikk. Linjetransformatoren er utstyrt med en sekundærvikling som gir pulsspenninger på ca. 6-7kV i tilbakeløpet. Pulsene blir likerettet, og ved å seriekoble flere sekundærviklinger kan en bygge opp spenninger som er tilstrekkelig høy. I diode-split-transformatoren er det et uttak for fokusspenning (ca. 6kV) og skjermgitterspenning (ca. 500-600 V). Spenningen er dannet ved å lage en spennningsdeler fra høyspenningen.

 

Strålestrømmen er imidlertidig lav, dette for å ikke deformere hullmasken slik at det blir fargefeil. Vanligvis ligger denne på ca. 1 mA. (Høyere strålestrøm, lavere spenning)

 

Med denne forklaringen på bordet er det vel ganske unødvendig å si at påstanden din ikke er helt basert på fakta, og at 14" tilsvarer 14kV er "litt" på jordet. :smile:

 

NB. Jeg er IKKE Radio/tv reperatør, men fellesdelen for serviceelektronikerfaget inneholder dette som pensum. Fordypningsdelen min er Tele, alarm og kontroll, og er endel borti video-monitorer i jobben.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 20:47, futti skrev:

Eg opner pc skjermer rett som det er. Bare for å justera på forskjellinge ting som fokus og contrast. Eg har ingen fagbrev eller noko slikt...



 

news flash

 

det e noen knappa på yttersia såm du kan stille på (litt lettere en å åpne sjærmen hele tia :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-05 20:47, futti skrev:

Eg opner pc skjermer rett som det er. Bare for å justera på forskjellinge ting som fokus og contrast. Eg har ingen fagbrev eller noko slikt...



 

news flash

 

det e noen knappa på yttersia såm du kan stille på (litt lettere en å åpne sjærmen hele tia :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-06 20:34, jossa skrev:

Quote:


On 2002-05-05 20:47, futti skrev:

Eg opner pc skjermer rett som det er. Bare for å justera på forskjellinge ting som fokus og contrast. Eg har ingen fagbrev eller noko slikt...



 

news flash

 

det e noen knappa på yttersia såm du kan stille på (litt lettere en å åpne sjærmen hele tia :wink:

 

 

Kva når der ikkje er sånne knappar då må meg inni. Der er nokre skjermar som knapt har av/på knapp.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 23:48, slakkis skrev:

Inne i en tv/monitor ligger det 24.000Volt på høyspenndelen! For all del, VIT hva du gjør!

Som andre har skrevet, det tar veldig lang tid før denne spenningen ladder seg ut! Denne spenningen gjør mer enn å kile litt! hehe



 

Det er ANODE spenningen og den faller til noen Få Volt når den blir belastet.

Jeg har målt fra håndflate til håndflate og da stoppe multimeterer på 7Mohm , så strømmen og spenningen vil synke så mye at det ikke er vondt.

Vi har faktisk gjort det i klassen.

Lenke til kommentar

Så nå man hører "smellelyder" fra en TV/monitor så er det altså et tegn på utladning...

 

Så har jeg lært noe idag også.

 

Gikk som mange andre her på VK2 Serviceelektroniker (Data/Telesystemer), og som i et ledd av opplæringen skulle vi justere på PC-monitorer mens de stod på. Og dette ble gjort med bl.a oscilloskop samt et skjema som viser det logiske kretsløpet i monitoren. Vi skulle analysere diverse symptomer og deretter si hvor feilen lå.

 

Men jeg konsentrerte meg mer om datamaskiner og printer/kopimaskiner, og mine kunnskaper om å rote inne i monitorer begrenser seg nå bare om å skifte hovedsikringen hvis den skulle ryke.

Lenke til kommentar

Sørg for å ta ut stikk-kontakten før du åpner i det hele tatt!! Det er ganske mange volt der inne, typisk i TVer er ca. 27 000 Volt. Det er et ganske heftig støt, men du dør ikke av det så lenge du har tatt ut stikk-kontakten. For da går det ikke så mange Ampere at det gjør noe spes.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...