Gå til innhold

Studielån bare for inntektenes skyld


Gjest Slettet-2I03X7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2I03X7

Hei,

 

Jeg er student, og bor fortsatt hjemme hos foreldrene mine. Jeg har altså ikke utgifter til husleie/strøm/bredbånd ol.

 

i tillegg jobber jeg deltid ved siden av, på en jobb der jeg tjener ca. 6000-7000 i måneden.

 

Jeg har dog fått tips fra flere om at jeg bør ta opp studielån likevel; når jeg fullfører studiet, vil enn viss prosent av det bli stipend, mens resten skal jeg betale tilbake.

Hvis jeg sparer lånet mitt, ikke bruker det opp, kan jeg betale tilbake lån-delen umiddelbart etter endt studie, slik at jeg slipper å betale renter.

Og da har jeg altså fått stipendbeløpet som "gratis penger".

 

HAr jeg forstått dette riktig?

Og så lurer jeg på; det er visst et maks beløp på hva jeg kan tjene på jobb vedisden av studielånet; hvordan vil dette påvirke lånet at jeg jobber og tjener såpass "mye" ved siden av? Vil en mindre andel av det totale lånebeløpet gjøres om til stipend? Eller er det kun det at jeg vil få utbetalt mindre mpnedlig beløp i studielånet?

 

 

Og er det ellers noen fordeler/ulemper som jeg bør ha i tankene?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikkje heilt sikker på alle reglane her, men trur ikkje du får fullt stipend og lån sidan du bur heime. Men ja, stipendet får du nok, slik eg har skjønt det. I tillegg er det jo ikkje dumt å ta lån/stipend uansett, for du kan putte det inn på en konto med grei rente, for så å betale tilbake med en gang etter fullført studie. På den måten får du kun renter for sparing i stedet for renter på lånet. Sånn tenker i vertfall eg, men er mulig det er mykje meir komplisert. Er ikkje akkurat økonomi-kyndig.

 

Det er ei grense på kor mykje ein kan tjene for å få stipendet, men den grensa finn på på lånekassen sine sider tippar eg :)

Lenke til kommentar

Nei, du får ikke stipend sålenge du bor hjemme. Men ta lånet uannsett og putt det inn på en høyrentekonto. Spar opp så mye du kan, og når du er ferdig med studiet betaler du ikke tilbake,da har du derfor mulighet til å kjøpe deg bolig, og et svært gunstig lån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7

Vil først takke alle som har kommet med innspill - dette var svært nyttig!

 

Så hvis jeg har forstått dette riktig - blir det da kort beskrevet slik:

1) Jeg får utbetalt like mye i lån hver måned som det alle andre studenter får. Bruk f. eks 300 000 kr som illustrasjon.

2) Men siden jeg bor hjemme under studiene, blir ikke en eneste krone av det totale beløpet gjort om til stipend. Altså er hele beløpet på 300k lån som jeg må betale tilbake.

3) Det eneste jeg har å vinne på dette er altså at jeg under studietiden ikke bør bruke dette beløpet, men heller sette det inn på høyrentekonto. For hvis jeg betaler tilbake 300k som jeg ikke har brukt, med en gang etter at jeg har fullført, så har jeg tjent opp rentene jeg får fra banken som "gratis penger". Altså har jeg ikke tapt noe der.

4) Og ettersom jeg ikke vil få noe stipend da jeg bor hjemme, har det vel egentlig ikke noe å si hvor mye jeg tjener på jobben min ved siden av; hele beløpet vil jo forbli lån allerede på grunn av den grunn at jeg bor hjemme...

Har jeg da forstått dette riktig?

 

 

 

Jeg tenker meg videre dette scenarioet:

Jeg tenker at jeg skal flytte inn til en familievenn; altså at jeg ikke lenger bor med foreldrene mine. Også hos denne personen kan jeg bo gratis; jeg betaler ingen ting.

Hvordan blir dette annerledes? Ut i fra det jeg hittil har forstått av det som er blitt skrevet ovenfor, kan jeg tenke meg at det blir som så:

1) Jeg får utbetalt like mye i lån hver måned som det alle andre studenter får. Bruk f. eks 300 000 kr som illustrasjon.

2) Men siden jeg ikke bor hjemme, betyr det at jeg har omgjøringsretten i behold; altså vil en del av det totale beløpet på 300k blir gjort om til stipend etter endt studium. Jeg trenger altså ikke å betale tilbake hele lånet på 300k.

3) Jeg kan sette disse pengene inn på konto. Da vil jeg få godt av både renten, pluss at den delen av lånet som gjøres om til stipend blir "gratis penger" for meg. jeg har altså ikke tapt noe!

4) Og så var det jobben da; På hjemmeisdene til lånekassen står det at "ved støtte hele kalnederåret" (noe jeg regnet med er det riktige for meg ettersom jeg har heltidsstudiet som totalt går over 5 år - 10 semestre), kan man ikke ha person- og kapitalinntekt på over 151 216. Ettersom jeg ikke har andre inntekter enn den overnevnte jobben, regner jeg med at dette ikke vil være noe problem. Og selv om jeg jobber ekstra mye etter eksamen både vår- og høstsemesteret så regner jo ikke lånekassen med dette ettersom studielån ikke blir utbetalt for disse månedene. Altså er ikke jobben min noen grunn til at lånet ikke blir gjort om til stipend.

5) Totalt sett får jeg altså så mye stipend som det er overhode mulig å få...

Har jeg forstått dette også riktig?

 

 

 

En ting til; alt det ovenfor gjelder vel selv om jeg kun tar opp lån for de tre siste årene av det fem år lange studiet? Altså at jeg ikke tar opp lån for de to første årene, men kun de tre siste?

 

Igjen - takk :)

Lenke til kommentar

Studielånet er uansett det beste lånet du kan ha, det slettes om du dør osv.

Ta opp lån, og bruke det som egenkapital ved boligkjøp er ikke så dumt.

 

 

Og selv om jeg jobber ekstra mye etter eksamen både vår- og høstsemesteret så regner jo ikke lånekassen med dette ettersom studielån ikke blir utbetalt for disse månedene.

Jo de regner med dette , det som er helt høl i hue.

 

 

Det er jo bare å søke , de finner ut om du skal ha noe penger eller el.

Du har ikke noe å tape.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har vært negativ realrente på studielånet de siste 5 årene ihvertfall, så langt tilbake jeg kan huske. Akkurat bør man kunne få rundt 3% på innskudd, mens lånekassen skal ha i underkant av 2,6% . Gratis penger med andre ord.

 

Ta så mye du kan og sett det på konto, det alene vil lønne seg. Når det skal betales tilbake, ta det på så lang tid som dem tillater, uansett om du trenger pengene med en gang eller ikke.

Lenke til kommentar

Studielånet trekker banken av lånebeløpet du kan få, men du får bedre rente med for eks under 80% lån på bolig. Så da sitter du med et teoretisk godt studielån og med det får lavere rente i banken på selve huslånet.

Rene kinderegg i fordeler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2I03X7

Studielånet trekker banken av lånebeløpet du kan få, men du får bedre rente med for eks under 80% lån på bolig. Så da sitter du med et teoretisk godt studielån og med det får lavere rente i banken på selve huslånet.

Rene kinderegg i fordeler.

 

Hei, og takk for svar.

Jeg skjønte ikke helt det med at banken "trekker" lånebeløpet... Vil det si at de ser jeg har ubrukt studielån på konto, og dermed får jeg låne mindre av banken?

 

Og det med lavere rente fra banken? Tenker du da på at når jeg tar opp boliglån, så må jeg betale mindre i renter ettersom de ser at jeg har tatt opp studielån som må tilbakebetales?

 

Er virkelig blank på økonomi ol, så setter virkelig pris på svar fra alle sammen. Det er snilt av dere :)

Lenke til kommentar

Skal du ha biliglån er normen nå årslønna di x 2,5 får du låne.

La oss si det blir 2.000.000

Så har du 300.000 i gjeld i lånekassa , da får du låne 1.700.000 av banken.

 

De trekker også i beløpet du kan låne for pr barn du har og all annen gjeld som for eks mastercard ol.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke helt det med at banken "trekker" lånebeløpet... Vil det si at de ser jeg har ubrukt studielån på konto, og dermed får jeg låne mindre av banken?

 

På en måte. Eksisterende gjeld teller negativt på rammen du vil få på nye lån i banken. På den andre siden, da har du jo disponible penger på konto som du kan legge inn i som egenkapital, så du trenger mindre lån fra banken igjen, så det går det opp. Da er det rentebetingelsene på studielån vs det lånet som du ellers må ta som bestemmer om det er lønnsomt.

 

Siden studielån alltid vil ha lavere rente enn alle typer banklån er det fordelaktig å delfinansiere det du ellers hadde trengt banklån til med studielån hvis du kan det.

 

Banken trekker ikke studielånet rett av rammen heller. Får du en personlig vurdering legger dem heller forventede utgifter til studielånet inn i beregningen av betalingsevnen din. Siden dem forventer gode renter på studielånet vil f.eks ikke 200' i studielån gi flatt 200' mindre ramme. Sannsynligvis nærmere 100-150' mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et lignende spm. ang. lån i forhold til inntekt. Jeg har jobbet et år før jeg nå setter i gang med studier. Kommer til å ha en formue på ca. 400 000,- og inntekt i år på opp mot 320 000,-. I fjor hadde jeg en inntekt på 250 000,-.

 

Hva lønner seg for meg?

Hvis jeg søker om lån/stipend og sparer pengene, vil denne summen bli lagt på formuen min? Mener bestemt at det ikke skjer, men likevel litt usikker. I og med at jeg får 90 000,- i lån/år, bør vel formuen min minke med samme sum?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-2I03X7
Jeg skjønte ikke helt det med at banken "trekker" lånebeløpet... Vil det si at de ser jeg har ubrukt studielån på konto, og dermed får jeg låne mindre av banken?

 

På en måte. Eksisterende gjeld teller negativt på rammen du vil få på nye lån i banken. På den andre siden, da har du jo disponible penger på konto som du kan legge inn i som egenkapital, så du trenger mindre lån fra banken igjen, så det går det opp. Da er det rentebetingelsene på studielån vs det lånet som du ellers må ta som bestemmer om det er lønnsomt.

 

Siden studielån alltid vil ha lavere rente enn alle typer banklån er det fordelaktig å delfinansiere det du ellers hadde trengt banklån til med studielån hvis du kan det.

 

Banken trekker ikke studielånet rett av rammen heller. Får du en personlig vurdering legger dem heller forventede utgifter til studielånet inn i beregningen av betalingsevnen din. Siden dem forventer gode renter på studielånet vil f.eks ikke 200' i studielån gi flatt 200' mindre ramme. Sannsynligvis nærmere 100-150' mindre.

 

Hei, og takk for svar.

Jeg har noen spørsmål til det du skriver, og håper du har tid til å svare på noe av dette:

 

Ang. det med at eksisterende gjeld teller negativ; hva om jeg betaler tilbake lånet med en gang jeg er ferdig med å studere; jeg betaler da kun tilbake den delen av lånet som ikke er blitt gjort om til stipend + at jeg slipper å betale renter. Jeg sitter altså igjen med "gratis penger" tilsvarende det belpet som blir omgjort til stipend.

Da vil vel ikke dette telle negativt? Dvs jeg kommer til å få fullt lån?

 

 

Og så har jeg et spm. til ang. når banken gir meg et lån for å kjøpe bolig. Når jeg skal kjøpe bolig er jeg i følgende situasjon; jeg har ca. 1 million i egenkapital. Videre har jeg ikke noe gjeld, da jeg allerede har betalt tilbake studielånet mitt. I tillegg kommer at jeg har en årsinntekt på ca. 400 000 kroner. Og jeg skal ta opp lån sammen med en person som får ca. 300 000 i årsinntekt.

Altså poenget mitt er; jeg vil vel ikke få mindre lån av banken for å kjøpe bolig dersom jeg har såpass mye penger? Jeg vil kjøpe et stort hus på "beste vestkant", og da vil jo jeg og den jeg skal ta opp lån og kjøpe hus sammen med ha et behov for mye penger.

 

Og en siste ting; jeg bor ikke lenger med foreldrene mine; jeg har flyttet inn til en tante. Hos henne bor jeg gratis; betaler ingen ting. Altså studielånet mitt vil vel på denne bakgrunn bli gjort om til stipend; det spiller vel ingne rolle at jeg i realiteten ikke har noen utgifter mens jeg bor hos tante? Kravet er vel bare at jeg ikke skal bo med mine biologiske foreldre?

 

På forhånd takk!

Endret av Slettet-2I03X7
Lenke til kommentar

Det banken ser etter er hvor mye gjeld du har, ikke hvor egenkapitalen kommer fra. Eller mer presist: Det dem ser etter er hvor mye penger dem regner med at du må bruke på å betjene den gjelden du har.

 

Da vi tok lån sist for å kjøpe hus i vinter gjorde dem følgende i bankene når vi snakket med dem personlig:

 

- Summerte opp de faste inntektene våre per måned

- Trekke fra husholdingsutgifter fra et forhåndsdefinert budsjett utfra antall barn, størrelse og type bolig, blihold og litt sånt. Tror det landet rundt 15' for oss.

- Trekke fra utgifter til andre lån vi har (hvor mye vi kommet til å betale hver måned på studielånet, gitt en rentemargin)

- Trekker fra litt buffer til sparing og "diverse"

 

Da ender man opp med hvor mye penger man kan bruke på å betjene renter på bolig hver måned. Utfra det, og hva slags rentesatser man må tåle er det da greit å beregne maksimalt beløp man kan låne.

 

Normalt sies det 2,5 ganger inntekten etter et sånt regnestykke. Men det er veldig forenklet. Har man lav inntekt blir det mindre, ingen bil blir det mer. Har man ikke barn blir det en del mer. Er annen gjeld f.eks et dyrt billån og ikke studielån blir det mindre osv...

 

Varierer med banker også. DNB ville f.eks låne oss nesten 4-gangeren mens den lokale sparebanken la seg litt under 3-tallet, så hvis målet er å låne mest mulig er det mye å hente på å "shoppe rundt" litt. Uten at jeg anbefaler akkurat det...

 

Hvis jeg skal gjette for dere, uten barn og andre dyre ting: Dere vil ha ca 40' utbetalt til sammen før rentefradrag, så etter normale kostnader (sifo-budsjett + bil faste som forsikringer og sånt) har dere 20-25' i måneden å betjene med. Burde holde greit til noe over 2 mill i lån, kanskje rundt 2,5. Med kalkylen DNB brukte på oss, kanskje 3, men dem ble jeg litt skeptisk til, siden dem virket å operere på et litt annet nivå enn "alle" andre Så du er i rute til en bolig til litt over 3 mill hvis du har en mill på bok.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-2I03X7

Jeg vil igjen takke for dine utfyllende og svært informative svar! Det er snilt av deg å bruke din tid, og dele erfaringer!

 

Ettersom jeg har flyttet ut til tante, tenker jeg at jeg skal ta det studielånet for de tre årene jeg har igjen av studiet.

Så setter jeg inn hele beløpet på sparekonto med høyrente, slik som noen her over har anbefalt.

Jeg betaler tilbake med en gang jeg er ferdig med studiene, slik at jeg da har fått stipenddelen av studielånet, samt noen renter fra da jeg sparte (selv om jeg ikke forventer at utbyttet av renter kommer til å være enormt).

Ettersom studelånet da er tilbakebetalt, slipper jeg å tenke på å få mindre lån fra banken ettersom de gir mindre hvis man har tidligere lån.

Jeg kommer da til å ha mye i egenkapital, og med et større lån fra banken, kommer vi sannsyligvis til å få kjøpt et litt finere hus. Jeg tror ikke jeg skal ta opp noe billån - kan klare meg med en litt billigere bil finansiert med egen penger, så vil vel da ikke ha noe slik lån som blir grunnlaget for at banken trekker meg i det lånebeløpet de kan gi meg...

 

 

Tusen tak igjen; drømmen om å kjøpe hus virker ikke like fjern nå lenger.

:)

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål: Du bor gratis hos din tante. Må hun gjøre noe, eller betale noe for at du skal bo gratis hos henne? Jeg tenker i forhold til at du da får stipend kontra å kun få lån dersom du hadde bodd med dine foreldre.

 

Er nemlig i lignende situasjon, hvor de man skal bo hos lurer på om dette vil få noen implikasjoner for deres del, da med tanke på skatt osv.

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...