Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan ikke koble til nettserver, selv om den fungerer


Anbefalte innlegg

Har fått et litt merkelig problem. Har en nettside som jeg ikke får koblet til, og får heller ikke kontakt med mailadressene som er knyttet opp til det samme domenet. Nettsiden fungerer fint på andre datamaskiner, bare ikke min. Har imidlertid fungert fint på denne maskinen tidligere.

 

Kjører Ubuntu 12.04, dersom det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis:

- Serveren fungerer for maskiner fra utsiden av nettverket

- Serveren ikke fungerer for maskiner på innsiden av nettverket

- Firewall er utelukket som problemkilde

- Du får kontakt med serveren fra innsiden av nettverket om du bruker intern-ip, men ikke ekstern IP

 

Så:

Kan det være snakk om NAT loopback i ruteren din som ikke er enablet. Da vil ikke eksterne adresser som refererer til en maskin på ditt eget nettverk fungere korrekt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjører nettsiden på samme boks som du forsøker å koble til fra, eller fra samme lokale nettverk? Svarer serveren på ping? Får du en feilmelding, i så fall hvilken?

 

Hvilken nettside gjelder det, og gjelder det flere nettsider enn denne?

 

Nei, siden ligger på en ekstern server (webhotell) fra ProISP. Eneste feilmeldingen jeg får er i Firefox, og det er at den ikke får koblet til. Er imidlertid ikke den vanlige feilmeldingen i Firefox når nettet ikke fungerer.

 

Får ikke svar på ping nei.

Lenke til kommentar

Hvis serveren er på webhotell eksternt kan du utelukke problemstillingen jeg refererte til.

 

Hvis andre maskiner men ikke din kan kontakte serveren under slikt tilfelle så er det mest nærliggende å tro at det er noe relatert til brannmur - og du kan teste å midertidig disable evt. software brannmur du har for å teste.

 

Har du andre maskiner i huset - og kan disse koble til serveren eller har de samme problem? (dette vil være meget nyttig å vite da det vil indikere om maskinen er problemkilden eller om det er noe i ditt nettverk generellt).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemet løste seg ved noe så simpelt som å resette routeren. Er vel ikke helt usannsynlig at det har vert noe krøll med IP-adresser da nei.

 

Mest typisk er vel gjerne at DHCP serveren begynner å tulle seg etter en lang stund, og slutter å gi ut IP adresser - som igjen resulterer i at nettet i praksis "slutter å fungere" ved mindre man har litt teknisk innsikt til å feilsøke det. Reset fikser normalt nettop slike ting. At slike problem i det hele tatt oppstår er dog ofte et tegn på dårlig designet firmware - hvilket er et veldig vanlig problem på alle forbrukerrutere egentlig. Jeg styrer normalt unna slikt og går for DD-WRT, Tomato, open-WRT eller lignende så langt det lar seg gjøre.

 

Bra du fikk fikset det i uansett tilfelle.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...