Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varsellamper på SAAB 9-5, Brake ABS Trekant++ lyser.


Anbefalte innlegg

Hei du SAAB-kjenner! Jeg trenger litt hjelp her.

 

Gjelder en 2003 SAAB 9-5 Vector.

 

Har opplevd et par ganger under kjøring at jeg får et varslende pling og fire lamper lyser opp.

Det er to orange: ABS og den lampa som sitter i turtallsviseren.

To røde: Varseltrekant i speedometer og lampen som viser at brekket står på. Totalt altså fire lamper.

Når jeg da skrur av tenninga og starter bilen igjen så slukker alle disse lampene som normalt, men en femte lampe lyser - det er lampen som viser til feil stilling av kjørelys (nederst til høyre, rett under bensinmåleren).

 

Jeg har prøvd å lese litt om hva dette kan være for feil, uten at jeg har funnet noe. Det eneste jeg er sikker på at er batteriet er dårlig, det skal byttes. Likevel, siste gangen lampene tentes var etter at jeg hadde kjørt 50 mil uten stopp, så kan ikke se at batteriet har noe med dette å gjøre.

 

Hva slags feil kan dette vise til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stikk på et verksted å få lest av feilkoder. koster 500 kr. kommer ingen vei med gjetting.

 

saab har et idiotisk system med de lampene. har selv saab. dog en saab 9000. når man starter bilen skal det lyse i alt og så skal det slokne det som skal slokne.

grunnen til at alt lyser når man starter bilen er for å sjekke om alt er iorden. og hvis noen av lampene ikke slokner er det noe feil. typisk problem på 9000 er at lyset for abs sensor og en annen ting jeg ikke husker var bruker ikke å slokne. stopper bilen og starter igjen så slokner alle lampene. men dra på et verksted å få lest av feilkoder

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Skal gjøre det over helga. God bil å kjøre, så skal holde ut med at den av og til lyser rart. Har lest at feil lufttykk i deg kan være nok til at ABS kobler seg ut, noe som igjen fører til at diverse skjer og til og med motorlampa begynner å lyse. Det er jo greit dersom man vet hva det er, men ikke lett å bli klok på hva problemet egentlig er. :)

Lenke til kommentar

Systemet er ikke idiotisk, men er helt vanlig.

 

Lampene skal tennes for å vise at dem virker, og systemet er startet. Når "self-check" av systemet er gjort, slokner dem. Dette for at man ikke kjører rundt med airbag/abs/osv system utkoblet med feil uten at man vet, bare pga pæra i instrumentpanelet er defekt.

 

Dra å les av feilkoder hos ett verksted med utstyr til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...