Gå til innhold

Nokia sparker 10.000 ansatte


Anbefalte innlegg

~snip

 

1) I følge grafen der solgte da Nokia 66mill mobiltelefoner i 2011? Rart at det oppgitte tallet da er 422mill.

 

 

2) Uansett, poenget mitt var at Nokia til tross for motgangen, og disse tallene, har et produksjons og distrubisjonsapparat som fremdeles er i drift. Selv om man kutter her og der. Og Nokia vil derfor være skikket til å produsere og distributere et bredt spekter av apparater bassert på WP som i alle fall komersielt sett har et potensiale som overgår symbian i dag.

 

3) Som WP-bruker selv er jeg veldig sikker på at MS og Nokia vil lykkes med å snu den negative trenden for Nokia, ikke bare fordi WP faktisk er et veldig bra OS, men spesielt med det felles økosystemet for W8 (pc og nettbrett) og WP8 når disse lanseres nå i høst.

 

1) Jeg vet ikke. Grafen mangler sentral info og jeg husker ikke nok av det jeg har lest. Ut fra det som står på grafen skulle det vært telefoner og ikke smarttelefoner, men det går ikke opp.

 

2) Nokia har mistet veldig mange nøkkelpersoner. Det er helt umulig å spå, så jeg nøyer meg med å se hva trendene er. Det skal bare én jesustelefon til for å snu alt.

 

3) Når det gjelder Windows 8, så tilhører jeg de som mener at Metro ikke er egnet for desktop. Så vi får se hvor mye synergi-effekt det egentlig blir. Best case er at det gir en massiv boost til Windows Phone, Worst case er at det blir Desktop Windows + en IOS-kopi som lever side om side i en skitzofren mølje. Så langt er jeg tilbøyelig til å tro at Windows 8 ikke kommer til å få en positiv mottakelse. Basert på at jeg ser mange som har de samme innvendingene som jeg går og bærer på. Men det er jo bare spekulasjoner fra min side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette er såklart gjetninger fra min side. Personlig ser jeg i alle fall fordelen av kryss plattform applikasjoner.

 

 

En fordel som jeg har opplevd fordelene med i Maemo, som støttet vanlige (ARM) Linux-applikasjoner, og som jeg hadde stor tro på når Qt var i ferd med å fases inn som nøkkelplatform hos Nokia.

 

Android og IOS kunne hatt samme fordelen vis a vis all programvare som finnes for Linux/Unix@ARM, men de har valgt å heller kontrollere programvaremarkedet for økt profitt. Det er jeg overvist om at også Microsoft kommer til å gjøre.

 

Så lenge jeg tror det, vil fordelen da ikke være så stor i praksis. Jeg tror man kommer til å få veldig god integrasjon mot andre Microsoft-produkter; les: word og exhange, men at Metro-biblioteket bygges opp fra bunnen av, som så mange ganger før.

Lenke til kommentar

Serpent, det er infrastrukturen som raseres nå. Hadde WP vært bra så hadde markedsandelen vert over 30% nå. Det er der problemet ligger, WP er ikke bra nok. Det er ikke mer komplisert enn som så.

 

Det er ikke så enkelt som så.

 

Hvis man ser på markedet når Android ble sluppet var segmentet neste generasjons smartphones dominert av en ny type telefon som skulle medføre store endringer i markedet, iPhone. iPhone var imidlertid fra starten av en eksklusiv telefon, samt at et bruksmønsker som passet til en telefon av denne typen var forbehold folk med en viss betalingsevne.

 

Derfra har android slått seg opp i et bredt segment, også på og i starten i hovedsak på low/mid end telefoner. Dermed gikk android i stor grad også i upløyd mark. Like vell gikk det hele to år før de hadde den markedsandelen du etterspørr.

 

WP kommer nå inn i et marked der denne nye generasjonen smarttelefoner har blitt enda smartere. Stadig flere bruker smarttelefoner, og kravene til en smarttelefon er høyere enn noen gang. Det er ikke lenger upløyd mark i de tradisjonelle markedene for smarttelefoner.

 

Med to så utbredte aktører i markedet kan man ikke uten videre forvente en tilsvarende vekst for en ny aktør, også mye fordi en smarttelefon innebærer et helhetlig økosystem som knytter til seg brukere utover selve telefonen. Man gjør invisteringer i HW og SW tilpasset er spesielt OS eller HW. Dermed er også terskelen for å bytte OS større nå enn tidligere.

 

Android var heller ikke veldig bra når det kom på markedet, og WP var heller ikke veldig bra før mango oppdateringen. Dette gjaldt også iPhone (som for eksempel ikke hadde støtte for MMS +++) WP er imidlertid et veldig bra OS. Jeg har selv brukt det i ca 1.5 år, og kommer ikke til å skifte slik det ser ut i dag. Med W8 kommer også WP etter når det gjelder HW-støtte, som da ser bedre ut på papiret også.

 

Når det gjelder infrastrukturen til Nokia er den langt i fra rassert. Produksjons og distribusjonskanalene eksisterer, men de omstrukturerer riktig nok selskapet slik at det passer inn selskapets nye behov. Det er klart at Nokia må gjøre dette for over de neste årene skal man ikke se bort i fra at den totale omsetningen av telefoner faller betydelig i de typiske smartphone markedene, før de ender opp med WP og en eller annen possisjon i markedet.

 

Når det gjelder possisjon i markedet er det vanskelig å forutse. Det er imidlertid på det rene at, som jeg skriver over, økosystemer er viktig for en persons valg av smarttelefoner. Gjenbruk av applikasjoner og at applikasjoner finnes osv teller mye. Der er det slik at WP er litt i bakleksa på grunn av markedsandeler fordi utviklere fokuserer på plattformene med størst nedslagsfelt.

 

Nå i oktober kommer imidlertid Windows 8, og med Windows 8 nettbrett på både ARM og x86 og Windows Phone 8. Felles for disse er at alle kjører sammer kernel, alle støtter metroapplikasjoner. Windows er den absolutt største plattformen i både bedrifts og hjemmesegmentet. Folk som da kjøper metroapplikasjoner til sin Windows 8 datamaskin vil da potensielt kunne benytte samme applikasjon tilpasset WP8 og omvendt. Metroappene blir ikke lenger forbeholdt "på farten" devicene til folk, men alt utstyr de bruker i en hver situasjon.

 

Dermed har MS gitt hele sitt økosystem en markedsandel de to andre plattformene så langt ikke er i nærheten av. Dette tror jeg nok applikasjonsutviklere er klar over.

 

Her var det mye rart. Et sammensurium uten like. Når Android kom, så dominerte Symbian, WM, RIM og WebOS. Litt forskjellig fordelt rundt om i verden. iOS var bare en knøtt. Android var først KUN på HTC, KUN i USA det hele første året. Telefonen var bare en utviklermodel. Samsung, Sony E, LG brukte alle WM og litt Symbian. RIM hadde sitt egen og Palm hadde WebOS.

 

Så i 2009 kom den første HTC for "vanlige" folk, HTC Magic (jeg har min enda). I begynnelsen av 2010 var det fremdeles bare HTC, men i løpet av 2010 kom det et ras av Android fra "alle" da de faset ut WM og Symbian fra sitt sortiment, resten er historie. Nå har Android 60-70% av markedet.

 

Apple var også kun i USA det første året, og kom ikke hit før i 2008 med 3g. Men det var ikke før i 2010 at Apple begyndte å bre om seg for alvor også.

 

WP kom også i 2010, med brask og bram på HTC, Samsung og LG. Siden har det bare gått nedover.

 

I dag er WM død, Symbian er død, Maemo/MeeGo er død, WebOS er død, RIM er på god veg til å dø, og WP har aldri kommet over kneiken og er så godt som dødt. Bada holder ut, utrolig nok. Men det er et som fremdeles raser fremover, og det er Android. iOS holder det også gående ganske så bra.

 

Android og iOS er diametralt forskjellig. Det er ingenting som binder dem sammen. Brukeropplevelsen kan være lik på et vis da det er touch screen først og fremst, men det er alt.

 

Android var veldig bra da det kom. Det var full integrasjon med Google sine tjenester, alt virket, MMS, maps, e-post. Det eneste var at det var litt kjedelig, litt dødt på et vis. I tillegg hadde XDA-dev tatt til seg Android med full fres fra første stund.

 

Både Android og iOS har full integrasjon mellom Tablet og Phone. Det er samme OS'et, samme apps. MS har ingenting av dette. På PC har du bruk for program av helt annet kaliber en en app. Metro-tullet i Windows 8, det vil aldri slå igjennom. Å sette inn et touch screen grensesnitt i en PC er like dumt som å sette inn et PC grensesnitt i en telefon (MS har gjort det også, uten det helt store gjennombruddet).

 

En spade er en spade. WP er et dårlig OS, og derfor går det utfor stupet med Nokia nå. De har satset på en hest som ikke engang kan gå rett.

 

Jeg spør stadig vekk hva som skal bli så bra med WP8, men får aldri noe svar. Alle MS-fanboys har på et eller annet merkelig vis så stor tro på at da skal det bli så bra (noe som betyr at WP7 mangler noe). Samtidig roser de WP7 opp i skyene. Det virker veldig tåpelig hele greia spør du meg.

 

Nokia har lenge gått nedover, men nå begynner det å kantre, baugen peker nedover og vann fosser inn. Jeg klarer ikke å se at noe kan redde Nokia nå. Det eneste er at MS/Nokia har laget et skikkelig OS i WP8 istedet for den vederstyggeligheten WP7 er. Jeg har egentlig ikke noe reelt håp om det mere heller, det går for fort nedover nå, på alle kanter.

Lenke til kommentar

~snip

Nå er vi fort over på en annen diskusjon her. Men når det gjelder W8 og metro er det mange følelser ute å går, og spesielt mange førsteinntrykk hvorav flere basseres på bilder/videoer. Videre er de fora jeg og du diskuterer i en del folk med sterke predefinerte meninger som kommer fram bare de får en liten sjanse.

 

Jeg er tilbøyelig til å si at jeg deler samme skepsis til desktopbruken, for jeg er selv systemteknikker, men vi har da også sett en god del av funksjonaliteten til W8 i praksis. Vi har testet W8 en stund i virtuelle miljøer, samt på desk/laptop klienter og nettbrett. Og for nettbrett og bærbare med touchskjermer er det faktisk en hel del ting som fungerer jævelig bra.

 

De samme tingene fungerer også bra på en desktop når man venner seg til det. Spesielt om man går ut av teknikker / entusiast rollen og ser på hva det er vanlige brukerevil ha. Det er rett og slett informasjon og hurtig tilgang til den og de ønsker å dele og eller samhandle med denne informasjonen raskt.

 

Det jeg digger med W8 i jobbsammenheng er at jeg har et nettbrett jeg kan docke med en 24" skjerm, mus, tastatur +++, og bare røske med meg når jeg drar. Dette nettbrettet kjører Direct Access slik at jeg i praksis er tilkoblet bedriftsnettverket som om jeg sitter på kontoret, og all lagret data fra hvor som helst i verden (så lenge jeg har en eller annen form for nett). Som systemteknikker er også dette en drøm da managementpoint vil være som på en vanlig PC.

 

Derfor tror jeg mange firma vil ta i bruk W8 nettbrett etter hvert, hvilket gjør brukere kjent med systemet. Dette kan i neste omgang medføre at de skaffer et tilsvarende brett privat, eller benytter bedriftens.

 

Det er mye som tyder på at applikasjoner kommer til å kunne kjøres på tvers av plattformene. Teknologisk er det i alle fall mulig, og det er funnet hint i koden til W8 som hinter om dette. MS har også kommet med hint som kan tolkes dit. Det er også bekreftet at x86 versjonen kan kjøre ARM metro applikasjoner. Dette spørsmålet får vi uansett trolig svaret på 20. juni da WP8 viser fram WP8.

 

Forskjellen på Linux/Unix@ARM og iOS/Android, og W8/WP8 og MS er at MS kontrollerer hele økosystemet på kryss av plattformene. Dermed har de uansett kontroll over programvaremarkedet (metroappene).

 

Men nå beveger vi oss over til oppgaver best egnet til folk på kirkekontoret, og vi praktiserer litt forskjellig religion. Forskjellen er vel kanskje at vi i løpet av det nermeste året får vite om det er noe i det vi tror. :w00t:

Lenke til kommentar

~snip

Legg merke til at jeg skriver neste generasjons Smart Phone. Altså, poenget var ikke å si at iPhone hadde stor possisjon i markedet, men at den brakte med seg noe nytt som skulle medføre store endringer i markedet. Fra der av etablerte Apple en eksklusiv og dominerende possisjon i dette segmentet, og førte til et skifte i hvordan man ser på og bruker en smartphone. Selv om de totalt sett ikke hadde store markedsandeler satte man i praksis dødsstøtet på mobiltelefoni slik vi kjente den fra før selv om den er seiglivet.

 

I dette samme segmentet som jeg her kaller neste generasjons smartphone slipper da google android. Det historiske du skriver er riktig. Poenget er at disse to OS'ene fra sin spede start i praksis vandrer i upløyd mark. Og vi har sett hvordan det gikk.

 

WP kommer inn i et marked som stort sett er ferdig pløyd. Derfor kan man ikke uten videre si at OS'et er dårlig fordi man i løpet av samme tidsluke ikke har oppnådd 30% markedsandeler, so da er påstanden din over her.

 

Det er riktig at iPhone fikk en real oppsving i 2010, men de hadde vokst jevnt og etablert en markedsstandard. Samtidig hadde android begynt og vokse seg enda fetere. på slutten av dette året lanserte MS riktig nok WP7. Men det var også nå salget av smarttelefoner som du sier eskalerte enda mer. iOS og Android var da som jeg skrev etablerte med sine tilhørende økosystmer. MS kom sent inn og manglet dette økosystmet, samtidig som det tok et år før WP med mango oppdateringen ble godt nok.

 

Derfor har WP mindre moment etter lansering enn de to andre. Men det har ikke gått nedover, og i år har man sett en tydelig oppsving. Markedsandelen ligger nå på 3%, og fortsetter utviklingen kan man se 20mill enheter solgt ved utgangen av året om trenden holder seg der den er nå.

 

Du skriver at WP mangler integrasjon mellom flere enhetstyper, som mobil og nettbrett. Vell, med lanseringen av W8 og WP8 har man sammer kernel på PC, nettbrett og mobil.

 

Hva jeg mener om W8 ser du i innlegget over her, men jeg tror du har et forenkelt og forutinntatt syn på W8 og metro. Hvis man ser på trender går man stadig mer mot bærbare enheter, og spesielt nettbrett og touchbare bærbare, og der fungerer W8 veldig bra. Det fungerer også veldig bra til vanlig "desktop" bruk, selv om metro startmenyen og noen detaljer behøver tilvenning på desktop.

 

WP er på ingen måte et dårlig OS. Jeg er i den heldige situasjon at jeg sitter på det meste av utstyr, og jeg får stort sett den mobilen jeg peker på. Jeg prøvde WP for ca 1.5 år siden utelukkende fordi jeg var nysgjerrig, og litt lei av det som fantes. Og etter å ha brukt WP7 en liten stund var jeg klar på at jeg ikke kom til å "gå tilbake" slik OS'ene fremsto den gangen. Ganske enkelt fordi WP fungerer utrolig bra, og det meste jeg gjør er enklere og raskere på WP. Jeg hentet meg inn en HTC sensation for litt siden og brukte denne i ca en mnd. før jeg gikk tilbake til min Omnia 7. Jeg rev meg rett og slett i håret over hvor mye mer knotete og tungvindt alt var. Så nå får jeg heller en Lumia 900 frem til det dukker opp kvassere WP8 enheter. Med mindre jeg fristes mer av en ny høstlansering av noe snacks fra apple eller google.

 

Når det gjelder hva som skal bli så bra i WP8 så kan man spørre seg hva som blir så bra i iOS6, eller neste bakeverk fra android. Alle OS kan bli bedre. Hvor mange oppdateringer har ikke android vært i gjennom for komme dit det er i dag? Hele det nest site avsnittet ditt er jo bare latterlig.

 

WP8 bygger videre på WP7, som fungerer velgid bra. At du kaller det vederstyggelighet forteller meg at du har sett noen firkanter og tenkt kjeeedelig, og droppet hele greia. Greit nok, ditt valg. Men faktum er at WP kunder i undersøkelder er mer fornøyd enn androidkunder, og ofte like eller mer fornøyd enn iPhone kunder. Ref siste kundebarometer fra AT&T for eksempel.

 

Så den spaden din kan du således stikke et annet sted.

Lenke til kommentar

Serpent, det df bare fantasier du kommer med. WP kom i oktober 2010. På den tiden rulet fremdeles Symbian, hestehoder foran noe annet. Den upløyde marka di som WP ikke har tatt del i eksisterer ikke.

 

Jeg har levd såpass lenge, har fulgt med og vert med på dette. Jeg har enda min Commodore 64, og original IBM PC fra 1981. Jeg klarer å se hva som slår gjennom, hva som er bra. Det er svært lite mystikk bak slike ting. Det som er bra det slår igjennom, og det som har synlige muligheter det slår igjennom. Det er kul umulig å banke dårlige løsninger på folk, så lenge det finnes bedre alternativer.

 

Både iOS og Android er bedre, med uendelig mange flere synlige muligheter enn WP. Det er problemet med WP, ikke at folk ikke har oppdaget det, eller at WP har kommet uheldig ut i verden.

 

Jeg husker jeg installerte RC av Win7 første gangen. Da ble jeg virkelig gledelig overrasket. Et kjempebra bruks-OS med et hav av muligheter, en skikkelig oppgradering fra XP. Med Win8 var reaksjonen - herregud, det må ha rabla for MS. Metro er ikke bra, men tross alt praktisk på telefoner, og helt sikkert på nettbrett. På PC er det bare tull, PC er et annet brukerkonsept. Men for all del, man kan venne seg til mye. Men jeg ser for meg at Win7 vil vare lenge ennå, og Win8 vil få samme sknebne som Vista, men av ulik årsak.

 

Apple vil stadig ta inn på mht PC. Android vil også bevege seg i den retningen. De har jo Chrome OS, selv om ikke det per dags dato akkurat er noen braksuksess.

 

Det dr myd som kan skje framover, men WP er like fult et dåflig OS. Med mindre det får en skikkelig oppgradering til det bedre, er det over og ut. De har ikke fått det til de to siste år.

Lenke til kommentar

Serpent, det df bare fantasier du kommer med. WP kom i oktober 2010. På den tiden rulet fremdeles Symbian, hestehoder foran noe annet. Den upløyde marka di som WP ikke har tatt del i eksisterer ikke.

 

Jeg har levd såpass lenge, har fulgt med og vert med på dette. Jeg har enda min Commodore 64, og original IBM PC fra 1981. Jeg klarer å se hva som slår gjennom, hva som er bra. Det er svært lite mystikk bak slike ting. Det som er bra det slår igjennom, og det som har synlige muligheter det slår igjennom. Det er kul umulig å banke dårlige løsninger på folk, så lenge det finnes bedre alternativer.

 

Både iOS og Android er bedre, med uendelig mange flere synlige muligheter enn WP. Det er problemet med WP, ikke at folk ikke har oppdaget det, eller at WP har kommet uheldig ut i verden.

 

Jeg husker jeg installerte RC av Win7 første gangen. Da ble jeg virkelig gledelig overrasket. Et kjempebra bruks-OS med et hav av muligheter, en skikkelig oppgradering fra XP. Med Win8 var reaksjonen - herregud, det må ha rabla for MS. Metro er ikke bra, men tross alt praktisk på telefoner, og helt sikkert på nettbrett. På PC er det bare tull, PC er et annet brukerkonsept. Men for all del, man kan venne seg til mye. Men jeg ser for meg at Win7 vil vare lenge ennå, og Win8 vil få samme sknebne som Vista, men av ulik årsak.

 

Apple vil stadig ta inn på mht PC. Android vil også bevege seg i den retningen. De har jo Chrome OS, selv om ikke det per dags dato akkurat er noen braksuksess.

 

Det dr myd som kan skje framover, men WP er like fult et dåflig OS. Med mindre det får en skikkelig oppgradering til det bedre, er det over og ut. De har ikke fått det til de to siste år.

 

Jeg har fremdeles min Philips G7000 fra 1983, ser ikke hvordan det skal påvirke noe som helst.

 

Det er riktig at en hel del mobilsystemer annet enn WP, iOS og android dominerte markedet i 2010, jeg har heller ikke påstått noe annet. Jeg presiserer at iOS og android gjorde sine inntog som neste generasjons OS og satte med sine tilhørende økosystemer en ny markedsstandard. Selv om andre mobiler enn disse tre dominerte markedsandlene i 2010 hadde iOS og Android allerede fått fotfeste og var i sterk vekst gjennom årene før.

 

Med dette knyttet de også til seg3, parts HW utviklere, programutviklere osv, samt at iPhone fikk possisjon som markedsleder på inovasjon og utvikling, og således per definisjon var det man ville ha. Windows Phone kom inn på markedet i 2010 og skulle da etablere et navn, samt bygge et tilhørende økosystem. Om jeg ikke husker feil hadde iOS en par tre hundre tusen apps på den tiden, og tilhørende apps var mye av salgsargumentasjonen. Det skulle mer en bare en lansering til for å få utviklere til å satse på apps til WP. I tillegg var som jeg skrev ikke WP god nok før året etter.

 

Det er klart at alt dette påvirker salget av WP.

 

Men i det siste har det løsnet. MS marcetplace er den raskest voksende, både historisk og akkurat nå. Det har kommet til noen kurante mobiler som selger relativt greit. Markedsandelen er stigende, og er nå på 3%. Og om ting ikke endrer seg kommer salget fremdeles til å øke. AT&T kjørte kundebarometer på sine kunder, og Lumia 710 brukere er de mest fornøyde. Andre tester viser at også WP brukere er like fornøyde, eller mer fornøyde enn iPhonebrukere. Her kommer Android jevnt over dårligere ut.

 

http://www.neowin.net/news/windows-phone-tops-in-user-satisfaction

http://www.1800pocketpc.com/windows-phone-is-head-to-head-with-ios-in-user-satisfaction/29732/

 

Hadde dette vært et dårlig OS hadde ikke dette skjedd.

 

Det er klart at enkelte avanserte brukere vil finne flere custom muligheter på android, men dette gjelder ikke folk flest, og det er disse som kjøper flest mobiler. Jeg er selv systemteknikker, og anser meg selv generelt som en avansert bruker. Like vell, WP dekker 98% av behovet jeg til daglig har i en mobiltelefon, og da på en raskere og mer sømløs måte enn jeg noen gang opplevde med android.

 

Hva folk flest måtte mene om W8 og metro får såklart være opp til dem. Hvis vi ser på trender i markedet er ikke lenger desktopmaskiner det folk flest kjøper. Med W8 lanseres en hel serie nettbrett og bærbare med touch skjerm. Hvis du setter deg ned å bruker W8, og finner ut hvordan det brukes, og hva som finnes av skjulte og synlige funksjoner. Det fungerer faktisk veldig bra.

 

På en desktop med mus fungerer alt på samme måte, nesten, og det er stort sett en vanesak. Hvorfor savne startmenyen? Jeg gjorde det først, men faktisk så har metro en hel del fordeler når man tar dem i bruk. Hvor ofte sitter du å studerer startmenyen?

 

Men for all del, vi kan vel komme tilbake til denne tråden om et års tid, så får vi se.

Lenke til kommentar
Selv om andre mobiler enn disse tre dominerte markedsandlene i 2010 hadde iOS og Android allerede fått fotfeste og var i sterk vekst gjennom årene før

So what i tilfelle? Markedsandelene til iOS og Android tilsammen var ca 10% ved inngangen til 2010. Det var mer enn nok av "upløyd" mark for WP. Det var ikke før andre halvdel av 2011 at Android virkelig tok av. I dag leder Android klart, men dette er salgstall. Fremdeles er det flere folk ute i verden som bruker Symbian enn noe annet OS.

 

I tillegg var som jeg skrev ikke WP god nok før året etter.

WP er fremdeles ikke godt nok, og det er dette som er problemet. WP kan bli en bra arvtager til S40, men som smart-telefon OS er det for begrenset.

 

Andre tester viser at også WP brukere er like fornøyde, eller mer fornøyde enn iPhonebrukere. Her kommer Android jevnt over dårligere ut.

Hummer og kanari. WP brukes på dyre produkter, det samme gjør iOS. Android brukes på superbillige telefoner, under 1000-lappen. De billigste Android er ikke mye å rope hurra for, og i det skjiktet har WP en gylden mulighet.

 

Det er klart at enkelte avanserte brukere vil finne flere custom muligheter på android, men dette gjelder ikke folk flest, og det er disse som kjøper flest mobiler

Igjen det er ikke det som er problemet. Det er en fordel for Android at den kan settes opp slik at man har det mest brukte lett tilgjengelig. Det samme kan forsåvidt WP, så dette er ikke det helt store argumentet. Problemet er manglene i WP, manglene som MS av en eller annen uforståelig grunn ikke vil rette opp.

 

Min Lumia fungerer bra den, men bare det at det ikke går å legge ved vedlegg i mail, annet enn bilder!! En sånn begrensning har jeg ikke bruk for i det hele tatt. Og hvorfor i alle dager er den der i første omgang? Uten dette uforståelige tullet hadde WP nå hatt 20-30%

 

Hvis WP8 fikser de fleste manglene i WP7, ivertfall de mest graverende, de som gjør OSet ubrukelig, så vil WP8 ha en lys fremtid. Det blir spennende å se. Men WP7 vil fortsatt være her, og vil konkurere med billigere Android. Da må det fiksing til der også, hvis ikke har ikke WP en sjans i havet.

Lenke til kommentar

Investere i foto :hmm:

 

Vel, for meg har det ingen betydning om hvor godt kamera, musikk, spill funker på telefonen siden det er helt urelevant for meg.

 

Jeg har holdt meg til Nokia siden de kom med den første arbeidstelefonen, har blitt 4 forskjellige typer i løpe av årene, den siste "3720 classics" kjøpte jeg ikke for så lenge siden og det er store muligheter for at det blir den siste Nokia'en for meg.

En simplere telefon på brukergrensesnitt skal man lete lenge etter, et stort tilbakeslag i forhold til forgjengeren "5500 sport" som jeg hadde tidligere.

 

Hvis ikke Nokia forbedrer snarveier, sms, tlf-lister, omregning, etc. er det ikke bedre en en 300 kroners sak fra Clas Olson.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...