Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 900


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Rart at den omtales som uten nfc når nokia selv skriver at den har det på sine sier.

 

Når det gjelder listen med 121 punkter, så er nok det knyttet til en gitt firmwareversjon, og det burde vært oppgitt hvilken versjon det gjaldt. Det kan også være lokale versjoner, så mangler på en telefon solgt i usa trenger ikke være mangel på telefonen i norge.

 

Noe av det, som manglende VPN støtte, er neppe noe savn for flertallet av brukerne, andre ting som manglende codecer henger med fra pc versjonen av windows. Alle har vel lagt inn egen mediaplayer for å spille av mobilvideoer, 24-bit lyd, og andre filmformater. På wp kan det bli et problem om microsoft ikke slipper til slike medieplayere.

 

Her er noen av punktene jeg reagerer på. Tar utgangspunkt i påstandene om mangler, og har ikke fått sjekket om det er rettet opp i med nyere firmwarer:

 

OS LIMITATIONS

3. No mass storage mode.

-Dette gjør den ubrukelig i mine øyne. Masselagring gjør at man kan copy/paste filer fra pc til mobil uten knotete og dårlige programmer. Absolutt must.

 

4. No micro-SD card support.

-Svært negativt. Dette handler om å lagre dokumenter, musikk, filmer, bilder osv på kortet slik at man ikke mister dem om telefonen krasjer, må gjenopprettes elelr oppgraderes. Man kan lagre dem i skydrive, men skal man vise et bilde eller se en film og må inn i skydrive så er det knotete. Aner ike om man kan se bilder og vise film direkte fra skydrive eller om man må laste dem ned først. Uansett, det blir mer knotete og bruker mer datatrafikk.

 

6. No filemanager. Directory system is totally opaque.

-Igjen et absolutt krav fra min side. Filemanager gjør jo at man kan finne igjen filer og slette alt etter avinstalelringer osv.

 

7. Need Zune to transfer files. Zune will only transfer photos, videos & music. All other files need to email/upload to yourself.

-Igjen, håpløst

 

17. Images and photos cannot be renamed in the phone.

-Igjen, håpløst. Tar man bilde så vil man jo rename dem til noe som gjør dem lettere å sortere og finne igjen.

 

21. The idle screen is completely blank and cannot display time or notifications.

-Har det på min LG nå og problemet er jo at man ikek ser om det er strøm på telefonen fordi den er like død om den er på eller av. Opplever ofte at jeg skal ta telefonen, og så er det tom for strøm uten at jeg vet det. Skal aldri ha telefon uten f.eks klokke på standby skjermen.

 

22. Only photos allowed as email attachments, documents not allowed.

-I praksis ubrukelig epost

 

29. Cannot be upgraded to WP8 (Apollo)

-For kjøpere en skikkelig turnoff, men det handler om overgangen fra CE.

 

USABILITY ISSUES

38. Cannot search your music collection on the phone, only in the Marketplace.

-Tragisk.

 

39. Cannot close music player, can only pause. Music player on lockscreen will stay until you reboot. Be careful not to touch it in a meeting.

-Må være bug. SÅ dårlig løsning kan ingen klare å skape.

 

42. Online and phone contacts are mixed together with no ability to filter.

-Dette var det mye klager på før, men mener det skal være utbedret. Problemet var at telefonen la inn alle kontaktene fra bl.a facebook inn i telefonlisten, og når mange har 90% de kanpt kjenner på facebook så ble telefonboken fullt opp av ukjente navn.

 

44. Cannot save draft sms messages.

-Irriterende. Lagrer selv masse draft smser slik at jeg slipper å skrive alt påny hver gang.

 

45. Call history only show phone number type. If a contact has multiple phone nos. for a type the number used is unknown.

-Dårlig løsning.

 

46. Cannot recognize phone numbers in sms or email to save or use as calling number.

-Håpløst. Mange sender en sms for at man skal lagre avsenders nummer. Bruker mye den funksjonen, og er et kjempesavn.

 

50. Apps are listed alphabetically with no way to group by category. Can be hard to find if you don’t remember the name.

-Nå er jo trenden at man ikke skal sortere noe som helst, alt skal være kaotisk og ulogisk. Dette går jo igjen på win 8 på pcene, og gjør ting unødvendig vanskelig.

 

53. If both wi-fi and data connection are available which one it chooses to use is unpredictable. User experiences don’t agree with Microsoft that it “typically” choose wi-fi over 3G.

-Utviklerne skjønner ikke at brukerne er mer intr. i å bruke gratis wifi enn å betale for 3G. Regner med det er mulig å slå av 3G så man må vel ta den biten manuelt.

 

 

FEATURE LIMITATIONS

57. No flashplayer support.

-Det vil si ingen flashspill, ikke noe youtube, ikke noe flashchat, ingen info fra sider som viser f.eks ruter som flash.

 

58. No support for Java apps.

-Ingen javaspill, ingen javaprogrammer, ingen nettbank, osv.

 

65. No data traffic counter and no app to do it.

-Igjen, utviklerne skjønner ikke at folk ikke vil ha gigantiske tlf regninger og derfor er intr i å vite hvor mye data de bruker.

 

66. IE browser has no text reflow, no download capability and no offline reading.

-Downloading er kjekt

 

67. No 3rd party browsers allowed except those based on IE.

-Dette ble vel rettet til at browserne må støtte tilessystemet. Det er ikke forbud mot andre browsere, men de må bare støtte wp systemet.

 

69. Cannot open zip or rar files received as email attachment.

-Mulig det vil dukke opp en pakkeapp ettervert. Selv win på pc støtter vel ikke rar ut av esken?

 

70. Cannot send or receive video by MMS.

-Er vel tenkt sendt via email. MMS er vel ikke det ideelle om du har en video på 300 MB du vil sende. Småklipp derimot burde vært mulig å sende.

 

71. Office Mobile has much less features than 3rd party Office editors like SmartOffice, QuickOffice and Polaris. Shame on you, Microsoft!

-Ja, shame on you! Blir spennende å se om libreoffice kommer med android og winphone versjoner.

 

DUMB AND DUMBER

76. One volume control for all functions including media playback, ringtones, alarms, notifications.

-Er det mulig?

 

79. Can only enter one mobile phone no. for each contact. Mobile nos. entered in other fields will not accept sms.

-Blir verre og verre dette.

 

80. Cannot send/receive MMS without enabling 3G data connection. MMS does not use 3G data.

-Bug?

 

81. Phone cannot be charged when off.

-Feilkonstruksjon?

 

82. Need to be plugged in to wall charger to sync wirelessly (a funny definition of wireless).

-Teit løsning, men sikkert for å unngå krasj om tlf går tom for strøm.

 

85. Phone can be rebooted without entering security code.

-Det gjør min lg også. Sikkerhetsbrist deluxe.

 

FEATURES EVEN DUMB PHONES HAVE BUT WP7.5 DOESN’T

86. No bluetooth file transfer.

-Som gjør den uaktuell for min del.

 

88. Cannot filter call history into Missed Calls, Received Calls, Dialled Calls, Recent Calls, etc

-Mulig det er en liste men anropene bør ihvertfall ha symboler som indikerer hva det er. Tapte anrop er f.eks mer intr. enn hva jeg selv har ringt.

 

96. No silent option (no vibrate and no ring) from ringer menu. Need a trip to settings and another trip to revert.

-Mulig det er mulig å legge til en snarvei, men selv de enkleste mobilene pleier å ha slike løsninger.

 

99. Cannot save contact to SIM card.

-Ergo kan man miste kontaklisten ved krasj, oppdatering eller gjennoppretting.

 

BONUS SHORTCOMINGS

106. Forwarded emails cannot be edited

-En slags sikkerhetsløsning, dvs at videresendte eposter ikke blir tuklet med?

 

107. OS does not reduce volume of text message alerts when using headphones

-Hørselskader here we come.

 

111. Mobile Office cannot edit Office 97-2003 documents which competing Office editors and WP7 can.

-Tragikomisk. Her bør det komme en oppdatering eller addon som løser dette. På den annen side, så trenger ikke alle dette så de kan ha tenkt at kun de som trenger det skal tilbys dette.

 

112. Embedded images in emails do not download

-Tragikomisk.

 

114. No Silverlight support.

-Dette MÅ da være feil? Microsoft må da støtte egne løsninger i det minste. På den annen side så vet jeg ikke om android og iphone har silverlight støtte heller.

 

115. Compass gives wrong reading in Southern hemisphere (Lumia specific)

-Så microsoft visste ikke at det bodde folk på BEGGE sider av hemisfæren??? Bør uansett være enkelt å oppdatere.

 

117. Cannot be charged up when battery is completely dead. (Lumia specific)

-Betyr dette at tlf må inn på service?

 

118. No support for lossless audio format like FLAC and WMA lossless

-Mediespilelren støtter vel fortsatt kun 16 bit lyd.

 

119. No HDMI output (Lumia specific).

-At det var? Ajajajaj. Så man får ikke vist film og bilder fra mobilen på tven.

 

121. No over the air (OTA) firmware upgrade. All upgrades must be via PC installed Zune.

-Er igrunn glad for det fordi synes det er den beste løsningen. Unngår at tlf går tom for strøm, eller at noen finner ut at de skal restarte router midt i oppdateringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er forøvrig enig i at den nye Nokian ikke fortjener noen sekser. :nei:

Jeg mener at når noe får terningkast 6, skal det være perfekt eller nesten perfekt.

Det som jeg anser som et problem med bla.a. amobil, er at man gir terningkast 6 innenfor visse grupperinger.

 

Det er derfor mye enklere for Apple og Nokia å få terningkast 6.

 

Men android har utallige produsenter og da må plutselig det være en teknisk overlegenhet eller en ekstremt lav pris/god deal. F.eks. ser man at nye Sony telefonene får veldig dårlig karakter av Amobil, men de er i praksis bedre enn denne nye nokiaen som får terningkast 6.

 

Det er jo greit at HTC One X og S3 får terningkast 6 (da spesielt S3, som har en del innovasjoner).

Jeg hadde skjønt en terningkast 5 for den nye sonyen, men denne nokiaen burde fått en 3-4 et sted.

 

Dette sier jeg ikke pga jeg hater nokia eller noe. Jeg har eid mange nokiaer før i tiden, men denne nokiaen er ikke noen slags innovasjon. Den er ikke best på noe, med mindre du begrenser utvalget til andre nokiatelefoner. Fremdeles er den ingen innovasjon, sett prisen i betraktning.

 

Nokiaen bør testes som en smartmobil, mot android og ios-enheter. Folk går ikke ut for å kjøpe en nokia eller en htc eller en sony..(jaok, noen gjør det). Majoriteten går ut for å kjøpe seg en smartmobil! Unntaket er oss nerder som henger på nettet og leserpå spesifikasjoner. De andre i gaten leser tester og kjøper deretter. Om man da gir et feilaktig bilde av et produkt, ved å gi det terningkast 6, blir det å føre forbrukere bak lyset.

 

Nokia 900 har et gammelt design fra Nokia N9,oppløsningen er lav, skjermen er oversaturert, ingen masselagringsmodus, ingen minneplass, ikke noe supert kamera. Den er også singlecore.

 

Greit nok at det er microsoft som har laget begrensningene, som de har med et OS som ikke klarer multitasking. Men det drar ned produktet! Telefonen er ikke bedre enn sitt os og når os-et begrenser maskinvaren, vil produktet aldri fortjene terningkast 6.

 

Det spørs hvordan man tester. Hvor vidt en telefon har 1 eller 100 kjerner er i utgangspunktet uvesentlig, det som er vesentlig er hvordan den oppleves for en bruker. Oversaturerte skjermer kan gi et bedre inntrykk/opplevelse enn "riktige" skjermer, selv om man kan måle fargene som ukorekte. Dette er forøvrig et problem på alle AMOLED-skjermer. Er hovedbruken din å få en korekt fargegjengivelse på bilder du tar er nok ikke denne typen skjermer noe for deg.

 

Hvis du ikke sitter med lupe, har det egetlig noe å si om oppløsningen kunne vært høyere, har det noe å si om det kunne vært flere kjerner. OSV? Altså, det som er viktig er hvordan telefonen oppleves i det daglige, og hvordan den presterer i daglige oppgaver.

 

Jeg er i den heldige situasjon at jeg får slike duppedingser nermest kastet etter meg, eller jeg får i alle fall stort sett det jeg ønsker meg. Jeg har gått fra iPhone via en N97 (heldig vis en veeeeeldig kort periode) gjennm et par androidapparater, til jeg mest av nysgjerrighet fikk tak i en Omnia 7 for ca 1.5 år siden. Jeg var innom en HTC Sensation nå nylig, men hoppet tilbake til WP etter ca en mnd. Nå skal jeg ha en 900 en stund mens jeg venter til WP8 kommer. Da blir det en ny runde med sammenligninger mellom OS.

 

Selv om jeg også rent følelsesmessig kunne tenke meg noe som ser bedre ut på papiret er det i praksis ingen ting av dette på HW-siden som er til hinder i hverdagen. Det jeg imidlertid opplever med WP er at alt jeg gjør går så utrolig mye kjappere, ikke fordi HW er så rå, men fordi OS'et er veldig smart lagt opp. Da er det heller noen små ting i OS'et jeg kommer over innimellom som jeg kunne tenke meg ble endret, men det er stort sett detaljer. Når jeg gikk tilbake HTC Sensation og android satt jeg stort sett og irriterte meg over hvor tungvindt alt er i forrhold. Da hjelper det lite at jeg kan customisere litt her og der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Terningkastet er nok en personlig vurdering av hvordan den fungerer, uten å legge vekt på endel begrensinger og svakheter som mange vil anse som vesentlige.

At man kan ringe med den og sende sms er knapt noen sensasjon, og flyter menyene greit og er smart lagt opp slik at den er grei å bruke så kan man sikkert dele ut en sekser på det.

 

Andre vil mene at mangelen på masselagring, minnekort, flash, java, silverlight osv samt at den mangler endel selvfølgeligheter gjør at den knap ville være verdt en toer (og da mener jeg terningkastet, grisegutten :-) )

 

Jeg vet at jeg ville blitt utrolig skuffet om jeg ikke kunne forandre navn på bilder, om jeg ikke kunne sende filer med bluetooth, om den manglet minnekort, om den ikke støttet flash og java, ikke var mulig å lagre nr fra sms osv da dette er ting jeg regner som selvfølgeligheter idag.

Som gammel winbruker så regner jeg med at begrensningene fra pc win følger med til telefon win, så jeg er ikke overrsaket over at den ikke spiller alle formater eller kan pakke opp rar filer.

 

Om de punktene jeg har dradd frem i listen over stemmer så er jeg i tvil om man kan kalle den en smarttelefon i det hele tatt. Isåfall var min gamle nokia 1610 også en smarttelefon.

Savner også benchmarks på telefonen.

 

Man kan kritisere papirspesifikasjoner, men de er uansett avgjørende for hva man kan gjøre med den. Støtter den ikke java på papiret, så får man ikke brukt den med java ting. Har den ikke minnekort på papiret så vil den ikke få det under bruk heller.

 

Er forøvrig spent på WP8 og håper mange av manglene er borte på lumia 1000 eller hva de vil kalle den.

det kan også bli spennende om de lager en variant av samsung s3 med windows 8 på. Er allikevel skeptisk om nok brukere er igjen til å redde wp.

Lenke til kommentar

Tror nok mange som diskuterer her inne projiserer sin mobilbruk over på folk flest. I en stor gruppe av folk flest vet ikke en gang forskjellen på OS'ene, men snakker fremdeles om det er en Nokia, Samsung, ericsson eller iPhone. At Samsung for eksempel har flere OS, deriblant WP og android er ikke er konsept de en gang kan begynne å forstå.

 

Alle disse vesentlige tingene vi diskuterer her, hvor mange kjerner en mobil har, om den har minnekort, fungerer som USB drive, osv osv osv betyr svært lite for svært mange. Det er en god del av disse som er merkebeviste når de kjøper en mobil, men det er fordi de har plukket opp en del ifo her og der om hva som er i skuddet. Da betyr det egentlig lite hvilket OS og funksjoner som ligger under panseret.

 

Hvis man tar utgangspunkt i denne svært store andlen av markedet, så er WP faktisk en utrolig god mobiltelefon. Min far kjøpte seg en Omnia W, og han er storfornøyd, sender meldinger og e-post som en gal, og han kikker til og med på FB. Da snakker vi om en fyr som du måtte ringe to ganger til hver gang fordi han alltid la trykket på feil knapp og la på når han hadde sin knappetelefon.

 

Sier jeg med dette WP kun er for de uten peiling? Nei. Prsonlig jobber jeg med IKT-drift og anser meg selv om relativt oppdatert på teknologisiden. Like vell mener jeg WP er utolig bra, og det kunne ikke falle meg inn å velge android eller iOS slik OS'ene fremstår i dag. WP fungerer rett og slett, og den dekker opp 98% av det daglige behovet jeg har i en mobil. De siste 2% er jeg villig til å plages med til fordel for det jeg mener er et mye mer effektiv OS i bruk.

 

Men det er klart, folk er forskjellige. Er de små spesielle tingene veldig viktig for deg så er det klart at du bør kjøpe noe som støtter dette. En sportslig 5-seter fungerer greit den, men er til liten nytte om du er en familie på seks. Det er imidlertid ikke noe stort poeng i å kjøpe en 6-seter om dere er en familie på fire eller fem. Joda, kanskje hadde det vært kjekt å kunne ta med noboens barn på tur en gang i skuddåret, men jeg hadde ikke kjøpt en 6-seter av den grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

- Ikke USB masselagringsmodus

 

Feil. http://www.mobilityd...read.php?t=3174

 

Registerredigering kan neppe kalles et masselagringsmodus. De fleste telefoner har en løsning hvor du kan plugge til telefonen til pcen og deretter få tilgang til mapper og filer. De fleste har en DCIM mappe hvor ting lagres på, og forståelige mapper som pictures, music, documents osv som gjør at det er enkelt å kopiere inn og ut filer med copy/paste. Hvis uerfarne skal inn og tukle med registeret så er det ikke bra. Det er jo heller ikke bare mediefilene som man vil ha tak i uten å gå via zune.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Tror nok mange som diskuterer her inne projiserer sin mobilbruk over på folk flest. I en stor gruppe av folk flest vet ikke en gang forskjellen på OS'ene, men snakker fremdeles om det er en Nokia, Samsung, ericsson eller iPhone. At Samsung for eksempel har flere OS, deriblant WP og android er ikke er konsept de en gang kan begynne å forstå.

 

Alle disse vesentlige tingene vi diskuterer her, hvor mange kjerner en mobil har, om den har minnekort, fungerer som USB drive, osv osv osv betyr svært lite for svært mange. Det er en god del av disse som er merkebeviste når de kjøper en mobil, men det er fordi de har plukket opp en del ifo her og der om hva som er i skuddet. Da betyr det egentlig lite hvilket OS og funksjoner som ligger under panseret.

 

Hvis man tar utgangspunkt i denne svært store andlen av markedet, så er WP faktisk en utrolig god mobiltelefon. Min far kjøpte seg en Omnia W, og han er storfornøyd, sender meldinger og e-post som en gal, og han kikker til og med på FB. Da snakker vi om en fyr som du måtte ringe to ganger til hver gang fordi han alltid la trykket på feil knapp og la på når han hadde sin knappetelefon.

 

Sier jeg med dette WP kun er for de uten peiling? Nei. Prsonlig jobber jeg med IKT-drift og anser meg selv om relativt oppdatert på teknologisiden. Like vell mener jeg WP er utolig bra, og det kunne ikke falle meg inn å velge android eller iOS slik OS'ene fremstår i dag. WP fungerer rett og slett, og den dekker opp 98% av det daglige behovet jeg har i en mobil. De siste 2% er jeg villig til å plages med til fordel for det jeg mener er et mye mer effektiv OS i bruk.

 

Men det er klart, folk er forskjellige. Er de små spesielle tingene veldig viktig for deg så er det klart at du bør kjøpe noe som støtter dette. En sportslig 5-seter fungerer greit den, men er til liten nytte om du er en familie på seks. Det er imidlertid ikke noe stort poeng i å kjøpe en 6-seter om dere er en familie på fire eller fem. Joda, kanskje hadde det vært kjekt å kunne ta med noboens barn på tur en gang i skuddåret, men jeg hadde ikke kjøpt en 6-seter av den grunn.

 

Når man ser på punktene jeg har trukket frem fra listen så er ikke dette "bagateller man kan klare seg uten". Det er store svakheter og mangler som er absolutte must for en stor del av markedet. Telefonen er sikkert fin til å ringe med og sende sms. Den funker sikkert greit til å sende epost, sannsynligvis fordi det er i et gjenkjennelig mijø med gjenkjennelige programmer. Men av og til vil man jo sende og motta vedlegg og slikt, noe det hevdes den ikke kan. De som er på facebook vil ofte spille, men ops! den støttet visst ikke flash, gitt. Har noen fått noen kule låter, så ønsker man ofte å sende dem over på bluetooth. Nei, det gikk visst ikke nei. Så hender det jo at man mottar en sms under en samtale. Å få blåst ut trommehinnene ved en sms lyd man har kjørt opp på max fordi man jobber er ikke gøy.

 

Det er mange slike ting som skaper en negativ opplevelse, og en person med negative opplevelser bruker masse tid på å sørge for å advare andre mot telefonen. Når jeg går gjennom listen så er det mye der som kan fikses med programvare. Men svært mange vil ikke vente i spenning for å se om manglene blir rettet opp, når de kan velge og vrake i telefoner som ikke har de manglene.

 

Om det stemmer det som opplyses om i listen, så definerer ikke jeg lumia og andre win telefoner som smarttelefoner. Lumia er da en touchtelefon. Ikke smart. Bare dum...

Lenke til kommentar

 

WP er sikkert bra for de med 10 tommeltotter og null teknisk innsikt. Jeg vil anslå dette til å være 1-2% av befolkningen. Det kan være ting å irritere seg over i android og symbian, men det er ikke dermed sagt at de vil bli mer fornøyd med WP. Det at ting kan være litt knotete betyr ikke at folk ikke får til å bruke funksjonene, og det betyr ivertfall ikke at no brain no headache løsningene til WP er noe alternativ. Folk vil ha funksjonaliteten, men de vil ha det så enkelt som mulig, de vil ikke ha funksjonene fjernet.

 

Enig!

Jeg vil også ha funksjonalitet, ikke en haug med begrensninger i alle retninger...

Som du sier kan det være knotete ting i Android og Symbian/Belle men jeg får iallfall gjort det jeg skal, det er det som betyr noe.

 

Jeg har vært Nokia fan i mange år og er godt fornøyd med den friheten og muligheten Symbian/Belle har gitt meg. Når siste mobilen går ut med Belle går jeg heller over til Android, WP blir iallfall ikke snakk om hos meg....

Lenke til kommentar

Listen stemmer, og den blir oppdatert kontinuerlig. Ting legges til og ting trekkes fra på bakgrunn av endringer osv.Det merkelige er at i stedet for å fikse OSet, så prøver MS å overbevise folk at : dette trenger du ikke, dette blir for komplisert for deg, dette har du ikke behov for, dette kommer du egentlig ikke til å bruke osv. Det som skjer er jo bare at vi finner ut at: WP trenger jeg ikke, WP kommer jeg egentlig ikke til å bruke, WP har jeg ikke nruk for osv. Apple kommer unna med slikt ene og alene fordi de er apple, og tross alt så har de uendelig mye bedre teft enn MS omkring disse tingene.

 

Da gjør de en dårlig jobb med å oppdatere den.

Så samme liste for et halvt år siden, og den så lik ut da også. Det ble presisert veldig mangen feil, som fremdeles er i listen.

Det er ting på listen som har vært i WP siden lansering, som fremdeles står på listen.

Denne listen er skrevet av en bitter Symbian fan, og full av løgn.

Av de 5 første punktene er 50% av de feil.

1. No true multitasking for 3rd party apps - they re frozen in the background.

Delevis korekt. 3. parts programmer kan fortsette å gjøre visse tilng i bakgrunn og ikke nødvendis vis helt "TombStoned"

2. No Divx/Xvid video codec support. Zune will convert with loss of quality.

Sikkert korrekt, jeg har ikke prøvd.

3. No mass storage mode.

Korrekt

4. No micro-SD card support.

Feil. Første generasjon Windows Phone, Samsung Fokus, hadde Micro-SD kort plass. Flere og flere Android telefoner ser ut til å kutte ut SD kort også. eks. HTC og Sony.

5. Only support up to 16GB storage.

Feil, Toshiba Windows Phone IS12T har 32gb. Samsung Fokus hadde 16 + Micro-SD på 32gb ga 48 gb som funker fint. Jeg tokk ut Micro-SD kortet i min HTC Trophy som var 16gb, og satt innet på 32GB. Funket helt topp. At de fleste produsentene velger 8 eller 16GB betyr ikke at det er en begrensning i OSet.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Av de 5 første punktene er 50% av de feil.

1 -Korrekt

2 -Korrekt

3 -Korrekt

4 -Det det her refereres til er vel nyere rene wp telefoner som lumia. Samsung og htc har laget eldre wp telefoner som har vært varianter av andre modeller med lik hardware. Dette skal visstnok skje med samsung s3 også når win 8 kommmer. Når man kutter ut SD kort er det en misforstått sak om at det kun gjelder lagringsplass og at den kan erstattes med både internt minne og nettskylagring. Mange har derimot negative erfaringer med å lagre masse på telefonen, og så forsvinner det fordi man tar en gjenoppretting eller oppgradering. Derfor ønsker mange å lagre egne filer på et minnekort så man er sikker. Det handler jo også om å dele informasjon. Om en kollega har fyllt opp et minnekort med filmer, musikk elelr dokumenter så er det kjapt og enkelt å bytte minnekort, fremfor å styre med andre løsninger.

Minnekort har også den fordelen at det er billig, kan utvides med flere minnekort, og trenger ikke nettverk for å få tilgang til innholdet. Man klarer seg fin uten minnekort, men det gjør hverdagen enklere å ha det.

5-Toshiba is12 spesifikasjoner: http://www.gsmarena...._is12t-4076.php

Er skeptisk til om den vil havne i norske hyller, butikkene har vel avtaler med samsung, htc, lg, nokia, apple osv og ikke intr. i flere merker. Jeg lurer på om listen som det referert til muligens har tatt med hva som er tilgjengelig og ikke ment at det er en os begrensning. Dvs at Only support up to 16GB storage kun betyr at det er den lagringskapasiteten som er tilgjengelig på tilgjengelige telefoner og ikke ment at det var en os begrensning. Listen er vel en kritikk mot både os og telefoner, og sånn sett må vel punktene leses som en blanding av begge deler.

 

Uansett, når ihvertfall 3/5 er korrekte, og man kan lese klagene på de to siste som også være korrekte, så er det ihvertfall lanmgt unna 50% feil.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

.Uansett, når ihvertfall 3/5 er korrekte, og man kan lese klagene på de to siste som også være korrekte, så er det ihvertfall lanmgt unna 50% feil.

 

Vel, han påsto at listen var helt korrekt og kontinuerlig oppdatert. Det er den altså ikke.

Jeg skjønner ikke at "support" kan mene noe annet enn at de mener at Oset ikke støtter det, som er feil. Både punkt 4 og 5 bruker utrykket support, og som vist har WP support for disse 2 punktene.

Jeg er også delevis uenig i punkt 1. Programmer kan fortsette å kjøre visse oppgaver etter at man har gått ut av det. Ikke tru Multitasking, men ikke nødvendigvis frozen heller.

Her blir vi altså vist en liste som blir påstått å være sannheten, som inneholder en masse feil. Det ser ikke bra ut for listen, når man alt i punkt 4 må begynne å forsvare den med tolkninger langt fra det konkrete innholdet.

Lenke til kommentar

Prøvde først å bruke skikkelig quoting, men får bare beskjed om at Antallet åpnede "sitattagger" samsvarer ikke med antall lukkede "sitattagger" selv om alt skal være i orden, så dette blir rotete:

***

3. No mass storage mode.

-Dette gjør den ubrukelig i mine øyne. Masselagring gjør at man kan copy/paste filer fra pc til mobil uten knotete og dårlige programmer. Absolutt must.

***

Eneste jeg ser behov for å lagre på telefonen er filmer og musikk, og begge disse er ting som det er greit å ha ett program som organiserer ting. Om du bruker Wimp/Spotify så trenger du ikke bruke Zune for å få musikken på telefonen.

 

***

4. No micro-SD card support.

-Svært negativt. Dette handler om å lagre dokumenter, musikk, filmer, bilder osv på kortet slik at man ikke mister dem om telefonen krasjer, må gjenopprettes elelr oppgraderes. Man kan lagre dem i skydrive, men skal man vise et bilde eller se en film og må inn i skydrive så er det knotete. Aner ike om man kan se bilder og vise film direkte fra skydrive eller om man må laste dem ned først. Uansett, det blir mer knotete og bruker mer datatrafikk.

***

Som du sier selv så er det bare å bruke Skydrive, du bruker telefonkræsj som ett argument, men jeg tror sjansen er langt større for at telefonen mistes eller at microSD-kortet kræsjer.

Som sagt så foretrekker jeg å ha musikk og filmer på telefonen, alt annet er bedre å ha i Skydrive. Og det er langt fra vanskelig å se dokumenter eller bilder som ligger der, bildene finner du i bilde-hubben, her finner du forøvrig også bilder du har på Facebook. Dokumentene finner du i Office-hubben, langt enklere enn å rote rundt i ett filsystem med andre ord. Bilder og dokumenter er heller ikke så store at datatrafikk er ett problem.

 

***

6. No filemanager. Directory system is totally opaque.

-Igjen et absolutt krav fra min side. Filemanager gjør jo at man kan finne igjen filer og slette alt etter avinstalelringer osv.

***

Det å finne igjen filer er noe problem på WP all den tid du ikke kan lagre villkårlige filer der. Avinstalleringer er heller ikke noe problem pga at appene er sandboxet.

***

7. Need Zune to transfer files. Zune will only transfer photos, videos & music. All other files need to email/upload to yourself.

-Igjen, håpløst

***

Igjen det er greit å ha ett program for filmer og musikk, om du bruker Spotify/Wimp så trenger du ikke bruke Zune for musikk. Alt annet putter du i Skydrive mappa, og så har du tilgang overalt.

***

17. Images and photos cannot be renamed in the phone.

-Igjen, håpløst. Tar man bilde så vil man jo rename dem til noe som gjør dem lettere å sortere og finne igjen.

***

Så lenge du ikke kan se navn på bildene på telefonen så ser jeg ikke helt problemet. Nå er ikke jeg den mest aktive fotografen, men for meg så fungerer det helt fint at den sorterer bildene etter dato, og den viser previews av alle bildene i bilde-huben.

***

21. The idle screen is completely blank and cannot display time or notifications.

-Har det på min LG nå og problemet er jo at man ikek ser om det er strøm på telefonen fordi den er like død om den er på eller av. Opplever ofte at jeg skal ta telefonen, og så er det tom for strøm uten at jeg vet det. Skal aldri ha telefon uten f.eks klokke på standby skjermen.

***

Personlig har jeg aldri opplevd noe slikt med WP, men det er muligens pga at WP er bedre når det kommer til batterilevetid slik at jeg ikke plutselig er tom for batteri om telefonen har ligget ubrukt noen timer.

***

22. Only photos allowed as email attachments, documents not allowed.

-I praksis ubrukelig epost

***

Igjen feil. Putt filene i Skydrive, så kan du sende hva det måtte være, og det uten å bruke datatrafikk. Du kan sende hele mapper om du vil det. Men det hadde vert fint om dette var tilgjengelig fra selve mail appen, håper det kommer i WP8

***

29. Cannot be upgraded to WP8 (Apollo)

-For kjøpere en skikkelig turnoff, men det handler om overgangen fra CE.

***

Nå er ingenting hverken bekreftet eller avkreftet, men tror nok at vi i det minste får en 7.9-oppdatering med det som er mulig å få til på den nåværende plattformen. Sammenlignet med f.eks. Android (som er favoritt-OS'et til han som poster denne lista overalt) er WP uansett milevis forran når det kommer til oppdatering av OSet.

***

38. Cannot search your music collection on the phone, only in the Marketplace.

-Tragisk.

***

Du kan såvidt jeg vet søke både i Wimp og Spotify-appene, når det kommer til musikken som ligger på telefonen så hadde det vert fint, men det er ikke vanskelig å finne hverken artister eller sanger slik det er i dag, ryktes at man får utvidet søkefunksjonalitet i WP8.

***

39. Cannot close music player, can only pause. Music player on lockscreen will stay until you reboot. Be careful not to touch it in a meeting.

-Må være bug. SÅ dårlig løsning kan ingen klare å skape.

***

Ser ærlig talt ikke problemet. Men ryktes at en kan lukke apps manuelt i WP8.

***

42. Online and phone contacts are mixed together with no ability to filter.

-Dette var det mye klager på før, men mener det skal være utbedret. Problemet var at telefonen la inn alle kontaktene fra bl.a facebook inn i telefonlisten, og når mange har 90% de kanpt kjenner på facebook så ble telefonboken fullt opp av ukjente navn.

***

Du kan selv velge hvilke kontaktlister som skal dukke opp under contacts.

***

44. Cannot save draft sms messages.

-Irriterende. Lagrer selv masse draft smser slik at jeg slipper å skrive alt påny hver gang.

***

Du kan jo alltids kopiere en tidligere SMS.

***

45. Call history only show phone number type. If a contact has multiple phone nos. for a type the number used is unknown.

-Dårlig løsning.

***

I praksis ikke ett problem med mindre du kjenner en person som har ørten telefonnummer. Du kan lagre som "mobil", "hjem", "hjem 2", "arbeid", "arbeid 2", "firma", "personsøker", "faks hjem", "faks arbeid". De tre siste er døde, men hvor mange er det som har flere enn 6 telefonnummer?

 

***

46. Cannot recognize phone numbers in sms or email to save or use as calling number.

-Håpløst. Mange sender en sms for at man skal lagre avsenders nummer. Bruker mye den funksjonen, og er et kjempesavn.

***

Feil for SMS ihvertfall, for E-post vet jeg ikke, men fikk i dag en SMS-fra ett ukjent nr som inneholdt ett tlf-nummer i teksten. Om jeg trykker på telefonnummeret i teksten, eller over teksten så får jeg opp mulighet til å lagre det som ny kontakt, eller koble til gammel kontakt.

***

50. Apps are listed alphabetically with no way to group by category. Can be hard to find if you don’t remember the name.

-Nå er jo trenden at man ikke skal sortere noe som helst, alt skal være kaotisk og ulogisk. Dette går jo igjen på win 8 på pcene, og gjør ting unødvendig vanskelig.

***

Apper du bruker ofte pinner du på startskjermen, alle apper er tilgjengelig i alfabetisk rekkefølge og du kan søke i denne lista. Har aldri opplevd det problemet som er beskrevet.

 

***

53. If both wi-fi and data connection are available which one it chooses to use is unpredictable. User experiences don’t agree with Microsoft that it “typically” choose wi-fi over 3G.

-Utviklerne skjønner ikke at brukerne er mer intr. i å bruke gratis wifi enn å betale for 3G. Regner med det er mulig å slå av 3G så man må vel ta den biten manuelt.

***

Aldri opplevd at telefonen bruker 3G når WiFi er tilgjengelig.

***

57. No flashplayer support.

-Det vil si ingen flashspill, ikke noe youtube, ikke noe flashchat, ingen info fra sider som viser f.eks ruter som flash.

***

Youtube er tilgjengelig uten Flash, og ingen av de andre tingene du nevner er noe folk flest bryr seg om. Spill, chat og rutetider er alle best som apper på mobiltelefoner. Fremtiden er uansett Flash-fri, og sist jeg prøvde Flash på en Android-telefon så var det ett mareritt.

***

58. No support for Java apps.

-Ingen javaspill, ingen javaprogrammer, ingen nettbank, osv.

***

Det er bare nettbank som er ett argument av betydning, og om ikke banken din har enten en app eller en mobil-vennlig nettside så bør noen ta seg en alvorsprat med de ansvarlige.

 

***

65. No data traffic counter and no app to do it.

-Igjen, utviklerne skjønner ikke at folk ikke vil ha gigantiske tlf regninger og derfor er intr i å vite hvor mye data de bruker.

***

Dette er noe jeg savner, ryktes at det kommer i WP8, men nå skal det sies at WP ikke har noen apper som plutselig stikker av med hele datapakken din slik du kan oppleve på Android da.

 

***

66. IE browser has no text reflow, no download capability and no offline reading.

-Downloading er kjekt

***

Kjekt ja, men hvor ofte gjør folk flest egentlig dette på en telefon?

***

67. No 3rd party browsers allowed except those based on IE.

-Dette ble vel rettet til at browserne må støtte tilessystemet. Det er ikke forbud mot andre browsere, men de må bare støtte wp systemet.

***

Tror de på WP må være basert på IE, men i praksis ikke ett problem for meg ihvertfall.

***

69. Cannot open zip or rar files received as email attachment.

-Mulig det vil dukke opp en pakkeapp ettervert. Selv win på pc støtter vel ikke rar ut av esken?

***

Det er en telefon og ikke en PC. Om noen sender zip eller rar-filer så kan de vel heller laste det opp i Skydrive og sende deg en link?

***

70. Cannot send or receive video by MMS.

-Er vel tenkt sendt via email. MMS er vel ikke det ideelle om du har en video på 300 MB du vil sende. Småklipp derimot burde vært mulig å sende.

***

Dette er litt merkelig. Du får opp ett valg som heter "bilde eller video" når du trykker "legg ved" i SMS-appen, men får bare sendt bilder derfra. Men du kan faktisk sende videosnutter over SMS/MMS, men for å gjøre det må du gjøre følgende:

- Åpne kamera-appen

- Film det du vil filme (eller bla bakover i tidligere filmer

- Trykk på de tre prikkene

- Velg "del"

- Velg tekstmelding

Filmen blir da komprimert og lagt til SMS/MMS-meldingen klar for sending.

Så det er teknisk mulig, men de bør forbedre det i fremtiden.

 

***

71. Office Mobile has much less features than 3rd party Office editors like SmartOffice, QuickOffice and Polaris. Shame on you, Microsoft!

-Ja, shame on you! Blir spennende å se om libreoffice kommer med android og winphone versjoner.

***

Det er ikke meningen at du skal lage store Office-dokumenter på telefonen, det er meningen at du skal se og redigere de. For større oppgaver vil du uansett bruke en PC.

***

76. One volume control for all functions including media playback, ringtones, alarms, notifications.

-Er det mulig?

***

Jeg ser at det kan by på problemer, men personlig opplever jeg det ikke som noe problem.

***

79. Can only enter one mobile phone no. for each contact. Mobile nos. entered in other fields will not accept sms.

-Blir verre og verre dette.

***

Jeg sliter faktisk med å forstå hva de mener.

***

80. Cannot send/receive MMS without enabling 3G data connection. MMS does not use 3G data.

-Bug?

***

Aner ikke

***

81. Phone cannot be charged when off.

-Feilkonstruksjon?

Tipper det er en begrensning i CE

***

82. Need to be plugged in to wall charger to sync wirelessly (a funny definition of wireless).

-Teit løsning, men sikkert for å unngå krasj om tlf går tom for strøm.

***

Er nok det som er grunnen ja. Poenget med trådløs sync er jo uansett at du kan plugge inn telefonen når du kommer hjem for så å få syncet innholdet du har valgt med PC'en.

***

85. Phone can be rebooted without entering security code.

-Det gjør min lg også. Sikkerhetsbrist deluxe.

***

Jeg har ikke replikere dette problemet ihvertfall.

 

***

86. No bluetooth file transfer.

-Som gjør den uaktuell for min del.

***

I en moderne verden er det vel strengt tatt ikke behov for dette all den tid man bare putter ting i Skydrive-mappa?

***

88. Cannot filter call history into Missed Calls, Received Calls, Dialled Calls, Recent Calls, etc

-Mulig det er en liste men anropene bør ihvertfall ha symboler som indikerer hva det er. Tapte anrop er f.eks mer intr. enn hva jeg selv har ringt.

***

Tapte annrop har "tapt annrop" skrevet i "uthevningsfargen" (den fargen du har valgt å ha på tilesa dine) under navnet på kontakten.

***

96. No silent option (no vibrate and no ring) from ringer menu. Need a trip to settings and another trip to revert.

-Mulig det er mulig å legge til en snarvei, men selv de enkleste mobilene pleier å ha slike løsninger.

***

Men hvorfor trenger man det? Er det ikke nok å bare ha på vibrering?

***

99. Cannot save contact to SIM card.

-Ergo kan man miste kontaklisten ved krasj, oppdatering eller gjennoppretting.

***

Eller så kan du bare lagre det på Live-kontoen din.

***

BONUS SHORTCOMINGS

106. Forwarded emails cannot be edited

-En slags sikkerhetsløsning, dvs at videresendte eposter ikke blir tuklet med?

***

Ja, du kan legge til tekst, men ikke endre selve eposten som du videresender, den videresendte eposten blir omtrent som ett vedlegg å regne.

***

107. OS does not reduce volume of text message alerts when using headphones

-Hørselskader here we come.

***

Enig.

***

111. Mobile Office cannot edit Office 97-2003 documents which competing Office editors and WP7 can.

-Tragikomisk. Her bør det komme en oppdatering eller addon som løser dette. På den annen side, så trenger ikke alle dette så de kan ha tenkt at kun de som trenger det skal tilbys dette.

***

*Shrug*

***

112. Embedded images in emails do not download

-Tragikomisk.

***

Du kan laste ned bildene, det skjer bare ikke automatisk.

***

114. No Silverlight support.

-Dette MÅ da være feil? Microsoft må da støtte egne løsninger i det minste. På den annen side så vet jeg ikke om android og iphone har silverlight støtte heller.

***

Ingen mobilplattformer støtter Silverlight i nettleseren. Det er uansett en døende/død-plattform som Flash.

***

115. Compass gives wrong reading in Southern hemisphere (Lumia specific)

-Så microsoft visste ikke at det bodde folk på BEGGE sider av hemisfæren??? Bør uansett være enkelt å oppdatere.

***

Merkelig indeed om dette stemmer.

***

117. Cannot be charged up when battery is completely dead. (Lumia specific)

-Betyr dette at tlf må inn på service?

***

Aldri opplevd

***

118. No support for lossless audio format like FLAC and WMA lossless

-Mediespilelren støtter vel fortsatt kun 16 bit lyd.

***

Merkelig da Nokia selv sier at de støtter WMA lossless, men personlig ser jeg ikke poenget med lossless på mobile enheter.

***

119. No HDMI output (Lumia specific).

-At det var? Ajajajaj. Så man får ikke vist film og bilder fra mobilen på tven.

***

Fremtiden er trådløs.

***

121. No over the air (OTA) firmware upgrade. All upgrades must be via PC installed Zune.

-Er igrunn glad for det fordi synes det er den beste løsningen. Unngår at tlf går tom for strøm, eller at noen finner ut at de skal restarte router midt i oppdateringen.

***

Enig. Men med Windows 8 vil det ikke lenger være behov for Zune.

Lenke til kommentar

Summa sumarum:

 

Den lista er full av feil.

 

Windows Phone mangler endel avanserte funksjoner, men andelen brukere som faktisk bruker disse funksjonene er ytterts få.

 

Windows Phone er ett fantastisk mobil-OS store deler av befolkningen, og for vanlige brukere vil jeg påstå at det er ett bedre valg enn Android.

Lenke til kommentar

WP er sikkert bra for de med 10 tommeltotter og null teknisk innsikt. Jeg vil anslå dette til å være 1-2% av befolkningen. Det kan være ting å irritere seg over i android og symbian, men det er ikke dermed sagt at de vil bli mer fornøyd med WP. Det at ting kan være litt knotete betyr ikke at folk ikke får til å bruke funksjonene, og det betyr ivertfall ikke at no brain no headache løsningene til WP er noe alternativ. Folk vil ha funksjonaliteten, men de vil ha det så enkelt som mulig, de vil ikke ha funksjonene fjernet.

 

Beklager, men ditt syn er rett og slett latterlig. Du sier at det er 1-2% av befolkningen som har null innsikt og ti tommeltotter? Faktum er at det er 1-2% av befolkningen som bruker disse funksjonene som er ramset opp i den lista du kopierer inn overalt, en liste som forøvrig inneholder en haug med feil.

 

WP er ett perfekt OS for folk flest. Folk flest driter i mass storage og Bluetooth overføring og de driter i file browsere, folk flest vil ha en telefon som gjør følgende:

 

- Ringer

- Sender epost/sms/mms

- Spill

- Facebook

- Twitter

- Musikk

- Bilde/kamera

 

Og om man ser på disse tingene så er WP det perfekte valget, eneste ulempen er at de mangler noen spill.

Lenke til kommentar

WP er sikkert bra for de med 10 tommeltotter og null teknisk innsikt. Jeg vil anslå dette til å være 1-2% av befolkningen. Det kan være ting å irritere seg over i android og symbian, men det er ikke dermed sagt at de vil bli mer fornøyd med WP. Det at ting kan være litt knotete betyr ikke at folk ikke får til å bruke funksjonene, og det betyr ivertfall ikke at no brain no headache løsningene til WP er noe alternativ. Folk vil ha funksjonaliteten, men de vil ha det så enkelt som mulig, de vil ikke ha funksjonene fjernet.

 

Beklager, men ditt syn er rett og slett latterlig. Du sier at det er 1-2% av befolkningen som har null innsikt og ti tommeltotter? Faktum er at det er 1-2% av befolkningen som bruker disse funksjonene som er ramset opp i den lista du kopierer inn overalt, en liste som forøvrig inneholder en haug med feil.

 

WP er ett perfekt OS for folk flest. Folk flest driter i mass storage og Bluetooth overføring og de driter i file browsere, folk flest vil ha en telefon som gjør følgende:

 

- Ringer

- Sender epost/sms/mms

- Spill

- Facebook

- Twitter

- Musikk

- Bilde/kamera

 

Og om man ser på disse tingene så er WP det perfekte valget, eneste ulempen er at de mangler noen spill.

 

Folk er nok ikke så "enkel" som du beskriver i dette innlegget... Det er stor forskjell på å leve oppi en haug med "begrensninger" og kunne ha alle muligheter!!

Jeg vil heller si det slik att folk flest ønsker ikke disse manglene som er nevnt her. Folk vil ikke være kneblet i armer og bein, de vil har en mobil som kan gjøre det meste og har "alle" teknologier.

Se eks. på Galaxy S2/3 hvordan den har slått ann, de har i praksis alle muligheter..

 

For min egel del og; etter Nokia startet med Lumia serien har jeg bare mistet mer og mer interessen for Nokia pga mobilene er gørr kjedelig og full i begrensninger desverre....

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Folk flest har ikke nok innsikt til å vite at WP har begrensningene det er er snakk om. Jeg tror for øvrig ikke at grunnen til at Galaxy-serien har gjort det så bra er at den har "alle" teknologier, om det var det som var grunnen så kunne en hvilken som helst Android-telefon solgt like bra. Greia med Galaxy er at Samsung har klart å gjøre Android brukbart for folk flest. Det er det som skiller Galaxy fra ting som Motorola Razr etc.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...