Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 900


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått hvordan folk kan ha vansker med å forstå seg på noe såpass enkelt som mobiloperativsystemer. Hvordan klarte de seg i det hele tatt gjennom skoleårene? Det er helt ufattelig for min del.

 

Tviler på at Galaxy har solgt bra på grunn av "brukervennlighet". Har prøvd en del Android-telefoner og synes ikke Galaxy er noe mer brukervennlig enn andre Samsung-telefoner, eller andre produsenters for den slags skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Prøvde først å bruke skikkelig quoting, men får bare beskjed om at Antallet åpnede "sitattagger" samsvarer ikke med antall lukkede "sitattagger" selv om alt skal være i orden, så dette blir rotete:

***

3. No mass storage mode.

-Dette gjør den ubrukelig i mine øyne. Masselagring gjør at man kan copy/paste filer fra pc til mobil uten knotete og dårlige programmer. Absolutt must.

***

Eneste jeg ser behov for å lagre på telefonen er filmer og musikk, og begge disse er ting som det er greit å ha ett program som organiserer ting. Om du bruker Wimp/Spotify så trenger du ikke bruke Zune for å få musikken på telefonen.

 

Mange har mapper med musikk, bilder og filmer samt dokumenter liggende på pcen. Jeg synes ihvertfall det er praktisk å bruke copy paste på det man vil ha over på telefonen, eller flytte fra telefon til pc.

Andre bruker jo også telefonen som en usb minnepinne, og kan f.eks ha med drivere og innstallasjonsfiler til en pc lagret på mobilen.

 

***

4. No micro-SD card support.

-Svært negativt. Dette handler om å lagre dokumenter, musikk, filmer, bilder osv på kortet slik at man ikke mister dem om telefonen krasjer, må gjenopprettes elelr oppgraderes. Man kan lagre dem i skydrive, men skal man vise et bilde eller se en film og må inn i skydrive så er det knotete. Aner ike om man kan se bilder og vise film direkte fra skydrive eller om man må laste dem ned først. Uansett, det blir mer knotete og bruker mer datatrafikk.

***

Som du sier selv så er det bare å bruke Skydrive, du bruker telefonkræsj som ett argument, men jeg tror sjansen er langt større for at telefonen mistes eller at microSD-kortet kræsjer.

Som sagt så foretrekker jeg å ha musikk og filmer på telefonen, alt annet er bedre å ha i Skydrive. Og det er langt fra vanskelig å se dokumenter eller bilder som ligger der, bildene finner du i bilde-hubben, her finner du forøvrig også bilder du har på Facebook. Dokumentene finner du i Office-hubben, langt enklere enn å rote rundt i ett filsystem med andre ord. Bilder og dokumenter er heller ikke så store at datatrafikk er ett problem.

 

Saken er vel at om man har f.eks digikopier av filmer eller hundrevis av høyoppløste bilder så blir det litt trafikk utav det. Tenkte da mest på opp og nedlasting. Tenker også på at det finnes hytter og hus med dårlig dekning.

 

***

6. No filemanager. Directory system is totally opaque.

-Igjen et absolutt krav fra min side. Filemanager gjør jo at man kan finne igjen filer og slette alt etter avinstalelringer osv.

***

Det å finne igjen filer er noe problem på WP all den tid du ikke kan lagre villkårlige filer der. Avinstalleringer er heller ikke noe problem pga at appene er sandboxet.

***

Fra tidligere møter med telefoner, spesielt symbian, så var det et evig problem at man ikek fikk tilgang til filsystemet og derfor fikk man heller ikke ryddet opp i feil. Har hatt nye telefoner som måtte kastes i søpla fordi det ikke var teknisk mulig å få nødvendig tilgang til filer som ødela os. Selv flere verksteder har sjekket sakene i månedsvis og det har aldri vært mulig å fikse. Som gammel win bruker vet jeg også hvordan det legger seg rester igjen etter avinnstalleringer. Selvsagt så hjelper det med sandbox, men vet ikke om konfigurasjonsfiler, saves, og masse annet også sandboxes eller om det spres i hele systemet "windows style". Problemet er jo også ofte at man laster ned ting og vil finne det igjen selv om de har kryptiske navn som ikke sier noe om hva det er.

 

7. Need Zune to transfer files. Zune will only transfer photos, videos & music. All other files need to email/upload to yourself.

-Igjen, håpløst

***

Igjen det er greit å ha ett program for filmer og musikk, om du bruker Spotify/Wimp så trenger du ikke bruke Zune for musikk. Alt annet putter du i Skydrive mappa, og så har du tilgang overalt.

***

17. Images and photos cannot be renamed in the phone.

-Igjen, håpløst. Tar man bilde så vil man jo rename dem til noe som gjør dem lettere å sortere og finne igjen.

***

Så lenge du ikke kan se navn på bildene på telefonen så ser jeg ikke helt problemet. Nå er ikke jeg den mest aktive fotografen, men for meg så fungerer det helt fint at den sorterer bildene etter dato, og den viser previews av alle bildene i bilde-huben.

 

Renaming går på sortering og igjen å finne ting frem. Greit å f.eks kalle et bilde for "kjæledyrets navn" isteden for noe mer anonymt "img001" eller hva de velger å kalle det.

***

21. The idle screen is completely blank and cannot display time or notifications.

-Har det på min LG nå og problemet er jo at man ikek ser om det er strøm på telefonen fordi den er like død om den er på eller av. Opplever ofte at jeg skal ta telefonen, og så er det tom for strøm uten at jeg vet det. Skal aldri ha telefon uten f.eks klokke på standby skjermen.

***

Personlig har jeg aldri opplevd noe slikt med WP, men det er muligens pga at WP er bedre når det kommer til batterilevetid slik at jeg ikke plutselig er tom for batteri om telefonen har ligget ubrukt noen timer.

***

Poenget er uansett at om skjermen er HELT svart uten indikering som f.eks klokke for å vise at den har strøm på batteriet i det minste, så vet man ikke om telefonen er på eller av når den ligger på bordet.

Mister utrolig mange samtaler på grunn av dette.

 

22. Only photos allowed as email attachments, documents not allowed.

-I praksis ubrukelig epost

***

Igjen feil. Putt filene i Skydrive, så kan du sende hva det måtte være, og det uten å bruke datatrafikk. Du kan sende hele mapper om du vil det. Men det hadde vert fint om dette var tilgjengelig fra selve mail appen, håper det kommer i WP8

***

Saken er bl.a at om noen på jobben ønsker å sende en pdf, f.eks en bruksanvisning, så kan man neppe forlange at jobben registrerer en live id og bruker skydrive osv. Det er vel lettere om de kunne sendt den direkte som vedlegg.

 

29. Cannot be upgraded to WP8 (Apollo)

-For kjøpere en skikkelig turnoff, men det handler om overgangen fra CE.

***

Nå er ingenting hverken bekreftet eller avkreftet, men tror nok at vi i det minste får en 7.9-oppdatering med det som er mulig å få til på den nåværende plattformen. Sammenlignet med f.eks. Android (som er favoritt-OS'et til han som poster denne lista overalt) er WP uansett milevis forran når det kommer til oppdatering av OSet.

***

Med en så stor forandring så tviler jeg på at man vil få wp8 på eldre wp mobiler, selv lumia serien. Det har vært snakk om å lage en wp8 versjon til dagens wp7.5 mobiler, men det er vel mer å lage et skal som er likt wp8 oset og oppdatere noen få funksjoner, ikke en fullversjon av wp8. Tiden vil vise hva som skjer.

 

 

38. Cannot search your music collection on the phone, only in the Marketplace.

-Tragisk.

***

Du kan såvidt jeg vet søke både i Wimp og Spotify-appene, når det kommer til musikken som ligger på telefonen så hadde det vert fint, men det er ikke vanskelig å finne hverken artister eller sanger slik det er i dag, ryktes at man får utvidet søkefunksjonalitet i WP8.

***

 

Igjen så handler det om bruk. Har man kopiert over 5000 mp3 låter fra pcen, så er det greit å kunne søke i dem.

 

39. Cannot close music player, can only pause. Music player on lockscreen will stay until you reboot. Be careful not to touch it in a meeting.

-Må være bug. SÅ dårlig løsning kan ingen klare å skape.

***

Ser ærlig talt ikke problemet. Men ryktes at en kan lukke apps manuelt i WP8.

***

Alle klarer vel å dulte borti et menyvalg ved en feil, og problemet er at om man sitter i møte og skal sjekek en dato så ønsker man ikke å starte barbie girl på full volum ved et uhell. Da er det greit å kunne slå musikken av, noe som ifølge listen ikke er mulig uten å restarte telefonen.

 

42. Online and phone contacts are mixed together with no ability to filter.

-Dette var det mye klager på før, men mener det skal være utbedret. Problemet var at telefonen la inn alle kontaktene fra bl.a facebook inn i telefonlisten, og når mange har 90% de kanpt kjenner på facebook så ble telefonboken fullt opp av ukjente navn.

***

Du kan selv velge hvilke kontaktlister som skal dukke opp under contacts.

***

44. Cannot save draft sms messages.

-Irriterende. Lagrer selv masse draft smser slik at jeg slipper å skrive alt påny hver gang.

***

Du kan jo alltids kopiere en tidligere SMS.

***

Fungerer dårlig. Poenget med draft er jo f.eks å lage en draft med navn og adresse man kan sette inn i andre smser etter f.eks hilsen. Eller å ha draft smser om man i jobben sender mange like svar over tid. Om direktøren sender hundre smser om dagen fordi han ikke skjønner hvordan han skal slå på kaffetrakteren er det kjekt å ha en draft med "Sett i støpselet til kaffetrakteren (den hvite boksen med to metallpinner som er ytterst på ledningen) inn i den hvite klossen på veggen med to hull. Trykk på "on" knappen."

 

45. Call history only show phone number type. If a contact has multiple phone nos. for a type the number used is unknown.

-Dårlig løsning.

***

I praksis ikke ett problem med mindre du kjenner en person som har ørten telefonnummer. Du kan lagre som "mobil", "hjem", "hjem 2", "arbeid", "arbeid 2", "firma", "personsøker", "faks hjem", "faks arbeid". De tre siste er døde, men hvor mange er det som har flere enn 6 telefonnummer?

 

Lagrer f.eks selgere fra samme firma på en felles kontakt, og poenget er vel at om en person ringer om en viktig beskejd og du ikke tar telefonen, så er det greit å vite om han ringer fra privat mobil, jobbmobil, kontoret, møterommet osv. Det er jo kjekt å vite hvilket nummer du skal bruke om man skal ringe tilbake.

 

***

46. Cannot recognize phone numbers in sms or email to save or use as calling number.

-Håpløst. Mange sender en sms for at man skal lagre avsenders nummer. Bruker mye den funksjonen, og er et kjempesavn.

***

Feil for SMS ihvertfall, for E-post vet jeg ikke, men fikk i dag en SMS-fra ett ukjent nr som inneholdt ett tlf-nummer i teksten. Om jeg trykker på telefonnummeret i teksten, eller over teksten så får jeg opp mulighet til å lagre det som ny kontakt, eller koble til gammel kontakt.

***

Bra! Slik jeg er vant til det.

 

50. Apps are listed alphabetically with no way to group by category. Can be hard to find if you don’t remember the name.

-Nå er jo trenden at man ikke skal sortere noe som helst, alt skal være kaotisk og ulogisk. Dette går jo igjen på win 8 på pcene, og gjør ting unødvendig vanskelig.

***

Apper du bruker ofte pinner du på startskjermen, alle apper er tilgjengelig i alfabetisk rekkefølge og du kan søke i denne lista. Har aldri opplevd det problemet som er beskrevet.

 

***

De fleste ønsker vel å sortere f.eks spill sammen, programmer sammen osv for å få en viss oversikt over hva de har. Får man 100 apper og skal starte et bestemt program er det jo praktisk å kunne unngå å bla meg gjennom 63 spill og 27 programmer for å finne det jeg skal ha. Andre liker f.eks å ha medieplayere i en egen kategori osv.

 

53. If both wi-fi and data connection are available which one it chooses to use is unpredictable. User experiences don’t agree with Microsoft that it “typically” choose wi-fi over 3G.

-Utviklerne skjønner ikke at brukerne er mer intr. i å bruke gratis wifi enn å betale for 3G. Regner med det er mulig å slå av 3G så man må vel ta den biten manuelt.

***

Aldri opplevd at telefonen bruker 3G når WiFi er tilgjengelig.

***

57. No flashplayer support.

-Det vil si ingen flashspill, ikke noe youtube, ikke noe flashchat, ingen info fra sider som viser f.eks ruter som flash.

***

Youtube er tilgjengelig uten Flash, og ingen av de andre tingene du nevner er noe folk flest bryr seg om. Spill, chat og rutetider er alle best som apper på mobiltelefoner. Fremtiden er uansett Flash-fri, og sist jeg prøvde Flash på en Android-telefon så var det ett mareritt.

***

Vet at fremtiden er flash fri, men så langt bruker mange flash. Får fortsatt mange spørsmål fra folk som ikke får gjort ting fordi de mangler flash på pcene. Så er det jo noe med hvorfor ha en app på det som er tilgjengelig allerede.

 

58. No support for Java apps.

-Ingen javaspill, ingen javaprogrammer, ingen nettbank, osv.

***

Det er bare nettbank som er ett argument av betydning, og om ikke banken din har enten en app eller en mobil-vennlig nettside så bør noen ta seg en alvorsprat med de ansvarlige.

 

***

Java brukes fortsatt på mange områder. Bankene har selvsagt apper, men allikevel så hadde det vært greit å bruke normal innlogging via java slik folk er vant med. Det er mye rart tilgjengelig som java, og har selv lagt inn javaspill på mobilen.

 

65. No data traffic counter and no app to do it.

-Igjen, utviklerne skjønner ikke at folk ikke vil ha gigantiske tlf regninger og derfor er intr i å vite hvor mye data de bruker.

***

Dette er noe jeg savner, ryktes at det kommer i WP8, men nå skal det sies at WP ikke har noen apper som plutselig stikker av med hele datapakken din slik du kan oppleve på Android da.

 

***

66. IE browser has no text reflow, no download capability and no offline reading.

-Downloading er kjekt

***

Kjekt ja, men hvor ofte gjør folk flest egentlig dette på en telefon?

 

I jobbsammenheng, f.eks, kan det være kjekt å hente ned pdf filer f.eks. Det er også filmer og slikt man kan laste ned.

***

67. No 3rd party browsers allowed except those based on IE.

-Dette ble vel rettet til at browserne må støtte tilessystemet. Det er ikke forbud mot andre browsere, men de må bare støtte wp systemet.

***

Tror de på WP må være basert på IE, men i praksis ikke ett problem for meg ihvertfall.

***

69. Cannot open zip or rar files received as email attachment.

-Mulig det vil dukke opp en pakkeapp ettervert. Selv win på pc støtter vel ikke rar ut av esken?

***

Det er en telefon og ikke en PC. Om noen sender zip eller rar-filer så kan de vel heller laste det opp i Skydrive og sende deg en link?

***

Selv nokia N95 hadde et zip program i det minste. Dette har bl.a med datatrafikk å gjøre. Mye man KAN gjøre, men en smarttelefon bør vel takle zip i det minste. Regner med det kommer slike apper til win,

 

70. Cannot send or receive video by MMS.

-Er vel tenkt sendt via email. MMS er vel ikke det ideelle om du har en video på 300 MB du vil sende. Småklipp derimot burde vært mulig å sende.

***

Dette er litt merkelig. Du får opp ett valg som heter "bilde eller video" når du trykker "legg ved" i SMS-appen, men får bare sendt bilder derfra. Men du kan faktisk sende videosnutter over SMS/MMS, men for å gjøre det må du gjøre følgende:

- Åpne kamera-appen

- Film det du vil filme (eller bla bakover i tidligere filmer

- Trykk på de tre prikkene

- Velg "del"

- Velg tekstmelding

Filmen blir da komprimert og lagt til SMS/MMS-meldingen klar for sending.

Så det er teknisk mulig, men de bør forbedre det i fremtiden.

 

***

71. Office Mobile has much less features than 3rd party Office editors like SmartOffice, QuickOffice and Polaris. Shame on you, Microsoft!

-Ja, shame on you! Blir spennende å se om libreoffice kommer med android og winphone versjoner.

***

Det er ikke meningen at du skal lage store Office-dokumenter på telefonen, det er meningen at du skal se og redigere de. For større oppgaver vil du uansett bruke en PC.

***

Her er det to ting vi snakker om. Den tekniske biten går på at noen har en flyt av dokumenter mellom jobb og hjem, og om de har et litt avansert dokument de vil knote på på toget hjem fra jobb så bør mobilen takle det. Ut over det så går det også på at office burde vært microsoft sin store slagkraft og et skikkelig argument for å velge win mobiler. Nå ser man at konkurrentene visttnok tilbyr mer. Det blir jo litt pussig når microsoft ikke klarer å konkurrere med egen software på egen mobilos.

 

76. One volume control for all functions including media playback, ringtones, alarms, notifications.

-Er det mulig?

***

Jeg ser at det kan by på problemer, men personlig opplever jeg det ikke som noe problem.

***

 

Jeg pleier slå av notifications om batteri, dekning osv, ha lavt volum på f.eks videospilling slik at jeg ikke forstyrrer andre, og normalt volum på f.eks alarmer. Problemet er vel også at om man slå ned volumet på filmspillingen så slår man vel også ned volumet på alarmen slik at man ikke våkner neste dag til rett tid.

 

79. Can only enter one mobile phone no. for each contact. Mobile nos. entered in other fields will not accept sms.

-Blir verre og verre dette.

***

Jeg sliter faktisk med å forstå hva de mener.

***

Det går vel på det tidligere punktet, dvs om en person har en privatmobil, en jobbmobil og en solid "jaktmobil" og du derfor har lagret tre ulike nummer på fyren så får du kun sms fra første nr. Aner ikke om det er fakta.

 

80. Cannot send/receive MMS without enabling 3G data connection. MMS does not use 3G data.

-Bug?

***

Aner ikke

***

81. Phone cannot be charged when off.

-Feilkonstruksjon?

Tipper det er en begrensning i CE

***

82. Need to be plugged in to wall charger to sync wirelessly (a funny definition of wireless).

-Teit løsning, men sikkert for å unngå krasj om tlf går tom for strøm.

***

Er nok det som er grunnen ja. Poenget med trådløs sync er jo uansett at du kan plugge inn telefonen når du kommer hjem for så å få syncet innholdet du har valgt med PC'en.

***

85. Phone can be rebooted without entering security code.

-Det gjør min lg også. Sikkerhetsbrist deluxe.

***

Jeg har ikke replikere dette problemet ihvertfall.

 

***

Hos meg skjer det når internt minne er fullt, f.eks under lasting av nettside med mye innhold. Telefonen låser seg da noen sekunder, rebooter og starter opp uten å gå innom pin koden. Trodde det kun var min som hadde dette, men det hevdes altså at lumia? også gjør det samme. Det KAN bety at det er en svakhet med pinkoden, dvs at den kan bypasses. Ser også for meg malware som tvinger mobil til å restarte ved å sende den til en side som laster mye data, og så får man tlf til å kjøre et bootprogram når den starter opp uten å taste pinkoden og at dette kan åpne mobilen på noe vis. Jeg vet ikke, men synes ikke det er bra om telefonen kan startes uten å taste pin koden selv om den er satt til å gjøre det.

 

 

86. No bluetooth file transfer.

-Som gjør den uaktuell for min del.

***

I en moderne verden er det vel strengt tatt ikke behov for dette all den tid man bare putter ting i Skydrive-mappa?

***

Bluetooth file transfer bruker jeg hver dag. Er en enkel måte å overføre en kopi av bilder, musikk osv fra venner og kjente, uten å få dem til å gå via skydrive. Er alternativer, men BT funker greit og er enkel å bruke.

 

88. Cannot filter call history into Missed Calls, Received Calls, Dialled Calls, Recent Calls, etc

-Mulig det er en liste men anropene bør ihvertfall ha symboler som indikerer hva det er. Tapte anrop er f.eks mer intr. enn hva jeg selv har ringt.

***

Tapte annrop har "tapt annrop" skrevet i "uthevningsfargen" (den fargen du har valgt å ha på tilesa dine) under navnet på kontakten.

***

96. No silent option (no vibrate and no ring) from ringer menu. Need a trip to settings and another trip to revert.

-Mulig det er mulig å legge til en snarvei, men selv de enkleste mobilene pleier å ha slike løsninger.

***

Men hvorfor trenger man det? Er det ikke nok å bare ha på vibrering?

 

Her var vel problemet at man ønsket et direktevalg for å slå av både vibrering og ringing. Kjekt i f.eks møter med et slikt valg. Jeg er vant med å ha dette i profiler, hvor jeg har slått av alt i en av profilene.

(Lydløs, ingen vibrering)

 

***

99. Cannot save contact to SIM card.

-Ergo kan man miste kontaklisten ved krasj, oppdatering eller gjennoppretting.

***

Eller så kan du bare lagre det på Live-kontoen din.

 

Det handler jo også om andre ting. Bytter man mobil så kan man ofte ta med seg navn og nummer bare ved å bytte simkort om navn og nummer er lagret der. Ikke alle har live konto, og det blir rart om man skal ha livekonto for å erstatte sim lagring.

 

***

BONUS SHORTCOMINGS

106. Forwarded emails cannot be edited

-En slags sikkerhetsløsning, dvs at videresendte eposter ikke blir tuklet med?

***

Ja, du kan legge til tekst, men ikke endre selve eposten som du videresender, den videresendte eposten blir omtrent som ett vedlegg å regne.

***

107. OS does not reduce volume of text message alerts when using headphones

-Hørselskader here we come.

***

Enig.

***

111. Mobile Office cannot edit Office 97-2003 documents which competing Office editors and WP7 can.

-Tragikomisk. Her bør det komme en oppdatering eller addon som løser dette. På den annen side, så trenger ikke alle dette så de kan ha tenkt at kun de som trenger det skal tilbys dette.

***

*Shrug*

***

112. Embedded images in emails do not download

-Tragikomisk.

***

Du kan laste ned bildene, det skjer bare ikke automatisk.

***

114. No Silverlight support.

-Dette MÅ da være feil? Microsoft må da støtte egne løsninger i det minste. På den annen side så vet jeg ikke om android og iphone har silverlight støtte heller.

***

Ingen mobilplattformer støtter Silverlight i nettleseren. Det er uansett en døende/død-plattform som Flash.

***

Mulig, men det er fortsatt endel sider som bruker det. Forventet jo at microsoft støttet silverlight siden det er det de har lansert selv.

 

115. Compass gives wrong reading in Southern hemisphere (Lumia specific)

-Så microsoft visste ikke at det bodde folk på BEGGE sider av hemisfæren??? Bør uansett være enkelt å oppdatere.

***

Merkelig indeed om dette stemmer.

***

117. Cannot be charged up when battery is completely dead. (Lumia specific)

-Betyr dette at tlf må inn på service?

***

Aldri opplevd

***

118. No support for lossless audio format like FLAC and WMA lossless

-Mediespilelren støtter vel fortsatt kun 16 bit lyd.

***

Merkelig da Nokia selv sier at de støtter WMA lossless, men personlig ser jeg ikke poenget med lossless på mobile enheter.

***

Det er nå engang sånn at endel bruker mobilen sin som musikkanlegg via dockingstasjoner. Formatstøtte handler vel også om hva folk sender til oss. Itunes bruker vel også flac nå?

 

119. No HDMI output (Lumia specific).

-At det var? Ajajajaj. Så man får ikke vist film og bilder fra mobilen på tven.

***

Fremtiden er trådløs.

 

Men den er ikke her nå ihvertfall. Dette handler også om at man f.eks kan fylle mobilen med filmer og se på hoteller og hytter. Det handler om å vise ungenes første skritt på besteforeldrenes TV. Det handler om å koble mobilen til prosjektoren på jobb for å vise noe, og det handler om å vise film på de tusenvis av tver i båter og campingvogner selv når man står i områder uten dekning.

***

121. No over the air (OTA) firmware upgrade. All upgrades must be via PC installed Zune.

-Er igrunn glad for det fordi synes det er den beste løsningen. Unngår at tlf går tom for strøm, eller at noen finner ut at de skal restarte router midt i oppdateringen.

***

Enig. Men med Windows 8 vil det ikke lenger være behov for Zune.

 

Ser jo at noen av punktene ikke ser ut til å stemme, og godt er det. WP er tett knyttet til ZUNE (frem til WP8) og skydrive men må jobbe hardt for å overbevise folk om å kjøpe f.eks lumia 900 isteden for S3 eller iphone.

 

Det er ikke meningen å disse WP/Lumia, men hadde vel håpet at det ble sluppet noe med mer wow-faktor for å overbevise skeptikerne. Spørsmålet er vel om en "grei" telefon er nok når folk sikler etter iphone og s3.

Lenke til kommentar

Jeg har nå lekt med denne telefonen siden i går og må innrømme at OS-et virker veldig banalt og dårlig utført. Omtrent over alt finner jeg selvsagte mangler jeg ikke forstår at de ikke har implementert. Telefonen er fysisk også tykk, tung og veldig treg i bruk. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke denne som en jobbtelefon, men nå finner jeg ut at den ikke kan kjøre Skype i bakgrunnen, ikke kan koble til Google Chat (så vidt jeg kan se), oppdaterer ikke status på eposter eksternt når tilkoblet Google Apps for Business, importerer bare én kalender fra Google AfB, samt at den gjør en ekstremt dårlig jobb med å sammenflette kontoer importert fra forskjellige nettverk. Samt at IE gjør en dårlig jobb i forhold til Opera Mobile, at den kommer ikke med en integrert bakgrunnsoppdaterende podcastklient så vidt jeg kan se. Søkemotoren og auto-complete er tydeligvis heller ikke context-aware og gir merkelige tips. Av mindre viktige ting er skjermen veldig matt og med synlige pixler samt at begge kartapplikasjonene underlegne hva Nokia tidligere har servert, samt til tider ganske trege. Tile-desktoppen har potensiale, men implementasjonen er såpass laber at den oppleves nesten like laber som hva de to store konkurrentene leverer. Amobil gir telefonen pluss for sikkerhet, men jeg ble møtt med "Windows Live passord kan ikke være lengre enn 16 tegn", et godt tegn på det motsatte. Jeg har ikke brukt lang tid på det, men det virker også som at pakkebrønnen er dårlig kategorisert, gir dårlige søketreff, har _ingen_ søkefilter samt har lite programmer tilgjengelig.

 

Alt i alt hadde jeg sette potensiale dersom dette var en tidlig prototype, men som andregenerasjon telefon på en to år gammel platform er «silly» det mest passende jeg kommer på. Vi får se om jeg endrer mening etter et par dager eller uker i bruk, men for å være helt ærlig kan det være jeg må dra med meg en tablet eller en til telefon dersom jeg vil gjøre noe annet enn rene telefonting.

 

EDIT: Det virtuelle tastaturet er forøvrig veldig godt av en eller annen grunn. Det er muligens kontrasten eller lyden du hører ved klikk, men jeg liker den godt. Bortsett fra at den til tider legger seg over knapper og tekst og er vanskelig å få bort og at layout er vanskelig i bruk for venstrehendte uten mulighet for å bytte til noe annet enn medfølgende.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Greia med Galaxy er at Samsung har klart å gjøre Android brukbart for folk flest.

 

Det er jo ikke pga OSèt S3 selger så bra, det er HW biten av mobilen.

Har du prøvd Android 4 med touchwhiz på toppen?? Latterlig bra flyt i det!

Ellers kan man jo bytte launcher som man vil på android.

Lenke til kommentar

Etter en dag:

-Browseren er ekstremt mye tregere enn på tilsvarende telefoner (S2, 4s) og til og med tregere enn både Opera og Microb på N900. Websider bruker minimum fem sekunder før de er lesbare og gjerne dobbelt så lenge. Den rendrer heller ikke websiden mens den laster ned, men viser blank skjerm til store deler av siden er lastet ned og plutselig vises. Skjermen har såpass lav oppløsning at tekst er vanskelig å lese uten å zoome kraftig. Telefonen har syncet epost hver 15 minutter (du får bare valg mellom 0, 15, 30, 1h, ++) og ellers surfet i fem minutter, to minutter i samtaler og et par meldinger og viser nå "time since last charge: 20h, estimated time remaining: 6h". Lydkvaliteten i den ene samtalen jeg hadde var ekstremt dårlig, men det er ukjent om det var pga. meg eller mottaker.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Relativt svak hardware gir jo en relativt treg telefon, bl.a med nettlesing.

 

Årsaken til S2 og S3 suksess er jo at den gjør det aller meste riktig. Høy ytelse, gorillaglass, stort batteri, bra byggekvalitet, støtte for alt man trenger og litt til, masselagring, støtte for minnekort, god skjerm, godt utvalg av apper og den har til nå tatt imot alt den har fått av mediefiler. Det mest negative har vært at kies er dårlig og sliter med å gjenkjenne tlf, men om man fjerner alt kies kluss, legger inn siste versjon, slår av og på mobil og pc, så pleier det å funke.

 

WP mobiler er pussige på mange plan. Først og fremst bør MS ha både økonomi og kunnskaper til å skape noe utrolig bra. De burde hatt enorme fordeler med å levere noe i et miljø "alle" kjenner fra pcen. De burde hatt enorme fordeler med portering, de EIER skype, de har kort sagt hatt alle muligheter og uendelig mer ressurser og kunnskap enn hva f.eks android hadde. Allikevel så leveres det telefon etetr telefon med android som er fantastiske, iphones leveres ganske bra, mens WP telefoner kom og forsvant uten å bli lagt merke til. Hverken design, hardware, ytelse, software, os, apper, eller noe utmerket seg på noe vis, ihvertfall ikke nok til at det var kjøpsgrunn. Mange kjøper den for å ha noe annerledes, noen er lei av ios og android og slikt, men tross alt skal vel lumia 900 være en TOPPMODELL, dvs elitemodellen som skal vise hva som er mulig. Lumia 900 sammenlignes med htc one x, samsung S3, iphone 4s, og lignende.

 

Synes det er uforståelig at man ikke klarer å levere noe bedre med de drømmeforhold man burde hatt.

Mye vil bedre seg med wp8, men hvor mange er igjen til å kjøpe den? Når den slippes er det vel iphone 5s og samsung s4 man sitter med....?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...