Gå til innhold

Intervju: Matematikere foretrekkes til tunge IT-oppgaver


Anbefalte innlegg

Fra ditt elskede Wikipedia:

 

JavaScript was formalized in the ECMAScript language standard and is primarily used in the form of client-side JavaScript, implemented as part of a Web browser in order to give enhanced user interfaces and dynamic websites. This enables programmatic access to computational objects within a host environment.

JavaScript's use in applications outside Web pages — for example in PDF documents, site-specific browsers, and desktop widgets — is also significant. Newer and faster JavaScript VMs and frameworks built upon them (notably Node.js) have also increased the popularity of JavaScript for server-side web applications.

JavaScript uses syntax influenced by that of C. JavaScript copies many names and naming conventions from Java, but the two languages are otherwise unrelated and have very different semantics. The key design principles within JavaScript are taken from the Self and Scheme programming languages.

 

Når du snakker om managed (altså MS sitt navn på bytecode?) og unmanaged code klarer jeg rett og slett ikke å forstå hva prøver å si, så jeg må bare gi opp der.

 

Fun fact: visste du at det finnes en full implementasjon av en 386-prosessor i javascript? Man kan altså i teorien kjøre en Windows-installasjon på toppen av et scriptspråk. Hvilket burde bevise mitt poeng om at grad av abstraksjon fra HW ikke har noen direkte innvirkning på funksjonalitet i språk.

 

(Og du; jeg har en master i dette her og har jobba med det i en del år, så litt har jeg nok plukka opp)

 

lol ja du får putte prosessorer og minne rett inn i scriptene dine, kanskje du får plass til hele PCen inne i et script som du kan installere fra windows? Prøver bare å følge IT kunnskapen din her nå. Det høres jo flott ut.. Lite saklig, men veldig underholdene.. (det heter faktisk x86 assembly language).

386 lol sx eller dx ? :p your the master!

 

unmanaged står for native machine code. Du kan lese fra wiki her = http://wiki.answers...._unmanaged_code

 

akkurat som du har Java Virtual Machine (som jeg har beskrevet tidiligere)

Endret av Netmax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spillmotorprogrammering er noe av det tyngste man kommer borti.

 

Bare så lenge du skal ha egen motor og eget LOD system og alt det der. I realiteten så bruker du en annens motor, enten om du bygger utviklerverktøy til den eller om den har.

Skal du derimot litt lengre ut, og skal hive samme noe virkelig imponerende(AI f.eks, eller AI for økonomi av noen form), så er det en veldig stor fordel å kunne en del statistikk og høyere mattematikk, da det kan spare deg for mye arbeid. Men det finnes fortsatt mye på feltet som kan spare deg for litt, f.eks bruke noen andres eksempel for å kalkulere Aien sin FOV.

Lenke til kommentar

Nåja, jeg vil ikke bagatellisere signalbehandlingen vi har hatt. Stoffet herunder er det samme som blir levert NTNU på masternivå. Fourier gjennomsyrer alt, med høydepunkter som spektrumsrepresentasjon og Z-transformasjonen. "Tung regning" :huh:

Vel, en ting er å kunne jobbe med det. En annen ting er å kunne forstå det fullt og helt, samt bevise egenskaper selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Low-level er ikke synonymt med avansert programmering.
Tja... Low-level (Assembly, C) blir veldig fort avansert programmering, men hvis du snur litt på det så er jeg veldig enig: "Avansert programmering er ikke synonymt med low-level".

 

Assembly er vanskelig, men ikke nødvendigvis spesielt nyttig. Jeg har laget elegante og avanserte ting i javascript, og jeg har laget ubrukelig drittkode i assembly (fordi jeg måtte).

 

Om man f.eks skal ha noe ut på web kan man selvsagt starte med maskinkode og skrive hele greia fra bunn (OS, webserver, driver til nettverkskort osv.). Det er vanskelig og krever mye kunnskap, og det er også fullstendig meningsløst siden noen har løst problemet før og kan bygge på det andre har gjort før en. "Vanskelig" har overhodet ingen verdi i seg selv.

 

At koden er uleselig og krever mye kunnskap å skrive er ikke det samme som at den er avansert i mine øyne. Den største verdien med høynivåspråk er nettopp at de abstraherer bort de delene av programmeringen som håndterer IT-delene av en problemstilling (minnehåndtering, lagring, drivere, etc. etc.) og lar programmereren jobbe med å løse det som programmet faktisk skal gjøre i stedet.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar

Se på hva low-level faktisk brukes til i dag, og ikke hva det potensielt kan misbrukes til eller at det kan brukes til små tulle-eksempler. Samtlige som skriver low-level i dag driver hovedsakling med

- Optimalisering for en spesifikk oppgave i et større program

- Kompilatorutvikling

- Driverutvikling og annet som må snakke direkte med HW (f.eks ved manglende drivere)

- Mikrokontrollerutvikling hvor det ikke finnes bedre kompilatorer

Alle disse ser jeg på som relativt avansert programmering.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...