Gå til innhold

Diablo 3: Blir spillerene svindlet?


Anbefalte innlegg

I World of Tanks skapte en tier 2 premium (Micro-mausen) tank store balanseringsproblemer, de kunne ikke endre på egenskapene til denne tanksen siden det bryter mot lover å endre varer etter at kunden har betalt for den. Løsningen ble å gi alle spillere en gratis premium tier 2 tank (Tetrarch) som var designet for å kunne drepe den ubalanserte tanksen og dermed var ikke alt håp ute hvis fienden hadde en slik tanks.

Har selv denne ubalanserte tanksen og rekorden er 12 kills på en runde, det utgir 80% av hele fiendelaget, så det er ikke rart at de måtte gjøre noe.

 

Jeg tror kanskje Activision-Blizzard slipper hele problematikken siden det ikke er de som selger itemsene - spillerene selger de til hverandre.

 

vikingkylling, RMAH er ikke et valg siden hele spillet er pakket rundt det.

"You can ignore reality but you cant ignore the consequences of ignoring reality".

Selv om du later som at det ikke er der så er det der fremdeles, og det påvirker spillet på mange områder. Lave droprates og online-only er to konsekvenser av RMAH.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele spillet er pakket rundt AH, ikke bare RMAH. Det er to AHer, om du ennå ikke har fått det med deg.

 

De har basert hele spillet rundt RMAH, hva tror du investorene bryr seg mest om? At spillere handler med hverandre med gull, eller at de betaler penger til Activision-Blizzard med RMAH?

 

AH kan du se på som en demo til RMAH, et slags kunderekrutteringsprogram.

 

Og uansett, RMAH og AH gjennomsyrer hele spillet og påvirker deg mens du spiller selv om du aldri har tenkt å bruke de. Diablo-Tycoon, moro det.

Lenke til kommentar
Det er ikke korrekt at 17% ias og 9% ias er verdt det samme. For Barbs, for eksempel, har det vært fordeler med trege våpen.

 

Siden når? Jeg har gått med Frenzy og tohåndssverd fra jeg fikk tak i dem, og har kun byttet ut sverdet med et enhåndssverd med 1.40 attack speed på Hell. Jeg kunne aldri tenkt meg å ha et tregt våpen med barbaren min.

 

For øvrig er auksjonshusene helt frivillige. Liker man ikke å betale ekte penger er det bare å la være. Liker man ikke AH i det hele tatt er det bare å la være.

 

Siden alltid. Mange foretrekker kjappe våpen, det betyr ikke at det ikke er fordeler med trege våpen. Tregt våpen med samme DPS har høyere damage, og gir da høyere damage på stort sett alle abilities.

 

Det som jeg og mange andre klager på er at siviløkonomer har tatt over spillindustrien. Dette skjedde med Blizzard når de ble kjøpt opp av Activision.

 

RMAH er ikke lagt til for å.gjøre spillopplevelsen bedre, det er lagt til fordi siviløkonomene har funnet nye måter å få kundene til å betale mer for samme produkt.

 

Tenk deg om blacksmithene i singleplayer-spillet skyrim spurte etter visa-kortet ditt for å selge deg det beste utstyret og oppgraderingene. Det er dette Activision-Blizzard er i ferd med å gjøre med spill.

 

Så bare la være å bruke AH med ekte penger?

 

Jeg lar være å spille i det hele tatt fordi det er lagt opp til at du skal bruke ekte penger.

Hvis du liker auksjonshus og Tycoon-spill og å bruke ekte penger på oppgraderinger som i andre spill er gratis så er Diablo 3 spillet for deg.

 

Tidligere har du omtalt RMAH som positivt for _deg_, fordi du ikke har noe imot å kjøpe deg til fordeler. Men det er ikke så lett å holde seg konsekvent i lengden, så lenge man ikke forholder seg til sannheter og realiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke har skjønt det er det spillerne som legger ting til salg i begge AHene, og det er spillerne som styrer prisene. Blizzard har ingenting med noen av dem å gjøre, annet enn det vanlige med å sjekke at ting går rett for seg, at ingen jukser og så videre.

 

Og uansett, hvordan i helv... har du klart å unngå å få med deg at det er AH i Diablo 3 når det har vært snakk om dem i flere måneder før Diablo 3 ble sluppet?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg nøye meg med annenrangs items i et spill jeg allerede har betalt for?

 

Er det en bra ting at de beste itemsene koster mange tusen kroner?

 

Du finner som regel gjenstander som er like gode som de du finner på RMAH på gold AH. Jeg har solgt noen helt fantastiske egenproduserte hjelmer, for eksempel, på gold ah i det siste.

 

Hovedgrunnen til at du skal nøye deg med "annenrangs items" er at du stort sett bare syter, og jeg mistenker at du knapt spiller og at du spiller ganske hårreisende dårlig når du først gjør det.

Lenke til kommentar
Siden alltid. Mange foretrekker kjappe våpen, det betyr ikke at det ikke er fordeler med trege våpen. Tregt våpen med samme DPS har høyere damage, og gir da høyere damage på stort sett alle abilities.

 

Det er fordeler med raske våpen også. Trege våpen med samme DPS gir kanskje høyere skade på abilities, men til gjengjeld kan du ikke bruke abilities så ofte. Se for eksempel på Demon Hunter eller Wizard. Ta et tregt våpen og fyr løs med en del (skill-)prosjektiler. Bytt så til et raskt våpen og fyr løs med samme skill. Har du et raskt våpen skyter du mye raskere. Det er det samme for barbaren.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Sammenligningen din hadde ikke vært fryktelig langt fra brukbar om det hadde vært slik at kjøperne av huset hadde vært klar over at det er stor sjanse for at det kan bygges søppelfyllinger svært nære steder som er overdrevent fine og om kjøperne før kjøpet var gjort oppmerksom på at det faktisk ville bli bygget en søppelfylling like ved dem.

 

Men det er jo dette som er problemet. Hvorfor lage et hus når alle som skal kjøpe hus av deg får vite at du til enhver tid kan lage en søppelfylling der? Det ødelegger jo hele poenget. Det går fra investering til lotto. Nå er ikke dette et problem for meg da jeg ikke har tenkt å bruke ekte penger på diablo 3, men syns likevel det er opp til Blizzard å trå varsomt når folks penger er på spill.

 

For veldig mange av oss som har spilt spill hvor ting endres er det helt uproblematisk og en del av spillhverdagen. Levelcapendring med påfølgende total endring av hva som kan regnes som brukbare items (som konspiranobia under deg nevner) er for meg en veldig viktig mekanikk for å holde spill interessante. Det er kanskje annerledes for andre, men for meg (og sannsynligvis veldig mange andre) er det viktigere å få nye utfordringer og nye ting å strekke seg etter i spill enn å løpe rundt og flashe best in slot-items til evig tid.

 

Jeg er helt enig i at ting forandrer seg, men det er fordelaktig å enten endre ting til det bedre for å skape mer balanse, eventuelt endre ting som IKKE koster penger.

 

Klart, om en class er overpowered må den nerfes. Har du betalt penger for classen? Nei.

Vil items til classen fortsatt være verdt like mye på RMAH? Ja.

 

Når man nerfer items er dette derimot ikke tilfelle. Jeg tror selv det alltid fins alternativer hvor man kan oppnå den balansen man vil uten å nerfe spesifikke items.

 

Hvis man forandrer måten classen forholder seg til IAS på vil det ha samme effekt på prisene. Hvis man ikke forandrer det, og ikke forandrer IAS, vil de gjenstandene fremdeles være urimelig og uønsket overpowered.

 

 

Og hva om de hadde nerfa klassen? Tror du ikke de som hadde kjøpt utstyr til klassen til flere tusen kroner da også hadde begynt å syte?

 

OMFG MY CLASS IS BROKEN I JUST PAID 1MILL EURO FOR GEAR FOR IT I SUE YOU FUUUUUU BLIZZ!!

Lenke til kommentar

"Hvorfor skal jeg nøye meg med annenrangs items i et spill jeg allerede har betalt for?"

 

RMAH akkurat nå:

1-hand, høyeste dps: 1168,6

2-hand, høyeste dps: 1503,8

 

Gold AH akkurat nå:

1-hand, høyeste dps: 1176,2 (fire våpen over 1168,6)

2-hand, høyeste dps: 1511,8

 

 

Hvorfor gå til RMAH for å kjøpe annenrangs items, er det det du mener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har alt med det du skrev å gjøre. At du ikke er i stand til å forstå hva jeg skriver betyr ikke at jeg ikke formulerer meg brukbart.

 

Innlegget mitt tar for seg scenarioet du legger frem, samt nødvendigheten av ias-nerfen og hvor lite overraskende den burde komme på spillerne.

 

Nei, det har det på ingen måte. Dine hersketeknikker fungerer svært dårlig på meg. La meg poengtere:

1. Det er ikke et utenkelig scenario dersom man er relativt enkelt skrudd sammen og er av typen som ikke evner å tenke lenger enn et veldig lite trekk frem blandet med at man ønsker å se det negative i alt mulig. Dette er et personangrep mer enn et argument. Ikke at jeg tar meg nær. Det jeg skriver er ikke "et ønske om å se det negative i alt mulig". For å sitere meg selv, "Det er derimot ikke et utenkelig scenario". Så dette "svaret" ditt her er ikke relevant til hva jeg skrev. Enkelt og greit (Ps. Ikke prøv å legg meninger i mine ord ved å fremme dine tydelige vrangstile tolkninger som korrekte tolkninger. Det er rett og slett patetisk).

 

 

2. IAS var VELDIG overpowered. Det vet ALLE som har "investert" i det. Man vet også at det blir gjort endringer på slike ting underveis i kontinuerlig oppdaterte onlinespill. Endringene av IAS ble også annonsert lenge før patchen kom, og lenge før RMAH ble tilgjengelig.

Dette er alene riktig, men lite relevant. Når spillet i sin helhet er vinklet mot bruk av AH/RMAH så hviler det ansvar både hos forbruker og hos Activision Blizzard. Sakens kjerne er ikke hvor bra IAS var eller at online spill får endringer. Det er derimot maktposisjonen som Activision Blizzard sitter i nå. Det har total kontroll over hovedaspektene AH og Itemisation. Dette forstod du nok ikke, så mye er tydelig.

En balansering er en justering. Dette er greit. Det skjer i onlinespill, det er jeg med på. At folk brukte IAS var fordi det var en bra måte å øke skaden sin på. En "justering" som hemmer en primæratributt innen denne valgte spillestilen med 50% er mer enn en justering. Det er en stor endring. Jeg sier ikke at folk ikke skal tenke seg om før de bruker virtuelle eller ekte penger på ting, men et ansvar hviler fortsatt på ActBlizz hvor balanseringen allerede skulle vært bedre enn dette. Slik jeg forstår det er CritDMG og CritChance nå det "nye store", som kommer til å bli den dominerende atributten i spillet. Endringen av IAS var ingen balansering, men en endring som kun slipper frem en ny "main stat".

 

Endringen av IAS viser akkurat hvor stor makt ActBlizz har. Det har nettopp gjort at veldig mange personer som har satset på IAS må se seg om etter nytt gear. Å jobbe seg opp igjen til tidligere nivå kan føles tungvindt og AH/RMAH er derfor en lettere løsning enn grind. Derav mitt poeng "Det er ikke et utenkelig scenarion at folka bak kontrollspakene justerer stats på ting for å holde liv i aktiviteten på RMAH. Hele spillet baserer seg jo på dette. Genialt og utrolig kynisk!" Nettopp fordi det på ingen måte er utenkelig. Dette er ikke "å se det negative", men heller en skeptisisme som hviler på trenden spillindustrien har utviklet seg mot; penger og kvantitet fremfor kvalitet.

 

3. Internettgenerasjonen har en sørgelig mye større evne til å mene enn til å ta til seg og forholde seg til informasjon.

Nok et personangrep (dog mer subtilt), enn et argument for saken. Dessverre beskriver utsagnet her deg selv mer enn det beskriver meg.

 

Så igjen vil jeg råde deg til å prøve å formulere deg på en annen måte enn hva du gjør nå. Forholdsvis vanskelig å diskutere med fordi man føler at man diskuterer med en som gjørs på å være usaklig. Forholdsvis lett å diskutere imot fordi det er lett å kontre usaklige "argument".

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg nøye meg med annenrangs items i et spill jeg allerede har betalt for?

 

Er det en bra ting at de beste itemsene koster mange tusen kroner?

 

Du finner som regel gjenstander som er like gode som de du finner på RMAH på gold AH. Jeg har solgt noen helt fantastiske egenproduserte hjelmer, for eksempel, på gold ah i det siste.

 

Hovedgrunnen til at du skal nøye deg med "annenrangs items" er at du stort sett bare syter, og jeg mistenker at du knapt spiller og at du spiller ganske hårreisende dårlig når du først gjør det.

 

Jeg spiller det ikke i det hele tatt, med 6 knapper å trykke på ble det bare for kjedelig.. Kan jo binde alle knappene til musen og spille med en hånd.

 

"Hvorfor skal jeg nøye meg med annenrangs items i et spill jeg allerede har betalt for?"

 

RMAH akkurat nå:

1-hand, høyeste dps: 1168,6

2-hand, høyeste dps: 1503,8

 

Gold AH akkurat nå:

1-hand, høyeste dps: 1176,2 (fire våpen over 1168,6)

2-hand, høyeste dps: 1511,8

 

 

Hvorfor gå til RMAH for å kjøpe annenrangs items, er det det du mener?

 

Hvor lang tid tror du det tar å skaffe alt det gullet det våpenet koster? Tror du det blir dyrere eller billigere av at RMAH eksisterer?

 

 

 

Dere hadde vel foretrukket om repairs kostet ekte penger også, og ikke gull?

Lenke til kommentar

Jeg farmer ikke stort, jeg er ikke en av de dagens gamere, jeg venter på riktig moment til kjøpe riktig våpen på AH, har ventet i 3-4 uker, men har jo farmet i mange uker på ordenlig shit men ikke noe lykke.

 

Det er helt utrolig til sying på forums, gå tilbake til wow please.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er vittig at de to som ikke er enige i at grådighet styrer spillet er de som blir "bashet". Selvom dere liker spillet burde det være mulig å åpne øynene og se litt mer kritisk på ting enn bare sluke det blizzard forer dere.

Tommel opp for pycnopodia og bandreas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt i samme båt som Pyc, selv om vi deler noen synspunkter. Føler at jeg er en nøytral tilskuer på siden. Men det jeg mener er min "objektive kritikk" blir veldig fort tolket som trangsynt, negativt rettet syting - noe jeg synes er synd.

 

Det hadde vært et svært friskt pust å fått igang en diskusjon hvor folk enkelt og greit begrunner hvorfor de mener A og B. Men mindre personangrep brukes ved hver minste mulighet (av noen).

Lenke til kommentar

17% ias og 9% ias er verdt nøyaktig det samme. Fordi det er maks. Ingen har blitt svindlet. Ingen har items som plutselig faller i verdi.

 

PS: leste bare førsteposten, da Pycnopodia er på ignore-list.

 

Litt på siden:

 

Hva er poenget ditt med å være på et diskusjonsforum, hvis du skal ignorere alle som sier det de mener.?

 

Ikke negativt ment.

Lenke til kommentar
Jeg spiller det ikke i det hele tatt, med 6 knapper å trykke på ble det bare for kjedelig.. Kan jo binde alle knappene til musen og spille med en hånd.

 

Hvorfor er vi på tredje side allerede i en diskusjon du startet om du ikke engang spiller spillet? Er livet ditt virkelig så trist og kjedelig at du må gå på et internettforum og klage over spill du ikke engang spiller for å få noen til å snakke til deg?

Lenke til kommentar
Jeg spiller det ikke i det hele tatt, med 6 knapper å trykke på ble det bare for kjedelig.. Kan jo binde alle knappene til musen og spille med en hånd.

 

Hvorfor er vi på tredje side allerede i en diskusjon du startet om du ikke engang spiller spillet? Er livet ditt virkelig så trist og kjedelig at du må gå på et internettforum og klage over spill du ikke engang spiller for å få noen til å snakke til deg?

 

Det blir fort noen sider når det er et aktuelt tema.

Spill generelt gjennomgår en revolusjon nå og hvis konsollene skal følge med så må konsoller støtte en Pay2Play betalingsmodell. Nestegenerasjon konsoller vil ha bred støtte for ulike betalingsmodeller slik at utviklere kan bruke micro-transactions slik de vil.

Hvis du husker arkade-automatene hvor du hiver på en tikroning og får spille en liten stund så vet du hva som holder på å skje med spill som hobby.

 

Tenk deg at du kjøper spillet for 5-600kr, og så betaler du en hundrings eller to per måned for å få tilgang til serveren. Du kan selvsagt ikke installere mods, tweaks eller cheats til spillet uavhengig om det har støtte for multiplayer eller ikke. Samtidig vil de gøyeste innholdet koste ekstra, hele tiden, NPC`er vil spørre deg om VISA-informasjon hele tiden for å oppgradere dine items mer, for at du skal reise rundt raskere og for andre lignende goder.

Dette med å forby modifikasjoner er veldig viktig, hvorfor skal noen betale penger for snarveier i singleplayer-spill hvis de kan laste ned en gratis modifikasjon med disse snarveiene?

Derfor er Diablo 3 online-only.

 

 

Dette er fremtiden, utviklere slutter å tenke på å lage spillet gøyest mulig. Økonomer har overtatt og det dreier seg nå om å lage det spillet som i best mulig grad lykkes med å lokke spillere til å betale mest mulig.

 

World of Tanks er et veldig godt eksempel men jeg tror prisene vil jekkes opp veldig mange hakk ifra dette. Det beste innholdet reserveres til de rikeste.

 

Dette er jeg prinsipielt imot, spill har alltid vært en arena hvor sosial status og økonomi ikke har hatt stor betydning. Jeg ønsker ikke å vinne fordi jeg har mer penger enn de andre, jeg ønsker å vinne fordi jeg faktisk er god til spillet jeg spiller..

 

Men jeg står ikke på gatehjørner og deler ut brosjyrer, hvis spill som hobby blir ødelagt så finner jeg bare noe mer fornuftig å bruke tiden på. Gjør ikke meg så mye liksom.

Lenke til kommentar

Sorry å si det, men du er helt på bærtur. Spill går gjennom en revolusjon? Det gjør de hvert eneste år. Ofte flere ganger i året. At spill blir mer og mer F2P er ikke noe nytt. Tvert imot har mange spill gått over til F2P og lever stort sett på mikrotransaksjoner, og ved å kreve betaling for å få tilgang til det morsomste. Senest SW: The Old Republic lar deg spille gratis opp til lvl 15 eller noe sånt sist jeg sjekket, men du må betale for å komme til høyere levels. Er ikke det akkurat det samme som du klager over? Når du har kommet til lvl 15 og vil ha mer må du plutselig betale hver måned.

 

Men det du elegant overser er at det kun er snakk om spill som enten krever at man er online pga det er kun multiplayer (f.eks MMORPGer), eller spill som krever at man er online av andre grunner. Diablo 3 krever at man er online for å gi oss bedre multiplayer, for å forsøke å hindre juksing og pga AHer. Alt dette er for å gi spillerene det beste spillet Blizzard klarer å lage. Både Diablo 1 og 2 ble raskt ødelagt av juksingen online, og jeg frykter at D3 også kommer til å bli det snart. Vi har allerede mer enn nok goldsellers, og jeg har sett tilfeller av duping. Men igjen, Blizzard gjør det for å gi deg det beste spillet du kan få. Alt de krever til gjengjeld er at du er online når du spiller. De tar ikke engang betalt for det. Alt de tar betalt for er hvis du selger noe i RMAH, og hele greia er 100% frivillig. Liker du ikke å måtte betale ekte penger er det bare å bruke det andre AHet.

 

Men så har vi jo det der med at du hater Diablo 3 intenst, så du kommer aldri til å bruke noe AH som helst. Hvorfor i svarte fortsetter du da å krangle om dette? Jeg gidder ikke mer av dette tullet ditt.

 

(btw, om du ikke skjønner det er F2P at det er gratis å spille, men det koster penger for mye rart inne i spillet. P2P er når man betaler en fast abonnentsavgift hver måned, men slipper ellers å betale noe som helst i spillet. Vil du at noen skal ta deg seriøst bør du i det minste lære deg forskjellen på P2P og F2P.)

 

(btw 2, konsoller må støtte F2P? Hva babler du om? Alt de trenger å gjøre er å la spill være online, noe de gjør allerede. Eller har du komplett oversett spill som DC Universe Online på PS3? Et MMORGP på konsoll?)

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...