Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør dere når dere er deppet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefaler og finne ditt eget "mekka" om man kan si det. Jeg tar meg en sykkeltur i skogen eller stikker å fisker, man må bare finne sin måte å stenge resten av verden ute. Har også tendenser til å blir sur/irritert på meg selv når jeg egentlig har ett flott liv. Noe jeg ville tro de fleste har ;)

sitte å sture på diskujon.no er også moro.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener, tar badstue på treningssenteret, laang dusj når jeg kommer hjem, spiser, ser på film. I den rekkefølgen! Som oftest føler jeg meg bedre etter treningen, hvis ikke går jeg til neste steg :)

Skrevet

Bare så det er sagt, jeg har aldri tatt noen sjanser når det gjelder andre trafikkanter(også de myke), de eneste nesten-ulykkene jeg har vært borti har utelukkende vært andre førere sin feil. Har enda til gode å være med i en ulykke, bulket en gang rett etter jeg fikk lappen for 8 år siden, det er alt.

Blir noe helt annet på bane, har prøvd det også. Har også drevet aktivt med motorsport i flere år, langt ifra det samme det også. Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Anbefaler og finne ditt eget "mekka" om man kan si det. Jeg tar meg en sykkeltur i skogen eller stikker å fisker, man må bare finne sin måte å stenge resten av verden ute. Har også tendenser til å blir sur/irritert på meg selv når jeg egentlig har ett flott liv. Noe jeg ville tro de fleste har ;)

Til meg du tenkte?

Har mitt "mekka", men er vanskelig å komme "dit". En tur i skogen elle fisking er koselig det, trening også, men gjør absolutt ingenting med humøret mitt... Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Skrevet

Bare så det er sagt, jeg har aldri tatt noen sjanser når det gjelder andre trafikkanter(også de myke), de eneste nesten-ulykkene jeg har vært borti har utelukkende vært andre førere sin feil. Har enda til gode å være med i en ulykke, bulket en gang rett etter jeg fikk lappen for 8 år siden, det er alt.

Blir noe helt annet på bane, har prøvd det også. Har også drevet aktivt med motorsport i flere år, langt ifra det samme det også. Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Til meg du tenkte?

Har mitt "mekka", men er vanskelig å komme "dit". En tur i skogen elle fisking er koselig det, trening også, men gjør absolutt ingenting med humøret mitt... Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Ja, var ment til deg ;) Ihvertfall jeg merker når jeg sykler at alle tanker blir bare borte. Litt rart og forklare, men blir liksom bare helt tomt i hodet og alt skjer automatisk :)

Skrevet

Ja, var ment til deg ;) Ihvertfall jeg merker når jeg sykler at alle tanker blir bare borte. Litt rart og forklare, men blir liksom bare helt tomt i hodet og alt skjer automatisk :)

Kjenner til hvordan det funker, men for min del er det litt mer avansert enn å dra en tur i skogen eller noe.

Tenk deg at fallskjermhopping gir deg denne freden, men at flyplassen er 4 timer unna og piloten er vanskelig å få tak i :(

Slik har jeg det...

Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Skrevet

Kjenner til hvordan det funker, men for min del er det litt mer avansert enn å dra en tur i skogen eller noe.

Tenk deg at fallskjermhopping gir deg denne freden, men at flyplassen er 4 timer unna og piloten er vanskelig å få tak i :(

Slik har jeg det...

Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Kjipt :/

Skrevet

Joda, passe, men til gjengjeld kan jeg dedikere 2-3 uker i ferien til mitt "mekka".

Men, kunne tenkt meg noe lettere, har prøvd litt forskjellig, men lite som funker i lengden. Å drikke bort sine sorger som jeg delvis nevnte på forrige side høres nok værre ut enn det du kanskje tror, har mer penger enn jeg klarer å bruke, men færre venner og mindre fritid enn det jeg burde ha.

Sitter ikke hjemme å drikker dårlig hjemmebrent for å si det sånn.

Skjønner godt at folk begynner med dop, virker som den perfekte måten av koble helt av på, men kommer nok aldri til å begynne med det.

Penger != lykke

Det er min erfaring ihvertfall Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Skrevet

Jeg er kanskje mer metodisk enn de fleste, men jeg gjør følgende når jeg er deppa:

1 - akseptere at følelsen er der. Å slåss mot følelsene nytter ikke i lengden, da du i bunn og grunn slåss mot deg selv. Du kan kanskje undertrykke de en stund hvis du er sterk eller sta nok, men det er en krig du aldri kan vinne.

2 - om mulig finne ut hva som forårsaker at jeg føler meg deppa. Depresjon dukker i de fleste tilfeller ikke opp på magisk vis. De har som regel en underliggende årsak, og finner man årsaken kan man også lettere "kurere" seg selv. Det er viktig å være radikalt ærlig med seg selv, da man gjerne har opparbeidet seg "gode" grunner til hvorfor man gjør ting.

3 - når jeg finner årsaken forsøker jeg å finne en positiv løsning. I verste fall er løsningen en erkjennelse av at jeg ikke kan løse dette problemet på nåværende tidspunkt og i beste fall finner jeg en løsning jeg er fornøyd med, men neste sted er alltid det samme; slutte å tenke på de negative tankene.

Jeg betrakter på sett og vis følelser som levende vesener. De må ha "mat" i form av at man investerer tid og energi i de for at de skal kunne overleve, og jeg bruker en meditasjonsteknikk jeg lærte for mange år siden for å "splitte" bevisstheten min i to deler - en del som rommer de uønskede tankene, og en som rommer "jeg'et" som da påtar seg rollen som en passiv observatør. Dermed er jeg i stand til å få en viss avstand til de depressive tankene og betrakte de uten å engasjere meg i de. Dermed "sultes" de sakte men sikkert ut, og etter hvert forsvinner de av seg selv siden jeg ikke er villig til å gi dem det de trenger for å eksistere.

Det høres kanskje tungvidt ut og det krever en del mental trening og disiplin for å få det til, men for mitt tilfelle har det vært særdeles effektivt.

Skrevet

Joda, passe, men til gjengjeld kan jeg dedikere 2-3 uker i ferien til mitt "mekka".

Men, kunne tenkt meg noe lettere, har prøvd litt forskjellig, men lite som funker i lengden. Å drikke bort sine sorger som jeg delvis nevnte på forrige side høres nok værre ut enn det du kanskje tror, har mer penger enn jeg klarer å bruke, men færre venner og mindre fritid enn det jeg burde ha.

Sitter ikke hjemme å drikker dårlig hjemmebrent for å si det sånn.

Skjønner godt at folk begynner med dop, virker som den perfekte måten av koble helt av på, men kommer nok aldri til å begynne med det.

Penger != lykke

Det er min erfaring ihvertfall Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Siden du har litt penger til overs ville jeg anbefalt deg å kanskje ta motorsykkellappen? Utrolig bra kameratskap der, når du er ute og kjører hilser alle på deg ;) Også er det en utrolig frihetsfølelse.

Skrevet

Siden du har litt penger til overs ville jeg anbefalt deg å kanskje ta motorsykkellappen? Utrolig bra kameratskap der, når du er ute og kjører hilser alle på deg ;) Også er det en utrolig frihetsfølelse.

Har vurdert det, var nesten så jeg meldte meg på kurs for en stund siden, men har innsett at jeg antagelig kommer til å kjøre meg ihjel... Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Skrevet

Jobber med å lage ett levebrød ut av mitt "mekka", om ett par år er jeg forhåpentligvis der.

Har ett jobbtilbud når ett senter har åpnet i syden, men det ta tid å få det opp, antagelig også en del tid før de kan begynne å ansette folk...

Krever ganske mye mer fra meg også for å kunne starte å jobbe med det, både tid og penger.

Men igjen, er vel ett fåtall som har/får mulighet til å jobbe med det man liker best :)Anonym poster: c3d8025ad5dd1fe65abeebb5cb4fc644

Skrevet

Prøver å få være alene. (Lettere sagt enn gjort i Forsvaret).

Så tenker jeg over følelsene mine, hvorfor de er der og hva jeg kanskje kan gjøre for å bli bedre. Pleier å høre på trist/emosjonell/klissete musikk. Sånn har det egentlig vært helt siden jeg startet vgs. Har alltid ønsket "depresjon" velkommen med åpne armer, og velger å "ride it out" istedenfor å prøve å presse meg selv til å føle meg bedre. Har dog i senere tid blitt flinkere til å ta meg litt i nakken og "forutse" når jeg kommer til å føle meg deppet, og gjøre noe med det tidlig for å forebygge.

Hjelper veldig å prate med nære kompiser om følelsene også. Hender jeg stikker innom deppetråden og ser hva andre sliter med, det gir trøst.

Skrevet (endret)

Flere som snakker om å drive på med sine intersesser eller være for seg selv, men er det ikke da lett å komme inn i et spor hvor en kun er for seg selv og kun tenker på interessene sine? :)

Endret av LommeruskOp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...